Gå til innhold

Masteroppgave-tråden

Pingting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her- grusom prosess som var langdryg og ubehagelig. 
Oppgaven i seg selv har ikke gitt meg så mye- men prosessen, analysen og det kritiske blikket har styrket meg som fagperson. 
I tillegg landet jeg en seniorrådgiver stilling innen et spennende felt- med 150k i lønnsøkning. Så hold ut! 

men en phd blir det ALDRI! 🤣

Anonymkode: a8cf3...768

Min veileder: «Denne tråden kan du eventuelt ta opp igjen når du skal skrive doktorgrad.»

Meg: 🤣🤣🤣🤯🤮

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lorieen skrev (45 minutter siden):

Det er ikke veldig vanskelig. Om du mestrer akademisk skriving, så klarer du det.

Og hvis man ikke mestrer akademisk skriving? Pleier som regel å få tilbake melding om små mangel på oppgaven min. Alt fra "drøftingen kunne vært bedre", "for bred problemstilling", "språk", og andre hendelser som jeg ikke kommer på sparken. Er det nok til å være beskymret?

Anonymkode: 35524...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og hvis man ikke mestrer akademisk skriving? Pleier som regel å få tilbake melding om små mangel på oppgaven min. Alt fra "drøftingen kunne vært bedre", "for bred problemstilling", "språk", og andre hendelser som jeg ikke kommer på sparken. Er det nok til å være beskymret?

Du vil få mye god hjelp av veileder til alle disse tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hadde vært mer bekymret for rettskrivingen gitt....

Anonymkode: a2e7b...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da bør du lese andres bachelor og masteroppgaver. Det var slik jeg lærte akademisk skriving. 

Anonymkode: 3fc50...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eplekakepåpizza skrev (6 timer siden):

Er det veldig vanskelig å skrive en master-oppgave? Holder på med bachelor oppgave selv men hva kan jeg forvente med master? 

Nå har jo ikke jeg blitt ferdig ennå, så er vel litt for tidlig for meg å uttale meg. Men jeg vil ikke si det er vanskelig. Problemet er at det er så ekstremt omfattende. Og man blir egentlig aldri ferdig. Det er alltid noe som kan gjøres bedre, men til slutt må man bare ta en avgjørelse om at det er godt nok å gå videre. 

Anonymkode: 9663f...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da har jeg sendt inn til veileder på nytt. Så da er det bare å glede seg til tirsdag og krysse alt jeg har for at det ikke blir slakt denne gangen også.. Jo mer jeg jobber med dette, jo dårligere synes jeg det blir. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 16.23):

Da har jeg sendt inn til veileder på nytt. Så da er det bare å glede seg til tirsdag og krysse alt jeg har for at det ikke blir slakt denne gangen også.. Jo mer jeg jobber med dette, jo dårligere synes jeg det blir. 

Krysser fingre og tær for deg!:klem3:

Er ikke noen rolige dager her heller, om det er noen trøst. Gjennomlesingen går treigt, og språket er generelt dårligere enn jeg hadde trodd med mange gjentakelser. Finner heldigvis litt småplukk å tilføye, så nå er ordgrensen nådd! Glad vi er flere som IKKE skal utsette selv om resultatet ikke er perfekt. Jeg tviler på om det hadde blitt det selv med et år til - vi er jo så lei... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Reckless skrev (14 timer siden):

Krysser fingre og tær for deg!:klem3:

Er ikke noen rolige dager her heller, om det er noen trøst. Gjennomlesingen går treigt, og språket er generelt dårligere enn jeg hadde trodd med mange gjentakelser. Finner heldigvis litt småplukk å tilføye, så nå er ordgrensen nådd! Glad vi er flere som IKKE skal utsette selv om resultatet ikke er perfekt. Jeg tviler på om det hadde blitt det selv med et år til - vi er jo så lei... 

Ja, jeg har nådd formalkravene for oppgaven før jeg er ferdig faktisk.. Det hadde jeg aldri trodd da jeg startet, jeg hater jo å skrive og spesielt å skrive langt. Selv e-post er krevende for meg. Jeg unner ikke andre å plages, men det er faktisk en trøst at vi er flere i samme båt. :klem3:

Veiledning i ettermiddag. Freaker ut fordi veileder bare han innkalt til 30 minutter.. Forrige gang var det 60.. Tenker det må bety at han sier at dette ikke kan leveres.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg har nådd formalkravene for oppgaven før jeg er ferdig faktisk.. Det hadde jeg aldri trodd da jeg startet, jeg hater jo å skrive og spesielt å skrive langt. Selv e-post er krevende for meg. Jeg unner ikke andre å plages, men det er faktisk en trøst at vi er flere i samme båt. :klem3:

Veiledning i ettermiddag. Freaker ut fordi veileder bare han innkalt til 30 minutter.. Forrige gang var det 60.. Tenker det må bety at han sier at dette ikke kan leveres.. 

... Eller at du har fått rettet ting bra opp og ikke trenger så mye veiledning! Har du en oppdatering? 

Anonymkode: dbd53...a89

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeezes, 35 dager til levering og jeg har fått HELT sperre! HJELP! 😭

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

... Eller at du har fått rettet ting bra opp og ikke trenger så mye veiledning! Har du en oppdatering? 

Anonymkode: dbd53...a89

Her kommer oppdatering. Veiledningen gikk helt greit. Han var ikke entusiastisk, men han var ikke dommedagsprofet heller. Jeg sitter igjen med en følelse av at jeg i hvert fall ikke stryker. (I den grad man kan være sikker på det, han er jo ikke sensor og jeg vet jo at sensur av og til er bingo) Så alt i alt er jeg happy. Nå vet jeg at det lyset jeg ser i enden av tunellen faktisk er utgangen og ikke et tog. 

Så nå er det bare å bite tennene sammen og jobbe på de siste par ukene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (10 timer siden):

Djeezes, 35 dager til levering og jeg har fått HELT sperre! HJELP! 😭

Huff og huff! Er det mye som gjenstår? Kan du tillate deg en pause? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Huff og huff! Er det mye som gjenstår? Kan du tillate deg en pause? 

Jeg har egentlig bare tida og veien. Har deler av analysen igjen pluss mesteparten av diskusjonskapittelet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (2 timer siden):

Jeg har egentlig bare tida og veien. Har deler av analysen igjen pluss mesteparten av diskusjonskapittelet. 

Da er det verre. Mitt eneste råd er å sette på timer og ha korte økter. For meg har det av og til hjulpet når jeg føler meg overveldet av alt jeg må gjøre. :klem3: Jeg har 19 dager igjen. Det er jo ikke lenge, samtidig føles det som en evighet, men jeg skulle også hatt litt bedre tid for det er mye som gjenstår. Føler jeg blir sprø av denne prosessen jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da er det verre. Mitt eneste råd er å sette på timer og ha korte økter. For meg har det av og til hjulpet når jeg føler meg overveldet av alt jeg må gjøre. :klem3: Jeg har 19 dager igjen. Det er jo ikke lenge, samtidig føles det som en evighet, men jeg skulle også hatt litt bedre tid for det er mye som gjenstår. Føler jeg blir sprø av denne prosessen jeg. 

Kjenner meg veldig igjen. Ikke lenge, men samtidig en evighet! Spyr av hele opplegget, og GLEDER meg til å levere, selv om det sikkert vil føles litt tomt. Da skal vi "bare" grue oss til forsvar og karakter, hjelp... 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her kommer oppdatering. Veiledningen gikk helt greit. Han var ikke entusiastisk, men han var ikke dommedagsprofet heller. Jeg sitter igjen med en følelse av at jeg i hvert fall ikke stryker. (I den grad man kan være sikker på det, han er jo ikke sensor og jeg vet jo at sensur av og til er bingo) Så alt i alt er jeg happy. Nå vet jeg at det lyset jeg ser i enden av tunellen faktisk er utgangen og ikke et tog. 

Så nå er det bare å bite tennene sammen og jobbe på de siste par ukene. 

Synes aldri veiledere er entusiastiske, de er sikkert redd for at vi blir skuffet. Bra du er happy alt i alt! Gjenstår det mye nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Reckless skrev (35 minutter siden):

Kjenner meg veldig igjen. Ikke lenge, men samtidig en evighet! Spyr av hele opplegget, og GLEDER meg til å levere, selv om det sikkert vil føles litt tomt. Da skal vi "bare" grue oss til forsvar og karakter, hjelp... 

Synes aldri veiledere er entusiastiske, de er sikkert redd for at vi blir skuffet. Bra du er happy alt i alt! Gjenstår det mye nå? 

Ja, gleder meg ikke til å grue meg sensur og muntlig. Men det må uansett være bedre enn dette jeg holder på med nå. 🤪

Nei, du har nok rett i at veileder sjelden er entusiastiske. Det er jo heller ikke rollen deres. De skal jo hjelpe oss for å få oppgaven best mulig og da må jo nødvendigvis fokusere på forbedringspunktene. 
Jeg har igjen å skrive ferdig drøftingen. Har rammeverket for den på plass, men mangler å skrive den ut. Gjenstår litt i teorikapittelet og litt i metodekapittelet. Ellers alt småplukk selvsagt, som justeringer i avsnitt og få ting til å se pent ut. Og så må jeg finne på en tittel på oppgaven! 

Hva står igjen for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, gleder meg ikke til å grue meg sensur og muntlig. Men det må uansett være bedre enn dette jeg holder på med nå. 🤪

Nei, du har nok rett i at veileder sjelden er entusiastiske. Det er jo heller ikke rollen deres. De skal jo hjelpe oss for å få oppgaven best mulig og da må jo nødvendigvis fokusere på forbedringspunktene. 
Jeg har igjen å skrive ferdig drøftingen. Har rammeverket for den på plass, men mangler å skrive den ut. Gjenstår litt i teorikapittelet og litt i metodekapittelet. Ellers alt småplukk selvsagt, som justeringer i avsnitt og få ting til å se pent ut. Og så må jeg finne på en tittel på oppgaven! 

Hva står igjen for deg? 

Skal la seg gjøre, det der! 

Jeg mangler også tittel (takk for påminnelse!), forord, sammendrag, konklusjon og litteraturliste. Må også revidere en del på diskusjonskapitlet. Kommer meg forhåpentligvis dit i den pågående gjennomlesingen til helgen! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (På 22.4.2023 den 16.13):

Min veileder: «Denne tråden kan du eventuelt ta opp igjen når du skal skrive doktorgrad.»

Meg: 🤣🤣🤣🤯🤮

Det er ikke rette tiden å tenke på PhD når man skriver master iallfall 🤣🤣

Anonymkode: 40bda...7be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke rette tiden å tenke på PhD når man skriver master iallfall 🤣🤣

Anonymkode: 40bda...7be

Nope! Akkurat nå er jeg der at jeg aldri skal skrive noe som helst som er lengre enn en gammeldags tekstmelding etter dette…

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...