Gå til innhold

Delt foreldreansvar? Hva betyr det egentlig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå har jeg foreldreansvaret alene.. Men barnefaren vil forandre på dette. Nøyaktig hvilke konsekvenser vil det få å ha delt foreldreansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ingen radikale konsekvenser, men hvis du f.eks dør vil far få ansvaret for barnet. Hvis du har foreldreansvaret alene vil han ikke automatisk få ansvaret for barnet.

Hvis det blir slutt mellom dere har vel også han et ord med i laget om å ha barnet hos seg.

Det er jo egentlig veldig forståelig hvis far ønsker å ha delt foreldreansvar fordi det tross alt er hans barn like mye som mors.

Hvis dere er gift vil begge automatisk få foreldreansvaret sammen, men hvis dere ikke er gift vil det automatisk falle på moren, hvis ikke far skriver under på foreldreansvar.

Men nå skal det komme en lov om at samboende stiller på lik linje som gifte.

Det er jo mange mødre som unnlater å si i fra om dette til far, pga redsel for å "miste" barnet, også sykehuspersonalet har ingen plikt til å opplyse far om dette, så det er viktig for fedre å følge med.

Her kan du lese litt: http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette er noe folk burde sette seg litt bedre inn i, for dette med hvem som har foreldreansvar kan få store konsekvenser.

Hvis mor har foreldreansvaret alene, får altså ikke far automatisk omsorgen ved dødsfall.

Hvis mor derimot har vært gift med far, men har all den daglige omsorgen etter et brudd, vil far likevel få omsorgen hvis mor faller fra.

Noen bekjente av meg opplevde hva som må ha vært det absolutte mareritt: Hun døde plutselig av hjerneslag i en alder av 32 år. Hun etterlot seg en samboer og 3 barn, hvorav den eldste datteren på 7 år var fra et tidligere ekteskap. Faren til dette barnet var så fraværende at hun omtalte sin mors samboer som "pappa", men nå kom han og skulle ha sin datter tilbake. Noe han fikk, for morens samboer hadde ingen juridiske rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene har felles foreldreansvar, må begge samtykke til at barnet skal kunne melde seg inn eller ut av foreninger og trossamfunn, om barnet skal bytte navn, adopteres bort, om barnet skal kunne gifte seg før fylte 18 år, eller om barn under 15 år skal få lov til å arbeide. Dessuten må begge da være enige dersom barnet skal flytte utenlands.

Når foreldrene er gifte eller har felles foreldreansvar får den gjenlevende forelder foreldreansvaret.

Hvis barnet bodde sammen med begge foreldre og den avdøde hadde foreldreansvaret alene, får den gjenlevende foreldreansvaret overført til seg.

Hvis den gjenlevende ikke bodde sammen med barnet til daglig må vedkommende reise sak for domstolen om å få overført foreldreansvaret til seg. Andre kan også reise slik sak. Saken må i alle tilfeller reises innen seks måneder etter dødsfallet.

Ergo, så kan en steforelder reise sak for å få overført foreldreansvaret til seg selv. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mor har foreldreansvaret alene, får altså ikke far automatisk omsorgen ved dødsfall.

Det er ingen automatikk i at far får omsorgen. Hvis mor faller fra og har foreldreomsorgen alene, vil det ved hennes død være barnevernet som overtar omsorgen rent juridisk, til det foreligger en avklaring.

Hvis mor derimot har vært gift med far, men har all den daglige omsorgen etter et brudd, vil far likevel få omsorgen hvis mor faller fra.

Ikke så lenge mor har foreldreomsorgen alene. Da er det barnevernet som kommer inn. Jeg sier ikke at barna ikke får bo hos far, men at det er barnevernet som har det midlertidige juridiske ansvaret for barna.

Folk flest har store problemer med å se forskjellen på -ansvar og -omsorg.

Dette er to vidt forskjellige begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var alene under svangerskapet, og faren kom inn i bildet da ungen var 6 måneder. Nå vil han ha delt foreldreansvar. Men jeg er litt usikker... Jeg har jo hele tiden hatt foreldreomsorgen OG foreldreansvaret alene. Er det noen som helst grunn for at jeg burde gå med på delt foreldreansvar? Jeg og barnefaren er IKKE sammen. Og jeg planlegger å flytte på meg pga skole til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke bor sammen, og faren har vært fraværende de første seks månedene, ville jeg vært meget skeptisk til å la han få delt foreldreansvar nå.

Hvis samarbeidet går bra i årene fremover kan du jo vurdere det på nytt om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daddy Cool

Til Tex.

Du virker veldig skeptisk til at far skal få foreldreansvar. Hvorfor du er så skeptisk er i utgangspunktet din sak. Men om du har satt deg litt inn i dette vet du også at fedre ALTID får foreldreansvar ved rettsak. De behøver i realiteten ikke gå til rettsak engang, men kun henvende seg til Fylkesmannen. Å få foreldreansvar er derfor å regne som en bagatell, uansett hvor mye mor forsøker å nekte det.

Foreldreansvar gir i utgangspunktet få/ingen rettigheter. En far med foreldreansvar kan imidlertid nekte barnet å flytte til utlandet, - i utgangspunktet. Foreldreansvar gir også rett til å nekte barnet å melde seg inn i det som blandt enkelte regnes som ekstreme religiøse organisasjoner, etc.

Og som de fleste sier vil foreldreansvar gi større sikkerhet for at far får omsorgen ved evt dødsfall. Det gir også far rett til å holde kontakt med barnehage og skole for å få informasjon om bl.a hvordan barna klarer seg i disse miljøene.

I det store og hele gir foreldrerett liten eller ingen praktisk betydning i hverdagen der det er ønskelig at barn og far skal ha et minimum av samvær for å bli kjent med hverandre. De fleste barn har dessuten behov for å kjenne sin far, i det minste etter noen år.

Daddy Cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Daddy Cool, jeg vet utmerket godt at fedre stort sett alltid får delt foreldreansvar hvis de går til sak.

Det jeg skrev var at jeg aldri hadde skrevet under.

Er han så himla hypp på å ta ansvar for ungen får han jaggu meg vise det ved å kaste inn tredve tusen og gå til sak. Har du gitt f*** fra fødsel kan du kysse deg bak i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...