Gå til innhold

Blindernlegene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå tenkt til å bytte til en av fastlegene på Blindern, men etter litt flytting og bytting av leger har jeg lyst til å finne en jeg trives med og kan holde meg til i en del år. Deeerfor lurte jeg på om det er noen som har erfaringer med noen av disse legene? De jeg kan velge mellom er Birgit Dahl-Jørgensen, Tørris Rolf Eig, Siri Foss, Kathleen Henriksen, Cecilia Leslie, Maria Anna-Lena Lie, Kine Lynum, Brit Eli Raanaa (tilbake fra permisjon januar 2011), Svend Øyvind Sandem, Anders Sandvei. Jeg vil helst ha en kvinne, derfor har jeg uthevet disse.

Jeg ville satt veldig stor pris på å høre fra noen som har positive eller negative erfaringer med noen av disse, slik at jeg ikke famler helt i blinde. Jeg blir fort svært ukomfortabel hos legen, så trenger en som er grei å ha med å gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig dårlig erfaring med en av disse kvinnene! Studenthelsetjenesten har generelt et ganske dårlig rykte... Alle jeg kjenner har dårlige erfaringer eller kjenner noen som har dårlige erfaringer derfra.

Hvilken du velger som fastlege spiller vel ikke så stor rolle. Jeg valgte en mann som fastlege og fikk bare time hos en av de kvinnelige legene. Det kan man kanskje påvirke når man bestiller time, men de har både gruppepraksis og fellesliste:

3) FL = Fellesliste - Legen deler sin liste med andre fastleger ved det samme senteret. Dersom du velger legen, kan du komme til en annen lege ved legesenteret når du bestiller time.

(fra MinFastlege)

• Liker 4
Skrevet

Jeg har veldig dårlig erfaring med en av disse kvinnene! Studenthelsetjenesten har generelt et ganske dårlig rykte... Alle jeg kjenner har dårlige erfaringer eller kjenner noen som har dårlige erfaringer derfra.

Jeg har gode erfaringer derfra :)

Skrevet

Hvilken du velger som fastlege spiller vel ikke så stor rolle. Jeg valgte en mann som fastlege og fikk bare time hos en av de kvinnelige legene. Det kan man kanskje påvirke når man bestiller time, men de har både gruppepraksis og fellesliste:

3) FL = Fellesliste - Legen deler sin liste med andre fastleger ved det samme senteret. Dersom du velger legen, kan du komme til en annen lege ved legesenteret når du bestiller time.

(fra MinFastlege)

Kan jeg spørre hvem du har dårlige erfaringer med? Jeg trenger ny lege, så jeg må nesten velge...

Jeg har gode erfaringer derfra :)

Hvem var du hos?

Skrevet

Ut over at det er litt vel lang ventetid til tider, så har jeg aldri hatt en dårlig opplevelse der. Kjenner heller ingen som har hatt det, og har aldri i løpet av mine 7 år på Blindern oppfattet at stedet har et dårlig rykte. Klart, det er ikke det mest personlige stedet og med stort venterom og mange leger får det et visst "samlebåndspreg". Får man noia av slikt, er det kanskje bedre å velge et lite, lokalt legekontor.

TS: jeg har vært der flere ganger selv, men husker desverre ikke navnet på noen av legene. Men jeg kan godt høre rundt med de jeg kjenner for å se om de har noen anbefalninger/advarsler. :)

Skrevet

Jeg har hatt fastlege der i en del år, men kun vært der noen få ganger og jeg tror egentlig at jeg har vært hos forskjellige leger hver gang. Navnene jeg kjenner igjen er Dahl-Jørgensen og Sandem, og jeg har alltid vært fornøyd :)

Har heller ikke hørt noe om at studenthelsetjenesten har dårlig rykte, men det er mulig at det er litt lenger ventetid enn enkelte andre steder (?).

Skrevet

TS: jeg har vært der flere ganger selv, men husker desverre ikke navnet på noen av legene. Men jeg kan godt høre rundt med de jeg kjenner for å se om de har noen anbefalninger/advarsler. :)

Tusen takk!

Skrevet

Tusen takk for svar, helt greit å skrive som AB. Gjør det selv, som du ser, selv om jeg vanligvis ikke gjør det ;)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Syns Henriksen er grei jeg. Blir tatt på alvor(hadde noe som kunne vært hjertesykdom og ble sendt til spesialist med en gang) og hun er hyggelig. Ikke noe skremselspropaganda som jeg har hørt hvertfall. Går litt i blanding av norsk og engelsk, men det går jo fint. Har forresten ikke opplevd noe særlig forsinkelser der. Helsesøster er forresten også veldig hyggelig som de andre her skriver.

Skrevet

Dette er en veldig upraktisk ordning synes jeg. Det var bedre før når man slapp å betale i utgangspunktet, da jeg mener det er noe av poenget med refusjonsordningen - altså at hvis man ikke har penger til det, så skal man fortsatt kunne ha mulighet til å gå til legen. Nå får man jo pengene opp mot et halvt år eller et år etterpå, og da betyr disse pengene plutselig ikke så mye lenger... Damene i resepsjonen ble dessuten utrolig sinte/frekke da jeg skulle levere skjema for refusjon, og påpekte at de noen hundre kronene jeg hadde betalt var lite å søke refusjon om :sukk:

Ja, så klart det er upraktisk, men dette er ikke jo ikke noe de har bestemt selv. Myndighetene har bestemt dette.

Jeg har selv god erfaring med å ha fastlege gjennom SIO. Hadde tidligere Hedda Anderson, men hun er nå i permisjon, så nå har jeg Brit Eli Raanaa. Hun er veldig ålreit :)

Skrevet

Tusen takk!

Ser ut som om jeg er til liten hjelp, gitt... Plutselig var jeg bare omgitt av folk som ikke har brukt de legene, så jeg har ikke funnet ut noe. Også glemte jeg å svare her i tillegg. :sjenert:

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg bruker Anna-Lena Lie, og er kjempefornøyd! Rolig og sympatisk dame. Hun tar også enkle GU-undersøkelser, så det er veldig praktisk :)

Skrevet

Jeg gikk til legen på studenthelsetjenesten da jeg hadde følt meg overdrevent sliten og ute av form i et par måneders tid, selv om alt egentlig tilsa at jeg skulle ha det tipptopp. Fikk beskjed om at det var helt normalt å ha det sånn som student.

Ettersom jeg ikke ble noe bedre, heller verre, prøvde jeg å oppsøke samme lege på nytt etter noen måneder, i håp om å bli tatt på alvor. Fikk da enda surere beskjed om at det var helt normalt å være ekstremt sliten når man er student. Legen fokuserte mest på at siden jeg er litt overvektig så hadde jeg sikkert diabetes og måtte snarest møte med morgenurinprøve.

Jeg gikk selvsagt ikke dit mer... Min nye lege tok mange prøver og satte meg på medisiner så jeg ble frisk igjen, utrolig kjekt. Jeg har forresten perfekte blodglukoseverdier, så diabetes har jeg aldri hatt :)

• 5 måneder senere...
Gjest Drømmefanger
Skrevet

Jeg har vært hos 4-5 av disse legene på SiO, både Trond Nygård(?), Milla Næverlid( bare turnuslege, dessverre) og Birgit Dahl-Jørgensen og to til som jeg ikke husker navnet på(en eldre hyggelig herremann, og en dame med langt mørkt hår, hvis det sier deg noe :P)

Må si jeg er mest fornøyd med dr. Næverlig og dr. Dahl-Jørgensen. De forstod problemet mitt, og var ikke vriene i det hele tatt(synes jeg hvertfall).

Litt off topic er hvordan legene er til å skrive på dataen, noen tar det LAAAAAAANG tid med, andre er flinke og bruker til og begge hendene til å taste med. Det har mye å si på min oppfattelse av legen. Hvis legen er treig på data, tar også timen mye lengre tid, og det kan sees på som litt unødvendig å vente på at legen skal skrive en bokstav i sekundet....

Legene er ok, men legesekretærene derimot... Hvis du er rikitg uheldig en dag du skal ringe inn for å bestille time kan du møte på ei som er skikkelig vrang, og veldig lite hyggelig. Du kan høre det på stemmen hennes.....

Skrevet

Syns Henriksen er grei jeg. Blir tatt på alvor(hadde noe som kunne vært hjertesykdom og ble sendt til spesialist med en gang) og hun er hyggelig. Ikke noe skremselspropaganda som jeg har hørt hvertfall. Går litt i blanding av norsk og engelsk, men det går jo fint. Har forresten ikke opplevd noe særlig forsinkelser der. Helsesøster er forresten også veldig hyggelig som de andre her skriver.

Jeg er også fornøyd med Henriksen. Mye bedre enn min gamle fastlege =)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Maria Anna-Lena Lie, og er kjempefornøyd med henne! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har bare dårlige erfaringer med den ene legen jeg fikk timer hos, og av studenthelsetjenesten på Blindern generelt. Et unntak er helsesøster (p-piller), som var så grei atte :)

Uansett glad jeg skiftet fastlege vekk fra studenthelsetjenesten. Det er ikke ofte jeg oppsøker lege og når jeg først gjør det, så vil jeg bli tatt imot på en god måte - og da gjør det ikke så mye om det koster meg et par hundre kroner for å få skikkelig hjelp. Studenthelsetjenesten var riktignok ca. gratis, men jeg har jo heller ikke for vane å betale penger for å få ingenting.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med henriksen :-)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for injurier. Det er flott at dere anbefaler gode leger, men innlegg som inneholder udokumenterte negative påstander er i mot reglene og vil bli slettet.

Kosemose, mod

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med Anna-Lena Lie som er min fastlege. Personlig liker jeg ikke Kine Lynum og unngår timer med henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...