Gå til innhold

Er det slemt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som arbeidsledig får du alt servert på et fat. Sosialkontoret sponser deg med klær, vaskemaskin, tv, internett, telefon, hus, alt mulig. Jeg har til og med hørt om folk som har fått seg en splitter ny dress bare for å bruke i en begravelse og aldri igjen, av sosialkontoret. Så forstår ikke hva det er som ikke skulle være så greit med å være arbeidsledig? Du får en minimumspensjon når du blir eldre fordi du ikke har arbeidet som vanlig folk og gjort deg fortjent til noen pensjonspoeng, det er det eneste. Men ellers ser jeg jo folk som får i bøtter og spann av sosialkontoret.

Jeg hadde aldri klart meg som arbeidsledig, men det er fordi jeg trenger noe å gjøre, jeg trenger å føle at jeg bidrar med noe. Det er ikke alle som har god sosial samvittighet. Fler og fler ungdommer blir jo trygdet nå for tiden selv om de er arbeidsføre. Det er å stjele fra det sosiale fellesskapet mener jeg. Og da er det jo ikke rart at vi får dårlig råd her i landet.

Hvor i alle dager får du dette fra? Jeg var arbeidsledig i over ett år og fikk ingenting av dette, i ett år fikk jeg arbeidsledighetstrygd.

Og jeg kan love deg at det ikke er gøy å være arbeidsledig, man føler seg som en dritt og taper, for å ikke snakke om alt man ikke har råd til.

Og TS er jo student, så hun er ikke arbeidsledig. Les innlegget før du svarer!

TS: Nei, du er ikke slem. Når du skal jobbe med mennesker så er det viktig at du faktisk er interessert, ellers så merkes det veldig godt. Og det er ikke noe fint for de menneskene du skal hjelpe om du gjør en halvhjertet jobb.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i alle dager får du dette fra? Jeg var arbeidsledig i over ett år og fikk ingenting av dette, i ett år fikk jeg arbeidsledighetstrygd.

Og jeg kan love deg at det ikke er gøy å være arbeidsledig, man føler seg som en dritt og taper, for å ikke snakke om alt man ikke har råd til.

Jeg vet hvordan det føles; jeg har også vært arbeidsledig og det var ikke en situasjon jeg lengter tilbake til. :tristbla:

Jeg tror at AB du siterer sikter til sosialklienter; her er det mange eksempler på skjevfordeling. Et mønster synes å være at om man først har kommet inn i systemet og er flink til å snakke for seg og kreve, da får man alt man peker på. Er man derimot i en fortvilet situasjon og trenger kortvarig hjelp, da er det lite hjelp å få.

Skrevet (endret)

Jeg var arbeidsledig i over et halvt år rett etter jeg var ferdig på gymnaset. Jeg fikk ingenting fordi jeg hadde foreldre som lot meg bo hjemme. Men jeg følte meg som en byrde fordi jeg bodde hjemme, de kjøpte mat og klær til meg og gav meg penger til å bruke. Det er ikke særlig kult å være 19 år og måtte leve av mamma og pappa. Etter flere måneder fikk jeg tilbud om datakurs som jeg fikk dagpenger for. Så hvis noen tror det er enkelt å være uten jobb tar de helt feil. Jeg var kanskje ung og det er mange arbeidsledige som har hatt det verre enn meg, men man føler seg virkelig som en taper. Fordi man ikke har inntekt selv og andre må ta vare på deg.

Det irriterer meg grenseløst når noen sier at arbeidsledige sluntrer unna. For de fleste av oss gjør ikke det.

TS: Nei det er ikke slemt.

Endret av Chiyo
Skrevet

Jeg synes det er en helt ærlig sak å ikke vil jobbe innen helsesektoren, jeg. Jeg kunne f.eks aldri i livet ha jobbet der selv ettersom jeg ikke har de personlige egenskapene man bør ha for å kunne jobbe med syke eller pleietrengende mennesker. Ei heller innehar jeg de personlige egenskapene man bør ha for å kunne jobbe med psykisk utviklingshemmede.

Bedre at man ser sin begrensning enn at man tar en sånn jobb når man innerst inne absolutt ikke vil ha den. Det er hverken bra for en selv eller de man skal jobbe for/med.

Skrevet

Nei, det er ikke slemt. Helt enig med deg, ts, i det du skriver. Ikke alle har anlegg og interesse for å jobbe med pleie, og da bør man heller ikke gjøre det. Det viktigste her er hensynet til de pleietrengende, som er helt avhengige av at hjelpen de får er kvalifisert.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er slemt.

Jeg vil heller ikke jobbe innen helsesektoren. Jeg har hatt flere jobber jeg ikke har likt, men jeg er talentløs med barn/pyskisk utvilklingshemmede/eldre, så det gagner ikke noe godt for verken meg eller pasienter eller arbeidssted. Jeg har jobbet på geriatrisk avd. på sykehuset, så jeg VET at jeg ikke passer til sånt. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...