Gjest Eirin Skrevet 9. februar 2011 #41 Skrevet 9. februar 2011 Her tror jeg samboeren din burde ta det opp med henne si at om hun ikke oppfører seg så er hun ikke velkommen. Rett og slett. Det er det jeg ville gjort vertfall for jeg mener det er helt unødvendig at en skal måtte sette seg i respekt. Folk burde ha litt folkeskikk og har de ikke det vil jeg helst slippe og møte de Høres forresten ut som mine tanter. Jeg har 5 av de. De er av og til veldig hyggelige i selskaper osv. Andre ganger slik du beskriver de er ikke til og stole på jeg burde dyttet de ut av livet mitt for 10år siden istedenfor og snakke med de, gi de nye sjanser osv. Nå mener jeg at en sjanse holder. Dette er snakk om voksne mennesker og så det er begrenset hvor mye hun forandrer seg. Tror jeg.
Kooko Skrevet 9. februar 2011 #42 Skrevet 9. februar 2011 Har nettopp lest alle innlegg og jeg må bare si "i feel for all of you" Heldigvis har jeg en god forhold med svigermora mi men ut fra de svigermødrene dere beskriver, minner det meg MYE om MIN egen mor!! I tillegg har jeg hørt liknende historier fra broren min, mtp samboeren hans... Hvor mange ganger har mora mi vasket leiligheten/tøy til både broren/samboeren bare fordi hun synes det så "fælt" ut... Og stakkars samboeren som blir irritert på det... vet også at mora mi kan komme med stygge kommentarer til broren (ang. sambo) selv om hun virker snilt mot henne... Heldigvis er det ikke så ille som noen av deres historier men kjenner at både broren/sambo blir litt frustrert og oppgitt... Og det jeg forstår ikke og har ALDRI forstått er hvorfor broren ikke "manner" seg opp og si ifra til mora mi at hun burde stoppe med det slike "mindgames"... er stor fan av han Dr.Phil og han har hatt mange gjester med slike "svigermor fra helvete" og det jeg husker han sier er at det er SØNNENES ansvar å ta opp slike problemer med mødrene sine... De har en plikt til å kreve at mødrene respektere kvinnene i sine liv, at de setter grenser på hva som er og ikke er akseptabelt... Kjenner ikke hvorfor så lite av dem egentlig gjør det... Høres så fornuftig/enkel ut... Stå på dere jenter! Ikke la dere knekke av sånne mennesker!
Gjest gjest Skrevet 10. februar 2011 #43 Skrevet 10. februar 2011 er stor fan av han Dr.Phil og han har hatt mange gjester med slike "svigermor fra helvete" og det jeg husker han sier er at det er SØNNENES ansvar å ta opp slike problemer med mødrene sine... De har en plikt til å kreve at mødrene respektere kvinnene i sine liv, at de setter grenser på hva som er og ikke er akseptabelt... Kjenner ikke hvorfor så lite av dem egentlig gjør det... Høres så fornuftig/enkel ut... Det er jo DrPhil sin spesialitet å få ting til å høres enkelt ut når han kommanderer folk å oppføre seg sånn som han sier, som om han var pappaen deres som oppdrar dem... Men jeg tror du må se litt nøyere på det han sier. Han sier nemlig gang på gang at du lærer folk hvordan de kan behandle deg. Dersom du oppfører deg som en dørmatte, blir du behandlet som en. Dersom du lar svigermor kjøre over deg vil hun også gjøre det, i følge Dr Phil. Når folk holder på å bli skilt fordi mannen er mer opptatt av moren sin enn sin kone, prøver DrPhil å få sønnen til å gå over på konas parti, så de kan redde ekteskapet. Det betyr ikke at han mener at kvinner bør overlate til mannen sin å få svigermor til å være grei. Han sier til disse damene at de må lære seg at de ikke kan kontrollere svigermor. Men at de bare kan kontrollere sin egen reaksjon på svigermors oppførsel. Med andre ord skal et ektepar være et team som gir samme melding til svigermor, så det ikke er noen tvil om hva svigermor har å forholde seg til. Da er det begges ansvar å forberede seg så de gir lik tilbakemelding til svigermor de gangene hun er urimelig. Så jeg tror ikke Dr Phil mener at man skal lene seg tilbake og overlate til mannen sin å oppdra svigermor. Det tror jeg aldri han har ment. Det skjønner man hvis man leser bøkene hans. Han er veldig opptatt av ærlig kommunikasjon og at folk følger en tydelig moral. Og det er tydelig at det han sier om familie tar utgangspunkt i amerikansk, kristen kultur. 1
Kooko Skrevet 10. februar 2011 #44 Skrevet 10. februar 2011 Det er jo DrPhil sin spesialitet å få ting til å høres enkelt ut når han kommanderer folk å oppføre seg sånn som han sier, som om han var pappaen deres som oppdrar dem... Men jeg tror du må se litt nøyere på det han sier. Han sier nemlig gang på gang at du lærer folk hvordan de kan behandle deg. Dersom du oppfører deg som en dørmatte, blir du behandlet som en. Dersom du lar svigermor kjøre over deg vil hun også gjøre det, i følge Dr Phil. Når folk holder på å bli skilt fordi mannen er mer opptatt av moren sin enn sin kone, prøver DrPhil å få sønnen til å gå over på konas parti, så de kan redde ekteskapet. Det betyr ikke at han mener at kvinner bør overlate til mannen sin å få svigermor til å være grei. Han sier til disse damene at de må lære seg at de ikke kan kontrollere svigermor. Men at de bare kan kontrollere sin egen reaksjon på svigermors oppførsel. Med andre ord skal et ektepar være et team som gir samme melding til svigermor, så det ikke er noen tvil om hva svigermor har å forholde seg til. Da er det begges ansvar å forberede seg så de gir lik tilbakemelding til svigermor de gangene hun er urimelig. Så jeg tror ikke Dr Phil mener at man skal lene seg tilbake og overlate til mannen sin å oppdra svigermor. Det tror jeg aldri han har ment. Det skjønner man hvis man leser bøkene hans. Han er veldig opptatt av ærlig kommunikasjon og at folk følger en tydelig moral. Og det er tydelig at det han sier om familie tar utgangspunkt i amerikansk, kristen kultur. Det stemmer med det du sier. Har aldri lest hans bøker men jeg respekterer mye det han sier og mener... Og det jeg skrev når husker jeg stemmer fra en episode hvor det, som du sa, handlet om par som er nær skilsmisse pga svigermors atferd... Det å stå sammen, å være "united" mot slike atferd er veldig viktig og kanskje det kan være vanskelig å oppnå i enkelte tilfeller... kanskje det er lettere sagt enn gjort... Minner meg litt om det å være en foreldre egentling... Mor og far må ofte stå sammen når det gjelder barn ikke sant ellers kan barn lettere sette begge parter mot hverandre... Uff da... Ikke noe vanskelig tema dette her...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2011 #45 Skrevet 10. februar 2011 Jeg må bare gi en til dere som holder ut med slike svigermødre. Jeg hadde aldri, aldri, aldri bitt i meg så mye for husfredens skyld! I mitt ekteskap er det faktisk litt omvendt, at det er jeg som tar opp med svigermor at hun behandler sønnene sine dårlig..
Frøysa Skrevet 10. februar 2011 #46 Skrevet 10. februar 2011 Du kan ikke prøve å ta dette opp med typen din da? Jeg måtte til slutt gjøre det med min, for jeg følte meg skikkelig oversett og mislikt av svigermoren min selv om jeg sto på pinne hjemme hos dem for å gjøre hun fornøyd... Viste seg jo at kjæresten min også hadde merket at hun tydelig hadde bestemt seg for hvordan hun skulle være mot meg uansett hva jeg gjorde, så han tok det opp med henne på en fin måte og det har blitt mye bedre nå... Vanskelig er det og skikkelig kjipt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå