-Fisken- Skrevet 18. februar 2011 #21 Skrevet 18. februar 2011 Jeg var dritstolt i de tredve sekundene jeg hadde en vellykket bearnaise-saus. Så sprakk den... Ler ikke av deg, men med!
B.A. Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 1. mars 2011 Kjempegode kjøttkaker idag! Er så fornøyd at jeg endelig har fått til en skikkelig god kjøttkake saus som jeg lager helt selv!
Gjest Airi Skrevet 1. mars 2011 #23 Skrevet 1. mars 2011 Jeg lagde kjøttkaker i dag! Helt fra bunnen av! Med pinjekjerner og anis i. De var knallgode! Jeg er så stolt. Norsk husmor deluxe! Det må vel nevnes at jeg har vært vegetarianer i mange år, og blir livredd så fort jeg må steike litt bacon. Er liksom ikke så trygg når det kommer til å tilberede kjøtt...
Gjest Airi Skrevet 1. mars 2011 #24 Skrevet 1. mars 2011 Pinjekjerner og anisfrø er kanskje ikke så norskt når jeg tenker meg om
Pingting Skrevet 1. mars 2011 #25 Skrevet 1. mars 2011 Pinjekjerner og anisfrø er kanskje ikke så norskt når jeg tenker meg om Ikke i det hele tatt! Men det hørtes veldig godt ut!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #26 Skrevet 1. mars 2011 Takk for det Jeg hadde sausen til svinefilet med hasselbackpoteter og dampede grønnsaker. Urtesaus 1/2-1 grønnsaksbuljongterning 1/2 dl vann 2 dl creme fraiche ca 1 ss Dijonsennep ca 1 ss cognac 1 hvitløksfedd, presset friske urter, finhakkede kok opp buljongen i vannet, tilsett creme fraiche, sennep, hvitløk og cognac og kok dette sakte opp. Må gjerne koke en stund for å koke inn. Tilsett urtene til slutt Du bruker så gode råvarer i sausen din,så hadde du kokt noen grønnsaker så du hadde fått kraft av så hadde den blitt enda bedre. Bruker du buljong, så får du eimen av "posemat"
Wonders Skrevet 14. mars 2011 #27 Skrevet 14. mars 2011 jeg klarte å få perfekt kyllingfillet i ovnen, med krydder og stekepose. Sinnsykt saftig og smakfull, og jeg som klarer å brenne tevann '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Zzyzx skrev 05 februar 2011 - 12:04: Jeg var dritstolt i de tredve sekundene jeg hadde en vellykket bearnaise-saus. Så sprakk den... Kan den sprekke??? 1
kaprifolen Skrevet 14. mars 2011 #28 Skrevet 14. mars 2011 Kan den sprekke??? Mange sier vel at den skiller seg... Skjer hvis den koker opp for fort eller for lenge, hvis jeg ikke husker feil..
Pingting Skrevet 14. mars 2011 #29 Skrevet 14. mars 2011 [nerdeanfall] Bearnaise og andre emulsjonssauser er faktisk en blanding av to ting som i utgangspunktet ikke kan blandes. Alle som har prøvd å helle olje i vann har jo sett at det ikke funker særlig godt å blande det. Dette skyldes bl.a hvordan vann- og oljemolekyler er ladet. Vann er polare (har både positivt og negativt ladede områder) og tiltrekkes hverandre, olje er ikke polar og blir dermed utstøtt og får ikke være med og leke med vannmolekylene. For å kunne blande disse må man bruke en emulgator, i sausers tilfelle er det eggeplomme. Eggeplommer har bl.a. aminosyrer som både tiltrekker og frastøter seg vann. Dermed kan en del av proteinene i eggeplommen binde seg til vannmolekyler, den andre delen binde seg til oljemolekyler. Match made in heaven! Det er også lecitin i eggeplommer, et stoff som enkelt forklart hindrer oljedråper i å klumpe seg sammen. Når man lager emulsjonssauser så må man piske konstant, for å bryte vann og olje opp i bittebittesmå dråper som så blir omringet av emulgatorene som dermed kan binde alt sammen. Med mindre man bruker for mye varme. Varmen gjør at proteinene i eggeplommen som i rå tilstand er sammenkrøllet, ruller seg ut. Men varmer man for mye, vil disse protinene heller leke med hverandre enn med alle de andre stoffene, også ender man opp med noe er på god vei til å bli eggerøre i stedet for saus. [/nerdeanfall] 4
Frk. Belle Skrevet 14. mars 2011 #30 Skrevet 14. mars 2011 Jeg lagde elgkarbonader! Fikk noe oppmalt elgkjøtt av min søster og ante egentlig ikke hva jeg skulle gjøre med det.. Men så tok jeg fram kenwooden og fikk rørt inn salt og etterhvert fløte, potetmel, egg,løk og krydder (pepper,timian,einerbær). Mmmm, det ble helt fantasisk godt! Lager ganske lite "tradisjonsmat" så dette var gøy.
B.A. Skrevet 16. april 2011 Forfatter #31 Skrevet 16. april 2011 Frk. Belle så flink du er da som lager god tradisjonsmat Vil også informere om at jeg nylig har klart å lage en kjempeflott ribbe med nesten helt sprø svor. Aldri laget ribbe før så jeg var rimelig stresset den dagen kan du si. Kjempegøy å klare å lage såpass stor middag uten at kjøttet blir tørrt.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #32 Skrevet 24. april 2011 Så fin tråd dette var! Jeg kan skryte av at jeg lagde en deilig marianade til grillbiffen i dag OG av at jeg husket å lage den i god tid så kjøttet fikk kose seg lenge i den! Ikke bare bare det heller... (Lagde den av hvitløk, chili, lime, soyasaus, olje, spisskummin og cayennepepper for de som lurer ) Ellers et tips ang fløtepoteter som kanskje er enklere enn å koke opp halve og halve fløten: Kok alt i kjele først, til potetene er møre og fløten tykk. Så heller du det over i ildfast form, slenger på ost, og inn i ovnen for gratinering! Da har du full kontroll hele veien, og resultatet blir perfekt!
B.A. Skrevet 26. mai 2011 Forfatter #33 Skrevet 26. mai 2011 Har endelig lært meg å lage kjempe kjempe god bolognese fra bunnen av. Det er jo sååå mye bedre enn posesausene en har spist altfor lenge! Til AB over meg; supert tips til potetene, skal jeg absolutt prøve ut
B.A. Skrevet 15. juli 2011 Forfatter #34 Skrevet 15. juli 2011 Å da har jeg laget fiskekraft Kjempegodt i sauser og supper og utrolig enkelt å lage selv.
B.A. Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter #35 Skrevet 9. oktober 2011 Kransekake Laget helt fra bunnen av og ble kjempe kjempe god!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå