Gå til innhold

Foreldrene mine låner penger av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NAV krever at foreldrene betaler

Du kan jo altids prøve å få NAV til å kreve dine foreldre for penger, så kan du flytte ut i samme slengen.

Det er til barnet er ferdig med vgs. TS er ferdig med vgs, ergo ville ikkje henna foreldre fått denne dommen mot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener foreldrene dine fortjener de pengene fra deg, uten å måtte betale dem tilbake.

Å fostre opp et barn koster ekstremt mye penger (nærmere 1 million kroner for 18 år, har jeg hørt) og det er bare rett og rimelig at du gir noe tilbake.

Hvis du bor hjemme bør du uansett betale litt husleie, en symbolsk pris som dekker for eksempel utgifter til mat (2-3000 kroner er vel vanlig)

Og den millionen er det staten som betaler du. Hørt om barnetrygd? Kjenner en som har 30 000 utbetalt i mååneden pga alle ungene hun har, og hun hadde faktisk ikke klart seg økonimisk uten dem. Når de blir 18 kommer hun til å slite om hun ikke finner en løsning på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og dessuten er det foreldrenes plikt å forsørge en unge de selv har ordnet med å få (uten å faktisk spørre barnet), så det skulle bare mangle at de forsørger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tsunade

Jeg er 19 år gammel og for et par år siden fikk jeg meg en deltidsjobb som gir meg ganske greit med penger hver måned, opptil 10 000. Jeg er flink å spare og prøver i det hele tatt å la være å bruke noe særlig av disse pengene. Problemet er at foreldrene mine låner penger i hytt og pine, gjerne 3000 her og 2000 der, og jeg får jo alltid pengene igjen til slutt, men det er utrolig irriterende! Det kan gå månedsvis før de kommer inn på kontoen igjen, og når jeg prøver å si fra at jeg ikke vil låne ut så mye hele tiden får jeg til svar at de har betalt alt for meg opp i gjennom hele barndommen min, og siden jeg får bo forholdsvis gratis hjemme nå, så har de rett på å låne av meg når de trenger det.

Noen som har opplevd det samme og har noen råd? Vi krangler veldig mye om penger nå, og de blir kjempesure når jeg tar det opp fordi "jeg ikke må bruke det mot dem" at de har det litt trangt økonomisk nå.

Hei TS!

Jeg har ikke lest tråden, bare innlegget ditt.

INGEN foreldre har noen som helst rett til å låne penger av sine barn!

De utgiftene de har hatt på deg i løpet av din oppvekst var derimot deres plikt.

Jeg syns det er typisk dårlig forelder-hersketeknikk å dra den der "etter alt vi har gjort for deg"-greia.

Men når du nå faktisk er myndig, bor hjemme og har en grei inntekt, hadde det kanskje vært best å betale en fast husleie?

Så får dine foreldre noen ekstra, skattefri kroner, og du får en mer forutsigbar økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den millionen er det staten som betaler du. Hørt om barnetrygd? Kjenner en som har 30 000 utbetalt i mååneden pga alle ungene hun har, og hun hadde faktisk ikke klart seg økonimisk uten dem. Når de blir 18 kommer hun til å slite om hun ikke finner en løsning på situasjonen.

Så er det vel kun en bitteliten del av befolkningen som får penger av Nav for barna sine.

Barnetrygd kommer på totalt 208.550kr, langt i fra hva et barn faktisk koster, men uansett.

Å bruke argumenter som at de har brukt mye penger på deg osv er bare tull. De valgte å få barn, da får de også stå for det det koster å forsørge uten å komme tilbake på det.

Selv om jeg kjenner godt til det selv, da jeg har en mor som bruker sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og dessuten er det foreldrenes plikt å forsørge en unge de selv har ordnet med å få (uten å faktisk spørre barnet), så det skulle bare mangle at de forsørger.

Ikke når den unge er 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke når den unge er 19 år.

Ikke det som var poenget. Poenget er at man er ikke skyldig foreldrene noe fordi de forsørget en i oppveksten. Som de her bruker som argument for å låne penger. Var vel deres valg å sette henne til verden?

Husleie når man bor hjemme som voksen derimot, det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det som var poenget. Poenget er at man er ikke skyldig foreldrene noe fordi de forsørget en i oppveksten. Som de her bruker som argument for å låne penger. Var vel deres valg å sette henne til verden?

Husleie når man bor hjemme som voksen derimot, det er en annen sak.

Enig med deg, en er ikke skyldig foreldrene noe sånn sett. Og trenger ikke å låne penger til foreldrene. Ville aldri behandlet mine døtre slik.

Men bor de hjemme og tjener bra som voksne, så kan de godt betale litt, i det minste for mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bidrar du med i måneden for mat, som du har sagt du og dine foreldre har blitt enige om?

Jeg er enig med mange her, om at dine foreldre valgte å få deg, og betale for deg gjennom oppveksten - noe som ikke gjør at du skylder dem noe.

Nå er du voksen derimot, og bor nesten gratis hjemme, med 10.000 kroner utbetalt månedlig. Om du bidrar med f.eks 2500 i måneden til mat og ymse som boutgifter, strøm, forsikring, tv og så videre, slipper kanskje foreldrene dine å be deg om penger stadig vekk, og du får bidratt litt- og slipper å bli bedd om å låne ut penger stadig vekk. Dermed får dere kanskje alle et mer avklart forhold til pengeproblematikken.

Skulle det gå direkte prestisje i dette, kan du jo undersøke hva det vil koste å flytte hjemmefra. En husleie kan vel ligge på 3-5.000/mnd ut fra størrelse, tilgang og hvor i landet du bor. Husk at du vanligvis må betale strømutgifter i tillegg som kan ligge opp mot en tusenlapp i måneden, litt ut fra hvordan du bor.

Men om du betaler ca 2-3.000 i måneden for å bo hjemme, har du fremdeles igjen 6-7.000 kroner i måneden til sparing og privat forbruk. På sikt blir dette en god slump med penger!

Jeg vil berømme deg for å tenke fremover og spare, og skjønner godt det er frustrerende å låne ut penger til foreldrene stadig vekk. Det er kanskje også frustrerende for dem å be om lån av barnet sitt.

Lykke til videre! :)

Endret av Aud Long
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...