Gå til innhold

Arbeidsprakis gjennom Nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på aap pga angst /depresjon. Har nå fått en liten stilling,og jobber helger og noen dager innimellon. Får da normal lønn fra den jeg er ansatt hos.

Så drøftet han jeg jobber til om jeg ikke skulle begynne å jobbe til han gjennom Nav,altså arbeidspraksis. Altså at Nav betaler lønna. Jeg sa da at dette er så dårlig betalt,skal jeg jobbe vil jeg gjerne ha normal lønn slik som andre folk.

Og jeg klarer ikke 100 prosent stilling,ikke sjans i havet. Jeg har gått flere år uten jobb,og skal begynne fullt. Det går ikke.

Samtidig så tenker jeg at jobber jeg 100 % gjennom Nav får jeg vel tilnærmet like mye som jeg får på aap uten å gjøre noe ? Jeg må nok også betale drivstoff,og bilen min bruker enormt mye bensin.

Hva tenker dere ?

Skal jeg jobbe 100 % vil jeg jo gjerne sånn at jeg klare meg,jeg får jo like mye som å ikke gjøre noen ting.Det blir litt feil :sjenert:

Men 100 % er ikke aktuelt uansett,da jeg ikke klarer det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som at arbeidsgiver er en sleip slask som helst vil ha gratis arbeidskraft.

• Liker 6
Skrevet

Du vil få akkurat det samme utbetalt når du har praksis gjennom NAV som du får når du går på AAP, men du vil få dekket kjøring frem og tilbake.

Skrevet

Jobbe 100 % stilling å få like mye? Hva er poenget??

Skrevet

Jeg vet ikke om det ordet har samme betydning, men jeg er blitt satt i arbeidspraksis via NAV nå, og det tilsvarer at jeg er på jobb 5 dager i uka, i 7,5-8 timer, og tjener bare 300 kr dagen, altså 6000 kr i måneden. Meninga er at bedriften jeg er utplassert i skal gi meg fast arbeid etterhvert så jeg kan få normal lønn. Jeg synes dette er litt slitsomt, FOR dårlig betalt, og kommer til å finne meg skikkelig betalt arbeide selv.

• Liker 1
Skrevet

Lønn ved arbeidspraksis heter individstønad, du finner info om det på nav.no

Skrevet

Jeg kommer jo på en måte like langt økonomisk. Greit jeg ,jobber. Men får jeg mer penger av å jobbe da? Jeg får jo ikke egen bolig av å jobbe 100 % heller!! :kjefte:

Skrevet

nei, egen bolig kan man se langt etter hvis man er i navsystemet, man har knapt til mat. Har det som deg. Min erfaring med praksis er at det blir et evig løp, med praksis ettter praksis men aldri fast eller "vanlig" jobb. Så da jobber man i åresvis for luselønn, hvordan skal man bli frisk av det?

• Liker 3
Skrevet

Er så drittlei av å ha kommet i denne situasjonen ,så sliten..

Skrevet

Hvis en entreprenør ansatte en polakk på samme lønnvilkår som individstønad fra NAV, så ville fagforeningene sprunget til avisen og ropt om "utnytting, umenneskelige forhold, slavekontrakt" osv...

Mens vi som er på lønnstilskudd forventes å være lykkelige over å få gjøre et dagverk for knapper og glansbilder....

Jeg fikk etter noen måneder arbeidsgiver med på å legge like mye i potten som NAV, så da hjalp det litt. Og etter 1 år fikk jeg fast jobb. Bare 50% stilling, men det er i allefall fast.....

• Liker 4
Skrevet

Arbeidspraksis fra nav er en form for sosial dumping. Arbeidsgiverne gjør det i stor grad for å få gratis arbeidskraft, og har ingen intensjon om fast ansettelse, og det er heller ikke noen god referanse/erfaring. Det kan hende at man kommer borti bra jobber, så dersom alternativet er å gå hjemme kan det være verdt forsøket, men dette er så unntaksvis at jeg aldri hadde vurdert det dersom jeg hadde ett annet alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Jobben er veldig fysisk tung,og jeg er helt utstlitt når jeg kommer hjem. Ingen drømmejobb som jeg har lyst å jobbe med sånn egentlig. Jeg kan ikke velge å vrake pga sosial angst,og må ta jobber jeg egentlig ikke har lyst på i tillegg til drittlønn . Ja,det frister å bare fortsette på trygd.

Skrevet

Arbeidspraksis fra nav er en form for sosial dumping. Arbeidsgiverne gjør det i stor grad for å få gratis arbeidskraft, og har ingen intensjon om fast ansettelse, og det er heller ikke noen god referanse/erfaring. Det kan hende at man kommer borti bra jobber, så dersom alternativet er å gå hjemme kan det være verdt forsøket, men dette er så unntaksvis at jeg aldri hadde vurdert det dersom jeg hadde ett annet alternativ.

veldig triste greier. Hvordan skal man klare å beholde håpet i en sånn situasjon

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan han ikke betale normal lønn,jeg er vel bare en sånn nav slave..

Skrevet

Han har vel bare foreslått en praksis? Arbeidsavtale har dere jo likevel, så han kan jo ikke gå tilbake på den så da beholder du jo lønnen din.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han er så interessert i å ha deg 100% så får han flate meg punge ut og ansette deg fast!

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt tiden jeg trengte til å jobbe meg sakte men sikkert opp i stillingsprosent, frem til du er klar for å jobbe 100%. Så kan han ansette deg fast, ikke noe gjennom-nav-tull.

Slapp helt av, jeg har gått akkurat samme veien som deg, og jeg kom meg ut av det selv om det syntes aldri så mørkt ut. Ta vare på deg selv og ikke minst ta den tiden du trenger, så er du på beina igjen før du aner ordet av det! ;)

Skrevet (endret)

Hm, hvis det er det fysiske som begrenser der, så kunne det jo være det hadde gått med en som var mindre fysisk? Men det måtte jo vært en med lite menneskekontakt, selv om det å utsette seg for det er det eneste som hjelper mot sosial angst. En jobb hvor du sitter mer kanskje? Ordrebehandler?

Nei dette ble rotete, bare slengte ut noen ideer. Men kjipt å være avhengig av NAV ja. Kunne jo ta kontakt med en karrererådgiver som kan hjelpe å finne hva du kan jobbe med?

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Dessverre er det nok mange arbeidsplasser som utnytter mulighetene til å få folk på praksiplass, men selv har jeg bare god erfaring med det. Jeg har en venninne som opplevde å bli utnyttet på det groveste, men jeg håper at det er mer unntaket enn regelen. Er selv arbeidsledig og er ute i min sjette uke i praksis hos en kjempemessig arbeidsgiver. Her har jeg fått bra oppfølging og har absolutt lært en hel masse. De har betalt et par dyre datakurs for meg, som jeg har ønsket å ta lenge, men ikke hatt råd til. Alt i alt har de brukt masse ressurser på oppfølgingen av meg, til tross for at de sannsynligvis ikke kan tilby meg fast jobb når praksisperioden er over. Etter at praksisperioden er over sitter jeg (forhåpentligvis) igjen med en god referanse fra denne perioden og jeg har absolutt fått nye kunnskaper og erfaringer jeg kan ta med meg videre.

Jeg får ikke ekstra betalt selv om jeg jobber fullt, jeg får dagpengene mine "som vanlig", men jeg ser verdien av erfaringene og kunnskapene jeg tilegner meg i løpet av perioden. Dessuten får jeg fyllt opp CVen min, i steden for at det er et stort hull der kan jeg jo si at jeg var hos den og den arbeidsgiveren. Når man er i en posisjon hvor man har vært ute av arbeidslivet en periode, enten pga sykdom eller arbeidsledighet, er praksisplass kanskje en mulighet til å få et bein innenfor igjen. Man knytter kontakter og får bygget opp nettverket sitt.

Mvh Christina

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er mye sutring her. Har selv vært igjennom dette, men jeg har sett på det som en mulighet til å komme tilbake i jobb. For min del har det fungert, og jeg jobber nå mellom 80 og 100 %.

Man kan da ikke regne med at man skal ha like mye utbetalt i trygd som man har i full jobb.

Dette er et tilbud man kan få av NAV fordi man ikke er i stand til å utføre en "vanlig" jobb. Eller det kan være for å se om dette er en type jobb som er aktuell.Kan du jobbe i en vanlig jobb, så få deg en slik jobb da. Klarer du ikke det så er det flott at du kan få et tilbud om praksis gjennom NAV.

Viss du ikke gidder å jobbe bare fordi betalingen er for dårlig, så håper jeg at du mister trygden din. Er du syk så er du neppe i stand til å utføre jobben 100 %, og da må det vel være ok å være på tiltak/praksis. Er du frisk og kan utføre jobben like godt som alle andre, så kan du friskmeldes og jobbe på lik linje med andre og med samme lønn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet for en arbeidsgiver som betalte meg 2,500/måneden + det jeg fikk fra NAV.

Jeg følte meg ikke så blid når jeg fant ut av at han fikk 15,000 måneden av NAV for å ha meg der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...