Hedda-78 Skrevet 2. februar 2011 #1 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har to barn, 8 mnd og 2,5 år. Vanligvis er både pappaen og jeg tilstede når de skal legges om kvelden, så da legger vi hver vår unge. Men noen ganger er jeg alene, og da sliter jeg litt... Den minste klarer ikke å spise (hverken amme eller spise grøt) så lenge storebroren er i samme rom. Den eldste er veldig klengete, og klarer ikke å f.eks. leke i stuen mens jeg gir minsten mat. Den eldste klarer ikke å spise hvis jeg ikke sitter ved bordet sammen med ham og hjelper/maser/underholder. Minsten er for liten til å sitte i høystol, og derfor må jeg sitte på gulvet mens jeg gir ham grøt i vippestolen. Det resulterer i at den eldste slutter å spise, og klatrer ned og gjør alt mulig annet, helst oppå meg, eller forstyrrer minsten så han ikke får i seg grøt. Stelling går greit. Må jo ha begge barna på badet samtidig så det blir gjerne litt rot og tull, men ikke verre enn at jeg bare må rydde litt etterpå. Men noen kosestund er det ikke, akkurat, må jo prøve å unngå at den ene tygger på dokosten mens den andre spiser såpe... Den minste sover på vårt soverom i 2. etg, mens den eldste har rom i 1. etg. Den minste klarer ikke å sovne hvis jeg ikke sitter sammen med ham til han har sovnet. Den eldste klarer ikke å være alene imens, og kommer hoppende inn på soverommet og dermed får ikke minsten sove... Den eldste har vært vanskelig å legge i det siste, og jeg må være innen synsvidde (jeg står i gangen utenfor rommet hans) til han har sovnet. Hvis ikke, står han opp og begynner å vandre i trappen alene, og det synes jeg han er for liten til (iallefall hvis han er sint og i halvsøvne). Og minsten vræler jo hvis han må være alene imens... Har dere erfarne tobarnsmødre noen tips? Noen lure triks jeg ikke har tenkt på? Og hvor lang tid bruker dere på leggingen, altså helt fra dere begynner å lage kveldsmat til begge sover?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #2 Skrevet 2. februar 2011 For det første så kan du sette vippestolen oppå bordet og ha kontroll på begge når de spiser. For det andre så bør du snarest venne den minste av med at du må være der til han sovner. Du kommer bare til å få et større problem jo lenger du venter med det. Og han tar ikke skade av å vræle litt mens du tar med eldste. Når det er to så må de lære å vente på tur... begge to. 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #3 Skrevet 2. februar 2011 At en baby på 8 mnd trenger privatliv for å få i seg mat høres ekstremt slitsomt ut. Har du muligheten for å trille den minste i vogn, og deretter flytte over i sengen uten at det blir bråk? Eller kan det tenkes at å legge i to omganger kan være noe. Mine er det 20 mnd i mellom. Jeg la alltid den eldste først når jeg var alene. Minstemann var i lekegrinda med musikk ståendes på. Var det stille i rommet hylskrek han, men med musikk var han ikke "alene". Grunnen til at jeg alltid la den eldste først er at babyen var det ingen krise med litt forsøvede rutiner innimellom, og ikke kom han seg noen steder heller.
Jejaa Skrevet 2. februar 2011 #4 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har to barn, 8 mnd og 2,5 år. Vanligvis er både pappaen og jeg tilstede når de skal legges om kvelden, så da legger vi hver vår unge. Men noen ganger er jeg alene, og da sliter jeg litt... Den minste klarer ikke å spise (hverken amme eller spise grøt) så lenge storebroren er i samme rom. Den eldste er veldig klengete, og klarer ikke å f.eks. leke i stuen mens jeg gir minsten mat. Den eldste klarer ikke å spise hvis jeg ikke sitter ved bordet sammen med ham og hjelper/maser/underholder. Minsten er for liten til å sitte i høystol, og derfor må jeg sitte på gulvet mens jeg gir ham grøt i vippestolen. Det resulterer i at den eldste slutter å spise, og klatrer ned og gjør alt mulig annet, helst oppå meg, eller forstyrrer minsten så han ikke får i seg grøt. Stelling går greit. Må jo ha begge barna på badet samtidig så det blir gjerne litt rot og tull, men ikke verre enn at jeg bare må rydde litt etterpå. Men noen kosestund er det ikke, akkurat, må jo prøve å unngå at den ene tygger på dokosten mens den andre spiser såpe... Den minste sover på vårt soverom i 2. etg, mens den eldste har rom i 1. etg. Den minste klarer ikke å sovne hvis jeg ikke sitter sammen med ham til han har sovnet. Den eldste klarer ikke å være alene imens, og kommer hoppende inn på soverommet og dermed får ikke minsten sove... Den eldste har vært vanskelig å legge i det siste, og jeg må være innen synsvidde (jeg står i gangen utenfor rommet hans) til han har sovnet. Hvis ikke, står han opp og begynner å vandre i trappen alene, og det synes jeg han er for liten til (iallefall hvis han er sint og i halvsøvne). Og minsten vræler jo hvis han må være alene imens... Har dere erfarne tobarnsmødre noen tips? Noen lure triks jeg ikke har tenkt på? Og hvor lang tid bruker dere på leggingen, altså helt fra dere begynner å lage kveldsmat til begge sover?
