AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Hva synes dere om at barn får servert rød saft i vinglass i en barnebursdag? Det skjedde i en barnebursag jeg har vært i dag. Er ikke dette rett og slett tullete? Kan også nevne at de voksne fikk vin til maten. Ingen var full eller synlig beruset eller noe, men det hører vel ikke hjemme i en barnebursag?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 jeg synes det er helt greit. Unger liker å leke voksne, f.eks. bruke penn som "røyk" og saft som "vin". Det er bare lek. Foreldrene må bare signalisere at det skal være lek og ikke ekte. 6
Gjest strykebrett Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Hva er galt med vinglass til ungene egentlig? Unger syns jo det er stas med ting som de voksne har, og det er sikkert moro for de å få bruke stettglass som fine damer i selskap. Jeg tenker på det litt mer som en lek/ kle seg ut opplegg. Ikke nødvendig å legge så mye i det. Om de vksne drikker i barnebursdag så må jeg si jeg ikke syns det hører hjemme, skjønner ikke hvorfor man ikke kan spare på den til voksenanledninger.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Vi bruker ofte vinglass vi - til alt fra vann og farris til juice og brus... 4
Gjest pellepirat Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Personlig ser jeg ikke noe galt i å servere saft i vinglass, selv om jeg selv ikke ville gjort det, men hver sin smak. Så spørs det jo også hvor gamle barna var, har en del dyre vinglass som jeg ikke hadde tatt sjansen på ville kommet hel i gjennom en barnebursdag. At voksne drikker vin i barnebursdag synes jeg derimot ikke noe særlig om. Synes ikke det passer seg helt, selv om man ikke er synlig beruset. Alkohol hører hjemme i de voksnes selskap.
Gjest Mauna Lee Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 tenker ungene over hvordan type glass de får servert saft i? Husker jeg syntes det var veldig morsomt med stettglass når jeg var liten, men jeg fikk ikke noe raskere fart på vindrikkinga mi av den grunn. At voksne drikker alkohol i en barnebursdag synes jeg derimot ikke hører hjemme. Og jeg er også skeptisk til om jeg hadde turt å sette fram dyre fine glass i en barnebursdag, uavhengig om det er vinglass eller ikke. 3
DiorCherie Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Synes det er helt greit med saft og vinglass, men vin til voksne synes jeg man kan vente med til man er kun voksne.
Antlers Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Null problem. Plager meg heller ikke at de voksne drikker vin, men det bør selvsagt ikke være snakk om mer enn et glass eller to når andres barn er tilstede. 7
malifika Skrevet 8. februar 2011 #10 Skrevet 8. februar 2011 Jeg husker selv da jeg var liten at jeg pleide å få villa farris i ølglass, rødbrus i vinglass etc på nyttårsaften/julaften ol. Jeg syntes det var kjempestas å få det. Ikke fordi at jeg lekte at jeg drakk vin eller øl men fordi at jeg syntes at de glassene som de voksne fikk var så fine ift de standard plastkrusene eller glassene vi pleide å bruke. 3
Gjest pysepusen Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Ser ikke noe problem i det! Her bruker vi vinglass til alle sammen Og husker fra da jeg selv var liten - det var jo såååå gøy å drikke fra glass med stett! 3
Gjest Airi Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 (endret) Skjønner ikke hvorfor det er feil å drikke alkohol heller, så fremt det gjøres med måtehold. Jeg vil tro det er sunnere å se mamma å pappa drikke med måte enn å aldri oppleve at de voksne drikker. Jeg fikk et avbalansert forhold til alkohol som gjorde at jeg ikke drakk før jeg var gammel nok, og min mor tok seg ofte ett glass når det var en slags sammenkomst. Endret 8. februar 2011 av Airi 9
Tears.of.the.Sun Skrevet 8. februar 2011 #14 Skrevet 8. februar 2011 Det var da en helt unødvendig detalj å henge seg opp i.
Gjest Mauna Lee Skrevet 8. februar 2011 #15 Skrevet 8. februar 2011 Skjønner ikke hvorfor det er feil å drikke alkohol heller, så fremt det gjøres med måtehold. Jeg vil tro det er sunnere å se mamma å pappa drikke med måte enn å aldri oppleve at de voksne drikker. Jeg fikk et avbalansert forhold til alkohol som gjorde at jeg ikke drakk før jeg var gammel nok, og min mor tok seg ofte ett glass når det var en slags sammenkomst. Jeg synes ikke det er noe problem at en unge ser at sine foreldre drikker med måtehold ved litt større anledninger. Men det er kanskje ikke alle foreldre som liker at barna deres ser at voksne drikker. Og selv om man ikke er enig i at de synes det, så bør man kanskje ta hensyn til det i en barnebursdag hvor det sannsynlig er forskjellige barn med forskjellige tradisjoner og kulturer med tanke på alkohol. 2
FoxyFish Skrevet 8. februar 2011 #16 Skrevet 8. februar 2011 Det er ikke så ille. Jeg ville imidlertid satt foten ned dersom det var snakk om champagnebrus i champagneglass, eller vann i et glass beregnet på longdrinks! 1
Gjest Solmåne Skrevet 8. februar 2011 #17 Skrevet 8. februar 2011 Skjønner ikke hvorfor man skal en gang bry seg med å lage en sak ut av det... Da jeg var barn hendte det ofte at jeg ba om vinglass, slik at jeg kunne leke voksen! Kjempegøy det
Gjest boblebrus Skrevet 8. februar 2011 #18 Skrevet 8. februar 2011 Jeg husker det var stooor stas da jeg fikk drikke fra vinglass da jeg var liten. Jeg var en liten jålejente i 6-årsalderen, og ordentlige glass med stett var jo så fint! Så jeg ser ikke helt problemer med det. Vin i barnebursdag synes jeg kanskje ikke hører helt hjemme, men det ble ofte servert når jeg hadde "voksenbursdag" med slekta til stede. Intet problem så lenge det drikkes med måte.
FoxyFish Skrevet 8. februar 2011 #19 Skrevet 8. februar 2011 Jeg husker det var stooor stas da jeg fikk drikke fra vinglass da jeg var liten. Jeg var en liten jålejente i 6-årsalderen, og ordentlige glass med stett var jo så fint! Så jeg ser ikke helt problemer med det. Vin i barnebursdag synes jeg kanskje ikke hører helt hjemme, men det ble ofte servert når jeg hadde "voksenbursdag" med slekta til stede. Intet problem så lenge det drikkes med måte. Det ser jo ut som om du fortsatt synes dette er stos stas! 2
Ta Meg Vekk Skrevet 8. februar 2011 #20 Skrevet 8. februar 2011 Hmm, det er da helt ok? Sikkert stas og artig for barna å få drikke av stettglass, kanskje noe bursda'barnet har planlagt (kunne ligne mine avkom nemlig). Skjønner egentlig ikke hvorfor det er ille med vin til de voksne heller jeg, selvom jeg nok ikke ville servert det selv. Er vokst opp delvis i utlandet, og der var vin helt normal drikke til all slags mat og litt større måltider hverdag som fest. Så jeg forstår ikke helt denne voldsomme redselen for barn og alkohol med måte... Var det et hyggelig selskap da? Hvis bursda'barnet koste seg og hadde en premiedag, og alle selskapsdeltagerne oppførte seg adekvat, så er det vel bare gøy og berikende at noen velger å gjøre ting litt annerledes enn den gemene hop... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå