Gå til innhold

ORBS eller ka?

Lissi

Anbefalte innlegg

I resent that! Det var et utmerket svar. La meg spørre deg om en ting: Orbs. Hvis det fantes lysende kuler i luften som lyser sterkt nok til at de kan fanges på film, hvordan har det seg da at ingen ser disse greiene UNNTATT på fotografier? Det er SELVSAGT fordi de er artifakter. Finnes ingen annen rasjonell forklaring.

Jeg sliter i utgangspunktet med å tro på at sjela vår flyr videre i det hele tatt.. er bare at mange PÅSTOD at det lignet ORBS, noe jeg måtte google for å finne ut hva var... selv om jeg sa det var støv, fukt, osv.

Ellers håper jeg inderlig at jeg får fred når jeg er ferdig her, og slipper fly rundt i en åndelig mellomverden uten å kunne plage folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest pastablasta

Så nettopp på "den andre siden" på FEM, der de snakket om "orbs". (Ja, jeg liker å se på slike gærninger som Mira-kreft-skyldes-skyldfølelse-Craig avogtil)

Forsøkene på vitenskapelige forklaringer på fenomenet var ikke akkurat mange. Men ok, målet med programmet er vel ikke akkurat å kopiere Mythbusters.

For gøy googlet jeg litt om greiene, og fant denne siden. En ganske grundig gjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i mange av forklaringene om orbs, hvor det ofte IKKE er noe overnaturlig. Og selv blant seriøse alternative sider, konkluderer man med at 95% av de mistenkelige sirkler eller fenomener stemmer overens med støv på linse og lignende.

Har tidligere lest mye og vært nysserrig på dette etter at jeg var på slektssamling på Island. Det var fasinerende å oppdage så mange orbs på bildene etterpå. Kanskje det var i sammenheng med Slektstreff med røtter fra 800 år tilbake? legger ved et bilde av en orb som kameraet mitt fanget opp:)

På en annen side, er de aller fleste bildene man tar med sitt kamera ikke orber, men ett resultat av lysvinkel, etc, etc. skal se om jeg finner linken til en grundig side om temaet:) Så orber fins etter min mening, men det er ikke orb når du tar bilde av snøvær, og snøfnuggene blir orber :sukk:

post-7733-0-49344300-1298623052_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan ser man forskjell på hva som er "ekte orbs" og hva som er partikler? Det er jeg interessert i å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Så hvordan ser man forskjell på hva som er "ekte orbs" og hva som er partikler? Det er jeg interessert i å vite.

Man ser ikke forskjell, fordi det er ikke forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likevel likt å få en forklaring på hva de andre anser som forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likevel likt å få en forklaring på hva de andre anser som forskjellen.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke helt sikker jeg heller :goodbye: Mulig bildene jeg har tatt, faktisk er støvpartikler. At det kan sette igang fantasien til å tro at det er noe mere, den har jeg erfart i

Kom over et annet forum om akkurat dette.

Se på denne linken. her er det også lagt ut noen snutter fra youtube.

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,216.30.html

Så er det vel egentlig bare våres egen sunne fornuft som gjelder i denne saken :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke helt sikker jeg heller :goodbye: Mulig bildene jeg har tatt, faktisk er støvpartikler. At det kan sette igang fantasien til å tro at det er noe mere, den har jeg erfart i

Kom over et annet forum om akkurat dette.

Se på denne linken. her er det også lagt ut noen snutter fra youtube.

http://skepsis.no/forum/index.php/topic,216.30.html

Så er det vel egentlig bare våres egen sunne fornuft som gjelder i denne saken :lur:

Problemet er vel at sunn fornuft ikke er så vanlig som vi vil ha det til, (common sense not so common). Å si at det er 'mulig' at bildene inneholder støvpartikler er en enorm undervurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...