Gå til innhold

Time for HIV og hepatitt-test?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter å få tatt en blodprøve for HIV og Hepatitt. Ren rutinekontroll av hensyn til ny partner. Trenger jeg time for dette eller er normalen av man får et tidspunkt for å møte opp og rulle opp ermet?

Olafiaklinikken er desverre for langt borte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Instamatic
Skrevet

ikke noe stress. Tatt den tre ganger og det er ikke annet enn noen annen blodprøve. Og det må man vel bestille time for å ta vanligvis.

Gjest Instamatic
Skrevet

bestille time for blodprøve altså, ikke ordinær legetime, bare si hva du skal ta blodprøve for så de har skjemaet klart når du kommer

!

Skrevet

Tenk positivt! Vi får krysse fingrene for at testen slår ut positivt ;)

Skrevet

Det er i alle fall ikke jeg med på :tristbla:

Skrevet

Hva med andre kjønnsykdommer da? Alt testes vel ikke med en blodprøve?

Gjest Instamatic
Skrevet

er det kjønnssykdommer som skal sjekkes må man til gynekolog. HIV er ikke en kjønnsykdom

Skrevet

Jeg håper virkelig du mener: "Vi får krysse fingrene for at testen slår ut negativt"!

• Liker 1
Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Hva med andre kjønnsykdommer da? Alt testes vel ikke med en blodprøve?

Klamydia er den eneste kjønnssykdommen hvor man må ta en prøve fra underlivet. Gonore, herpes og syfilis testes gjennom en blodprøve. Det var i hvertfall det de gjorde med meg da jeg tok testene (alle kom ut negativt)

Beklager evt feilinformasjon :sjenert:

Endret av Delphina
Skrevet

Og klamydia kan man påvise vha en urinprøve, så det er per definisjon ingen grunn til at man skal måtte ta en GU.

Gjest Instamatic
Skrevet

Tar du blodprøve for å sjekke om du har Herpes får du ikke riktig svar, for den viser bare om du har viruset i kroppen, ikke om du har utbrudd. gonore taes med pinneprøve og urinprøve, det samme med klamydia.Syfilis er blodprøve

Skrevet

Jeg har ikke vært hos lege på mange år, utenom for en akutt lungebetennelse, så jeg vet knapt hvordan man bestiller en time :ler:

Men finne ut hvem som er fastlegen min, ringe legekontoret, si jeg skal testes for HIV og Hepatitt, og så slipper jeg sannsynligvis noen lengre diskusjon med legen om hvorfor jeg vil testes?

Gjest Instamatic
Skrevet

Jada du ringer legen og sier Hei jeg vil ha en blodprøve for å testes for HIV og Hepatitt. Så sier de ja, kom klokken...på denne datoen. Så dukker du opp og ruller opp ermet, ser bort og lar deg stikke. Så ringer du noen dager senere og spør om du har HIV, hvis du ikke hører noe mere. Er så enkelt atte:)

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper virkelig du mener: "Vi får krysse fingrene for at testen slår ut negativt"!

Nei, hivtester har systemet; positiv = du har ikke hiv, negativ = du har hiv.. Merkelig, men sånn er det.

Skrevet

Nei, hivtester har systemet; positiv = du har ikke hiv, negativ = du har hiv.. Merkelig, men sånn er det.

Tull!

Hiv neg betyr at du IKKE har hiv.

Hiv pos betyr at du HAR hiv.

Håper for din del at du ikke har tatt en sånn prøve i det siste og misforstått resultatet.....

Gjest Delphina
Skrevet

Medisinske tester er gjerne slik at positiv er når du har noe (det har vært utslag på det det hormonet eller virus/bakterien de har testet) og negativ når man ikke har noe. Hvertfall vær

Gjest norskgoy
Skrevet

Jeg er ute etter å få tatt en blodprøve for HIV og Hepatitt. Ren rutinekontroll av hensyn til ny partner. Trenger jeg time for dette eller er normalen av man får et tidspunkt for å møte opp og rulle opp ermet?

Olafiaklinikken er desverre for langt borte.

Avhengig av hvor du bor selvsagt. Men SOI-klinikker er det som regel på alle hudavdelinger ved sykehusene.

Et eksempel (Bergen, Haukeland).

Skrevet

Synes heller ikke det er flaut, derimot en ansvarlig handling å ta en tur til legen å si at du ønsker en full sjekk i forbindelse med partnerbytte.

Noen leger er visstnok litt restriktive med å gi hiv-prøve uten at det er grunn til mistanke, men f.eks en eks som har vært utro i utlandet, benyttet seg av prostituerte e.l er god nok grunn. Min venninne måtte faktisk brette ut til sekretæren om eksens rusmisbruk, utroskap etc for å få en full sjekk! :kjefte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...