Gå til innhold

Adoptere hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dere som vil adoptere hund fra Romania vet hvordan de egentlig har det.

Jeg har vært i Romania, senest sommeren 2010, og jeg ville aldri adoptert en hund derfra. Det er så klart synd på alle gatehundene der, men de fleste er syke, både synlig og ikke synlig.

Du risikerer å adoptere en hund som ikke får komme inn i Norge, fordi Romania har andre regler når det kommer til adopsjon, dyresykdommer osv. Dette gjelder forøvrig ikke bare Romania, men og andre Øst-Europeiske land.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i NORGE er det bare store hunder som trenger ett nytt hjem. FInt om du kan ta en stor hunde, men det kan desverre ikke jeg. KAnsje du burde tenke på å å deg en hund

Hvis du venter litt går vel snart disse veskehundene av moten, og da blir vel finn oversvømt med hjemløse minihunder av alle raser.

Skrevet

jæjæjæjææææ vi har alle foskjellige meninger;) OG GODT ER DET:)

Gleder meg til å få den lille søtnosen til norge :klemmer:

Og dere bitre sjeler der ute, kansje dere skal adoptere en hund dere å;););)););););)

Skrevet

Så her blir et hundeliv mer verdt enn et annet?

Jeg vil redde deg som sulter og mishandles, som kanskje ikke har tidligere bodd hos en familie og blitt vant til mennesker framfor den hunden som venter på å bli avlivet her i Norge?

Jeg synes det er forkastelig å adoptere en hund fra utlandet når det er mange hunder her i Norge som trenger et hjem. At du vil ha en liten hund er greit. Ønsker du deg det nok så har du tid til at det dukker opp en liten hund her i landet.

En annen ting er at de pengene du bruker på veterinær, vaksine, transport, karantene osv for å få en utenlandsk hund hit kunne du ha brukt for å redde flere dyr her i Norge.

Misforstå meg rett, jeg elsker alle hunder uansett størrelse, og grunnen til at jeg ville valgt en hund fra ett annet land er fordi de ikke blir behandlet på lik linje som i Norge, man ser ikke løshunder gå rundt i gatene og bli sparket og slått i Norge, og om noen hadde vært vitne til at en nordmann mishandlet hunden sin, så finnes det heldigvis matilsyn/politi og dyrevern som man kan ringe, det finnes ikke for gatehunder i enkelte land! De blir behandlet som dritt som folk kan gjøre hva de vil med uten at folk reagerer nevneverdig.

Hva ville du reddet om valget sto mellom ett utmagret barn i slummen i Afrika, og ett barn fra Norge som ventet på å bli adoptert?

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Hva ville du reddet om valget sto mellom ett utmagret barn i slummen i Afrika, og ett barn fra Norge som ventet på å bli adoptert?

Vær så snill. Vi diskuterer hund og ikke barn. En vesensforskjell.

Jeg bare noterer at du vil redde en hund fra utlandet framfor å redde en hund i Norge samt noen katter og en hund til. Altså penger du bruker for å få den utenlandske hunden til Norge som du kunne ha gitt til Dyrebeskyttelsen her i landet.

Skrevet

Jeg bare noterer at du vil redde en hund fra utlandet framfor å redde en hund i Norge samt noen katter og en hund til. Altså penger du bruker for å få den utenlandske hunden til Norge som du kunne ha gitt til Dyrebeskyttelsen her i landet.

Veit du hva, så mye penger som norge egntlig har så burde det ikke være noe som helst problem med penger til dyr i det hele tatt... om vi hadde droppa å tatt inn et hav av svartinger som går på nav, så hadde det vært penger nok. Vi betaler nok i det landet her, så det burde faktisk dekke det meste. De gamle lever værre enn dyr her i norge

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Veit du hva, så mye penger som norge egntlig har så burde det ikke være noe som helst problem med penger til dyr i det hele tatt... om vi hadde droppa å tatt inn et hav av svartinger som går på nav, så hadde det vært penger nok. Vi betaler nok i det landet her, så det burde faktisk dekke det meste. De gamle lever værre enn dyr her i norge

Rimelig usaklig kommentar da.

Skrevet

Og med det bekreftet du akkurat hvilken evne du har til å diskutere på et seriøst nivå. Du gjerne tviholde på dine meninger og bli usaklig når folk kommer med gode argument og diskuterer saken på en ordentlig måte, men du kan ikke forvente at noen kommer til å ta deg seriøst. Derfor er mitt stalltips nå: Spar oss for mer vrøvl.

Skrevet

hvor i all verden får du det fra at jeg er bitter?

Jeg elsker dyr og hunden er spesielt nær mitt hjerte.Har hatt hund i 30år og vil ha hund så lenge jeg klarer å gi den hva den trenger.

Du behøver ikke være enig i hva folk sier,men å kalle folk for bitter fordi vi ikke deler samme tanke er vel litt på grensen ,slik at du nesten blir oppfattet som barnslig?

Gjest Normalfordeling
Skrevet

usakelig, men fakta.

Du mener det er fakta. Det går kun på politikk og dine holdninger. Ikke en diskusjon jeg tar her. Her diskuterer vi kun det å adoptere et dyr fra utlandet.

Skrevet

Samme verdi

• Liker 2
Skrevet

TS: Det har vært mye rykter om dette stedet, men ta en titt på www.julierescue.com

Mange hunder fra Spania som har hatt en forferdelig start på livet som er til omplassering til Skandinavia.

Julierescue er det siste stedet jeg ville fått meg hund fra, det er nettopp henne jeg siktet til i mitt første svar.

Og hvis du har sett dokumentaren som gikk på svensk tv, så er ikke dette bare rykter uten hold i.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vet ikke om dere som vil adoptere hund fra Romania vet hvordan de egentlig har det.

Jeg har vært i Romania, senest sommeren 2010, og jeg ville aldri adoptert en hund derfra. Det er så klart synd på alle gatehundene der, men de fleste er syke, både synlig og ikke synlig.

Du risikerer å adoptere en hund som ikke får komme inn i Norge, fordi Romania har andre regler når det kommer til adopsjon, dyresykdommer osv. Dette gjelder forøvrig ikke bare Romania, men og andre Øst-Europeiske land.

Når man adopterer en hund fra Romania til Norge, må den gjennom et strengt vaksinasjonsprogram. Du får IKKE hunden rett fra gaten :-)

Hunden har vært minumum 4 mnd i et shelter, som oftest mer enn 6 mnd, (noen har vært i shelter i flere år...) men det tar 4 mnd fra hundene vaksineres mot rabies og til den kan testes for antistoffer.

I disse månedene blir hundene avluset, de får markkur, behandles for infeksjoner og hudlidelser. De sosialiseres, øves på å gå i bånd og vurderes for adopsjon.

Ikke alle hunder egner seg for adopsjon. De fleste hunden blir sterilisert/kastrert og settes tilbake på gaten. I Romania er det rundt 3 millioner gatehunder. Veldig mange av disse er hunder som tidligere har hatt et hjem...for så å bli brutalt kastet på gaten.

Gatelivet er hardt, de utsettes for kulde, sult og feilernæring, sykdommer og attpåtil mishandling fra mennesker.

Har hunden de riktige vaksiner osv, så kommer selvfølgelig hunden inn i Norge.

Hvorfor skulle den ikke det??

Jeg har selv ikke vært i Romania, men har flere venner derifra.

Det at du mener de fleste hundene er syke kan nok være delvis riktig. Mange av hundene har sykdommer, men dette får de selvfølgelig behandling for om de blir reddet fra gaten.

Det kan være lurt å sette seg mer inn i fakta før man fyrer løs slik du gjør.

Disse hundene er like mye verdt som norske hunder. Jeg har valgt å bistå rumenske gatehunder. Og du, er du aktiv i din hjelp for norske "hjemløse" hunder?

Synes det er bra at vi velger å hjelpe forskjellige grupper...noen vil hjelpe norske hunder, andre vil hjelpe greske eller spanske hunder, jeg har valgt rumenske.

På denne måten får flere hjelp :-) Og jeg har ikke tenkt å rakke ned på andres valg!

Skal selv adoptere hund fra Romania, og gleder meg helt villt!

• Liker 4
Gjest Aria.
Skrevet

Det er så utrolig mange nydelige små skapninger som trenger hjelp her i verden. Jeg skal selv adoptere en hund fra Romania og gleder meg veldig.

Om du vil adoptere en hund fra utlandet vil jeg anbefale å se litt på denne siden

http://www.facebook.com/pages/Gatehunder-fra-Romania/181080878598834

:):klemmer:

Så flott!! Kjempefint at du gjør det :tommelopp: Enig i at det er flest store hunder som er tilgjenglig for adopsjon her i Norge. Så lenge det ikke blir sånn at alle skal adoptere fra utlandet og ingen vil ha de "herreløse" hundene her, så gjør det vel ikke noe at noen adopterer fra utlandet også?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller adoptert fra Norge fordi det er mye useriøst. Adopterer jeg fra Norge har jeg mulighet til og gå på besøk samt lettere ta kontakt om det skulle være noe.

I andre land har mange hunder ”lav verdi”. At vi betaler flere tusen for slike hunder kan gjøre at det ikke er hundenes ve og vell som står i fokus men penger, penger og penger.

Si at noen driver hundeavl og selger hunder til hundeløp eller hundeslagsmål for å tjene penger, så finner de ut at vi i Norge betaler mer. Da kan det være disse avler og mishandler hunder for og selge de til Norge. Realiteten er at ikke alle som sier de er interessert i dyrenes ve og vell er det.

Kjøper du hund fra utlandet bør du virkelig være langt mer reflektert en om du kjøper fra dyrebeskyttelsen i Norge. Hvis ikke risikerer en og støtte dyrmishandling, å gjøre det hele langt verre..

Du kan for eksempel søke på julie rescue.

Er enig i at alle hunder er like mye verdt derfor bør en finne mye info før en adopterer:) det jeg gjelder særlig fra utlandet..

Det er flott og hjelpe dyr, men enten du kjøper fra en oppdretter, eller adopterer pass på;)

• Liker 2
Skrevet

Så flott!! Kjempefint at du gjør det :tommelopp: Enig i at det er flest store hunder som er tilgjenglig for adopsjon her i Norge. Så lenge det ikke blir sånn at alle skal adoptere fra utlandet og ingen vil ha de "herreløse" hundene her, så gjør det vel ikke noe at noen adopterer fra utlandet også?

Nå er det veldig mange hunder her i Norge som trenger et hjem, og da er det bare tull å importere fra utlandet.

Som LA sier har vi også tilfeller der mennesker tjener seg rike på denne omplasseringen, som Julie Rescue.

Skrevet

http://www.canis.no/innlegg.php?iid=689899

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=81286&vside=1

Må bare legge til en ting til; det er at pris forskjellen i en del av disse landene kontra Norge er svært stor. En oppmuntrer nesten til umoralskhet, om en uten og kontrollere betaler 1000 vis av kroner for en gatehund. Om jeg betaler 4000 for en tidligere ”løshund” i et land med løshunder, er disse løshundene sett på som null verdt, de blir heller i sett på som et problem som de ønsker og kvitte seg med.

Jeg vet ikke helt hva det kan sammenlignes med om vi skulle trukket paralleller til Norge, men prøver meg likevel: Si at noen er interessert i og betale masse penger for vil rotta som har gnagd i veggen din. Disse pengene utgjør så mye at det utgjør en virkelig stor forskjell i livet ditt.

Selv om du syntes rotter er virkelig heslige dyr som sprer mange sykdommer, ville kanskje rottene blitt en ”velsignelse”, og kanskje ville du ikke gjort noe med problemet men latt rottene formere seg i hope tall. For og så bli ”adoptert” til utlandet. (Salg ville vært mer riktig ord for du tjener masse penger på dette, men ordet adopsjon har du valgt å kalle det for det selger bedre.)

Som ”kunde” er det viktig og være moralsk, men det kan en ikke være uten vite noe om ”markedet” det gjelder også når en skal kjøpe levende dyr. (Vil ikke si særlig da, for det kan være viktig samme hva en kjøper.) Hvis ikke går kanskje pengene dine ut over både dyr og mennesker..

Understreker til slutt med at jeg ikke har noe i mot hundene for hundene i utlandet hundene er like mye verdt samme hvor de kommer fra, men det er vel nettopp derfor jeg ville valgt Norge fordi det ville vært så mye lettere for meg, og hunden hadde sluppet både karantene og reise osv.

Håper også ts holder oss oppdatert:) Og andre som har adoptert hund kan fortelle litt om sine erfaringer:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flott og rørende at noen finner rom i sitt hjerte til å adoptere hunder fra land hvor forholdene er betydelig verre enn i Norge for å gi dem et godt liv.

Skrevet

Når man adopterer en hund fra Romania til Norge, må den gjennom et strengt vaksinasjonsprogram. Du får IKKE hunden rett fra gaten :-)

Hunden har vært minumum 4 mnd i et shelter, som oftest mer enn 6 mnd, (noen har vært i shelter i flere år...) men det tar 4 mnd fra hundene vaksineres mot rabies og til den kan testes for antistoffer.

I disse månedene blir hundene avluset, de får markkur, behandles for infeksjoner og hudlidelser. De sosialiseres, øves på å gå i bånd og vurderes for adopsjon.

Ikke alle hunder egner seg for adopsjon. De fleste hunden blir sterilisert/kastrert og settes tilbake på gaten. I Romania er det rundt 3 millioner gatehunder. Veldig mange av disse er hunder som tidligere har hatt et hjem...for så å bli brutalt kastet på gaten.

Gatelivet er hardt, de utsettes for kulde, sult og feilernæring, sykdommer og attpåtil mishandling fra mennesker.

Har hunden de riktige vaksiner osv, så kommer selvfølgelig hunden inn i Norge.

Hvorfor skulle den ikke det??

Seriøst? Ville aldri i verden støttet ett sånt opplegg noensinne. "Åh, kan vi ikke selge den? Da hiver vi den ut igjen, tilbake til dette brutale livet vi redder noen fra..."

Det der stinker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...