AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #1 Del Skrevet 13. februar 2011 Hei. Jeg har slitt med depresjon og tvangstanker en stund og skal oppsøke psykolog (har vært hos lege og fått attest) men jeg vet at psykologer med driftstilskudd har laaaang venteliste og for å muligens kunne få time før om 5 måneder bør jeg få forklart hvor hemmende plagene mine er i hverdagen. Tenkte å sende mail til forskjellige psykologer hvor jeg både spør om ventetid og samtidig forklarer hvor "plaget" jeg er. Det jeg lurer på er: Vil innholdet i mailen være konfidensielt eller vil det kunne brukes mot meg på et senere tidspunkt på at jeg har hatt psykiske problemer? Takker veldig for svar! Hilsen bekymrede meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aelita Skrevet 13. februar 2011 #2 Del Skrevet 13. februar 2011 Brukes mot deg hvordan da, tenker du? Jeg har forstått det slik at det skal veldig mye til før en psykolog forteller om pasientens tilstand og psyke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #3 Del Skrevet 13. februar 2011 Skjønner heller ikke helt hva du mener med "brukes mot deg"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harey Skrevet 13. februar 2011 #4 Del Skrevet 13. februar 2011 Innhold i mail er 100% konfidensielt, men ifht uføreforsikring vil din henvisning fra fastlegen kunne spille inn. hvis det var det du mente da ellers er jo alt taushetsbelagt, og du er garantert ikke den første med dine utfordringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2011 #5 Del Skrevet 13. februar 2011 Så lenge du ikke prater om å ta livet av noen (inklusive deg selv) så er det ingenting du skriver i en mail til psykologen som kan brukes mot deg. Alt er (som noen annen nevnte her) taushetsbelagt. Det vil si at det er opp til deg om du vil at noen skal få vite og i så fall hva de skal få vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En mann Skrevet 13. februar 2011 #6 Del Skrevet 13. februar 2011 Ikke bruk ditt navn og personnummer i mail. La mail bli anonymisert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #7 Del Skrevet 14. februar 2011 Man skal jo da helst ikke sende konfidensiell informasjon pr e-post.. Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg var gjennom samme tingen i Oslo.. Jeg fikk henvisning fra fastlegen, en laaang navneliste på psykologer og beskjed om å begynne å sende brev.. Jeg måtte da sende brev til hver psykolog, hvor jeg fortalte om hva jeg slet med.. Hver pasient blir da vurdert individuelt og tatt inn etter behov og venteliste.. Eller ikke i det hele tatt.. Jeg taklet det veldig dårlig.. Det endte med at jeg gav opp det prosjektet, fikk et sammenbrudd som endte på sykehus, og derfra inn til behandling på avdeling for personlighetsforstyrrelser på Ullevåll.. Skremmende at det må så alvorlige ting til før man får ordentlig hjelp.. Jeg visste ikke at et slikt tilbud fantes i det hele tatt.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satyr Skrevet 14. februar 2011 #8 Del Skrevet 14. februar 2011 Hei. Jeg har slitt med depresjon og tvangstanker en stund og skal oppsøke psykolog (har vært hos lege og fått attest) men jeg vet at psykologer med driftstilskudd har laaaang venteliste og for å muligens kunne få time før om 5 måneder bør jeg få forklart hvor hemmende plagene mine er i hverdagen. Tenkte å sende mail til forskjellige psykologer hvor jeg både spør om ventetid og samtidig forklarer hvor "plaget" jeg er. Det jeg lurer på er: Vil innholdet i mailen være konfidensielt eller vil det kunne brukes mot meg på et senere tidspunkt på at jeg har hatt psykiske problemer? Takker veldig for svar! Hilsen bekymrede meg Innholdet er konfidensielt og vil ikke kunne brukes mot deg senere. S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 14. februar 2011 #9 Del Skrevet 14. februar 2011 Ikke bruk ditt navn og personnummer i mail. La mail bli anonymisert. Hvordan skal det da hjelpe for å hjelp raskere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skorpion_21 Skrevet 14. februar 2011 #10 Del Skrevet 14. februar 2011 Psyken forandrer seg hele tiden. Dersom du skriver til en psykolog om plagene du har i hverdagen nå, så vil fastlegen din gå bort i fra disse når du eventueltdet er kvitt plagene. Psykologen vil ta vare på den. Han/hun vil legge den til i journalen din. Den vil tas i betraktning når en eventuell diagnose skal stilles. Deretter vil hele mailen bli slettet fra datasystemet pga av personvern. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #11 Del Skrevet 14. februar 2011 Psyken forandrer seg hele tiden. Dersom du skriver til en psykolog om plagene du har i hverdagen nå, så vil fastlegen din gå bort i fra disse når du eventueltdet er kvitt plagene. Psykologen vil ta vare på den. Han/hun vil legge den til i journalen din. Den vil tas i betraktning når en eventuell diagnose skal stilles. Deretter vil hele mailen bli slettet fra datasystemet pga av personvern. Men her kommer det igjen da dette med diagnose. Da begynner det å bli verre. Alle ansatte i NAV kan slå seg inn på navnet ditt og finne ut at du har en psykiatrisk diagnose/personlighetsforstyrrelse/gudvet pluss at det vil kunn telle negativt mht forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå