Gå til innhold

Stekebrettene er blitt helt ødelagt!


Jane F.

Anbefalte innlegg

Noen som har et bra husmortriks(eller et hva som helst annet triks) for å få stekeplater rene etter å har blitt halveis herdet inne i stekeovnen? Vi har nemmelig ikke fulgt helt med og platene har ikke blitt vasket skikkelig etter at de har blitt griset til.

Ikke nok med det så har det ene brettet nesten blitt glasert med ett eller annet. Tror det er fettet fra en hvitløsbaguett som har blitt stekt flere ganger. Ser ut som asfalt nesten, bare at asfalten er nok mykere :P har skrapt med bbåde kniv og stålskrubb og det er til ingen nytte.

Setter veldig pris på hjelp :) Det hadde vært fenomenalt å kunne sette stekebrettene i ovnen uten at det lukter svidd i hele huset :P det tar liksom bort litt av gleden med å lage mat :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg de i salmiakkvann (f.eks i badekaret) eller dynk de, slik at fettet løser seg opp. Når de har ligget en stund kan du prøve med stålull eller stålskrubb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Holder med Antlers. Salmiakk tar knekken på det meste, eventuelt en salmiakk-zalo-blanding.

Et annet middel jeg har hatt suksess med, er oppvaskmaskin-pulver. Har en billig First Price-pakke stående til nødstilfellene, og synes det virker bra på fastbrente ting. Strø på ganske rikelig med pulver og bland med litt vann slik at du får fordelt det. La blandingen stå en times tid og skrubb iveg.

Vask godt med vanlig oppvaskmiddel etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp nye. Dette er forbruksvare og koster ikke allverden.

Hvor får en kjøpt nye stekeplater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :) Ser at jeg har prøvd det meste her bortsett fra salmiakk så får se om jeg prøver det i natt :)

Har forsøkt oppvaspulver-2-3 dl pulver i hvert brett og ligget over natta men ingen virkning.

Ovnsrens :P funket bra på de flekkene som var nye, men fungerte heller dårlig på de som har vært på plata noen måneder :S

Tror nok nesten det blir nye plater på meg... får bare håpe at platene på jernia passer til vår ovn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd den der ovn og grill sprayen? Jeg tok flere runder med denne og lot det være på lenge. Da ble mine nesten fine =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålull?

Stålull tar alt av brent ost og annet snaks som sitter GODT fast... Må bare bruke musklene litt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nye på jernia og de passet ikke mellom rillene og heller ikke midt i ovnen så de er ganske ubrukelige. Du kan ta mål av de du har og kjøpe nye som hører til din komfyr på elektroforretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta mål kan være lurt. Det går også an å kjøpe plater som hører til sin egen komfyr på stedet de solgte deg komfyren.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stålull tar alt av brent ost og annet snaks som sitter GODT fast... Må bare bruke musklene litt..

Hehe, kjenner til den ja! har skrubbet litt på de i dag, men de blir ikke bra. Har skrubbet ren et lite område på ca 15x15 cm og dette brukte jeg flere timer på :O Vurderer å ta ibruk kosten som vi gjør ren grillen med men er redd jeg kommer til å stripe de opp. Tror nok vi bare heller må kjøpe nye.. huff håper de på jernia passer. Vi har ovn i fra bosch og de er sikkert ikke billige :P

Uansett, vi får ta hverandre i nakken. Skjønner egentlig ikke hvordan de rakk å bli så ille. De gikk liksom fra å være helt ny til å bli helt sorte på to år :S og de er lysegrå orginalt! Fysj

Tusen takk for hjelpa folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er at du kjøper nye plater og fra nå av alltid bruker noe i bunn. Jeg bruker alltid bakepapir i bunn på disse platene, da de blir griset til med en gang nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet at ikke dette hjelper nå. Men, om du noen gang skal ha ny ovn. Kjøp en som har pyrolyse (renseprogram som varmer ovnen opp så mye at all skiten inni brenner opp). Jeg har nemlig det nå og når jeg da kjører pyrolyseprogrammet, så setter jeg et stekebrett inni. Og vips så er det rent som nytt igjen! Enkleste jeg har vært med på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett brettene og en ildfast form med salmiakk i stekeovnen på ca 100 grader i et par timer.

Dette gjør jeg hver gang jeg skal vaske stekeovnen og risten, vasker bort flekkene uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sett ovnen på 150 grader

*En skål, som tåler steikeovn, med vann og salmiakk (ca 50/50) oppe

*En kaserolle med kokende vann i bunn

*Steikeplata i midten

*La stå i 30-40 min

*Tørk over med klut eller papir etterpå

Her må du nok tørke over i steikovnen og. Her har vi bare prøvd dette for å vaske ovnen, ikke steikeplatene. Men tror det skulle gå greit det og.

Det lukta forsåvidt ganske sterkt salmiakk i rommer i prosessen, så kanskje lurt å holde evnetuelle barn og dyr unna.

Endret av fruBeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange gode tips, tror jeg også skal teste ut dette. Kjenner meg godt igjen i problemet med stygge stekeplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...