Gå til innhold

Ond sirkel.. *langt*

Gjest lovisa

Anbefalte innlegg

Legger ut innlegget her, siden jeg ikke har mulighet til å legge det under "forbruker og økonomi". Det har jo litt med relasjoner og samliv å gjøre også, så....

Har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg har null kontroll på livet mitt, og det heler kommer nok av økonomiske problemer. Dvs.. Jeg har overhode ikke kontroll på økonomien! Jeg har forsåvidt grei inntekt, jeg skeier aldri ut, kjøper meg sjelden klær, spiser normal mat (holder meg til first price produkter).. Er alenemor, så er jo en del utgifter der også, men folk med lavere inntekt har klart ser før. Jeg betaler bare 3000,- i husleie også.. Likevel har jeg egentlig vært på etterskudd med regninger i over 4 år, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet lete mellom sofaputene for å ha råd til melk til min sønn.. Føler som sagt ikke at jeg har særlig med unødvendige utgifter, men likevel blir det tomt!! Dette har resultert i 4 år med dårlig søvn, konstant "angst"-klump i magen, nervøsitet, føler at folk ser på meg som et rotehue, dårlig selvtillit og you name it. Det fører til at jeg ikke orker å ta tak i ting, bare det gjelder å rydde huset..! Føler meg som et evig rot, og jeg ser jo at jeg nå må få orden på økonomi og andre ting skal jeg komme meg ut av denne onde sirkelen. Det går voldsomt utover det sosiale livet mitt også. Men jeg aner ikke HVORDAN!!! Har prøvd å lage meg budsjett, men aner ikke hvordan man skal holde seg til et.. Nå gjør jeg det sånn at jeg har en egen konto med ca 2000,- hver mnd til mat/reise/bensin, men det ender alltid med at det er noen regninger som må betales fra "rekningskontoen", som gjør til at jeg må ta penger fra "matkontoen"... Aner ikke lenger hva jeg skal gjøre!!!

Noen som har noen ekstremt gode tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MikeWaters

Legger ut innlegget her, siden jeg ikke har mulighet til å legge det under "forbruker og økonomi". Det har jo litt med relasjoner og samliv å gjøre også, så....

Har kommet til et punkt hvor jeg har innsett at jeg har null kontroll på livet mitt, og det heler kommer nok av økonomiske problemer. Dvs.. Jeg har overhode ikke kontroll på økonomien! Jeg har forsåvidt grei inntekt, jeg skeier aldri ut, kjøper meg sjelden klær, spiser normal mat (holder meg til first price produkter).. Er alenemor, så er jo en del utgifter der også, men folk med lavere inntekt har klart ser før. Jeg betaler bare 3000,- i husleie også.. Likevel har jeg egentlig vært på etterskudd med regninger i over 4 år, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet lete mellom sofaputene for å ha råd til melk til min sønn.. Føler som sagt ikke at jeg har særlig med unødvendige utgifter, men likevel blir det tomt!! Dette har resultert i 4 år med dårlig søvn, konstant "angst"-klump i magen, nervøsitet, føler at folk ser på meg som et rotehue, dårlig selvtillit og you name it. Det fører til at jeg ikke orker å ta tak i ting, bare det gjelder å rydde huset..! Føler meg som et evig rot, og jeg ser jo at jeg nå må få orden på økonomi og andre ting skal jeg komme meg ut av denne onde sirkelen. Det går voldsomt utover det sosiale livet mitt også. Men jeg aner ikke HVORDAN!!! Har prøvd å lage meg budsjett, men aner ikke hvordan man skal holde seg til et.. Nå gjør jeg det sånn at jeg har en egen konto med ca 2000,- hver mnd til mat/reise/bensin, men det ender alltid med at det er noen regninger som må betales fra "rekningskontoen", som gjør til at jeg må ta penger fra "matkontoen"... Aner ikke lenger hva jeg skal gjøre!!!

Noen som har noen ekstremt gode tips og råd?

Ta vare på alle kvitteringer i løpet av 1 mnd, sjekk akkurat hvor pengene dine går. Sett så opp et enkelt budsjett med innkommende og utgående fordringer, og hold deg til planen helt til det sitter lagret i hjernebarken.

Du har sikkert en venn/venninnne/familemedlem som er økonomisk anlagt som kansje kan hjelpe deg litt på vei.

Det er som å slutte å røyke, du kommer ingen vei før du virkelig VIL ha forandring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruella

Finn frem gamle regninger (2010) og legg sammen alle di faste du får iløpet av et år Årsavgift,husleie,tlf,lån osv. Del summen av alle på 12 mnd. Feks 100.000,- : 12= 8.333 Sett da in feks 9.000 inn på en regningskonto HVER mnd og ikke bruk dem til annet enn regninger. ALDRI..

Jeg og min samboer gjør det- vi har regnet ut alle regninger vi vet vi vil få, pluss litt til, og setter inn på en felles konto. Vi ligger heldigvis 1 mnd i forskudd (ca 25.000) så det er alltid penger til regningene der.

Dette er en utrolig effektiv måte å få god kontroll over økonomien! Får du penger fra skatten eller feks når du får feriepenger så sett inn 1 mnd på kontoen slik at du kommer i forkant av alle regningene.

Håper du skjønte forklaringen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befant meg i samme situasjon for en del år siden, og tok kontkakt med sosialkontoret i kommunen min for å snakke med en rådgiver.

Planen var å få hjelp til å sette opp et budsjett og se på løpende utgifter og inntekt. Når møtet var over satt rådgiveren og gapte og lurte på hva jeg egentlig levde av.. for jeg lå så langt under fattigdomsgrensa som det går an å komme. Viste seg at jeg hadde krav på en del stønader i den sammenhengen. Fikk god hjelp til å stable meg opp igjen.

Ta kontakt med kommunens sosialtjeneste og be om time med rådgiver er mitt beste tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...