Gå til innhold

Å legge to barn alene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Det er ingen tvil om at det er utfordrende iblant å være alene med dem. Det er ikke uten grunn at jeg stadig oftere sender noen tanker til alle aleneforeldre....

For det første - trekk pusten dypt og innstill deg på at det nok kan ta litt ekstra tid å tålmodighet å komme igjennom kvelden.

Vi har lagt våre barn (nå 5 og 2,5) på samme rom. Slik har de sovet helt siden det var slutt på nattamming på minsten. Det har fungert veldig fint for oss. Da kan 1 voksen legge begge barnene hver kveld (den andre kan rydde, handle, trene...) og i tillegg har de en trygghet i hverandre. Det er flere ganger at minste har våknet om natta og så roet seg fort ved lyder av storebror. Vi har et ekstra rom ledig, så det er ikke plassen som gjør at vi har valgt denne løsningen. Men rett og slett det faktum at det er praktisk samt at det er trygt og godt for barna.

Lykke til med kveldene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt. Vi har en som alltid har vært veldig vanskelig å legge, selv om storebroren hadde gode rutiner (og vi trodde vi skulle gjenta suksessen).

Nå får vi snart en baby og jeg lurer veldig på hvordan jeg skal få lagt begge de to små (under to år mellom dem) alene den dagen jeg må det.

Ett lite tips, som jeg lærte av helsesøster. Lær babyen at du ikke alltid er i samme rom. På den måten kan du da legge eldste først uten å ha en hylskrikende baby.

Ikke alle råd fungerer på hver unge.

Ungene her er 9 og 10 nå og de vet sannelig å skape ett lite helvete til tider de også hehe.

Skrevet

Ett lite tips, som jeg lærte av helsesøster. Lær babyen at du ikke alltid er i samme rom. På den måten kan du da legge eldste først uten å ha en hylskrikende baby.

Det fungerte som sagt fint på storebroren, men vi får det bare ikke til med lillebroren -tross iherdige forsøk.

Ikke alle råd fungerer på hver unge.

Nettopp.

Skrevet

Ser ut for meg at barna dine er alt for avhengige av dere..... En 8 mnd bør kunne spise i rom sammen med andre, og en to åring bør kunne leke litt alene...

Beklager, men sånn er det bare...

Har selv en på 2,10 år og en på 10 mnd.Legger ofte alene, sikkert tre dager i uken, og det går greit. Ja visst, gråting, hyling og krangling er det, men barna klarer seg, de legger seg hver kveld med, mer eller mindre, glade hjerter.

Jeg er veldig lei for det jeg nå skal skrive, jeg vet jeg kommer til å få mange på nakken..... Men noen ganger er det kanskje best å være litt ærlig???

Jeg henger meg opp i at du skriver "barnet kan ikke" både ditt og datt. Ikke sove alene, ikke spise sammen, ikke leke alene. Det er vår jobb som foreldre å oppdra selvstendige barn som kan fungere ute blandt andre mennesker.

Hva klarer barna? Er det noe du kan jobbe ut i fra? Se på film, tegne, bade eller noe?

Sett den eldste i dusjen, mens den lille får mat på gulvet utenfor?

Gi tørr frokostblanding til minsten, mens den eldste fåfr hveldsstell???? Løsningene er mange, men fokuset ditt må snus!

8 mnd skal sikkert begynne i bhg om ikke så lenge (sier dette fordi det oftester slik i dagens samfunn, vet ikke om dette gjelder i ditt tilfelle) Hvordan skal det da gå om h'n ikke kan spise hvis h'n blir distrahert? Og dessuten er jeg sikker på at h'n klarer fint å sitte i høystol nå, selv om h'n ikke har satt seg opp selv ennå. Vi er fler som har måttet gjøre de minste større raskere enn hva vi gjorde med den eldste.

Ikke vær så redd for å gjøre feil, tenk litt praktisk også, det har ikke barna vondt av ;)

Er den eldste i bhg? Hvordan spiser h'n der? Alltid greit å hente info fra de som faktisk kjenner h'n, det er min erfaring. Jeg trodde min eldste bare kunne spise kaviar, men bhg visste råd!!!! ;)

Stol på deg selv, sett grenser! Det trenger barna, det trenger foreldrene. Bestem deg for hvordan du ønsker å ha det, og jobb for å nå målet ditt!!!!

• Liker 4
Skrevet

GJør virkelig ungen din på 2,5 år dette? Første som slo meg var at 2 åringen din høres utrolig umoden ut.

Har jobbet litt på en småbarnsavdeling, og du vil ikke tro hva en 2-3-åring kan finne på å putte i munnen hvis ingen følger med. Gjelder riktignok ikke alle, men det er absolutt ikke unormalt.

Skrevet

Bare en strøtanke, har du noe bæretøy? Ser for meg at det kunne gjort legginga av eldstemann litt lettere, hvis du hadde lillebror i bæresele. Regner med at minsten er rolig når han er tett inntil deg og hvis du har han på ryggen er det ikke så enkelt for storebror å distahere han, eller å bli distrahert av han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...