Gå til innhold

Hva hvis man får tilbud om jobb, men har søkt drømmejobben?

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Dette er en tenkt situasjon, men jeg kom bare til å tenke på en sak.

Du er arbeidsledig og søker selvsagt flere jobber.

En av jobbene har du virkelig lyst på, mens de andre ligger litt under denne på din favorittliste.

Dilemma 1:

En dag får du spørsmål om å komme på intervju til drømmejobben. Du takker selvsagt ja. Men samme dag får du tilbud om en av de andre jobbene du har søkt, en jobb som hadde passet deg bra.

Hva gjør du?

Takker du ja til den jobben du har fått tilbud om og avlyser intervjuet?

Ber du om betenkningstid, slik at du kan gå drømmejobb-intervjuet?

Takker du nei og sjanser på å få drømmejobben?

Annet?

Dilemma 2

Du har vært på intervju i forbindelse med BÅDE drømmejobben og en annen jobb. Nok en gang er den andre jobben helt OK.

En dag får du tilbud om den andre jobben, men har fortsatt ikke fått noen tilbakemelding fra "drømmejobben". Du ringer og spør når de kommer til å ta en avgjørelse, men får til svar at det kommer til å ta en uke før de bestemmer seg. Du får ikke svar på om du er blandt favorittene.Hva gjør du?

Takker du ja til den andre jobben?

Ber du om en ukes betenkningstid?

Takker du nei og satser på at du får drømmejobben?

Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carmelita

Dilemma 1:

En dag får du spørsmål om å komme på intervju til drømmejobben. Du takker selvsagt ja. Men samme dag får du tilbud om en av de andre jobbene du har søkt, en jobb som hadde passet deg bra.

Hva gjør du?

Takker du ja til den jobben du har fått tilbud om og avlyser intervjuet?

Ber du om betenkningstid, slik at du kan gå drømmejobb-intervjuet?

Takker du nei og sjanser på å få drømmejobben?

Annet?

Jeg ville nok ha bedt om betenkningstid og gått på intervju på drømmejobben.

Dilemma 2

Du har vært på intervju i forbindelse med BÅDE drømmejobben og en annen jobb. Nok en gang er den andre jobben helt OK.

En dag får du tilbud om den andre jobben, men har fortsatt ikke fått noen tilbakemelding fra "drømmejobben". Du ringer og spør når de kommer til å ta en avgjørelse, men får til svar at det kommer til å ta en uke før de bestemmer seg. Du får ikke svar på om du er blandt favorittene.Hva gjør du?

Takker du ja til den andre jobben?

Ber du om en ukes betenkningstid?

Takker du nei og satser på at du får drømmejobben?

Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på flere ting egentlig;

- hvor lenge har jeg vært uten jobb

- hvor trangt er arbeidsmarkedet for den jobbtypen jeg søker

- er jeg kvalifisert for drømmejobben

...men hadde det vært drømmejobben med stor D? Den som intet våger, intet vinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. ikke vær så vanskelig da, Mie :roll:

OK..

*Du har ikke nødvendigvis vært uten jobb så lenge, men du er avhengig av å tjene penger. Derfor er det viktig at du kommer i arbeid ganske fort.

*Arbeidsmarkedet er ganske trangt (slik som det er i dag).

*Du er kvalifisert. Både for drømmejobben og de andre jobbene. Men drømmejobben har kanskje flere søkere..

*Det er drømmejobben, men du vet det jo ikke sikkert før du har vært på intervju (og kanskje ikke før du har begynt å jobbe der heller). Men du har uansett VELDIG lyst på denne jobben.

I tillegg: Det er ikke snakk om at drømmejobben er mye bedre betalt og har fryktelig gode betingelser i forhold til de andre jobbene. For å gjøre det mer konkret: Alle er butikkjobber. Men den ene butikken har du et spesielt forhold til, ettersom den selger produkter du liker og har lyst til å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemma 1: Er det mulig å få betenkningstid så gjør du det og går på intervju til drømmejobben. Men si ja til den ok jobben hvis svaret fra drømmejobben lar vente på seg.

Er det ikke mulig å få betenkningstid, sier du JA takk til den ok stillingen og går fortsatt på intervju på drømmejobben.

Dilemma 2: Du sier ja til den ok jobben, og venter på svar fra drømmejobben. Får du drømmejobben sier du ja til denne.

Poenget her er at du skal sitte igjen med en jobb til slutt. Aller helst drømmejobben. Men slik arbeidsmarkedet er i dag må man helgardere seg.

Sier du ja til den ok jobben, men får drømmejobben en uke eller en måned etterpå, så sier du til den ok arbeidsplassen at sorry du har fått et bedre tilbud - eller dikter opp en unnskyldning.

Man har jo gjerne oppsigelsestid fra den jobben man er i sånn at man ikke kan begynne på dagen i en ny jobb uansett.

Det viktigste er at du ender opp med den jobben du tror du vil trives best i. Hvis du har sagt ja til én stilling, betyr ikke det at du på død og liv må ta den, når du får tilbud om noe bedre. Man har sånn sett ingen forpliktelser overfor en fremtidig arbeidsgiver. Man må være litt egoistisk og tenke på hva som er best for en selv og holde alle muligheter åpne.

Her er det spesielt viktig for oss kvinner å kvitte oss med "snill-pike-syndromet" og ikke ha dårlig samvittighet hvis man må si nei til en jobb man har takket ja til på grunn av en bedre jobb.

Arbeidsgiverne vet at man søker flere stillinger og slik som arbeidsmarkedet er i dag har de nok mer enn nok søkere å ta av, og helt sikkert en kvalifisert person innstilt som nummer to som kan ta den jobben du eventuelt sier fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. den var gjennomtenkt, Orakel!

Desverre og heldigvis havner man vel sjelden i slike situasjoner for tiden, men det kan jo være greit å slippe å tenke på dette hvis man plutselig står med begge beina oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å dele noe:

For noen år siden fikk jeg "drømmejobben" (trodde jeg). Hadde jobbet der i 2 uker, da jeg ble oppringt av noen andre som sa at ja du har gode sjanser bla bla og ville ha meg på intervju igjen. Jeg takket nei, men det viste seg etter 1 måned at det var ett dumt valg. Det jeg trodde var "drømmejobben", var det ikke, og det jeg takket nei til hadde potensiale til å bli drømmejobben...

Så min konklusjon er at man må vurdere på stående fot og ta valg og sjanser underveis. Det er heller litt vanskelig å planlegge slike ting...

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..her var det skrevet mye lurt!

Er enig med Orakel jeg - gjør det du kan for å ha muligheten for drømmejobben.

Og du - vær optimistisk - KLART du har gode sjanser for å få drømmejobben!

(rop på oss her inne hvis du trenger referanser :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at dette er en TENKT situasjon da :ler:

Mitt største problem er at jeg ikke har plass til alle avslagene jeg får :kul: (Svært overdrevet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla -

Jeg er også enig med Orakel, gjør hva du kan for å få drømmejobben, samtidig som du må ha en jobb. Det er lov å si opp en ny jobb også.

Selv kunne jeg ha havnet i den situasjonen du beskriver, og jeg tenkte mye på hvordan jeg ville gjøre det hvis jeg fikk tilbud om OK jobb først og så drømmejobb. Heldigvis fikk jeg tilbud om drømmejobben to dager før OK jobb og problemet løste seg selv.

Lykke til forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...