Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

Skal ha 70-80, inkludert tabeller og annen moro. Nå kjenner jeg at jeg ble furten over at jeg må produsere nesten like mye som dere på halvparten så lang tid. *Konstruktiv i dag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

70-80 sider på ett semester? Wow! Er det lov å spørre om hvilket fag du tar master i? (ingen svarplikt!)

"Konstruktive" dager er lov, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masteroppgave her også, skal vel i løpet av dette semesteret komme meg opp i en 50-80 sider og har foreløpig... 9. :sjenert: Men er nå midt inni den tidkrevende "sørg for at dataene blir brukbare"-fasen hvor det er heller lite å skrive om. Hadde et forberedende prosjekt i høst hvor akkurat det samme skjedde, og merket at skrivinga gikk relativt kjapt og greit så snart alt jeg hadde av data var satt opp på en god og ryddig måte. Dessuten har jeg disposisjonen klar, og har fått beskjed om at en del av teorien jeg skrev i høst kan brukes her også. Noe som gir meg ca tyve sider "kladd" som bare ligger der og venter på å forbedres. Så jeg er ikke sånn veldig stressa enda, det gikk greit i høst, trass i at alt som kunne gå galt underveis gikk galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som om du er på god vei jeg, Estë :)

Øh. Kanskje dette også kan være en tråd hvor man kan spørre om språklige ting? Jeg sitter nemlig helt fast med to ord i en illustrasjon jeg lager. Litt vanskelig å forklare kort hva den går ut på (= god grunn til å ha det som illustrasjon i oppgaven), men jeg har et dokument jeg analyserer, en kommunal plan. En del av analysen er hvor informasjon og innspill til å lage denne planen ble hentet fra, og hvem ulike deler av planen retter seg mot etter at den ble ferdiglaget. Innspillene kan være alt fra nasjonale lover og politiske dokumenter som påvirker kommunens politikk, til meninger fra kommuneinnbyggerne. "Utspillene" kan være alt fra databaser beregnet på intern bruk i kommunen til tiltak som vil komme innbyggerne til gode. (ble det i det hele tatt forståelig?)

Problemet er at jeg trenger en forklaring i illustrasjonen på at øvre del viser innspill og nedre del viser utspill. Og jeg kommer ikke på noen gode ord å bruke for dette! Engelsk input/output passer perfekt... bortsett fra at det er engelsk. Alt annet jeg kommer på er veldig lite intuitivt synes jeg, og krever en masse ekstra forklaring i teksten - og det er dumt når jeg prøver å ha illustrasjoner som i stor grad er selvforklarende. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70-80 sider på ett semester? Wow! Er det lov å spørre om hvilket fag du tar master i? (ingen svarplikt!)

"Konstruktive" dager er lov, altså.

Faget som gjør at man må lese rosa aviser selv om man kanskje ikke synes det er så spennende bestandig :sjenert:

Ok, da skal jeg forsøke å begynne på prosjektbeskrivelsen. Masteroppgave, here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig. Hva med "Grunnlag/Bakgrunn for X" for innspill-delen? Hvor X er ordet for "utspill" - som var vanskeligere. Jeg tenkte på ord som "resultat" eller "informasjonsresultat", men det er vel like vagt. Du kan jo også oversette input/output til inndata og utdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm, ja.... det traff ikke blinken helt, men er uansett ca. ført ganger bedre enn det jeg har så langt. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart, det der, hvordan KG sniker seg inn i oppgaveskrivingen. :lur: Kanskje vi skulle skrevet en masteroppgave om KG, det hadde nok vært det mest effektive for å holde oss borte. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin, kjenner meg igjen litt der, ja. :ler:

Men i dag har jeg faktisk fått gjort en del. Sette inn i Excel, summere og finne nøkkelord til åpne besvarelser. Har allerede begynt å finne noen mønster i besvarelsene. :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden jeg leverte min oppgave i statsvitenskap, men jeg husker jo godt hvor frustrerende det var....

Leverte vel tilsammen 120 sider(krav var 80-100) - fordi jeg brukte både kvalitativ og kvantitativ metode.

Konklusjonen var at analysen var glitrende, men at jeg kunne jobbet litt ekstra med selve metodekapittelet i oppgaven(typisk teorien). Sistnevnte visste jeg godt når jeg leverte, men orket ikke gjøre noe mer med det... :gjeiper:

- Var ekstremt nøye med god kilding, fant alltid frem originalkilder når dette var mulig. Hadde vel en 4 sider bare med kilder på slutten.....Tror det hjalp meg mye i analysen.

- Spurte meg selv om og omigjen om problemstillingen, og hvordan litteraturen var relevant ifht dette.

"Svarer du på spørsmålet" hang på en post-it foran meg - sammen med hoved- og underproblemstilliger.

- Kikket gjennom andre oppgaver for å se hva slags oppsett jeg ville - og ikke ville ha.

- Hadde meget nøye struktur så langt jeg kunne for å lettgjøre lesningen og poengene

- Fikk sensor til å være streng på de områdene jeg visste jeg var sløv på(delmålene....)

- Fysisk aktivitet! Den eneste grunnen til at jeg orket å drasse meg gjennom dagene var at jeg trente annenhver dag - uansett stressnivå.

- De verste dagene motiverte jeg meg med at "snart er helvetet over, og da kan du brenne faenskapet" :ler: hjalp faktisk endel. Brant den ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må jo bare skrive i denne tråden. Selv om jeg faktisk, under over alle under, ble ferdig med min egen master for 18 mndr. siden. Det var ganske mange ganger jeg hadde lyst til å gi opp. jeg har prokrastinert og fortvilt og stått fast og bannet og svertet. Men det var gøy også, og jeg hadde dessuten en helt fantastisk heiagjeng her på KG, som var til helt uvurderlig hjelp. :kyss: til alle som hang i dagboken min her på KG og heiet meg frem.

Denne boken inspirerte meg. Riktignok handler den om doktorgradsarbeid - men budskapet er enkelt. Skriv! Den heter Writing you dissertation in 15 minutes a day, men det er jo en luretittel, da. :fnise: Men budskapet er at hvis du skriver litt hver eneste dag, så blir du ferdig tilslutt. Så enkelt og så vanskelig er det. :) I tillegg er det viktig å bruke veileder - særlig i preioder hvor du synes at du gjør for lite eller står helt fast. De aller fleste veiledere er faktisk opptatt av å hjelpe og vil gjerne at du skal bli ferdig, så det kan være lurt å være ærlig og be om hjelp når man står fast, eller har gått fullstending i utsette-alt-og-heller-henge-på-KG-modus.

Forresten gikk det bra med min oppgave. :) Jeg er stipendiat nå, så enten har jeg megadårlig hukommelse, eller så var det litt gøy også. :) Selv om kommentaren til min yngste når hun hørte jeg at jeg hadde fått doktorgradsstipend, var: Å NEI!!! Skal du skrive en oppgave til?!

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har faktisk gjort det allerede - tatt kontakt med veileder når jeg har stått bom fast, og dagene har forsvunnet til KG og nettsurfing. Så har jeg fått den tilbakemeldingen og inputen jeg har trengt til å komme meg videre. Har lidd litt under "jeg bør jo ikke spør om hjelp til dette, det må jeg da forstå på egen hånd!", men har etterhvert begynt å innse at det er nettopp slikt veileder er der for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke helt om jeg liker denne tråden likevel.. :sjenert: Jeg er allergisk mot de oransje firkantene på Mine innlegg som betyr at det er noe jeg ikke har lest i en av bøkene jeg følger, og nå har jeg jo fått enda en som "må" leses før jeg kan gjøre noe fornuftig.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg liker denne tråden likevel.. :sjenert: Jeg er allergisk mot de oransje firkantene på Mine innlegg som betyr at det er noe jeg ikke har lest i en av bøkene jeg følger, og nå har jeg jo fått enda en som "må" leses før jeg kan gjøre noe fornuftig.. :rolleyes:

Kjenner til det. :fnise:

Kan ikke si at jeg fikk alt for mye ut av den, men det finnes jo add-ons som hindrer tilgangen til enkelte sider innen bestemte tidspunkter. Kan være verdt er forsøk? Jeg brukte LeechBlock, for Firefox.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noe liknende, men da ble jeg bare superstressa og ble sittende og se på klokka istedet.. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg bare fant av-knappen alt for fort, jeg. :fnise:

Helt seriøst: jeg tror den ikke fungerte så godt for meg fordi jeg ofte var i en god "driv" de fem minuttene hver time jeg hadde satt av til surfing. Da er det bedre å kunne ta pause akkurat når hodet faktisk trenger det. ...selv om det fort kan bli aaaalt for ofte, selvølgelig. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...