Gå til innhold

Mindre pene navn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest agnesb

Og en gang vil hun google navnet sitt, og finne ut at veninnen til mamma som heter Agnes synes navnet hennes er grusomt.. ;)

Anonym poster: eef1970c2e0583e86978dc7fd7701d9f

Haha ja og det gjør da meg ingenting!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Macaron

Jeg trodde Oliver var et gammelt navn, som kommer fra Ole-Iver (evt oliventre) Det har blitt brukt i norge fra tidlig 1900 tallet. Kjenner flere på min alder (30) som heter Oliver, var ikke klar over at dette navnet var kliss på level med Lucas og co. :)

Anonym poster: eef1970c2e0583e86978dc7fd7701d9f

Oliver er vel opprinnelig et utenlandsk (engelsk?) og ikke norsk navn (tenk for eksempel Dickens' Oliver Twist), så det høres søkt ut at det skal komme av en sammentrekning av Ole Iver. En annen ting er at Lucas (Lukas) vel strengt tatt ikke egentlig kan kalles et nymotens klissenavn siden det faktisk er et gammelt, bibelsk navn.

Men når det er sagt ville jeg nok aldri kalt sønnen min Lukas selv. Om ikke det er et nymotens "hjemmesnekra" navn som for eksempel Chrisander, så har det jo uansett gått inflasjon i det, og jeg har inntrykk av at alle barnehager nå om dagen til enhver tid har minst to Lukas'er..!

Edit: Skrivefeil

Endret av Macaron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg har inntrykk av at alle barnehager nå om dagen til enhver tid har minst to Lukas'er..!

I vår barnehage har vi fem :ler:

Pluss et par Liam'er og Noah'er, og Leander er også representert. Jentene orker jeg ikke en gang begynne å ramse opp.

Hvis noen virkelig vil være originale, så kaller de gutten sin Finn. Eller Arne. Eller Kjell. Garantert den eneste i barnehagen!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver er vel opprinnelig et utenlandsk (engelsk?) og ikke norsk navn (tenk for eksempel Dickens' Oliver Twist), så det høres søkt ut at det skal komme av en sammentrekning av Ole Iver. En annen ting er at Lucas (Lukas) vel strengt tatt ikke egentlig kan kalles et nymotens klissenavn siden det faktisk er et gammelt, bibelsk navn.

Men når det er sagt ville jeg nok aldri kalt sønnen min Lukas selv. Om ikke det er et nymotens "hjemmesnekra" navn som for eksempel Chrisander, så har det jo uansett gått inflasjon i det, og jeg har inntrykk av at alle barnehager nå om dagen til enhver tid har minst to Lukas'er..!

Edit: Skrivefeil

Kan godt være mange navn jeg synes er klissete er gamle, men for meg er de like klissete uansett. Som Lukas og Oliver... det er bare klissete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigaste for meg i val av navn er:

1. det skal passe på ein vaksen person. For meg passar ikkje Noah, Theo, Cassander og Chrissander på vaksne menn med pondus og måne.

2. ungen skal slippe å stave navnet kvar gong det skal skrivast. Dermed passar igjen ikkje Theo, Chrissander osv.

3. han skal helst ikkje måtte bruke etternavnet sitt for å differansierast frå alle dei andre med same namn i klassen. Dermed utgår motenamn med skyhøge kneløft.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns dere virkelig at Thea er i samme sjanger som Crisander og Leander? :sjokkbla: Jeg er snart 30 og heter Thea... Linnea og Mathea syns jeg heller ikke er nymotens, mange oldemødre heter det. At de er overbrukt alle sammen er jeg enig i. Men det er lissom ikke min skyld at alle femåringer går rundt og heter Thea. Jeg syns ikke Thea kan sammenlignes med Isabell Emilia, Victoria Isabell, Leah Edine og den type navn.Egentlig er det kombinasjonene som er verst, f.eks. June for seg selv er jo fint, mens June Celise blir trailertrash med en gang.

Jeg syns det er litt kult at gamle navn kommer igjen, type Indiane og Mathea. :)

Anonym poster: a1d72ab398da97c3959cf853885cf1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det ekleste navna du veit???

Er så mange klissete "finne på" navn for tiden. Her kommer de jeg syntes er værst :

Sandra

Felicia

Linnea

Celina

Olivia

Sander

Chrisander

Caspian

og til slutt det verste av de alle: LEANDER

:popcorn::popcorn::popcorn:

er stort sett enig, men Sandra synes jeg hverken er stygt eller unormalt. Kjenner flere som heter Sandra, og synes det er et så absolutt ok og vel så det -navn.

synes gamle navn er mindre pene: Gjertrud, Hjørdis, Ingunn, Åslaug, Olga, Edith osv..

Også Lendita. Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg ei med navnet Tekeela på tv ... Foreldrene må ha vært spesielt glad i alkohol ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Morsom tråd, og med fare for å tråkke i salaten: nevner jeg mine verstinger likevell:

Kåre (passe på en voksen mann, men ikke på en baby)

Marius (passer på en baby, men ikke en voksen mann)

Ronny (dømt til "versting")

Elita (Lolita?)

Amy Desirè (og foreldrene lurer senere på hvorfor datteren ble playboy-bunny?)

Arnold (tilbakestående eller 1`ll be back?)

Leonora (den hoxx..)

Stein Harry (ikke bare Harry, men stein harry...)

Laila (hvor er cowboyhatten?)

hahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahahah

:ler::pls::wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha det har ikke noe med unge mødre å gjøre, jeg vil ha navnet som kommer eller brukt mest fra Brazil og Indisk. Hva har med unge mødre å gjøre med navn.?

Faren til min datter er indere, så vi ville ha navnet Bianca. På grunn av vi vil ha fra vår lands navn.

Rart å se en mørk jente som heter Olga, Rikke, Sessile eller Bjørg Irene for eksempel?

Familien hans og vennene mine fra Spania, India hadde ikke skjønt noe ting hvis hun heter Olga, Rikke, Sessile eller Bjørg Irene. De hadde nok snudd hode og sakt til oss, fant dere ikke noe som passer indisk navn og brasiliansk navn som blir brukt mest.

Bianca betyr hvit, hvit bety rent eller ny start på livet. Så jaaa, hun passer den navne så bra.

Man er ikke unge mødre når man får barn som 19 år da er man myndig og voksen.

:hjerte:

Bianca er jo verken et indisk eller braziliansk navn da, det er italiensk! ;)

Men forsåvidt enig med deg, det passer beste til mørke skjønnheter. Venninna til datteren min heter det, men hun er også italiensk. Nydelig navn! (får ikke opp alle smilyene, men kunne satt inn et hjerte jeg og...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går det verkeleg an å få registert namn med skråstrek inni? :klo: Dette er jo (forhåpentleg) ikkje i Noreg, men likevel? Eit namn skal vel berre innehalde bokstavar, ikkje teikn (bortsett frå bindestrek mellom to separate namn)? Ellers kan ein jo kalle ungen %&¤#"?=)/&% eller noko sånt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

Går det verkeleg an å få registert namn med skråstrek inni? :klo: Dette er jo (forhåpentleg) ikkje i Noreg, men likevel? Eit namn skal vel berre innehalde bokstavar, ikkje teikn (bortsett frå bindestrek mellom to separate namn)? Ellers kan ein jo kalle ungen %&¤#"?=)/&% eller noko sånt :fnise:

Nei de skråstreknavnene er nok bare amerikanske, kan aldri i livet forestille meg at noe sånt ville blitt godkjent i norge som har regler for hva man kan hete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver er vel opprinnelig et utenlandsk (engelsk?) og ikke norsk navn (tenk for eksempel Dickens' Oliver Twist), så det høres søkt ut at det skal komme av en sammentrekning av Ole Iver. En annen ting er at Lucas (Lukas) vel strengt tatt ikke egentlig kan kalles et nymotens klissenavn siden det faktisk er et gammelt, bibelsk navn.

Men når det er sagt ville jeg nok aldri kalt sønnen min Lukas selv. Om ikke det er et nymotens "hjemmesnekra" navn som for eksempel Chrisander, så har det jo uansett gått inflasjon i det, og jeg har inntrykk av at alle barnehager nå om dagen til enhver tid har minst to Lukas'er..!

Edit: Skrivefeil

Mange vanlige navn i dag kommer fra "hjemmesnekra" navn fra gamle dager. Anna og Ole er vel ikke vanlige vikingnavn akkurat.

Ellers tenker jeg at det ikke er krise om to stk i barnehagen heter det samme, og håper ikke det definerer hvilke navn som er klissete? Når jeg var barn så var det superstas å hete det samme som noen andre. For sjenerte meg så var det lett å komme i snakk med noen fordi de hette det samme som meg. ;)

Litt info om Oliver fra wiki:

Oliver en engelsk form av navnet Olivier som ble brukt av normannere i Frankrike. Navnet har usikker opprinnelse. Det kan muligens være:

  • en variant av det nordiske navnet Olaf som er dannet av de urnordiske navneleddene anu, «stamfar», og laibaR, «etterkommer»
  • en variant av det nordiske navnet Alvar som har opprinnelse i det germanske Alfihar, «alv» + «armé»
  • en sammensetting av de nordiske navnene Ole og Iver

Navnet har senere blitt assosiert med det latinske ordet olivarius, «oliventre».

Anonym poster: eef1970c2e0583e86978dc7fd7701d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke navnet Liam. Har aldri hørt det brukt på norske gutter før nå i det siste. Også hører jeg om veldig mange små gutter som heter det. Veldig mye brukt.

Er ikke så fan av navnene på den generasjonen som er i 60-åra nå. Synes det er rart å tenke på at foreldrene deres syntes navnene var vakre da de valgte dem til dem.

Tove

Bjørg

Edel

Esther

Men Bjørg og Edel da, to av mine favorittnavn. :redd: Men smaken kan man vel aldri enes om. ;) Jeg syns nemlig det er utrolig mange fine navn i den generasjonen.

Og så er jeg ikke overrasket over å ha sett mitt navn i denne tråden. Men navnet til sønnen min da, som jeg trodde var et sånt nøytralt navn som alle likte (men noen kan syns er kjedelig). Der tok jeg visst skammelig feil. :fnise: (Og nei, han har ikke et veldig motenavn, men mer tidløst, etter mitt syn.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange vanlige navn i dag kommer fra "hjemmesnekra" navn fra gamle dager. Anna og Ole er vel ikke vanlige vikingnavn akkurat.

Anonym poster: eef1970c2e0583e86978dc7fd7701d9f

Anna er et bibelsk navn, som tradisjonelt ble tilskrevet Jomfru Marias mor, og Ole kommer fra det norrøne Óláfr, så "hjemmesnekra" kan de navnene neppe kalles.

Anonym poster: 888841fc7951daa71aecb37ea5148d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...