Gå til innhold

Venninner som ikke viser respekt

sjøstjerna

Anbefalte innlegg

Jeg har flere venninner som ikke viser noen form for respekt for besøkstider. De kan gjerne være på besøk helt til klokken 01 eller 02, noe jeg ikke syns er så veldig morsomt da jeg har både skole og jobb jeg må opp tidlig om morgenen for. Jeg har spesielt ei venninne som er helt rå på dette, og er her altfor lenge om gangen hver gang hun er på besøk. Forstår på en måte min venninne også, for hun går ikke på skole og jobber sjeldent, så hun har ikke samme forståelsen for det som mine studerende venninner. I tillegg er hun ikke noe koselig å ha på besøk, hun sitter i sofaen og ser tv og holder på med data, noe man i min mening ikke kunne forvente av ei jente midt i 20-årene. Det jeg lurer på er om noen av dere har noen erfaring med dette, og hva dere da eventuelt hadde gjort? Vet jo at det jeg burde gjøre er å si det rett ut, men det er jo ikke alltid så lett det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke sier i fra, kan du heller ikke klage. Hvordan skal hun vite at du vil gå og legge deg, hvis du ikke sier det?

Tydelig at hun ser på deg som en bedre venn enn du ser på henne. Noe av det koseligste jeg vet er å være sammen med folk man bare kan slappe av med. Hvor man ikke en gang trenger å snakke sammen, men bare kan sitte og pusle med hver sine ting.

Jeg synes du er heldig som har en sånn venninne, de er sjeldne. De aller fleste er så anstrengte.

Uansett. Dere er sikkert bare forskjellige, og den eneste måten du kan løse dette på, er å begynne å kommunisere og slutte å forvente at folk skal være tankelesere.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si ifra i en litt spøkefull tone: "Nå må jeg dessverre snart hive deg ut, jeg kjenner jeg begynner å bli trøtt, og jeg skal tidlig opp i morgen." Hvis du heller vil hinte, så kan du jo gjespe et par ganger og begynne å rydde bort kaffekoppene. De fleste burde ta det hintet (hvis ikke, så må du bare si det rett ut).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at hun ser på deg som en bedre venn enn du ser på henne. Noe av det koseligste jeg vet er å være sammen med folk man bare kan slappe av med. Hvor man ikke en gang trenger å snakke sammen, men bare kan sitte og pusle med hver sine ting.

Hadde jeg ikke sett på henne som en god venninne hadde jeg da heller ikke invitert henne på besøk så ofte. Har vært venninne med denne jenta i over 10 år, så du bør ikke snakke om noe du ikke har peiling på ;)

Synes likevel ikke det er noe festlig å ha besøk av noen som synes det er mer interessant å benytte seg av internetten min (som hun ikke har i sin egen leilighet), enn å faktisk snakke med meg. Har vi besøk av flere sitter hun likevel på dataen, og blander seg ikke inn i samtalen, det er det flere enn meg som har kommentert. Jeg krever ikke at besøket mitt skal vie seg til meg 100%, og har flere venninner som jeg kan pusle med hver våre ting med når de er på besøk, men de låser seg ikke 100% til det de pusler med fordi.

Jeg har forsøkt å hinte det frem til henne, men det virker ikke som hun forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke sett på henne som en god venninne hadde jeg da heller ikke invitert henne på besøk så ofte. Har vært venninne med denne jenta i over 10 år, så du bør ikke snakke om noe du ikke har peiling på ;)

Synes likevel ikke det er noe festlig å ha besøk av noen som synes det er mer interessant å benytte seg av internetten min (som hun ikke har i sin egen leilighet), enn å faktisk snakke med meg. Har vi besøk av flere sitter hun likevel på dataen, og blander seg ikke inn i samtalen, det er det flere enn meg som har kommentert. Jeg krever ikke at besøket mitt skal vie seg til meg 100%, og har flere venninner som jeg kan pusle med hver våre ting med når de er på besøk, men de låser seg ikke 100% til det de pusler med fordi.

Jeg har forsøkt å hinte det frem til henne, men det virker ikke som hun forstår det.

Akkurat sånn som du ikke forstår nå :)

Jeg sa ingenting om at du ikke ser på henne som en god venninne, men at det virker som om hun ser på deg som en bedre venninne.

Ikke legg ut spørsmål på et åpent forum om du ikke vil at folk skal snakke om ting de ikke har peiling på. Vi kjenner jo ikke deg, og vet ingenting mer enn det du sier. Vi gjør så godt vi kan, men hvis du skal være misfornøyd, kaster du bort tiden vår når vi bare prøver å hjelpe.

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestevenninnen min er en som avslutter besøk og telefonsamtaler fordi hun skal legge seg, og det gjør hun alltid mye tidligere enn det faller meg inn å gå/legge på. Men det er jo bare bra at hun sier fra, for jeg hadde fått veldig dårlig samvittighet om jeg hadde gjort at hun fikk en dårlig dag dagen etter. Og jeg holder det jo ikke gående for å være frekk, men fordi jeg synes det er så koselig å være med henne. Så bare si fra, du. Hvorfor i all verden skulle hun bli fornærmet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg egentlig ikke forstår problemet. Kan du ikke snakke for deg selv da?

Si at du må nok gå i seng snart pga tidlig morgen, ellers som Tabris sa, si det i en mer lunefull tone.

Folk er ikke tankelesere heller, og for noen går det litt seinere i toppen og ikke tenker over at andre kanskje må opp tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo besøke henne da? Så slipper du at hun sitter på internett hele tiden, og så kan du gå når det passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hvis man er gode veninner så er dette med besøkstid noe det burde gå an å si i fra om. Bare rett ut og enkelt "Jeg må legge meg snart, for jeg skal på skole/jobb i morgen" *rydde kaffekopper* "men vi kan jo snakkes i morgen?:)"

Simple. Normale mennekser blir ikke støtt av at man sier ifra at man må ha søvn, og jeg tviler på at hun kommer til å ta det ille opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! ser jeg ikke var så god på å forklare meg i går kveld. Selvsagt sier jeg også i fra til en viss grad om at hun bør dra, men jeg kaster henne ikke på huet og rævva ut av leiligheten min. Senest i forigårs fikk jeg besøk av henne, og ga beskjed om at hun gjerne måtte komme men ikke kunne bli så sent, for jeg måtte opp kl 0630 morgenen etter. Den var helt ok, det forsto hun. Klokken 2300 sa jeg igjen at det begynte å bli sent, og jeg begynte å rydde bort kopper og diverse vi hadde brukt den kvelden. Hun dro fremdeles ikke før klokken 0030. Jeg er en type person som synes det er ekkelt å si at "Nå må du dra", uansett hvor lenge jeg har kjent henne og hvor god venninne jeg anser henne for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut til at hun ikke tar et hint, ikke et sterkt hint en gang, og du har ikke noe annet valg enn å si ifra rett ut. "Jeg skal tidlig opp i morgen, så jeg må gå og legge meg nå." Også gjør du det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv en veldig god vennine som aldri har vett på å dra igjen, men det er da jeg sier: "Nå må du gå, jeg skal legge meg. Sees en annen dag" Og så hjelper jeg hu med å samle sammen tinga hennes (for det kan ta en evighet) og husjer hu ut døra :fnise: Gode venner tåler det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Tabris. Siden hun ikke ser ut til å ta et hint i det hele tatt, er du nødt til å si det rett ut hvis du sal ha noe håp om at hun drar.

Eventuelt stille inn slik at internetten skrur seg av kl. 23, så kanskje hun ikke er noe interessert i å være der lenger :lur:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Det var hyggelig å hilse på ryggen din. Men nå må jeg legge meg, slukk lyset når du går."

Og så slår du av modemet/routeren og legger deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har venner som vil henge med deg på hverdagene. kan nesten ikke huske sist en venninne spurte meg om vi bare skulle henge på en hverdag... Men de gjør det visst med hverandre. Spør jeg, så er de som oftes opptatt, så har vel gitt opp.

Men dårlig gjort å snu dette mot meg. Hadde tenkt å kanskje lage egen tråd.

Du får bare si fra at du har tenkt å legge deg, siden du skal tidlig opp. Og at hun må fikse seg internett. Ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokken 2300 sa jeg igjen at det begynte å bli sent, og jeg begynte å rydde bort kopper og diverse vi hadde brukt den kvelden. Hun dro fremdeles ikke før klokken 0030. Jeg er en type person som synes det er ekkelt å si at "Nå må du dra", uansett hvor lenge jeg har kjent henne og hvor god venninne jeg anser henne for å være.

Da hadde jeg sagt "Nå går jeg og legger meg, natta".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...