Gå til innhold

Foreldrene mine låner penger av meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år gammel og for et par år siden fikk jeg meg en deltidsjobb som gir meg ganske greit med penger hver måned, opptil 10 000. Jeg er flink å spare og prøver i det hele tatt å la være å bruke noe særlig av disse pengene. Problemet er at foreldrene mine låner penger i hytt og pine, gjerne 3000 her og 2000 der, og jeg får jo alltid pengene igjen til slutt, men det er utrolig irriterende! Det kan gå månedsvis før de kommer inn på kontoen igjen, og når jeg prøver å si fra at jeg ikke vil låne ut så mye hele tiden får jeg til svar at de har betalt alt for meg opp i gjennom hele barndommen min, og siden jeg får bo forholdsvis gratis hjemme nå, så har de rett på å låne av meg når de trenger det.

Noen som har opplevd det samme og har noen råd? Vi krangler veldig mye om penger nå, og de blir kjempesure når jeg tar det opp fordi "jeg ikke må bruke det mot dem" at de har det litt trangt økonomisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har foreldrene dine åpen tilgang til kontoen din i en alder av 19? Kanskje du bør bytte bank og konto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Viss dei har tilgang til kontoen din må du få stoppa det. Du er myndig, og det skal dei ikkje ha. Så vil eg foreslå at dokke inngår ein avtale der du betalar eit fast beløp for at du bur heime. Alternativet ditt ville trass alt vere å leige ein hybel. Viss du betalar 2000 pr månad, for eksempel, har du ditt på det tørre, og godt samvit. Samstundes får dei litt meir å rutte med.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en avtale med dem. Du bor gratis hjemme - de trenger penger. Du betaler husleie og de får pengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applestore

Da er det jo bedre om du betaler noen tusen kr til dem i mnd da? siden du får bo gratis hjemme og slikt.

Gir du dem penger, eller henter de ut fra kontoen din???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det ikke er barebare å flytte ut eller si nei. Foreldre har en tendens til å nå inn i hjerteroten. Derfor vil jeg foreslå at du sørger for at de ikke har tilgang på kontoen din, lag en avtale hver gang de spør om når det skal tilbakebetales og planlegg utflyttingen. Gjenta også hele tiden at du sparer til bolig og studier (eller hva du nå sparer til), sånn at du minner dem på at dette ikke er penger som kan skaltes og valtes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe som skurrer her.

1. Høres ut som de har tilgang til din bankkonto. Det har du full kontroll til å stoppe.

2. Kanskje du bør begynne å betale for å bo hjemme. Ikke mer enn rikitg det, særlig når da foreldrene dine tydeligvis trenger litt ekstra penger for å få regnskapet til å gå opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bodd hjemme og hatt en deltidsjobb hvor jeg tjente opptil 10 000,- per måned ville jeg sett på det som naturlig å bidra med husleie.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Foreldrene dine har tydligvis en anstrengt økonomi.

Det minste du burde gjøre er å betale det du koster at du bor hjemme. Altså kost og losji. Gjør en avtale med de. Utover det så står du fritt i om du vil låne de penger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner du ikke at foreldrene dine TRENGER litt ektra penger? Når du bor gratis, bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du starter å betale litt for deg hjemme? Du er voksen dame på 19 år skjerp deg. Du utnytter foreldrene dine rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. De har ikke tilgang til kontoen min nei, men som en annen påpekte her så er det vanskelig å si nei til sine egne foreldre. Jeg er ferdig med vgs, men tar opp fag og jobber, skal også flytte ut om ikke så lenge. Avtalen var at jeg betaler for en del mat og gjør husarbeid, så får jeg bo her uten ekstra kostnader. Pengene jeg tjener spares til hybel og studier, da jeg vet ikke får noe støtte av dem senere, og trenger alt jeg kan skape sammen nå. Godt mulig det er bedre å bare betale en husleie som mange foreslår her, akkurat nå skylder de meg mye penger, så er litt irriterende å måtte mase når jeg trenger å betale noe selv.

Takk for innspill!!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 19 år gammel og for et par år siden fikk jeg meg en deltidsjobb som gir meg ganske greit med penger hver måned, opptil 10 000. Jeg er flink å spare og prøver i det hele tatt å la være å bruke noe særlig av disse pengene. Problemet er at foreldrene mine låner penger i hytt og pine, gjerne 3000 her og 2000 der, og jeg får jo alltid pengene igjen til slutt, men det er utrolig irriterende! Det kan gå månedsvis før de kommer inn på kontoen igjen, og når jeg prøver å si fra at jeg ikke vil låne ut så mye hele tiden får jeg til svar at de har betalt alt for meg opp i gjennom hele barndommen min, og siden jeg får bo forholdsvis gratis hjemme nå, så har de rett på å låne av meg når de trenger det.

Noen som har opplevd det samme og har noen råd? Vi krangler veldig mye om penger nå, og de blir kjempesure når jeg tar det opp fordi "jeg ikke må bruke det mot dem" at de har det litt trangt økonomisk nå.

Når du er 19 og tjener såpass på deltidsjobb, så syns jeg det er på tide du deler på utgiftene hjemme. Du er myndig, og du er voksen.

De har ingen rett til å låne, men de kan kreve deg for husleie, strøm ,mat, forsikring,nett osv.i tillegg til at du gjør husarbeide.

Du kan jo leie den en leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. De har ikke tilgang til kontoen min nei, men som en annen påpekte her så er det vanskelig å si nei til sine egne foreldre. Jeg er ferdig med vgs, men tar opp fag og jobber, skal også flytte ut om ikke så lenge. Avtalen var at jeg betaler for en del mat og gjør husarbeid, så får jeg bo her uten ekstra kostnader. Pengene jeg tjener spares til hybel og studier, da jeg vet ikke får noe støtte av dem senere, og trenger alt jeg kan skape sammen nå. Godt mulig det er bedre å bare betale en husleie som mange foreslår her, akkurat nå skylder de meg mye penger, så er litt irriterende å måtte mase når jeg trenger å betale noe selv.

Takk for innspill!!:)

Hvor lenge forventer du at foreldrene dine skal fø på deg da :kjefte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen. De har ikke tilgang til kontoen min nei, men som en annen påpekte her så er det vanskelig å si nei til sine egne foreldre. Jeg er ferdig med vgs, men tar opp fag og jobber, skal også flytte ut om ikke så lenge. Avtalen var at jeg betaler for en del mat og gjør husarbeid, så får jeg bo her uten ekstra kostnader. Pengene jeg tjener spares til hybel og studier, da jeg vet ikke får noe støtte av dem senere, og trenger alt jeg kan skape sammen nå. Godt mulig det er bedre å bare betale en husleie som mange foreslår her, akkurat nå skylder de meg mye penger, så er litt irriterende å måtte mase når jeg trenger å betale noe selv.

Takk for innspill!!:)

Altså du kan da ikke forvente at foreldrene dine skal forsørge deg når du du er 19/20 og har flyttet ut..

Jeg betalte husleie til mamma da to årene jeg var lærling og bodde hjemme, vi regulerte den etter hva lønna mi var(øker hvert halvår). Jeg greide fortsatt å spare penger, og betale andre faste utgifter(mobil, buss-kort osv.) Hybelen betaler du vel for de pengene du tjener når du er ferdig med å ta opp fag og får deg en jobb. Jeg bor for meg selv på en hybel, og studerer og jeg greier hvertfall å leve på studielån/stipend + litt helgejobbing, noe som er ca. 9 000-10 000 kr i mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wow, betaler du ingenting hjemme? Jeg BA virkelig mamma ta i mot et par tusenlapper i måneden da jeg tjente ca 5000-8000 kr. Hun ville på død og liv ikke ha penger, men det var da minste jeg kunne gjøre når jeg visste hun hadde det trangt økonomisk og ikke minst for alt hun har gjort og betalt for meg opp igjennom tidene! Så klart får du ikke støtte fra dem, du er jo en voksen person. Ville foreslått å betale for deg selv! Jeg betalte ca 20% husleie.

Endret av HenLu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg mener foreldrene dine fortjener de pengene fra deg, uten å måtte betale dem tilbake.

Å fostre opp et barn koster ekstremt mye penger (nærmere 1 million kroner for 18 år, har jeg hørt) og det er bare rett og rimelig at du gir noe tilbake.

Hvis du bor hjemme bør du uansett betale litt husleie, en symbolsk pris som dekker for eksempel utgifter til mat (2-3000 kroner er vel vanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meinar at foreldre vel å få ungar, så å bruke argumentet om kva det har kosta dei å få ungar blir heilt, heilt feil. Men at du skal bu gratis heime etter vgs, det er også feil, i alle fall når du tener såpass som du gjer. Lag ein avtale, muligens bruk det dei skuldar deg som husleige fram til du flyttar, og la dei ikkje låne meir. Eg budde sjølv heime 9 mnd etter vgs for å spare opp pengar, og då betalte eg husleige. Er du ferdig med vgs så er du vaksen etter norsk standard, og då betalar ein for seg. Men ikkje la argument om kva du har kosta dei påverke deg, for det var deira heilt eige valg, du blei ikkje spurd!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...