AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #1 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er såpass mange innlegg hvor folk begynner alle setningene med liten bokstav at jeg begynner å lure på hva som skjer. Jeg får fnatt av det og hvis det er lange innlegg gidder jeg ikke å lese dem. Og det er synd for de er kanskje verdt å lese.....men. Kan noen som IKKE bruker stor bokstav svare på hvorfor.......? Jeg har postet det her og jeg vet at det blir flyttet til språkforumet etterhvert. Men inntil det skjer vil kanskje noen av de det gjelder lese dette.....tror nemlig ikke at de henger på språkforumet. Så hvorfor bruker ikke dere det gjelder stor bokstav? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troilltøva Skrevet 6. februar 2011 #2 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg tror mange ikke tenker over det fordi man ofte skriver i word, open office o.l. når man skriver på pc, og der rettes det på forbokstaver automatisk. Jeg tenker ikke på det ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 6. februar 2011 #3 Del Skrevet 6. februar 2011 har kun en fungerende hånd til skriving og for enkelthets skyld skriver jeg da uten store forbokstaver. kun trådtitler etc får stor bokstav da dette er litt mer omstendelig for meg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 6. februar 2011 #4 Del Skrevet 6. februar 2011 Og når man chatter er det blitt mer vanlig å droppe både stor bokstav og rettskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #5 Del Skrevet 6. februar 2011 De er rett og slett mindre intelligente. Trolig fikk de heller ikke med seg norsktimene på grunnskolen, og her ser vi nå konsekvensene. Ikke vet de at ny setning startes med stor forbokstav, at the er normalt å bryte av en setning med komma, og til slutt avslutte med punktum, spørsmålstegn eller utropstegn. For ikke å snakke om alle stavefeilene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #6 Del Skrevet 6. februar 2011 Det som irriterer mer er de som skriver stor bokstav for hvert ord!??? Hvorfor Gjør De Det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. februar 2011 #7 Del Skrevet 6. februar 2011 De er rett og slett mindre intelligente. Trolig fikk de heller ikke med seg norsktimene på grunnskolen, og her ser vi nå konsekvensene. Ikke vet de at ny setning startes med stor forbokstav, at the er normalt å bryte av en setning med komma, og til slutt avslutte med punktum, spørsmålstegn eller utropstegn. For ikke å snakke om alle stavefeilene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. februar 2011 #8 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Jeg tolker det sånn at den du siterer mener at stavefeil er obligatorisk. I gamle dager, mellom åtti- og nittitallet, da internet var nytt, var det faktisk vanlig å kun bruke minuskler i kommunikasjon som e-post og chat. Sånn sett er denne utbredelsen av amatører med store forbokstaver et tegn på at enkelte bare driter i tradisjoner. :gjeiper: . Endret 6. februar 2011 av Kamikatze 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. februar 2011 #9 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg tolker det sånn at den du siterer mener at stavefeil er obligatorisk. I gamle dager, mellom åtti- og nittitallet, da internet var nytt, var det faktisk vanlig å kun bruke minuskler i kommunikasjon som e-post og chat. Sånn sett er denne utbredelsen av amatører med store forbokstaver et tegn på at enkelte bare driter i tradisjoner. :gjeiper: . Men vi hadde da vitterlig skrevet med store forbokstaver og punktum i noen hundre år før det, så kom ikke her med tradisjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 6. februar 2011 #10 Del Skrevet 6. februar 2011 Det er såpass mange innlegg hvor folk begynner alle setningene med liten bokstav at jeg begynner å lure på hva som skjer. Jeg får fnatt av det og hvis det er lange innlegg gidder jeg ikke å lese dem. Og det er synd for de er kanskje verdt å lese.....men. Kan noen som IKKE bruker stor bokstav svare på hvorfor.......? Jeg har postet det her og jeg vet at det blir flyttet til språkforumet etterhvert. Men inntil det skjer vil kanskje noen av de det gjelder lese dette.....tror nemlig ikke at de henger på språkforumet. Så hvorfor bruker ikke dere det gjelder stor bokstav? Det skal ikke være mellomrom mellom siste ord og punktum/utropstegn. Det skal være mellomrom mellom punktsetting og nytt ord. Man skal ikke avslutte en setning med en konjunksjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 6. februar 2011 #11 Del Skrevet 6. februar 2011 Det skal ikke være mellomrom mellom siste ord og punktum/utropstegn. Det skal være mellomrom mellom punktsetting og nytt ord. Man skal ikke avslutte en setning med en konjunksjon. Jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme. Man bør rette opp i egne feil før man sabler ned andre for deres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 6. februar 2011 #12 Del Skrevet 6. februar 2011 De er rett og slett mindre intelligente. Trolig fikk de heller ikke med seg norsktimene på grunnskolen, og her ser vi nå konsekvensene. Ikke vet de at ny setning startes med stor forbokstav, at the er normalt å bryte av en setning med komma, og til slutt avslutte med punktum, spørsmålstegn eller utropstegn. For ikke å snakke om alle stavefeilene. 1: Du tørr ikke å skrive dritt med brukernavnet ditt 2: Slenge dritt om folk du ikke kjenner, viser bare hvem som er mindre smart her. 3: "at the" ?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 6. februar 2011 #13 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme. Man bør rette opp i egne feil før man sabler ned andre for deres. Det var visst noe med å feie for egen dør og ikke kaste stein i glasshus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 6. februar 2011 #14 Del Skrevet 6. februar 2011 3: "at the" ?? Kreativt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 6. februar 2011 #15 Del Skrevet 6. februar 2011 Det var visst noe med å feie for egen dør og ikke kaste stein i glasshus For ikke å snakke om å skjære alle over én kam, for så å gjøre én fjær til ti høns! Da blir man gjerne sittende igjen med skjegget i postkassa. TS unngår å se bjelken i sitt eget øye, og da kan man risikere å fremstille seg selv som noe helt annet enn den skarpeste kniven i skuffen. Nesten skyter ingen mann av hesten, sa folk! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. februar 2011 #16 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg bruker alltid stor bokstav i begynnelsen av en setning, og jeg synes det ser rotete ut uten. Mvh Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Skrevet 6. februar 2011 #17 Del Skrevet 6. februar 2011 For ikke å snakke om å skjære alle over én kam, for så å gjøre én fjær til ti høns! Da blir man gjerne sittende igjen med skjegget i postkassa. TS unngår å se bjelken i sitt eget øye, og da kan man risikere å fremstille seg selv som noe helt annet enn den skarpeste kniven i skuffen. Nesten skyter ingen mann av hesten, sa folk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #18 Del Skrevet 6. februar 2011 Det skal ikke være tre utropstegn rett etter hverandre. Det lærte jeg på skolen. Så slutt å kritisere andre før du ser din egen feil! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2011 #19 Del Skrevet 6. februar 2011 Det skal ikke være tre utropstegn rett etter hverandre. Det lærte jeg på skolen. Så slutt å kritisere andre før du ser din egen feil! Jeg reagerte også på det. Norske skriveregler sier at det skal kun være en punktsetting etter endt setning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. februar 2011 #20 Del Skrevet 6. februar 2011 Men vi hadde da vitterlig skrevet med store forbokstaver og punktum i noen hundre år før det, så kom ikke her med tradisjoner. Du liker best at jeg er litt utradisjonell da, kanskje? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå