Gå til innhold

Vil ikke gifte meg, men han vil

Mie Marie

Anbefalte innlegg

Hva mener du I Grosny? Prøver du å antyde at man ikke elsker noen 100% der og da hvis man ikke ønsker å gifte seg?

Hvis man ikke tror på ekteskapet som institusjon og som målingsenhet for kjærlighet, hva står man igjen med da?

Og hvor spennende er det egentlig å gifte seg med noen som har gjort det klinkende klart at hun/han ikke ønsker å gifte seg??? Det er jo tidenes illusjon!

Vel, når hans største ønske er å gifte seg, og hun elsker sine prinsipper høyere enn hans ønske, så ligger vel hennes kjærlighet nærmere 95 enn 100%.

Allikevel så tror jeg at veldig mange lever sammen uten ekteskap, i full , total 100% kjærlighet.

Noen som ikke vil gifte seg, har faktisk ikke bestemt seg for livslangt forhold, men bare lever sånn, inntil videre. Andre ugifte henger sammen til døden, har bestemt seg, og vet det fra dag en.

Selvfølgelig kan man jo snu på flisa, og si at han ikke respekterer og elsker henne nok når han maser om ting hun ikke vil gi.

Etthvert par har jo to sider, og i denne saken har jeg valgt å forsøke å tale mannens sak, og forsøkt å visualisere hans ståsted.

Det kan tenkes at TS ikke skal gifte seg. Å stå foran presten og juge et ja blir jo helt feil.

Jeg mener at lykkelig slutt på denne historien er at TS faktisk får LYST til å gifte seg med sin mann, og mine innspill er bevisst påvirkning i den retningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner kjærsten din, for jeg og har en kjæreste som seier han ikke vil gifte seg. Vi har ikke vert sammen så mange år, men vi venter barn til sommeren og jeg er litt redd for at han ser på meg som noe midlertidig.

Han seier vi alltid skal vere sammen osv, og skjønner ikke behovet for å gifte seg om jeg vet dette...

Men viss han likevel har lyst å vere sammen med meg i framtiden, hvorfor kan ikke han da oppfylle drømmen min om å gifte seg??

Når han seier han ikke vil gifte seg, ser jeg for meg at han vil ha det så enkelt så mulig den dagen han finner ut å stikke.

Jeg stoler på kjæresten min, men jeg føler meg ikke akkurat som "kvinnen i hans liv" når han seier at han ikke vil gifte seg med meg ..

En vesentlig andel av alle kjæresteforhold oppløses med tiden. Når man gifter seg så har man iallfall bestemt seg for å stå sammen i alle tider. Mange ønsker seg en slik avgjørelse. Som også er offentlig. Det gir en bekreftelse og en trygghet. Det er mange som baserer seg ensidig på et evig kjærlighetsliv med en partner som faktisk ikke har bestemt seg, men bare henger med. Dette er en konstant psykisk belastning som kanskje er nødvendig, kanskje unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk egentlig skal begynne å komme med negative kommentarer om at jeg er egoistisk og slikt for det faktisk ikke det emnet dreier seg om!

Men jeg ser mange her lurer på mine grunner for hvorfor jeg ikke vil gifte meg. Grunnen er at jeg tror ikke på ekteskap! Jeg ser ikke at kjærligheten vår blir noe sterkere ved å inngå ekteskap, og hvorfor skal vi forandre på noe som allerede funker. Jeg vil ikke bli noe lykkeligere i forholdet ved å være gift. Forholdet vårt er fint sånn som det er nå. Selv om han ønsker å gifte seg, sier han at han er lykkelig og vi har det godt. (vi har ikke barn)

Når jeg har sagt ifra, fra dag én at jeg ikke vil gifte meg og gitt begrunnelser for hvorfor, så ser jeg ikke helt hvorfor jeg er så egoistisk. Han har visst dette helt fra vi ble sammen for 8 år siden og har valgt å bli. Da synes jeg at han har tatt det valget å bli i forholdet med meg uten å få gifte seg.

Er det sikkert at du ikke blir lykkeligere som gift? Hvis mannen din blir tryggere og lykkeligere, så kan jo det slå tilbake på deg i form av sterkere lykke!?

Du sier at han har visst dette hele tiden, og allikevel valgt å bli. Jeg lukter mellom linjene her at han ikke betyr så mye for deg at du vil ofre din sivilstatus for å beholde han. Det kan godt tenkes at han har en følelse av å være en midlertidig elsker. Er han det? Er han bare midlertidig? 8 år er forresten ganske lenge i ett midlertidig perspektiv.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters

Vel, når hans største ønske er å gifte seg, og hun elsker sine prinsipper høyere enn hans ønske, så ligger vel hennes kjærlighet nærmere 95 enn 100%.

Allikevel så tror jeg at veldig mange lever sammen uten ekteskap, i full , total 100% kjærlighet.

Om hennes kjærlighet til ham er 95 eller 100% (!?) skal ikke jeg begi meg inn på, det jeg dog vet er at hun ikke vil gifte seg og gjorde det klart for ham fra starten av.

Hvis hans største ønske er å gifte seg så er han jo passe masochistisk hvis han involverer seg med en kvinne som absolutt ikke vil gifte seg, eller hur?

Slik jeg ser det for å bruke din litt latterlige ;) prosentgradering av kjærlighet, så kan hun fint elske ham 100%, men han føler ikke at hun elsker ham mer enn 95% fordi hun ikke vil gifte seg med ham!

Så hvem har egentlig et problem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Noen som ikke vil gifte seg, har faktisk ikke bestemt seg for livslangt forhold, men bare lever sånn, inntil videre. Andre ugifte henger sammen til døden, har bestemt seg, og vet det fra dag en.

Selvfølgelig kan man jo snu på flisa, og si at han ikke respekterer og elsker henne nok når han maser om ting hun ikke vil gi.

Etthvert par har jo to sider, og i denne saken har jeg valgt å forsøke å tale mannens sak, og forsøkt å visualisere hans ståsted.

Det kan tenkes at TS ikke skal gifte seg. Å stå foran presten og juge et ja blir jo helt feil.

Jeg mener at lykkelig slutt på denne historien er at TS faktisk får LYST til å gifte seg med sin mann, og mine innspill er bevisst påvirkning i den retningen.

Om han hadde så stort ønske om å gifte seg er det jo idiotisk å innlede et forhold med noen han VET er prinsipielt imot ekteskapet som institusjon

Hun trenger ikke å gifte seg med han for å bevise at hun elsker han 100%. Det burde jo være nok at hun har levd med han i åtte år og gir han alt annet av seg selv. Å skrive under en ekteskapskontrakt trenger ike å bevise noenting.

En annen happy ending her hadde vært om han mannen sluttet å mase og innså at han har noen som elsker han og kunne slappe av å være lykkelig som samboer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde det 100 % klar på dag 1 du ikke tror på ekteskap for han, så det er han som er egoistisk som nå maser om ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg skjønner kjærsten din, for jeg og har en kjæreste som seier han ikke vil gifte seg. Vi har ikke vert sammen så mange år, men vi venter barn til sommeren og jeg er litt redd for at han ser på meg som noe midlertidig.

Han seier vi alltid skal vere sammen osv, og skjønner ikke behovet for å gifte seg om jeg vet dette...

Men viss han likevel har lyst å vere sammen med meg i framtiden, hvorfor kan ikke han da oppfylle drømmen min om å gifte seg??

Når han seier han ikke vil gifte seg, ser jeg for meg at han vil ha det så enkelt så mulig den dagen han finner ut å stikke.

Jeg stoler på kjæresten min, men jeg føler meg ikke akkurat som "kvinnen i hans liv" når han seier at han ikke vil gifte seg med meg ..

Nå må du slutte å tulle. hadde samboeren din valgt å få barn sammen med deg om han bare anså forholdet deres som midlertidig?? Et barn binder dere jo mer sammen enn det et ekteskap ville gjøre. Bare barnet i seg selv ville jo gjøre det vanskeligere for han å stikke.

Du er tydeligvis en av de som mener ekteskapet er mer bindende og mer seriøst enn det å få barn sammen, som faktisk er det største ansvaret du tar på deg i hele ditt liv??? INGENTING er mer bindende enn å få barn sammen. Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hennes kjærlighet til ham er 95 eller 100% (!?) skal ikke jeg begi meg inn på, det jeg dog vet er at hun ikke vil gifte seg og gjorde det klart for ham fra starten av.

Hvis hans største ønske er å gifte seg så er han jo passe masochistisk hvis han involverer seg med en kvinne som absolutt ikke vil gifte seg, eller hur?

Slik jeg ser det for å bruke din litt latterlige ;) prosentgradering av kjærlighet, så kan hun fint elske ham 100%, men han føler ikke at hun elsker ham mer enn 95% fordi hun ikke vil gifte seg med ham!

Så hvem har egentlig et problem da?

Prosentgraderingen er ikke nøyaktig- dårlig språk fra min side.

Begge har vel et ett problem. De har forskjellig ambisjonsnivå i forholdet, og blir ikke enige.

De har jo noen valg her.

1. Fortsette som før.

2. Gifte seg.

3. Flytte fra hverandre.

Kanskje hun ikke elsker han fullt ut, og at han føler det. Det er klart det er vondt. Han har jo da et problem.

Men de eier jo problemet sammen også da.

Hvis han misforstår henne, og tror hun ikke ønsker å satse framtiden på han, men ikke orker å leve lenger med usikkerhet, og begynner å lete etter mer langsiktig dame, mens hun egentlig elsker han fullt ut, så har jo begge to , og hele forholdet et vesentlig problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde det 100 % klar på dag 1 du ikke tror på ekteskap for han, så det er han som er egoistisk som nå maser om ekteskap.

Det er mange som ønsker at deres kjære er så utrolig egoistiske at de faktisk vil gifte seg med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Prosentgraderingen er ikke nøyaktig- dårlig språk fra min side.

Begge har vel et ett problem. De har forskjellig ambisjonsnivå i forholdet, og blir ikke enige.

De har jo noen valg her.

1. Fortsette som før.

2. Gifte seg.

3. Flytte fra hverandre.

Kanskje hun ikke elsker han fullt ut, og at han føler det. Det er klart det er vondt. Han har jo da et problem.

Men de eier jo problemet sammen også da.

Hvis han misforstår henne, og tror hun ikke ønsker å satse framtiden på han, men ikke orker å leve lenger med usikkerhet, og begynner å lete etter mer langsiktig dame, mens hun egentlig elsker han fullt ut, så har jo begge to , og hele forholdet et vesentlig problem.

Hun har ikke sagt noe sted at hun ikke elsker han fullt ut. Om hun ikke gjorde det så hadde hun vel gått fra han da?

Han VISSTE fra dag 1 at hun aldri ville gifte seg, det burde ikke komme som noen overraskelse på han at hun ikke vil gifte seg.

Man MÅ ikke gifte seg for å ha en framtid sammen. Det er jo det mange her inne forsøker å si, men du hører jo ikke.

TS har ikke noe problem her. Det er bare han som har et problem som ikke kan godta forholdet slik det er. TS sier jo at de har det bra sammen, hva mer krever han?

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han hadde så stort ønske om å gifte seg er det jo idiotisk å innlede et forhold med noen han VET er prinsipielt imot ekteskapet som institusjon

Mange menn blir så forelsket at de gjør idiotiske ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke sagt noe sted at hun ikke elsker han fullt ut. Om hun ikke gjorde det så hadde hun vel gått fra han da?

Han VISSTE fra dag 1 at hun aldri ville gifte seg, det burde ikke komme som noen overraskelse på han at hun ikke vil gifte seg.

Man MÅ ikke gifte seg for å ha en framtid sammen. Det er jo det mange her inne forsøker å si, men du hører jo ikke.

TS har ikke noe problem her. Det er bare han som har et problem som ikke kan godta forholdet slik det er. TS sier jo at de har det bra sammen, hva mer krever han?

Jeg tolker det slik at gutten vil mer enn henne. Eller kanskje det bare er slekta hans som maser?

Selvfølgelig kan mange leve lykkelig ugift sammen i alle sine dager, men gubben her maser jo, så han ønsker jo mer.

TS har jo et problem- ellers hadde hun ikke skrevet noe her. Hun er imidlertid ikke gift med dette problemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MikeWaters

Mange menn blir så forelsket at de gjør idiotiske ting.

Det fratar deg uansett ikke ansvaret for dine valg og beslutninger i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg tolker det slik at gutten vil mer enn henne. Eller kanskje det bare er slekta hans som maser?

Selvfølgelig kan mange leve lykkelig ugift sammen i alle sine dager, men gubben her maser jo, så han ønsker jo mer.

TS har jo et problem- ellers hadde hun ikke skrevet noe her. Hun er imidlertid ikke gift med dette problemet ;)

Men da er det jo han som har et problem. Forholdet deres kommer ikke til å endre seg selv om de gifter seg. Han burde innse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters

Han vil ikke nødvendigvis mer enn henne, men han vil noe annet. At han vil mere handler jo mest om hva han (og ikke hun) legger i konseptet ekteskap.

Endret av MikeWaters
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Betty og Mike. Jeg har ikke mer å si, iallfall ikke noe som kan bidra for TS. Jeg tror TS og gubben kan ta en stor samtale om framtid og ambisjoner. Vi har kommet med tanker, hun har fått noen innspill, hvorav noen kanskje kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil ikke nødvendigvis mer enn henne, men han vil noe annet. At han vil mere handler jo mest om hva han (og ikke hun) legger i konseptet ekteskap.

Nettopp - det er nok hele essensen og forskjellen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - det er nok hele essensen og forskjellen her.

Enig. Hva får dere til å tro at hans ønske om ekteskap er sterkere enn hennes ønske om å ikke gifte seg?

Hun har jo alltid vært klar på at hun ikke ønsker å gifte seg. Jeg synes det er respektløst av han å forvente at dette er noe hun ville forandre mening om. Hadde han hatt et problem med dette, burde han tatt det opp fra dag 1 og ikke la det gå 8 år før han lager en stor sak ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det virkelig et sjakktrekk å mase på henne om ekteskap. Hvem vil vel gifte seg med en som ikke elsker en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...