Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil bare skryte litt av den fantastiske urtesausen jeg lagde til middag igår. Helt fra bunnen av!

Jeg har lært meg basis sausene brun og hvit, men denne var helt ny og kjempegod. Så selv om den kanskje ble litt i tynneste laget så er jeg superfornøyd med at jeg lagde den.

Var jo konjakk i den da....kanskje derfor den var så god :fnise:

Tenkte vi kan ha en tråd på matforumet så vi kan skryte når vi føler oss litt ekstra flinke på kjøkkenet :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer! :)

Lyst til å dele oppskriften? Hva slags mat brukte du den til?

Skrevet

Takk for det :)

Jeg hadde sausen til svinefilet med hasselbackpoteter og dampede grønnsaker.

Urtesaus

1/2-1 grønnsaksbuljongterning

1/2 dl vann

2 dl creme fraiche

ca 1 ss Dijonsennep

ca 1 ss cognac

1 hvitløksfedd, presset

friske urter, finhakkede

kok opp buljongen i vannet, tilsett creme fraiche, sennep, hvitløk og cognac og kok dette sakte opp.

Må gjerne koke en stund for å koke inn.

Tilsett urtene til slutt

:)

Skrevet (endret)

Super trådidé! :)

Jeg følte meg veldigsuperflink da jeg klarte å lage italienske gnocchi for noen uker siden. For de som ikke vet det er gnocchi nærmest en italiensk slektning av raspeball. Poteter kokes, kjøles ned og moses, så tilsetter man mel, olje, og kanskje et egg. Oppskriftene varierer litt ang. egget, men jeg så flere steder at det anbefales når man er nybegynner på dette. Så trilles deigen ut og skjæres i biter som enten beholdes slik de er, eller formes på ulike måter.

Jeg stekte mine i smør og fersk salvie, og hadde parmesan på toppen. Det ble knallgodt! Mulig en italiensk husmor ville rynket på nesen av dem, men jeg synes ihvertfall resultatet ble bra. Kunne vært litt flinkere til å mose poteten, ellers ble både konsistens og smak god. Overraskende god faktisk, for jeg hadde lest så mange steder på nett at gnocchi er dritvanskelig.

Kan ikke vise til en bestemt oppskrift siden jeg mikset og trikset litt, men de to jeg så mest på var denne og denne.

Anbefales! Gnocchi kan spises på samme måte som pasta med saus over, eller kan være tilbehør til andre retter. Vi gjorde det siste og hadde det til indrefilet av hest og honningbakte cherrytomater.

Endret av Pingting
Skrevet

Jeg har nå i 8 uker ikke brukt halvfabrikata, kjøpebrød eller ferdigretter. Ungene har fått i seg mindre sukker og alskens greier, og de fungerer mye bedre på skolen.

Og for første gang har jeg fått dreis på brun saus uten sukkerkulør :sjenert:

Skrevet

Jeg har nå i 8 uker ikke brukt halvfabrikata, kjøpebrød eller ferdigretter. Ungene har fått i seg mindre sukker og alskens greier, og de fungerer mye bedre på skolen.

Så bra! Som den læreren jeg er tenker jeg at dette er noe du burde fortelle om på neste foreldremøte :) Kosthold har svært mye å si for mental prestasjon. Det ser jeg spesielt i ungdomsskolen, hvor mange elever dytter innpå skolebrød, boller, nudler, brus og energidrikker i storefri. Gjerne uten å ha spist frokost. Resultatet? Slappe og ukonsentrerte elever, eller hyperaktive og ukonsentrerte elever (en liten guttekropp på 40 kg tåler ikke så mye Red Bull, tro det eller ei) :)

Urtesausen skal jeg prøve meg på en dag. Hasselbakte poteter har jeg verken prøvd eller smakt, men det ser jo godt ut. Får prøve ut det også :)

Selv har jeg ingen kjempestore bragder å skryte av, men synes jeg blir flinkere og flinkere på kjøkkenet. Går også mer og mer bort ifra halvfabrikata. Det blir jo så mye bedre når du lager det fra bunnen av, og ikke minst billigere i de fleste tilfeller!

I kveld blir det hvit pizza til jentegjengen :)

Skrevet

Selv har jeg ingen kjempestore bragder å skryte av, men synes jeg blir flinkere og flinkere på kjøkkenet. Går også mer og mer bort ifra halvfabrikata. Det blir jo så mye bedre når du lager det fra bunnen av, og ikke minst billigere i de fleste tilfeller!

Jeg synes det er en bragd, jeg da. :) Også har jo "bragd" litt å gjøre med hvor mye man kan fra før av, det er ikke noe bragd å lage noe du har gjort tusen ganger før uansett hvor fancy eller avansert det er. Er man vant til å lage posesuppe, så synes jeg man fint kan skryte av å ha laget suppe fra bunnen av. Så det så. :)

*nysgjerrig på hva hvit pizza er*

Skrevet

Jeg lagde denne, og det ble veldig godt! Hadde i en hel (liten) chili og tre hvitløksfedd i stedet for det som sto i oppskriften. Fikk skryt av jentene for maten :)

Skrevet

Jeg var dritstolt i de tredve sekundene jeg hadde en vellykket bearnaise-saus. Så sprakk den...

• Liker 2
Skrevet

Så flinke dere er som kutter ut halvfabrikata. Skikkelig imponert jeg, og føler absolutt at jeg burde bli flinkere til det selv.

Jeg skal skryte av maten jeg fikk til igår. Lammelår!!

Er så stolt av meg selv som fikk kjøttet kjempe saftig og lagde god rødvin-saus fra bunnen. Fikk masse skryt :jepp:

• Liker 2
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Her om dagen fikk jeg endelig til fløtegratinerte poteter :D

Det har aldri pleid å bli bra, for fløten har aldri trukket seg inn i potetene, og selv om potetene har vært møre, så har jeg ikke følt at retten er helt "ferdig"...

Men her om dagen kokte jeg opp halvparten av fløten før jeg helte den over potetene, og lot det steke i 30 min før jeg kokte opp og helte over andre halvparten av fløten:

Knallbra resultat!

Skrevet

Denne tråden likte jeg!

Serverte hjemmelagede hamburgere med stekt champignon, stekt løk, cherrytomat og rømme i dag. Nydelig!

Skrevet

Hvit pizza er nydelig! Jeg lager en med: creme fraiche som saus med salt og pepper på, strimlet kyllingfillet, champingong som stekes litt så paprika, og ost. Den er absolutt nydelig! :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Eit triks med fløtegratinerte poteter er å kjøpe melne poteter. Det står på posen om dei er melne eller kokefaste. Melne poteter trekker til seg meir av fløten, og gratengen blir meir kremete.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg lagde svineknoke til middag og det ble kjempegodt! Vet at de fleste bruker det i lapskaus eller supper, men ikke meg :)

Trakk kjøttet i mange timer og stekte det litt etterpå, og det var kjempesaftig og godt. Så syns jeg det er litt gøy å lage mat som en ikke har så ofte lengre.

Skrevet

Så gøy!

Tradisjonsmat er definitivt morsomt det også. Jeg og mamma pleier å ha en helg i året hvor vi baker en hel haug med lefser, og har klubb/komle/raspeball til middag en av dagene. :happy:

Skrevet

B.A

Jeg bruker lettsaltet svineknoke servert med kålrot/gulrotstappe. Supergodt!

Selvfølgelig med kokte poteter og stappa som saus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...