Gjesten Skrevet 9. februar 2011 #41 Skrevet 9. februar 2011 Det er mye man skal irritere seg over, ja. Hadde de fått vin, da hadde jeg blit bekymret. At de fikk drikke av vinglass ser jeg ikke noe problem med, jeg syntes selv dette var gøy som liten. Fint glass, samme som mamma og pappa bruker - jeg misforstod det aldri som en oppfordring til å begynne å drikke. 1
Pastill Skrevet 9. februar 2011 #42 Skrevet 9. februar 2011 Synes vinglass til ungene er fin fin måte å introdusere barna til voksenverden på, så man sikrer at ungene får et naturlig forhold til vin og alkohol. Samme sak er det når de voksne drikker vin: det er da det naturligste i verden. Selvsagt så lenge de voksne ikke endrer adferd og blir annerledes; det gir utrygghet hos barna. Husker det så godt fra jeg selv var liten: voksne som oppførte seg annerledes når de drakk, var litt skremmende. Dette fødselsdagsselskapet høres helt perfekt ut etter min bok. Men alle er forskjellige, og langt fra alle har et like avslappet forhold til alkohol som min familie. De aller fleste i min slekt har på et eller annet tidspunkt arbeidet på Vinmonopolet, så jeg er nærmest født med vin i årene (nei, min mor drakk ikke da hun gikk gravid eller ammet). 1
Fotojente Skrevet 9. februar 2011 #43 Skrevet 9. februar 2011 Når man har dekt opp et pent bord, bruker sitt fineste servise, sølvbestikk, ren duk osv så hadde jeg ALDRI satt melkeglass på bordet fordi at det var barn der. Hvorfor skal ikke barn få ha det like pent rundt seg som voksen (viser til folk som kjøper så fine møbler at barna ikke får sitte i de...) 1
Jade Skrevet 9. februar 2011 #44 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Vi fikk brus i stettglass når jeg var liten. Jeg er fortsatt helt normal (tror jeg???) Jeg ville ikke servert i stettglass til veldig små barn, eller veldig ville barn (rene guttebursdager med 5-åringer f.eks.). Men det er pga at det lett velter. Alkohol hadde jeg ikke servert til de voksne i barneselskap. Endret 9. februar 2011 av Jade 1
Anglofil Skrevet 9. februar 2011 #45 Skrevet 9. februar 2011 (endret) Jeg visste ikke at dette var noe å reagere på en gang jeg. For meg er det helt likegyldig hva man drikker av, barn som voksne, så lenge man ikke serverer barna alkohol. Mvh Yvonne Endret 9. februar 2011 av Yvonne 2
muesli Skrevet 9. februar 2011 #46 Skrevet 9. februar 2011 Det er mye man skal irritere seg over, ja. Hadde de fått vin, da hadde jeg blit bekymret. At de fikk drikke av vinglass ser jeg ikke noe problem med, jeg syntes selv dette var gøy som liten. Fint glass, samme som mamma og pappa bruker - jeg misforstod det aldri som en oppfordring til å begynne å drikke. Seier meg enig her. Så lenge det berre var saft i glasa, så ser eg ikkje problemet. Det er berre stas for ungane å få drikke av "voksenglas". 1
Sulosi Skrevet 9. februar 2011 #47 Skrevet 9. februar 2011 Altså - jeg gir snuppa mi melk fra shotglass Det gjorde jeg og med minsten pga han ikke klarte å suge av hverken bryst eller flaske. Det var faktisk jordmor som kom med forslaget om å bruke teskje eller "nebb" men teskje tok så lang tid og "nebb" fikk jeg ikke tak i. 1
Gjest imli Skrevet 9. februar 2011 #48 Skrevet 9. februar 2011 Eg tykkjer ikkje det er så farleg at ungane får servert saft i vinglass, men eg reagerar på at dei vaksne drakk vin. Kven drikk alkohol i eit barneselskap?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #49 Skrevet 9. februar 2011 Hjemme hos oss er det ikke noe som heter vinglass...det heter stetteglass, Det kalte vi det da jeg vokste opp også. Og de var til finere bruk, og vi hadde ett eget sett med litt robuste stettglass til barneselskaper. At de skulle være til alkohol falt meg aldri inn før jeg flyttet hjemmefra, siden foreldrene mine aldri drakk når vi var der.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #50 Skrevet 9. februar 2011 Det kalte vi det da jeg vokste opp også. Og de var til finere bruk, og vi hadde ett eget sett med litt robuste stettglass til barneselskaper. At de skulle være til alkohol falt meg aldri inn før jeg flyttet hjemmefra, siden foreldrene mine aldri drakk når vi var der. Slike ting bør man kunne før man flytter hjemmefra. Det handler om allmenkunnskap og skikk og bruk. Jeg mener ikke at stettglass kun skal brukes til alkohol, men det bør være allmennkunnskap at det finnes glass spesialtilpasset til forskjellig type drikke. 1
HopelessFear Skrevet 9. februar 2011 #51 Skrevet 9. februar 2011 Jeg ser ikke helt problemet. Det er glass, ikke vin i seg selv. Jeg hadde blitt mer provosert om barna fikk servert vin på en barnebursdag. Alkohol og barnebursdag skal ikke gå sammen, verken om det gjelder voksne eller barn.