NinaL Skrevet 2. februar 2011 #5 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har 4 barn. Legg dem, si natta - hva er problemet? 4
Jejaa Skrevet 2. februar 2011 #6 Skrevet 2. februar 2011 Hei jeg er selv mamma,og har en på 17 år.Og en jente på 3år.Jeg kunne tenkt meg ,og prate med deg ,og hjelpe deg.Jeg vet hvordan det er ,og slitte.Ta kontakt da,jeg bor på øslandet ,og er 42 .Jeg håper du ikke blir skremt av alderen min ,jeg føler meg ikke så gammel.TA kontakt da klem
litle_my Skrevet 2. februar 2011 #7 Skrevet 2. februar 2011 Den eldste klarer ikke å spise hvis jeg ikke sitter ved bordet sammen med ham og hjelper/maser/underholder. Minsten er for liten til å sitte i høystol, og derfor må jeg sitte på gulvet mens jeg gir ham grøt i vippestolen. Det resulterer i at den eldste slutter å spise, og klatrer ned og gjør alt mulig annet, helst oppå meg, eller forstyrrer minsten så han ikke får i seg grøt. Som en annen sa; vippestolen kan stå på bordet. Og jeg tror at du godt kan øve litt på bruk av høystol til en på 8mnd. Når minsten sitter i høystol, kan du legge små brødterninger på bordet foran ham, og observere mens han prøver å spise. Ganske underholdende. Stelling går greit. Må jo ha begge barna på badet samtidig så det blir gjerne litt rot og tull, men ikke verre enn at jeg bare må rydde litt etterpå. Men noen kosestund er det ikke, akkurat, må jo prøve å unngå at den ene tygger på dokosten mens den andre spiser såpe... Sett opp ei hylle et stykke oppe på veggen slik at du ikke har "løse deler" i barnehøyde. Den minste sover på vårt soverom i 2. etg, mens den eldste har rom i 1. etg. Den minste klarer ikke å sovne hvis jeg ikke sitter sammen med ham til han har sovnet. Den eldste klarer ikke å være alene imens, og kommer hoppende inn på soverommet og dermed får ikke minsten sove... Den eldste har vært vanskelig å legge i det siste, og jeg må være innen synsvidde (jeg står i gangen utenfor rommet hans) til han har sovnet. Hvis ikke, står han opp og begynner å vandre i trappen alene, og det synes jeg han er for liten til (iallefall hvis han er sint og i halvsøvne). Og minsten vræler jo hvis han må være alene imens... Jeg la eldstemann først, så fikk heller den minste vræle i mens da. Det tåler ungen. Lykke til, det er bare en vanesak for dere alle.
Sulosi Skrevet 2. februar 2011 #8 Skrevet 2. februar 2011 Hva med å legge den eldste i din seng da, så ligger de begge på samme rom.
liv Skrevet 2. februar 2011 #9 Skrevet 2. februar 2011 Gi begge mat, legge minste i lekegrinda på et teppe mens en går ned og steller og legger største, så legge neste?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #10 Skrevet 2. februar 2011 Jeg har 4 barn. Legg dem, si natta - hva er problemet? Føler du deg bedre når du kan være nedlatende? Utrolig unødvendig, vil jeg si. Til TS: Been there, done that, bought the T-shirt … Det er utrolig slitsomt når leggesituasjonen blir en sånn kjedereaksjon av catch 22-situasjoner. Redningen for oss var etter hvert lydbok for eldsten. Men jeg har mange nok ganger ropt i frustrasjon til et bitte lite knøtt (toogethalvtåring) og etterpå følt meg som verdens verste mamma. Trøst: Det kan bli veldig bra etter hvert! Nå sovner alle barna her uten problemer. (Det er faktisk bare å legge dem og si natta – men veien dit var lang og tornefull.) Tips: Vent med legging til eldsten er skikkelig soveklar. Ta ham/henne med på soverommet og legg i deres seng. Syng for minsten. I beste fall sovner begge. Ellers i det minste en av dem. Lykke til!
Gjest imli Skrevet 2. februar 2011 #11 Skrevet 2. februar 2011 Det er ikkje alltid lett å legge to ungar åleine! Eg har vore åleine med mine ungar sidan minsten min var 8 mnd og eldste 2 år, altså ganske lik alder som hos deg. Eg gav dei kveldsmat samtidig (med minsten var det vel berre forsøk på mat, men likevel). Det gjekk som regel greit, berre mykje søl etter minsten, som stort sett spytta ut alt han fekk inn. Eg hadde minsten i høgstol. Det kan jo du og ha - sjølv om han ikkje kan sitje sjølv, så gjer ikkje det noko når det berre er snakk om dei minuttene det tek ete. Så var det bading - begge bada samtidig i vanleg badekar. Å bade og kle dei, gjekk som regel greit. Det var siste etappe som var vanskelegast Eg prøvde fleire variantar, men fann til slutt ut at det beste var å ta begge med inn på eldstemanns rom, sitje der og lese litt og syngje for eldstemann medan eg holdt minsten på fanget (ikkje alltid like pop for mini, men det går an å lese og syngje med sprellende unge på fange og ), og gå gjennom heile legge ritualet hans der. Så sa eg natta til eldstemann, tok minsten med meg inn på hans rom, amma, og la han. Det funka. Gjer det stort sett på same måte no og, berre at eg har slutta å amme. Ungane er straks 17 mnd og 2,5 år.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #12 Skrevet 2. februar 2011 Men noen kosestund er det ikke, akkurat, må jo prøve å unngå at den ene tygger på dokosten mens den andre spiser såpe... GJør virkelig ungen din på 2,5 år dette? Første som slo meg var at 2 åringen din høres utrolig umoden ut. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #13 Skrevet 2. februar 2011 høres ut som du burde få litt mer kustus på han der 2 åringen din...
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #14 Skrevet 2. februar 2011 GJør virkelig ungen din på 2,5 år dette? Første som slo meg var at 2 åringen din høres utrolig umoden ut. Åh, hallo! Dattera mi på nesten fire skulle til å ta seg et tygg av såpestykket seinest i dag. Unger prøver ut alt mulig, TS mente neppe det der med såpespising og dokostleking så innmari alvorlig. Å si at en unge på to og et halvt høres "utrolig umoden ut" fordi han/hun ikke setter seg pent i sofaen og leser Dagens Næringsliv mens mamma legger lillesøster, er jo et toppmål på idioti. 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #15 Skrevet 2. februar 2011 Åh, hallo! Dattera mi på nesten fire skulle til å ta seg et tygg av såpestykket seinest i dag. Unger prøver ut alt mulig, TS mente neppe det der med såpespising og dokostleking så innmari alvorlig. Å si at en unge på to og et halvt høres "utrolig umoden ut" fordi han/hun ikke setter seg pent i sofaen og leser Dagens Næringsliv mens mamma legger lillesøster, er jo et toppmål på idioti. har en 2 åring selv, og derfor jeg reagerte på det. Min 2 åring er også høyt og lavt, men å spise på ting sluttet hun med da hun var 1,5 senest...
Gjest Annaires Skrevet 2. februar 2011 #16 Skrevet 2. februar 2011 har en 2 åring selv, og derfor jeg reagerte på det. Min 2 åring er også høyt og lavt, men å spise på ting sluttet hun med da hun var 1,5 senest... Noen gang hørt at det er forskjell på unger? Og hvorfor kan du ikke skrive som innlogget bruker? Kanskje du får litt bedre folkeskikk da?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #17 Skrevet 2. februar 2011 Noen gang hørt at det er forskjell på unger?Og hvorfor kan du ikke skrive som innlogget bruker? Kanskje du får litt bedre folkeskikk da? derfor jeg siere hun burde få kustus på 2 åringen 1
Gjest Krizzy Skrevet 2. februar 2011 #18 Skrevet 2. februar 2011 (endret) har en 2 åring selv, og derfor jeg reagerte på det. Min 2 åring er også høyt og lavt, men å spise på ting sluttet hun med da hun var 1,5 senest... Så fordi din sluttet som 1,5 så gjør alle det? Logisk! Edit: Blir like logisk som å si at alle barn begynner å krabbe når de er 5 måneder, alle barn får første tennene når de er 6 måneder, alle barn begynner å gå når de er et år! Endret 2. februar 2011 av Krizzy
MellonCollie Skrevet 2. februar 2011 #19 Skrevet 2. februar 2011 Makan, så mye surmaga oppgulp du har fått til svar her. Selv om dere ikke har samme utfordringer med deres 2åringer, så har da ikke det noe med saken å gjøre? Jeg har en 2,5åring selv, og selv om han ikke har "spist såpe" det siste året, så betyr ikke det at han ikke plutselig får det for seg igjen om to dager for alt hva jeg vet - og kanskje spesielt når man står i en stresset situasjon hvor han ville trasse litt og vet at han må gjøre noe drastisk for at mammaen skal se på ham i stedet, i samme øyeblikk. Sånn - det var nok OT, men kjente jeg ble litt irritert på dine vegne De fleste 2åringer jeg kjenner er uforutsigbare og urasjonelle. Ellers tenker jeg også at høystol på minstemann bør hjelpe mye under måltidene. Støtt opp med puter, så sitter han forhåpentligvis greit den tiden måltidet tar. Evt å sette vippestolen oppe i en vanlig stol ved siden av deg om den er stødig nok til det? :klø: Dersom du har lagt eldstemann og går før han har sovnet, så ville jeg skaffet en trappegrind slik at du slipper å bekymre deg for at han skal klatre i trappa alene. Da kan du lettere svitche mellom etasjene. Håper det går seg til! 1
kamela Skrevet 2. februar 2011 #20 Skrevet 2. februar 2011 Jeg ville også forsøkt å legge den eldste først. Hva du enn gjør, ikke begynn å ta noen opp i din seng, da har du et nytt problem. Det som er viktig er at dere lager rutiner som dere følger enten det er en eller to som legger ungene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå