Gå til innhold

Masteroppgave-tråden


Pingting

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg først "a moment of despair" for deretter en liten åpenbaring som ga meg det nødvendige pushet jeg trengte.

Jeg sitter som sagt med analysedelen nå, og skal se om jeg finner noen korrelasjon mellom ulike variabler. Og hvis jeg finner det, så må jeg ta høyde for at det kan være mulige tredje variabler som spiller inn - og jeg klarte ikke å finne ut av rent konkret hvordan jeg gjorde det! Jeg sendte derfor i går ettermiddag en mail til veilder hvor jeg spurte om dette. Han svarte meg temmelig kjapt - og jeg forsto ikke svaret! Jeg satt nærmest med gråten i halsen, følte meg dum som et brød og lurte på om jeg hadde tatt vann over hodet og at hele masteroppgaven var på vei åt skogen (man kan bli temmelig dramatisk av slikt).

Etter noen minutter med despair, så tok jeg meg sammen og tenkte at om jeg ikke forsto det så måtte jeg bare finne ut av det og lære det! Så enkelt var det. Så etter X antall gjennomlesinger av mailen og litt prøving og feiling i Excel så sa det :idesmil: og alt falt på plass. Det var jo så enkelt! Dermed knakk jeg en helt nødvendig kode for å komme videre med den tyngste delen av analysen, og sitter nå her og skriver, analyserer og korrelerer til den store gullmedaljen.

Yay for gjennombrudd (etter et sammenbrudd)!

Også er jeg forresten også litt smånervøs for tilbakemelding fra veileder på den analysedelen jeg allerede har sendt til ham. Jeg skulle få svar og kommentarer i dag. Får se hvor mye jobb jeg har å gjøre med det, om det blir feiring eller under-pulten status senere i dag.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var litt herlig. :smilbla:

Nå har jeg fått svar fra veileder også. Det var litt å ta tak i, men ikke så mye som jeg fryktet. Jeg er småstresset og travel, men ikke på under-bordet stadiet. Vi ble enige om at jeg leverer en tilnærmet ferdig masteroppgave i slutten av mars, også har vi en skikkelig veiledning 4. april. Så mars blir en tøff måned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok det ettersom dagene flyr avgårde. ;) Men er inne i en god stim akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev litt om det i boka mi, men jubler litt her og: Siste veiledning gikk veldig bra! :hoppendeglad: Veilederen min var imponert over innsatsen min, og jeg trenger ikke gjøre noen store ting før innlevering. Vanligvis pleide hun å ha mange innspill på struktur på dette stadiet, men jeg skulle ikke røre strukturen! :hoppendeglad:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er best både for mageboeren og oppgavens del om jeg venter litt med akkurat det, men takk! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, mageboer! Har klart å ikke få med meg signaturen din, blind som jeg er.

Feire med farris, da. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller. Sliter med "var-så-flink-i-går-jeg-kan-slappe-av-i-dag"-syndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har låst meg fast. Helt dønn fast, og har kastet nøkkelen. Jeg har i utgangspunktet dårlig tid og en veileder som tviler sterkt på at jeg klarer dette i tide, og nå har jeg snart brukt tre.jævla.dager. på ett avsnitt.

Det begynte med at veileder sa jeg burde innlede diskusjonkapitlet mitt (som jeg allerede har skrevet masse på, det mangler bare noen ekstra avsnitt her og der) med hva jeg mener er hovedfunn i de foregående kapitlene, og at dette bør være en rød tråd i diskusjonen. Greit nok. Men for å kunne formulere de ordentlig, var jeg nødt til å gå tilbake til problemstillingene mine og reformulere de. Tror de er sånn ca. på plass nå, selv om det sikkert blir noen ordninger der.

Så nå prøver jeg å samordne to problemstillinger, tre funnkapitler og ett diskusjonskapittel på én A4-side. Og jeg er livredd for å gjøre noe feil, og jeg er plutselig veldig usikker på hvor relevant alt det jeg har gjort fra før egentlig er. Det er bare en masse, masse tanker som surrer rundt i hodet, og de nekter å slå seg ned på papiret i en sammenheng som gir noe som helst betydning. Uansett hvordan jeg prøver.

Jeg har også prøvd å legge fra meg det avsnittet og jobbe med andre kommentarer jeg har fått, men da klarer jeg ikke konsentrere meg fordi jeg er livredd for at jeg ikke skal få gjort det andre. Jeg får rett og slett ikke roa på meg til å gjøre noe som helst (og jada, jeg har prøvd å spise, prate, ta pause og gå tur).

Noen tips? Hjelp? Jeg sitter fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ojoj, slike sammenbrudd er fæle, når alt i hodet er kaos og man ikke finner hode eller hale på noe. Det er jo vanskelig å gi råd siden jeg selv er midt opp i det og slett ingen ekspert, i tillegg til at hver oppgave og hver student er forskjellig. Men jeg tenker med en gang på to ting:

1. Pause.

Rett og slett fordi slike ting ofte faller på plass av seg selv etter en dag eller to. Det betyr ikke at du tar fri, men at du lar det ligge og jobber videre med noe annet. Plutselig, noen dager senere, så er det gode sjanser for at bitene faller på plass av seg selv og du får en aha-opplevelse.

