Gjest norskgoy Skrevet 15. februar 2011 #21 Skrevet 15. februar 2011 Noen leger er visstnok litt restriktive med å gi hiv-prøve uten at det er grunn til mistanke, men f.eks en eks som har vært utro i utlandet, benyttet seg av prostituerte e.l er god nok grunn. Min venninne måtte faktisk brette ut til sekretæren om eksens rusmisbruk, utroskap etc for å få en full sjekk! Skandaløst. Sekretæren burde fått fyken på rappen. Uansett om en har levd som "nonne/munk" eller levd livet som Mette-Marit. Ønsker en, burde en få, uten spørsmål.
kaprifolen Skrevet 15. februar 2011 #22 Skrevet 15. februar 2011 Skandaløst. Sekretæren burde fått fyken på rappen. Uansett om en har levd som "nonne/munk" eller levd livet som Mette-Marit. Ønsker en, burde en få, uten spørsmål. Jepp! Jeg kan forstå det hvis man tester seg unormalt ofte, og nærmer seg hypokonder-sjangeren. Eller at de ønsker å stille noen spørsmål for statistikk e.l. Men å påpeke at det ikke er noen selvfølge å få tatt det når man selv tar kontakt fordi man (tydeligvis) er av den oppfatning at man kanskje behøver det, det synes jeg er uakseptabelt.
Gjest norskgoy Skrevet 15. februar 2011 #23 Skrevet 15. februar 2011 Jepp! Jeg kan forstå det hvis man tester seg unormalt ofte, og nærmer seg hypokonder-sjangeren. Eller at de ønsker å stille noen spørsmål for statistikk e.l. Men å påpeke at det ikke er noen selvfølge å få tatt det når man selv tar kontakt fordi man (tydeligvis) er av den oppfatning at man kanskje behøver det, det synes jeg er uakseptabelt. Joda, men hvor mange er i hypokondersjangeren egentlig? Er jo ikke så artig å gå til legen å sjekke seg hele tiden, hva det enn måtte være. Så de vil være lette å skilte ut når tiden går. Hepatitt b er vel den som har lengst inkubasjonstid på mulig 6 måneder. Men som du sier, man har jo tatt første steget allerede ved å oppsøke for en test. Det kan jo ligge mange år bak hvis en er smittet, man vet ikke.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2011 #24 Skrevet 15. februar 2011 Jepp! Jeg kan forstå det hvis man tester seg unormalt ofte, og nærmer seg hypokonder-sjangeren. Eller at de ønsker å stille noen spørsmål for statistikk e.l. Men å påpeke at det ikke er noen selvfølge å få tatt det når man selv tar kontakt fordi man (tydeligvis) er av den oppfatning at man kanskje behøver det, det synes jeg er uakseptabelt. Og hvordan kan de bestemme hva som er unormalt ofte? Jeg har venner som har åpen forhold, og andre som selger sex. Alle de tester seg hver 3 måned. Dette er i USA, så heldigvis er det mye enklere for de enn det er tilfellet her. Er det noen her som vet om leger i det hele tatt har lov til å nekte eller kreve svar på hvorfor?
Gjest norskgoy Skrevet 16. februar 2011 #25 Skrevet 16. februar 2011 Er det noen her som vet om leger i det hele tatt har lov til å nekte eller kreve svar på hvorfor? De har selvsagt ikke lov å nekte. De burde fått et eksemplar av smittevernloventil gjennomlesning dog.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2011 #26 Skrevet 16. februar 2011 De har selvsagt ikke lov å nekte. De burde fått et eksemplar av smittevernloventil gjennomlesning dog. Hvilken paragraf bør jeg skrive ut? Det eneste jeg finner nevnt er ting som omhandler testing av pasient før undersøkelser, eller ved konkret mistenke om smitte. Jeg klarer ikke finne noe i retning "enhver som anser sin egen situasjon som potensiell risikabel har rett på å få utført testing uten å måtte dokumententere behov".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå