flickan Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Endelig har Muhammed Hosny Mubarak gitt etter for folkets krav og trukket seg. Gratulerer til egypts befolkning for at de klarte å gjennomføre dette uten at det eskalerte til en voldelig revolusjon. Da jeg var i Egypt på ferie for 3 år siden ble jeg sjokkert over å se hvordan egyptere ble behandlet som annenrangs borgere i sitt eget land. VI var så heldige å bli kjent med noen i lokalbefolkningen som viste oss ting vi aldri ville sett om vi bare hadde vært på de mest populære turist-stedene. Jeg ble overrasket over tilstandene fordi Egypt sjelden/aldri blir omtalt som et diktatur i vestlige medier. Nå håper jeg bare at veien videre førerlandet til et fredelig demokrati, og at det egyptiske folk igjen blir herre i sitt eget land. :danser: :danser: :danser: 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Det var på tide! En stor seier for Egypt. Men nå begynner kampen om hvem som skal ta over. Og da tror jeg striden og kampene kan bli riktig så heftige. 1
Spiralis Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Hipp Hipp Hura! Vi feirer diktaturets fall... Og vi håper som satan på at ikke en ny jævel får ta over og kuppe hele greia. I Tunisia så er det satt inn en ny semidiktator, så jeg vet ikke hva man skal tro der.. Håper på reelle valg og representativt demokrati i både Tunisia og Egypt.
Katana Skrevet 12. februar 2011 #4 Skrevet 12. februar 2011 Tror jeg avventer med å gratulere til jeg ser hva som blir alternativet. Det muslimske brorskap er en mektig organisasjon, og de som er best organisert vil naturlig nok bli de som lettest kan posisjonere seg og vinne frem i en kaotisk tid etter Mubaraks fall.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #5 Skrevet 12. februar 2011 Avventer også. Er bare å håpe på det beste egentlig. Er ikke så mye vi får gjort til eller fra uansett annet enn å hjelpe de økonomisk. Bedre økonomi funker bedre enn noe annet mot ekstremisme. Har en drømt om besøke Egypt så er nå et bra tidspunkt, så snart det har roet seg litt.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2011 #6 Skrevet 12. februar 2011 Jeg har ingen tro på at muslimer kan oppnå "fred og fcrdragelighet". 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2011 #7 Skrevet 12. februar 2011 Til lykke! Viser at det lønner seg å stå på kravene, og stå sammen.
Mann 42 Skrevet 13. februar 2011 #8 Skrevet 13. februar 2011 Jeg tror ikke jeg vil gratulere riktig enda. Frem til valget i September er det i prinsippet det samme regimet som råder, med Hæren som garantist. Og etter valget, kan egypterne våkne opp til en statsordning som er verre enn den de har i dag. Hvis f.eks det muslimske brorskapet skulle vinne landet. Og hvis Hæren ikke aksepterer et slikt valgresultat, så ender det kanskje som i Algerie for 15 år siden: Militærkupp og borgerkrigslignende tilstander. Jeg skal tøyle min entusiasme til 2012.
Ella_Grey Skrevet 13. februar 2011 #9 Skrevet 13. februar 2011 Jeg er også veldig spent på hva hæren kommer til å gjøre fremover. Nå er den jo begynt å rydde tharir-plassen for demonstranter og muligens også arrestere ledere for protesten nrk Så spørs det bare hva motivasjonene er. Og om om hærledernes syn på hva som er best for Egypt stemmer overens med folkests syn. Og hvor villig sjefen for hæren er til å gi fra seg makta når han først har fått den.
Gjest Valiant Skrevet 13. februar 2011 #10 Skrevet 13. februar 2011 (endret) Hvorfor gratulerer dere et land som går fra et diktatur til en annet De har bare byttet ut en mann med militæret Endret 13. februar 2011 av Valiant
flickan Skrevet 13. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 13. februar 2011 Det er jo for tidlig å si da. Er klar over at mye er usikkert, men det er et steg på veien vertfall. Jeg er optimistisk, og håper hæren vil gi fra seg makta når tiden er inne for det. Og hittil har de hatt stor troverdighet.
Mann 42 Skrevet 13. februar 2011 #12 Skrevet 13. februar 2011 Det er jo for tidlig å si da. Er klar over at mye er usikkert, men det er et steg på veien vertfall. Jeg er optimistisk, og håper hæren vil gi fra seg makta når tiden er inne for det. Og hittil har de hatt stor troverdighet. På hvilken måte har de hatt troverdighet? De har ikke brukt makt mot demonstrantene, men latt protestene vokse til et nivå der den lederen de har støttet de siste 30 åra, har blitt tvunget til å gå av. Og se, nå har de fått all makt i Egypt, inntil de bestemmer seg for å gi den opp. Og mens alt dette har foregått, har de nyttet høvet til å snappe opp og torturere noen hundre regimemotstandere.
Spiralis Skrevet 13. februar 2011 #13 Skrevet 13. februar 2011 På hvilken måte har de hatt troverdighet? De har ikke brukt makt mot demonstrantene, men latt protestene vokse til et nivå der den lederen de har støttet de siste 30 åra, har blitt tvunget til å gå av. Og se, nå har de fått all makt i Egypt, inntil de bestemmer seg for å gi den opp. Og mens alt dette har foregått, har de nyttet høvet til å snappe opp og torturere noen hundre regimemotstandere. Nå er ikke de militære i Egypt en homogen gruppe. Det er like store interesseforskjeller mellom de unge menige soldater/lavere offiserer og den eldre garde helt oppe i toppen, som det er ellers i befolkningen. Så vidt jeg forstår det så har Egypt allmen verneplikt og slik sett er det svært mange værnepliktige og unge offiserer som er i en posisjon hvor de er troende til å identifisere seg med demonstrantene. Landene i Nord-Afrika har en svært ung befolkning sammenlignet med vår. Den gamle garden blir liten sammenlignet med de enorme mengdene utdannede unge mennesker. Det er rimelig mange ukjente faktorer oppe i den gryta der. Skal bli spennende å se. Det som er sikkert er at dersom Egypt klarer å etablere et stabilt demokrati så vil det få enorme ringvirkninger. Egypt er store og har sterk inflytelse i regionen.
Mann 42 Skrevet 13. februar 2011 #14 Skrevet 13. februar 2011 Nå er ikke de militære i Egypt en homogen gruppe. Det er like store interesseforskjeller mellom de unge menige soldater/lavere offiserer og den eldre garde helt oppe i toppen, som det er ellers i befolkningen. Så vidt jeg forstår det så har Egypt allmen verneplikt og slik sett er det svært mange værnepliktige og unge offiserer som er i en posisjon hvor de er troende til å identifisere seg med demonstrantene. Landene i Nord-Afrika har en svært ung befolkning sammenlignet med vår. Den gamle garden blir liten sammenlignet med de enorme mengdene utdannede unge mennesker. Det er rimelig mange ukjente faktorer oppe i den gryta der. Skal bli spennende å se. Det som er sikkert er at dersom Egypt klarer å etablere et stabilt demokrati så vil det få enorme ringvirkninger. Egypt er store og har sterk inflytelse i regionen. Så, når militærjuntaer tar makten, så er det menige soldater og lavere befal som bestemmer? Tviler litt på det, og det ville være temmelig unikt, om det skjer i dette tilfellet.
Spiralis Skrevet 13. februar 2011 #15 Skrevet 13. februar 2011 Så, når militærjuntaer tar makten, så er det menige soldater og lavere befal som bestemmer? Tviler litt på det, og det ville være temmelig unikt, om det skjer i dette tilfellet. Vel.. Nasser var ikke av de aller høyest på strå da han tok makten i Egypt. Han var vel oberst da han var med å grunnla "De frie offiserer". Det var en organisasjon av unge ofiserer som etterhver tok makten i Egypt. Det har med andre ord skjedd tidligere at maktovertakelse har kommet fra de lavere delene av offiserskorpset i Egypt. Da kan man ikke utelukke at det er en mulighet.
Mann 42 Skrevet 17. februar 2011 #16 Skrevet 17. februar 2011 Vel.. Nasser var ikke av de aller høyest på strå da han tok makten i Egypt. Han var vel oberst da han var med å grunnla "De frie offiserer". Det var en organisasjon av unge ofiserer som etterhver tok makten i Egypt. Det har med andre ord skjedd tidligere at maktovertakelse har kommet fra de lavere delene av offiserskorpset i Egypt. Da kan man ikke utelukke at det er en mulighet. Ingenting er umulig. Men det er temmelig usannsynlig.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2011 #17 Skrevet 17. februar 2011 Er det ikke litt rart at både USA og Iran gratulerer...
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2011 #18 Skrevet 18. februar 2011 Er det ikke litt rart at både USA og Iran gratulerer... Ikke så rart at Iran gratulerer, men rart at USA gratulerer. Niall Ferguson, professor i historie ved Harvard University, foklarer hva han mener om Obamas utenrikspolitikk: http://www.realclearpolitics.com/video/2011/02/14/niall_ferguson_explains_how_obama_blew_it_with_egypt.html Ferguson mener at Obama har lite erfaring og kunnskap om utenrikspolitikk, og at han derfor gjør feilvurderinger. Jeg derimot tror at Obama vet veldig godt hva han gjør. At han helt bevisst har valgt en svak adminisrasjon slik at han selv får mer makt til å gjennomføre sin personlige politikk. Jeg tror Obama og Ahmadinejad har ganske like mål.
Mann 42 Skrevet 18. februar 2011 #19 Skrevet 18. februar 2011 Ikke så rart at Iran gratulerer, men rart at USA gratulerer. Niall Ferguson, professor i historie ved Harvard University, foklarer hva han mener om Obamas utenrikspolitikk: http://www.realclearpolitics.com/video/2011/02/14/niall_ferguson_explains_how_obama_blew_it_with_egypt.html Ferguson mener at Obama har lite erfaring og kunnskap om utenrikspolitikk, og at han derfor gjør feilvurderinger. Jeg derimot tror at Obama vet veldig godt hva han gjør. At han helt bevisst har valgt en svak adminisrasjon slik at han selv får mer makt til å gjennomføre sin personlige politikk. Jeg tror Obama og Ahmadinejad har ganske like mål. Skal si du lever i en spennende verden.
Spiralis Skrevet 18. februar 2011 #20 Skrevet 18. februar 2011 Er det ikke litt rart at både USA og Iran gratulerer... De vil vel være på lag med vinneren begge to tenker jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå