Gå til innhold

Oppførte vi oss dårlig?


Monica1968

Anbefalte innlegg

Ståen er som følger: En god venninne av meg har en datter på 20 år. Jeg har kjent moren i "alle år", og ar dermed også hatt litt med datteren å gjøre oppigjennom.

I den senere tid har datteren hennes vært med moren sin og oss andre ut ved noen anledninger, hvilket jeg aldri har kommentert, men jeg tenker likevel mitt av og til, i likhet med et par andre av venninnene mine(vi synes det blir sosialt feil at xx har med datteren ved annehver bytur, eftersom hun for det første er under halvparten så gammel som oss andre, og for det andre er datteren til en venninne(flere av de andre damene i venninnegjengen har da også voksne barn, men jeg har svært sjeldent opplevd at de har vært med oss ut(ja, det har skjedd et par ganger, men en så lav frekvens er selvsagt uproblematisk)).

Så til kvelden i går. Vi hadde vært på vors hos en den aktuelle venninnen, og datteren var der. Rundt halv tolv drar vi til byen, datteren blir stoppet av dørvakten, og viser legitimasjon. Dørvakten påpeker da at hun er for ung; hun er riktignok gammel nok til å drikke hva hun vil, men eftersom de ønsker et eldre klientell på utestedet vi skulle inn på, slapp hun ikke inn.

Jeg snakket litt(i en hyggelig tone)med dørvakten, og forsøkte å få ham til å endre mening, men da jeg oppfattet at han ikke kom til å gi seg, valgte jeg(og de andre, med unntak av 20 - åringen)å bare gå inn, med den følge at jeg fikk telefoner fra jenten hele resten av kvelden med spørsmål som "Skal dere et annet sted?" og "Er det SÅ viktig å gå ut akkurat der?". Til slutt sa jeg da til henne at jeg ikke kunne diskutere dette; vi "gamle" måtte få gjøre noe sammen bare vi, også(og at hun selv tidsnok ville bli godt voksen selv, samt at hun da ville ønske at hun var yngre enn hun var)og så anså jeg det hele som avsluttet.

Problemene er som så:

1. I dag har jeg blitt oppringt av moren hennes, og hun mener at jeg har behandlet datteren "feil", og opptrådte lite inkluderende(det var min idè å dra på det aktuelle utestedet, eftersom vi alle pleier å treffe mange personer vi kjenner der, drinkene er gode, og jeg anser stedet for å ha både stil og et voksent klientell, hvilket er positivt i min bok). Var det veldig feil av oss å bare gå inn dit? Kan en virkelig forvente at vi andre skal innrette turene våre på byen efter hvor datteren til venninnen min kommer inn?

2. Jeg synes, som nevnt, at det ikke er helt passende at denne jenten/unge damen er med oss ut både titt og ofte, da det er moren vi er venninnene til; ikke datteren. Er det sært av meg å tenke slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det :) Jeg er noen år eldre enn datteren, og har blitt inkludert hos mammas venninnegjeng noen ganger, vært med dem ut og tatt noen øl og hatt det trivelig. Jeg hadde aldri blitt snurt om de ikke ville være med meg på en fjortisplass. Da hadde jeg heller tatt en tidlig kveld selv, eller sett om jeg hadde noen bekjente selv som var ute den kvelden. Jeg hadde tilbudt meg å gå hjem når det ble klart at dørvakta ikke ville rikke seg.

Det er jo heller ikke noe som har skjedd ofte, jeg hadde ikke hatt noe ønske om å dilte etter damer som er dobbelt så gamle som meg hele tiden, selv om de er trivelige mennesker. Man har jo litt forskjellige interesser og ønsker selv om man kan ta en hyggelig kveld sammen noen få ganger.

Edit: ikke våkna, flust med trykkfeil

Endret av Airi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes dere oppførte dere skikkelig dårlig. Ærlig talt! Du må da skjønne det selv? Etterlate en i flokken? En ting er å si i fra FØR dere drar ut, men når dere alle allerede er ute?

Fra levra: For en egoistisk merr du er!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte ikke helt dette jeg. Dere drar ut en venninnegjeng, hvorav den ene er den voksne datteren til den ene. Så bestemmer du at dere skal dra på et sted der den ene ikke kommer inn. Du prøver å overtale vakta (flink vakt som ikke lot seg presse).

Hvis du ikke har lyst til å ha med den unge kvinnen ut, får du finne bedre måter å si fra om det på, enn å velge steder du vet hun ikke kommer inn. Det er sånn triks vi gjorde (dessverre) på barneskolen. Hvis du syns det er plagsomt at en som er 20 år yngre enn deg blir med ut, så får du heller si fra om det og stå for det. Jeg syns også du burde avklart på forhånd at det var uaktuelt for deg å gå noe annet sted enn der hun ikke kommer inn. Slik at hun var forberedt og kunne latt være å ordne seg /vorse for noe hun trodde skulle bli en trivelig bytur.

Hvorfor er det så viktig å bare være sammen med folk på sin egen alder? Siden hun liker å gå ut med dere er dere tydeligvis litt på samme nivå, kanskje hun er veldig moden for alderen? ;)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Var mammaen til 20-åringen med ut på byen?

Dersom det var tilfelle så var det jo hun som måtte ha gått ut igjen for å være i sammen med 20-åringen.

Sånn jeg ser det så var dere en venninnegjeng som gikk ut sammen. Tilfeldigvis så var denne 20-åringen med. Dere gikk dit dere ønsket. Da mener jeg at 20-åringen fikk klare seg selv. Hun kunne vel treffe kjentfolk på steder hvor de unge vanker.

Jeg ville ikke ha syntes det var ok å stadig dra ut i sammen med egen eller andres døtre. En sjelden gang er det ok. Jeg ønsker som deg å gå på et sted med mer voksent klientell. Jeg vil ikke tilbringe en kveld på byen med bare ungt klientell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes dere oppførte dere skikkelig dårlig. Ærlig talt! Du må da skjønne det selv? Etterlate en i flokken? En ting er å si i fra FØR dere drar ut, men når dere alle allerede er ute?

Fra levra: For en egoistisk merr du er!

Men vi sa ifra på forhånd: Kvelden var lagt opp mht. steder allerede før vorset, men jeg visste ikke at de hadde så høy aldersgrense.

Airi: Det er slik jeg også tenker på det: Ja, hun er hyggelig, og jeg liker henne som menneske, men hun er halvparten så gammel som oss andre, og da tenker jeg at det ikke er naturlig at hun nærmest alltid er med oss ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurer på hvorfor hun blir med dere ut? Jeg kunne aldri tenke meg å bli med mamma og hennes venninner på byen :klo: Har hun få venner osv?

Litt usikker på hva jeg mener her. I utgangspunktet skal man jo ikke etterlate én i flokken, men vanskelig å si i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dere oppførte dere dårlig, jeg ville aldri vært med mine foreldre på byen eller deres venner, heller ville jeg hatt med dem når jeg er ute med mine venner.

Har ikke jenta noen venner selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor hun skulle drive å ringe deg? Uansett, så er det moren hennes som har tatt henne med. Da fikk hun være med henne et annet sted, slik at resten av gjengen fikk kost seg der de skulle være, og hvor det var mange kjentsfolk dere ville treffe. Moren og datteren kan ikke forvente at en gjeng med 40-åringer skal legge opp hver eneste bytur etter en 20-åring. Hun må da ha egne venninner hun kan dra ut med.

Nei, man etterlater ikke en 20 år gammel jente alene på byn. Men det er den som har tatt henne med sitt ansvar å være med henne.

Endret av Jade
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg.

Syns det er litt rart at moren vil feste med datteren og at datteren vil feste med moren. Har ikke datteren venner på sin egen alder hun kan gå ut med? Det må da være artigere for henne enn å gå ut med mora og hennes venner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi sa ifra på forhånd: Kvelden var lagt opp mht. steder allerede før vorset, men jeg visste ikke at de hadde så høy aldersgrense.

Airi: Det er slik jeg også tenker på det: Ja, hun er hyggelig, og jeg liker henne som menneske, men hun er halvparten så gammel som oss andre, og da tenker jeg at det ikke er naturlig at hun nærmest alltid er med oss ut.

Det tror jeg ikke noe på. Du har allerede sagt at det var et sted du ofte går pga det voksne klientellet.

Da jeg var på den alderen, var ofte venninnen min med moren sin ut, og ofte var moren hennes med oss. Folk har forskjellige relasjoner. Hvis du har problemer med det, får du la være å bli med ut. Det er du som er problemet her, ikke datteren.

En finere måte å gjøre det på, hadde vært å gått et annet sted, og så tatt en prat med moren i etterkant om at dette ikke fungerer for deg. Sånn du har gjort det nå, har du tatt ut irritasjonen din på datteren, og det er ikke fair. Det er ikke hennes skyld at du er irritert. Det er din egen skyld, fordi du går og gnager på dette i all hemmelighet.

Du kan ikke forvente at dette endrer seg, dersom du sier i fra, så du må selv ta noen valg ift hva du er interessert i å være med på og ikke.

Ro ned kontrollbehovet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Så til kvelden i går. Vi hadde vært på vors hos en den aktuelle venninnen, og datteren var der. Rundt halv tolv drar vi til byen, datteren blir stoppet av dørvakten, og viser legitimasjon.

1. I dag har jeg blitt oppringt av moren hennes, og hun mener at jeg har behandlet datteren "feil", og opptrådte lite inkluderende(det var min idè å dra på det aktuelle utestedet,

Jeg skjønner ikke helt...

Var jentas mor med, eller ble hun værende hjemme da dere gikk fra vorspielet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke dere oppførte dere dårlig. Dere hadde fortalt hva planen for kvelden var og dette visste datteren på forhånd.

Det jeg ikke forstår er at moren ikke reagerer før etterpå. Hvorfor var det ikke hun som gikk ut å pratet med henne??

Fatter heller ikke at verken mor eller datter vil gå ut med hverandre og morens venninner.... Som du selv sier, det er moren du er venninne med, ikke datteren!!

Dere burde kanskje ta en prat med moren og si at det er hyggelig at datteren er med av og til, men ikke hele tiden, og at dere ikke syntes dere må ta hensyn til hennes ønsker om valg av utested, det er hun som henger seg på dere og ikke omvendt.

Kanskje det vil endre seg neste gang siden dette skjedde nå og datteren vet at dere andre ikke vil endre deres planer fordi hun er for ung til å komme inn på de plassene dere liker å gå på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går en ut sammen, holder en sammen. Må da ha føltes helt jævlig for jenta å bare bli etterlatt. Det der var skammelig uhøflig.

Må da kunne bli enig om hvem som skal gå ut sammen før dere drar. Når dere drar alle sammen, så er dere ute sammen.

Får nesten vondt av denne jenta, jeg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at det kan være noe moro å feste med barnet sitt jeg da. Eller mora si for den saks skyld.

Hvis jeg blir bedt ut med venninnner på min egen alder så regner jeg med at vi skal ha en kveld sammen uten unger og at vi kan gå på de stedene tilpasset vår alder. 20 års-steder gjorde jeg meg ferdig med da jeg var på den alderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det var litt dårlig gjort å la en bli stående igjen utenfor når dere faktisk var en gjeng som var ute sammen ( i dette tilfellet inkludert datteren). Det hadde vært noe annet om dere på forhånd hadde gjort det klart at dere ville ut på et sted der 20 åringer ikke har adgang. (Synes jo det er litt merkelig at ingen av dere visste om aldersgrensen hvis dette er et sted dere pleier gå til innimellom.)

