Gå til innhold

Masteroppgave-tråden

Pingting

Anbefalte innlegg

Andres perspektiv er absolutt bra. Dette ordner seg. Snill J-mann! :5:

Det løsna den dagen, så jeg ble sittende ganske lenge. Da jeg kom hjem i 8-tiden var egge litt sånn "vi måååå vel ikke gå gjennom 50 sider i kveld? Eller?" :fnise:

Lurer på om jeg skal vente med å få ham til å lese gjennom det til jeg har helt klart utkast av alt. Så får jeg "utnyttet ham" så mye som mulig. :gjeiper:

-----

Jeg har fått endel refs fra veileder om at jeg ikke er flink nok til å vise meg selv i oppgaven, klargjøre hvilke spørsmål jeg stiller til materialet og slikt, og å fremheve at jeg faktisk produserer kunnskap. Jeg synes det er kjempevanskelig, også har jeg helt noia for å bruke "jeg"-ordet i en masteroppgave, merker jeg. :sjenert: Jeg er helt enig med ham, men det blir så vanskelig. Hvordan løser dere andre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt bruke jeg-ordet, men da må du kunne argumentere for det du skriver. Det er en fin balansegang, det der, mellom å være til stede og være til stede for mye i oppgaven.

Selv må jeg si at jeg er ganske så fornøyd nå om dagene. Da jeg gikk og la meg i går kveld fikk jeg en liten aha!-opplevelse, og begynte å planlegge hvordan jeg skulle omskrive deler av teorikapittelet. Det ville både gjøre den delen lettere å lese, samtidig som jeg kunne kombinere flere av hovedteoriene jeg brukte. Så det har jeg gjort i dag, selv om det er litt småsurt å bruke tid på å omskrive. Det blir ikke så veldig mye mer sidetall av det, men det gjør jo oppgaven bedre. Så nå nærmer jeg meg 60 sider (som er målet for denne uka), jeg har analyse/drøfting på 1/3 av oppgaven når jeg er ferdig slik det ser ut nå, og jeg ligger greit an i forhold til de frister jeg har.

Jeg må nyte denne følelsen av oversikt, kontroll og å være a jour, for den kommer nok ikke til å vare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med følelsen av oversikt og kontroll i dag, Tabris? :) Det er godt med noen sånne "hvileskjær" i blant, samtidig som det i grunnen er deilig å stresse litt også, for da blir man ekstra skjerpa. Sånn er ihvertfall jeg... ;)

I dag er det ÉN UKE til jeg skal sende oppgaven til trykk! :daane: Jeg har nettopp hatt en liten kaffe&brownie-pause. Det er jo viktig å sørge for at vekta øker proporsjonalt med antall sidetall i oppgaven, samtidig som aktivitetsnivået går ned jo nærmere innlevering man kommer.. :rolleyes:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ikke si det da? Jeg har kaffe på kanna og brownies i fryseren! ...er det fler enn meg som har litt lettere for å unne seg ting når man er midt oppi de verste stressperiodene? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen er der sånn sett enda, men jeg måtte kutte med hard hånd i går og fjernet to-tre sider fra teorikapittelet som jeg strengt tatt ikke trengte. Og dermed mistet jeg et par sider. Det er litt surt, men må jo til.

Wow, en uke til trykk! Kaffe & brownie-pause høres genialt ut! Masse lykke til! Man blir jo aldri ferdig-ferdig med oppgaven, man går bare tom for tid.

Edit: Oh yes, det blir litt mer sjokolade de siste ukene, det gjør det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgaven skal til trykk senest onsdag, men jeg er fortsatt ikke stressa, og det stresser meg litt. Ga det mening? :rolleyes:

Jeg skulle gjerne stressa litt mer med oppgaven, og ikke bare mangelen på stress, for jeg tror det hadde skjerpa meg...

Kan noen her gi meg et slag i hodet eller si noe som gjør meg nervøs og usikker? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppgaven skal til trykk senest onsdag, men jeg er fortsatt ikke stressa, og det stresser meg litt. Ga det mening? :rolleyes:

Jeg skulle gjerne stressa litt mer med oppgaven, og ikke bare mangelen på stress, for jeg tror det hadde skjerpa meg...

Kan noen her gi meg et slag i hodet eller si noe som gjør meg nervøs og usikker? :sjenert:

Jeg synes det er fantastisk at du ikke stresser! I ditt tilfelle er det heller ikke sunt ;) Så nei, stress ikke! Bare lever den til trykk og bli ferdig! Og masse lykke til i siste innspurten! Får nesten ta deg som et forbilde den siste måneden :jepp: ... For her er det bare nerver (noe som er ganske destruktivt for meg akkurat nå, kjenner jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fantastisk at du ikke stresser! I ditt tilfelle er det heller ikke sunt ;) Så nei, stress ikke! Bare lever den til trykk og bli ferdig! Og masse lykke til i siste innspurten! Får nesten ta deg som et forbilde den siste måneden :jepp: ... For her er det bare nerver (noe som er ganske destruktivt for meg akkurat nå, kjenner jeg...)

Oi, et forbilde du, det har jeg aldri vært før! :helen: Du har sikkert rett, men samtidig har jeg jo "lært" at innspurten på masteroppgavearbeid skal være en helt grusom periode. Ja ja, jeg har jo jobba jevnt og trutt. Får håpe det er derfor jeg ikke stresser, og ikke fordi oppgaven er skikkelig dårlig! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har forresten dere andre det i forhold til eksamen og slikt? Her har vi muntlig med to sensorer (ekstern + intern). Tror den varer i rundt 45-60 min. Og det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske likt ut som opplegget vårt, bortsett fra at jeg ikke er sikker på hvor lenge vår varer. Vi skal ikke holde noen presentasjon e.l., "bare" forsvare oppgaven. Jeg har fått navnet på mine sensorer, og lurer på om jeg skal prøve å finne ut hva de har gjort og er interessert i, sånn at jeg kanskje kan forutsi hva de kommer til å spørre om.. ;)

Muntlig kan forresten justere karakteren inntil ett hakk opp eller ned. Jeg tror vi kan velge selv om vi vil vite hva vi ligger på på forhånd eller ei.

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig kan forresten justere karakteren inntil ett hakk opp eller ned. Jeg tror vi kan velge selv om vi vil vite hva vi ligger på på forhånd eller ei.

Ja, sånn er det her også. Tror ikke det er så vanlig å snakke seg ned en karakter, de er vel "snille" og setter den lavt om man ligger på vippepunktet. Men jeg tror uansett at jeg ikke vil vite karakteren, jeg ser for meg at det kan komme til å stresse meg noe helt enormt.

Ellers tror jeg faktisk det kan være lurt å undersøke sensorene litt! Ei studievenninne av meg fikk en arkeolog med spesialisering i etnologi som sensor, og det første spørsmålet h*n stilte var "hvorfor har du ikke brukt mer etnologisk teori?" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske likt ut som opplegget vårt, bortsett fra at jeg ikke er sikker på hvor lenge vår varer. Vi skal ikke holde noen presentasjon e.l., "bare" forsvare oppgaven. Jeg har fått navnet på mine sensorer, og lurer på om jeg skal prøve å finne ut hva de har gjort og er interessert i, sånn at jeg kanskje kan forutsi hva de kommer til å spørre om.. ;)

Samme her. Men hos oss er det vel heller ikke vanlig å gå ned et karakter, kun hvis du vipper. Men hvem vet... Hva skjer hvis du ikke kan svare på noen spørsmål?! Kan man da ikke gå ned et karakter?! MEN, la oss ikke tenke på det enda.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt om det. Jeg tror heller det er som Pingting sier; er de i tvil, så setter de heller karakteren lavt, og så blir man stående :Nikke:

For ca to minutter siden sendte jeg oppgaven til trykk! :bond: :bond: :bond:

Herregud... :bond:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! :duskedame:

Men er det ikke slik at man aldri føler seg ferdig med oppgaven, man går bare tom for tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer! :duskedame:

Men er det ikke slik at man aldri føler seg ferdig med oppgaven, man går bare tom for tid?

Takk!! Det er sikkert noe i det, men samtidig er jeg egentlig ikke tom for tid enda.. :sjenert: Skal levere innen fredag, og trykkinga tar én dag. Med andre ord er jeg bare dum som har sendt den allerede, men det får bare være! :ler:

GRATULERER Mazilla! :hoppendeglad:

Takk!!! :strix:

Grattis og vel (nesten) overstått!!! :hoppendeglad:

Tusen takk! :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!! Det er sikkert noe i det, men samtidig er jeg egentlig ikke tom for tid enda.. :sjenert: Skal levere innen fredag, og trykkinga tar én dag. Med andre ord er jeg bare dum som har sendt den allerede, men det får bare være! :ler:

Takk!!! :strix:

Tusen takk! :hoppendeglad:

Herregud, hvordan føles det?! Jeg gleder meg noe sinnsykt til 2 mai. Det kommer til å blir en av mine lykkeligste dagene!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvordan føles det?! Jeg gleder meg noe sinnsykt til 2 mai. Det kommer til å blir en av mine lykkeligste dagene!!!!

Ja, samme her!

Det vil si: jeg ser vel allerede nå at den ikke kommer til å bli så gjennomarbeida som jeg ønsker innen da. Vi MÅ jo ikke levere den 2., men det er fristen for å få eksamen før sommeren. Jeg er SÅ drittlei og SÅ klar for å bli kvitt den, vet jeg jo jeg kommer til å bli skuffa om jeg får en dårligere karakter enn jeg kunne fått (jeg satser forøvrig på en B. Kan leve fint med en C, men blir nok litt skuffa). Ingen arbeidsgiver spør jo om karakteren sånn i etterkant og jeg vet jeg kan stå for oppgaven, så logisk sett er det jo bare å levere. Også har jeg fått feltarbeid (arkeologisk) i 3 mnd på en helt annen kant av landet som starter den 14. juni og DU VERDEN så deilig det hadde vært å få eksamen før det og dra i felt helt uten ekstra ansvar! Jeg var i felt i fjor og forifjor sommer også, og da jobbet jeg med studier på kveldene og gikk glipp av mye av det sosiale.

Så alt det logiske sier at jeg skal levere den 2. Men tvilen er der likevel. Tenk hvor sinnssykt mye bedre den kanskje blir om jeg bruken en mnd til på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg Pingting, men jeg SKAL bli ferdig til fristen, og jeg satser også på B men kan leve med C. Jeg tror ikke oppgaven kan bli så mye bedre, ikke innenfor de rammene jeg selv har satt for den, men man tenker jo det når man plutselig finner ny litteratur og innfallsvinkler, men man er nødt til å være streng med hva som er relevant og ikke, så så lenge man kan stå for oppgaven slik den er og at oppgaven svarer på det den skal, så er det jo ikke stort man kan forbedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...