2. Struktur

Blås i oppsettet på selve A4-arket og hvordan det skal se ut, men lag et utkast til deg selv. Hva er den røde tråden? Skriv punkthvis, ikke bry deg om lange setninger og argumentasjoner. Dette er bare til deg selv.

- Hva er problemstillingene, helt konkret?

- Hvilke funn har du gjort?

- Hvilke analyser/konklusjoner har du?

Sett dette opp i korte punkter og se om du finner en sammenheng. Hvis du ikke finner en sammenheng overhodet, så må du nesten gå gjennom funnene dine og se om de er relevante for problemstillingene dine. Les gjennom funnene steg for steg for å se om de er relevante for problemstillingen og det du spør om.

- Hvis alt er så kaos at punkt to er umulig å gjennomføre, så er du helt nødt til å gi deg selv pause. Enten helt pause og da dagen fri eller pause fra den biten og gjøre noe annet i oppgaven til hjernen har fått avstand nok til at du kan klare å se strukturen.

Håper dette var til noe hjelp, og lykke til! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tabris. :hug:

Jeg har prøvd meg litt på nr. 2. Jeg tror problemet er at jeg prøver å få alt til å passe helt sammen, samtidig, og da blir jeg så stressa at jeg ikke ser sammenhengene om så de hopper opp og bitch-slapper meg i fjeset.

En småhysterisk telefon til sambo gjorde at han foreslo å gå gjennom det jeg har skrevet sammen emd meg i kveld. Han er verdens snilleste, og jeg tror kanskje jeg må kjøpe en bil eller et fly til ham eller noe for å takke ham når jeg er ferdig (crap, man tjener jo ikke så bra som arkeolog... han kan få en øl). Tror det er greit å få noen andres perspektiv på dette.

Nå klarte jeg endelig å sette meg ned å jobbe litt med det som kommer etter innledningsavsnittet. Også puster jeg litt. Pause, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres perspektiv er absolutt bra. Dette ordner seg. Snill J-mann! :5:

Og det er ikke sikkert du kan få alt til å passe helt sammen. Kanskje ser du f.eks at du finner to parallelle funn som gir deg to problemstillinger. Da har du to røde tråder i stedet for èn. For eksempel.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det er ikke sikkert du kan få alt til å passe helt sammen. Kanskje ser du f.eks at du finner to parallelle funn som gir deg to problemstillinger. Da har du to røde tråder i stedet for èn. For eksempel.

Det VET jeg allerede at jeg har (og har hatt fra begynnelsen av). Problemet er at selv om disse egentlig handler om forskjellige ting, så glir en del av funnene inn under begge. Noe som forsåvidt betyr at det ikke er irrelevant å undersøke begge disse, men det bidrar jo liksom til rotet, da - og gjør det vanskeligere å strukturere. Særlig siden kapittelinndelingen ikke er basert på problemstillingene men de to delene av dokumentet jeg undersøker.

Plæh, får satse på at det ordner seg. J-man er smart og lur og alt det der, så han får vel tuppa ræva mi i riktig retning.

:opplyser: Også har jeg spist sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg med det svært diffuse "mer diskusjon teori/empiri - må bli litt tyngre teoretisk", som jeg fikk råd om fra veileder. Teorikapitlet var bra og analysen likeså, jeg skulle "bare" putte inn noen setninger, poeng eller referanser til andre forskere her og der. Jeg sliter litt med å forstå helt hva hun mener, merker jeg.. :sukk:

I tillegg ville hun at jeg skulle henvise mer til analysefunnene mine i teorikapitlet, uten å falle i "som vi skal se"-fella. Jeg har sett på tidligere oppgaver, og de nevner ikke sine egne funn i det hele tatt i teorien. Jeg er redd det blir for mye gjentakelser om jeg gjør det, så jeg har med vilje heller ikke gjort det i noen særlig grad hittil.

(På toppen av det hele har det lagt seg noe under kommatasten, så jeg må slåss med tastaturet for hvert komma... :krangle: )

Noen tips til hva jeg burde gjøre og hvordan? Bortsett fra å forsøke å fjerne det som har lagt seg i tastaturet, that is... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg ville hun at jeg skulle henvise mer til analysefunnene mine i teorikapitlet, uten å falle i "som vi skal se"-fella. Jeg har sett på tidligere oppgaver, og de nevner ikke sine egne funn i det hele tatt i teorien. Jeg er redd det blir for mye gjentakelser om jeg gjør det, så jeg har med vilje heller ikke gjort det i noen særlig grad hittil.

Det der er dritvanskelig. Nå skal jeg ikke på noen måte påstå at det er den beste måten å gjøre det på, men jeg foretrekker å ta det opp som aktive spørsmål eller tematikker, fremfor å faktisk henvise til funn. Jeg synes også det blir repeterende og nesten litt teit å skulle trekke frem funn før man har gjort dem, men å ta opp temaet/spørsmålet på en tydelig måte kan bidra til å skape en rød tråd. F.eks:

Teorikap: Kan det være en sammenheng mellom måltider og skriveferdigheter?

Funnkap: Smuler under kommatasten gjør det vanskeligere å bruke den.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...