På den annen side er jeg enig i at det er litt rart at datteren til din venninne skal være med dere ut omtrent hver gang. Har hun ingen egne venner? Synes du skal ta en prat med moren når dette har roet seg og så beklage at du/dere insisterte på å gå inn på akkurat det stedet når ting ble som de ble, men samtidig gjøre det klart at du synes det er kjekt om dere kan gå ut på et sted for voksne når dere først er ute sammen - sånn at det faktisk ikke alltid passer at datteren hennes er med ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes faktisk det var litt dårlig gjort å la en bli stående igjen utenfor når dere faktisk var en gjeng som var ute sammen ( i dette tilfellet inkludert datteren). Det hadde vært noe annet om dere på forhånd hadde gjort det klart at dere ville ut på et sted der 20 åringer ikke har adgang. (Synes jo det er litt merkelig at ingen av dere visste om aldersgrensen hvis dette er et sted dere pleier gå til innimellom.)

På den annen side er jeg enig i at det er litt rart at datteren til din venninne skal være med dere ut omtrent hver gang. Har hun ingen egne venner? Synes du skal ta en prat med moren når dette har roet seg og så beklage at du/dere insisterte på å gå inn på akkurat det stedet når ting ble som de ble, men samtidig gjøre det klart at du synes det er kjekt om dere kan gå ut på et sted for voksne når dere først er ute sammen - sånn at det faktisk ikke alltid passer at datteren hennes er med ut.

Syns ikke det er så rart at hun ikke visste aldersgrensen. Den sluttet jeg å sjekke så nøye etter jeg ble så voksen at jeg kom inn over alt. De stedene jeg går er det som regel tyve, men om det er 20 eller 23 sjekker jeg ikke fordi jeg uansett kommer inn. ALdergrense er ikke så viktig for meg som er 36. Det er klientellet som går der som er viktig og da kan det gjerne være 23 årsgrense der uten at jeg har lagt merke til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest confused

Jeg er helt enig med deg.

Syns det er litt rart at moren vil feste med datteren og at datteren vil feste med moren. Har ikke datteren venner på sin egen alder hun kan gå ut med? Det må da være artigere for henne enn å gå ut med mora og hennes venner.

Dette stusser jeg også ekstremt på....?! En jente går alltid ut på byen med moren og hennes venninner??? Har jeg missforstått noe nå ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det var litt dårlig gjort å la en bli stående igjen utenfor når dere faktisk var en gjeng som var ute sammen ( i dette tilfellet inkludert datteren). Det hadde vært noe annet om dere på forhånd hadde gjort det klart at dere ville ut på et sted der 20 åringer ikke har adgang. (Synes jo det er litt merkelig at ingen av dere visste om aldersgrensen hvis dette er et sted dere pleier gå til innimellom.)

Jeg pleier å dra på plasser som har et mer voksent klientell selv, er ikke så veldig begeistret for de typiske 20-års-plassene i Oslo. Har aldri blitt stoppet i døra selv om jeg og min gjeng har dratt ned gjennomsnittsalderen betraktelig. Synes ikke det er så rart at man ikke tenker over at stedet kanskje har en nedre aldersgrense som reflekterer hvem den er beregnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Selvsagt er det dårlig gjort.

Dere går ut en hel gjeng og du skal på død og liv gå et sted hvor en av dere ikke kommer inn?

Om en i gjengen ikke kommer inn et sted av en eller annen grunn så snur jo alle vi andre i døra også, det er ingen steder som er så viktige å gå på at man ditcher en venn ute alene. Om du tenker deg litt om så er jeg sikker på at du mener det samme, at du hadde snudd i døra for en god venn som du brydde deg om. Så forskjellen her er altså at du driter i denne jenta, og det gjorde du veldig klart med å oppføre deg veldig dårlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...