Gå til innhold

Tillitsvalgte!!!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Abelone

Jeg er nylig blitt tillitsvalgt på en arbeidsplass med 12 stk. Jeg har ikke vært på kurs ennå, men har liggende en del ting som jeg må lese.... Kan noen av dere gi meg deres erfaringer på det å være tillitsvalgt? Hva er viktigste og vanskeligste jobben som tillitsvalgt?? Hva er det hyggeligste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er vi to Abelone! Ble valgt til tillitsvalgt i august og får ikke komme på kurs før til neste høst :o Har ikke akkurat utøvd "makten" enda, så jeg er litt grønn, men noen gode råd er å:

- snakke med den som var tillitsvalgt før deg, eller andre du kjenner som er/har vært det. Har ofte masse gode tips å gi deg.

- sett deg inn i overenskomsten for din arbeodplass, og arbeidsmiljøloven.

- ta kontakt med organisasjonen din (kan jeg spørre hvilken det er?) for å høre hva de sier og om de kanskje har noen papirer eller lignende de kan sende deg gratis eller du kan kjøpe. Vet at det finnes en del håndbøker for tillitsvalgte man kan kjøpe for et par hundre kroner. Kan være en grei investering tror jeg.

Det verste med å være tillitsvalgt er nok når det oppstår bråk mellom ledelse og ansatt(e) og du må holde deg på den ansattes side mot ledelsen. Det er nok da man håper at de i ledelsen er så proffe at de ikke tar det utover deg personlig.

Det hyggeligste? Det må være at de ansatte kan komme til deg om det er noe de vil prate om, og om det er noe de lurer på og vil ha råd om.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Takk for gode tips!! Jeg tror jeg har mye å sette meg inn i, og jeg vet at vi har veldig god bruk for en tillitsvalgt hos oss...... Han som var det tidligere har sagt at han var veldig usikker på sin rolle, og er nokså redd for konflikter. Jeg håper jeg finner en god måte å fylle rollen på, og håper jeg slipper så veldig mye jobb fremover..... Men, men; utfordringer er til for å tas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer "sjefen" i meg inn i bildet og spør, hvorfor i all verden vil du være tillitsvalgt???? Drittjobb (unnskyld uttrykket...)!!!!! Det er DU som må fronte alle "problemer" ansatte har i det daglige... gøy? Not!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Vel, sjefen, drittjobb eller ikke... Om du vil ha arbeidstakere som klarer å stå i jobben sin over år uten å gå ut i sykemeldinger pga. dårlig psykososialt, er det noen som må ta denne oppgaven. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tøff oppgave, ja, men man vokser og lærer mye på det.

Jeg har tidligere hatt mange verv som tillitsvalgt, og har funnet ut at for meg blir det for slitsomt.

Ville bare ønske deg lykke til, Abelone, du kommer til å gjøre en utrolig viktig jobb. Man finner absolutt mye nytte og mening i det. Utifra det jeg har lest av deg på KG, tror jeg du kommer til å greie deg fint. Lær deg bare å sette grenser for hva du påtar deg, og godta at du ikke klarer å gjøre alle fornøyde, selv om du er på arbeidstakernes side. "Arbeidstakere" er ikke én person, men mange (12 for deg) med mange forskjellige meninger og oppfatninger av hva som er "riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla -
Her kommer "sjefen" i meg inn i bildet og spør' date= hvorfor i all verden vil du være tillitsvalgt???? Drittjobb (unnskyld uttrykket...)!!!!! Det er DU som må fronte alle "problemer" ansatte har i det daglige... gøy? Not!!!

Med slike "sjefer" som dette blir nok jobben litt kjedeligere.... Hvis du har en sjef som ser verdien av å ha tillitsvalgte på jobben blir det nok noe enklere.

Det er ikke alltid en drittjobb å være tillitsvalgt. Hvis en selv og ledelsen har fokus på å løse problemer kan det å være tillitsvalgt være moro. Man kan lære mye om forhandlinger og problemløsning.

Jeg er selv tillitsvalgt, men på et arbeidssted med mange flere ansatte enn der du er. Vi er flere som sitter i et styre, noe som blir litt annerledes siden det er flere som har lang erfaring.

Jeg synes det er dårlig at du må vente et helt år før du får tilbud om kurs, kan ikke foreningen hjelpe deg med å finne en mentor eller noe lignende slik at du kan komme igang med jobben så snart som mulig?

Lykke til - så får vi håpe at du har en sjef som er litt mer positiv enn Dina69.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en ledelse som ikke beste fall ikke har peiling på regler og forskrifter, og i verste fall - unnskyld uttrykket - driter i dem, priser jeg meg lykkelig for å ha noen i ryggen når sjefene feier gjennom lokalene på en slik måte at du ikke ser å jobbe for bare støv.

Hurra for de tillitsvalgte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at det ikke er en viktig jobb å være tillitsvalgt, for det er det! Men om det er gøy, det er noe helt annet. Tar man det som en utfordring, så kan det selvfølgelig være givende for rette person.

Gurimalla skrev:

Lykke til - så får vi håpe at du har en sjef som er litt mer positiv enn Dina69.

Jeg er definitivt positiv til de tillitsvalgte på min arbeidsplass, og har en kjemepefin dialog med dem, bare sånn at det er nevnt! Som sagt, det jeg mente med innlegget mitt var kun at det ikke nødvendigvis er en morsom og gøyal jobb å være tillitsvalgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg har vært varatillitsvalgt i en del år. Det verste jeg vet er lønnsforhandlingene. I en sektor med lite penger og flere fagforeninger om beinet er det alltid nedtur...

I tillegg er det viktig at alle i en så liten bedrift er bevisst rollene sine. Du må gå ut av rollen som tillitsvalgt og inn i kollega / ansatt rollen og omvendt. Det kan være slitsomt. Det er ikke alle ansatte som forstår hva som er ditt område og du risikerer en god del drittslenging om andre ansatte som kollegaer av deg vil at DU skal ta opp. Og deres eget navn må selvfølgelig ikke nevnes....

Den kjekke delen er at det er utfordrende og at du får god innsikt i organisasjonsoppbyggingen i firmaet, personalpolitikken der og deltar der ting skjer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurimalla -
Jeg er definitivt positiv til de tillitsvalgte på min arbeidsplass' date= og har en kjemepefin dialog med dem, bare sånn at det er nevnt!

Så bra da! Jeg fikk ikke intrykk av at du var veldig positiv i ditt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...