Gå til innhold

Venninne som ikke eier manerer ved spisebordet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venninne som jeg har kjent siden ungdomskolen, vi har like interesser, er mye sammen og er generelt veldig gode venner..

Men det er èn ting som irriterer meg veldig. Hun eier rett og slett ikke manerer når vi skal spise. Hun spiser veldig fort, smatter og slafser i seg maten, spiser nesten alltid uten bestikk, slikker seg på fingrene/håndflaten underveis, snakker med mat i munnen og er rett og slett veldig udelikat. Jeg mister faktisk matlysten av å spise middag med henne.. Jeg har gir henne alltid en serviett og sier "bruk denne" i litt ironisk tonefall, men hun legger den bare til side og slikker seg på hendene istedenfor.. Hun er også veldig grådig og forter seg veldig med å fylle opp tallerkenen når vi setter oss ned, og hvis jeg strekker meg etter noe på bordet kan hun finne på å kaste seg over det når hun ser jeg holder på å ta det...

Jeg vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, jeg.. Syns dere jeg overreagerer? Det er ingen andre jeg kjenner som spiser som henne. Jeg har spist hjemme hos henne mange ganger, og det er ingen av foreldrene eller søsknene hennes som spiser slik, men de reagerer heller ikke på at hun gjør det.. Hva skal jeg gjøre? Slitsomt å ikke kunne spise med en god venninne.. (Vi er forresten 21 år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk nei til invitasjon om å spise sammen med henne, og la være å invitere henne. Si at du ikke orker å se på at hun spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få ting som kan irritere med mer enn smatting, slurping og snakke med mat i munnen.

Jeg traff en flott fyr en gang og vi gikk på date sammen. Vi kom på resturant og bestillte mat. Det ble en ganske dårlig date igrunn, for han SLURPET i seg risen, spiste med åpen munn og sleiket seg på fingrene. Jeg klarte ikke og konsentrere meg om min egen mat. Ble bare sittende og glo på hva i alle dager han drev med.

Det var faktisk nok til at jeg ikke gadd og satse særlig på han. Når man er 25 år og ikke kan spise skikkelig, da er det ikke mye håp om at man noen gang lærer det.

Så si ifra.....

Nøyaktig det samme har jeg opplevd faktisk! Superkjekk type, ut på restaurant første gang, og fyren tygde med åpen munn og smattet høylytt. Det ble ikke flere dater gitt.. Rart igrunnen, for jeg tar det meste på strak arm. Blod, slim og alskens ekle greier. Men dårlige bordmanerer er en av de tingene jeg bare ikke takler. :vetikke:

Jeg vet ikke annen råd enn at du bare må si det rett ut jeg TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun venninnen din, det er ikke tilfeldigvis en hund? For å spise sånn som du beskriver er det bare dyr som gjør.. Kvalmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eller noen av hennes nærmeste må si fra. Mannen min spiser heller ikke mye pent. Hadde en hund som hadde bedre manerer enn han!

Jeg har sagt fra til han på en klar måte saom ikke kan missforståes. Han visste faktisk ikke at han smattet veldig og satt pris på at jeg sa fra. Nå har vi også gode venner som sa fra til han på en spøkefull måte. Nå spiser han bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny13

Er hun norsk?

Kjæresten min fra afghanistan bruker ofte fingrene og slik som du beskriver men han har da manerer når han er med meg/andre norske folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

si til henne nå, som dere voksene at du hadde satt pris på at hun lærte seg basis bordmanerer. Lær henne opp.

Hun er sikkert flau når hun er på julebord eller andre middager. Andre er i hvert fall det på hennes veiene.

Si det på en måte og gå frem skritt for skritt. Spør henne åssen de gjør det hjemme, hva hun synes er vanskelig. Hun har sikkert litt selvinnsikt og har kanskje ikke tørt å spørre om ting...

Gi henne en hjelpende hånd.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også du skal gi henne en hjelpende hånd, selv om det sikkert er ganske vanskelig. Er aldri morsomt å ta opp slike ting med venninner, men jeg hadde satt pris på at venninnen min sa i fra til meg. Heller det enn at andre ikke vil spise sammen med meg mer :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som en nær venninne er nok den beste til å ta opp dette. Man er ikke venn bare når det gjelder positive saker. Noen ganger må det negative frem også.

Forklar henne det på en rolig måte en gang det ikke er andre til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med strykebrett! Tenk hvor dårlig inntrykk sånne bordmanerer gir. Veldig kjedelig å sitte hjemme etter en date og ikke skjønne hvorfor han ikke ringer igjen.

Kan nok være at hun blir litt paff eller fornærmet hvis du tar det opp med henne, men det er utrolig mye bedre å få høre det som et råd fra ei god venninne enn som kritikk fra en fremmed. Det er nok best å bare ta det opp med henne, jo før jo bedre. Det verste som skjer er at hun blir litt irritert i en veldig kort periode, men hun vil nok forstå at du mener det beste for henne :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et godt vennskap tåler en støyt, bare forbered deg godt da, konstruktivt, morsomt og lærerikt. Korrekter henne seinere, slik lærer hun. Det er sant, men vi er vanedyr...No point intended :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...