Gå til innhold

Valpen bæsjer om natten


Gjest Sunburn

Anbefalte innlegg

Gjest Sunburn

Valpen vår, en dansk svensk gårdshund bæsjer alltid et par-tre ganger ila natten.

Han er riktignok bare 9 uker gammel og jeg forventer virkelig ikke at han skal bli så kjapt husren.

Men lurer på om det er noe jeg kan gjøre annerledes for å unngå bæsjing om natten, eller om dette er vanlig? På dagtid bærer jeg han alltid ut etter leking/soving/spising. Bær valpen bæres ut om natten også?

Ellers tisser han på aviser, veldig flink. Spiser fire ganger om dagen, (hills) og får sitt siste måltid i 20-tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri gått ut på natten med valper, og det er en prinsippsak. Grunnen er at jeg vil gjerne lære valpen til at natten ikke er tid for å gå på do, sånn at når valpen blir voksen kan den holde seg på natta.

Det er ikke stort du kan gjøre med at den bæsjer. Må den så må den. Det eneste er at du kan kutte ned matingen til 3 ganger om dagen, også kan du gi den litt tidligere på dagen, samt gå en lengre tur med den før leggetid sånn at den får forbrenningen i gang og forhåpentligvis skiter ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh det er snakk om en 9ukers valp.Du kan ikke forvente at den holder seg igjennom natta ennå.Det kommer med litt trening og tålmodighet.

Det å gå en lang tur for en slik valp,synes jeg blir feil .Valper trenger ikke lange turer.De har nok med å utforske nærområde og tørre gå på do der.

Ting kan snu se plutselig og da kan valpen bæsje til andre tider.

Kontakt oppdretteren din og hør med denne om råd ang.mating.

Noen valper kan fint spise 3måltider om dagen,mens andre må ha 4.Kommer litt ann på vekt og vekstkurve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunburn

ja, jeg vet det kårky. og om du leste innlegget mitt skrev jeg også at jeg langt ifra forventet at han skulle være husren så kjapt. Jeg var bare ute etter eventuelle tips og erfaringer.

Men takk for konstruktive svar. Jeg tenker også at det er unødvendig å lufte om natten.

Oppdretter mener han bør ha fire måltider pr dag ihvertfall en måned til. han luftes også før han skal legge seg. bæsjer før han legger seg også. jeg får nok bare ha litt is i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du lufter om natta er min erfaring at den blir raskere husrein. mine har alle blitt husreine i løpet av en uke, angrer ikke et sekund at jeg gikk ut med dem en gang i løpet av natta de 3-4 første ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt som å banne i kirka, men jeg lar meg friste :gjeiper: Min hund har mat stående fremme hele tiden, som liten valp bæsjet hun også om natten, men vi gikk ut. Nå er det kun om dagen hun har avføring(hvis det ikke er diare..) og hun har blitt 9mnd og fortsatt mat fremme hele døgnet.. Og nei, hun er ikke feit og ikke glupsk, men rolig og harmonisk :hund:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på hunden halsbåndet om natten, og tre håndleddet gjennom løkka. Så våkner du når valpen blir urolig, og kan gå rett ut med den. (Ha jakke og sko som er lette å hoppe inn i klar).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gått ut på natten med valper, og det er en prinsippsak. Grunnen er at jeg vil gjerne lære valpen til at natten ikke er tid for å gå på do, sånn at når valpen blir voksen kan den holde seg på natta.

Det er ikke stort du kan gjøre med at den bæsjer. Må den så må den. Det eneste er at du kan kutte ned matingen til 3 ganger om dagen, også kan du gi den litt tidligere på dagen, samt gå en lengre tur med den før leggetid sånn at den får forbrenningen i gang og forhåpentligvis skiter ute ;)

Grunnen til at valpen må gjøre fra seg om natten er at den ikke er ferdig utvokst ennå. Det å gå ut med hunden gjør ikke at den venner seg til at nattlige turer er normalt, det bare viser den at den skal gjøre fra seg ute, ikke inne. Når hunden er utvokst vil den ikke lenger trenge å gjøre fra seg om natten, da klarer den fint å holde seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor plass har valpen å bevege seg på iløpet av natten. Jo mer den kan bevege seg rundt, jo større fart setter dette på tarmsystemet og jo fortere må den på do igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor stor plass har valpen å bevege seg på iløpet av natten. Jo mer den kan bevege seg rundt, jo større fart setter dette på tarmsystemet og jo fortere må den på do igjen.

Ah...du er ett sånn burmenneske du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Mange meninger om dette skjønner jeg. Man må nok bare finne ut hva som passer best for en selv..

Valpen vår har soveplass i bur om natten, med døren åpen så han kan gå på do på avis utenfor.

Har uansett ikke hjerte til å låse han inn i bur, og vil helst at han skal være i hele huset etterhvert når han er alene hjemme.

Idag ga jeg siste måltid i 18 tiden. Får se hvordan det blir i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufter du valpen før det er sengetid? Det kan få i gang systemet nok til at den får tømt seg noe i alle fall.

Jeg kan ikke huske at vi har vært ute om natten med noen av valpene vi har hatt uten at vi har jobbet for det, de var 12uker da vi fikk dem, men det skulle kanksje ikke ha så mye å si.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ah...du er ett sånn burmenneske du?

Nei. Jeg er derimot vandt til at hunden har ett rom å oppholde seg på natten gjennom og ikke får vandre fritt i hele huset natten igjennom.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste måltid bør være mellom kl 18-19 sies det :) og valper trenger ofte ikke mer enn 3 måltider om dagen i begynnelsen, så kan du kutte ned til to eller ett måltid, alt hva som passer :)

Ellers er det lurt å lufte valpen en gang i løpet av natta for at den kanskje ikke går på do inne. :) Jeg vet ikke hvordan din valp er, men første uka vi hadde han i hus så gikk vi ut midt på natta, for å være på den sikre siden, og han gikk på do med en gang vi kom ut. :)

så prøvde vi oss uten å gå ut med han om natta, og høre etter om han lagde noe lyder eller noe sånt når han måtte på do, og det gjorde han. Han ble litt urolig da han måtte på do, så da tok vi han under armen og bærte han ut.

Noen uhell må man jo regne med da, siden det er valp, men hver natt opptil flere ganger bør unngås om det går ann, for da blir den fortere husren :)

Ønsker deg lykke til med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunburn

Takk for gode svar! :jepp:

Jeg tror jeg har bestemt meg for å ikke lufte han om nettene. Mest fordi at det er natt, og da skal det ikke skje noe. Uansett er det nok ikke å forvente at han kan holde seg gjennom natten enda uansett.

Lufter han hver kveld før vi legger oss, som regel mellom kl 22.30-23.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund trenger å kunne flytte på seg på natta,fordi den regulerer varmen/kulden på denne måten.

min har alltid hatt tilgang på hele huset fra dag 1.og han tusler fra gang (kaldt) til madrassen(varmt) når det passer han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...