Gjest imli Skrevet 9. februar 2011 #52 Skrevet 9. februar 2011 Slike ting bør man kunne før man flytter hjemmefra. Det handler om allmenkunnskap og skikk og bruk. Jeg mener ikke at stettglass kun skal brukes til alkohol, men det bør være allmennkunnskap at det finnes glass spesialtilpasset til forskjellig type drikke. Kva viss foreldra ikkje drikk alkohol? Ærleg talt, alkoholdrikking er ikkje noko som må lærast. Det er ikkje alle som "har vindrikking i blodet" (ref. tidl innlegg), for mange er det heilt unaturleg å skulle drikke alkohol.
la Flaca Skrevet 9. februar 2011 #53 Skrevet 9. februar 2011 Serverte 4-åringen melk i et cognacglass til kveldsmaten i dag jeg, makan!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #54 Skrevet 9. februar 2011 Kva viss foreldra ikkje drikk alkohol? Ærleg talt, alkoholdrikking er ikkje noko som må lærast. Det er ikkje alle som "har vindrikking i blodet" (ref. tidl innlegg), for mange er det heilt unaturleg å skulle drikke alkohol. Man trenger da ikke å drikke alkohol selv for å vite at stettglass ofte kalles vinglass på folkemunne. Ser for meg en situasjon der en 18 åring får beskjed om å dekke bordet og at vinglassene står i skapet "Hæ, hva er vinglass?" Eller shotglass "Hæ? Har alltid trodd de er til hostesaft jeg!"
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #55 Skrevet 9. februar 2011 Serverte 4-åringen melk i et cognacglass til kveldsmaten i dag jeg, makan! Det er ingenting. Min femåring fikk lommelerke med saft i barnehagen! 2
I Grosny Skrevet 9. februar 2011 #56 Skrevet 9. februar 2011 Hva synes dere om at barn får servert rød saft i vinglass i en barnebursdag? Det skjedde i en barnebursag jeg har vært i dag. Er ikke dette rett og slett tullete? Kan også nevne at de voksne fikk vin til maten. Ingen var full eller synlig beruset eller noe, men det hører vel ikke hjemme i en barnebursag? Det er bedre å gi barna saft i vinglass enn å gi dem vin i saftglass. Jeg tror de valgte akkurat disse glassene fordi de mente at de var vakre. Bursdag er en stor høytid.
Redbull Skrevet 9. februar 2011 #57 Skrevet 9. februar 2011 Det er ingenting. Min femåring fikk lommelerke med saft i barnehagen! *ler*
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #58 Skrevet 9. februar 2011 Det er bedre å gi barna saft i vinglass enn å gi dem vin i saftglass. Jeg tror de valgte akkurat disse glassene fordi de mente at de var vakre. Bursdag er en stor høytid. Signerer! For ikke å snakke om at det er bedre å gi dem melk i shotglass enn å gi dem shot i melkeglass!
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2011 #59 Skrevet 9. februar 2011 Det er bedre å gi barna saft i vinglass enn å gi dem vin i saftglass. Jeg tror de valgte akkurat disse glassene fordi de mente at de var vakre. Bursdag er en stor høytid. Signerer! For ikke å snakke om at det er bedre å gi dem melk i shotglass enn å gi dem shot i melkeglass!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå