AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #41 Skrevet 2. februar 2011 I det tilfellet du beskriver hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde jeg hatt begge barna hjemme alene, og så hadde mannen fått avlastet meg litt når han kom hjem fra jobb om dagen da har vært lang og slitsom. Men jeg ser at det er situasjoner hvor det kan være hensiktsmessig å være to hjemme... ofte er det jo slik at 7 uker gamle babyer ammes LENGE av gangen, og ofte. Om man da kombinerer det med en 4åring med kraftig omgangssyke f.eks så kan det være litt vanskeligere å koordinere ting. Men må man klare det, så gjør man jo det også. Men da ville jeg heller bedt far spare "sykt barn-dagene" til de dagene det virkelig var krise og behov, og heller bitt tenna sammen de andre gangene hvor man faktisk klarer seg - bare at det er litt slitsomt.
Gjest imli Skrevet 2. februar 2011 #42 Skrevet 2. februar 2011 Er vel ikke så mye lettere å aktivisere 4 åringen av den grunn.. Nei, men du slepp å gå ut! Og dessutan skal vel ikkje sjuke ungar aktiviserast så mykje, heller det motsatte. Dessutan greier vel ein 4-åring å underholde seg sjølv dei minuttene mor må stå og rugge på vogna? Eller er dagens institusjonaliserte ungar ute av stand til å aktivisere seg sjølv?
Kosemose Skrevet 2. februar 2011 #43 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde blitt meget forundret og stusset over arbeidsmoralen hvis en ansatt hadde påberopt seg sykbarn-dag når ektefellen var hjemme med baby. Jada, det blir sikkert ekstra kjedelig for den som er hjemme med baby OG sykt barn, og det syke barnet blir kanskje ikke så aktivisert som det kunne, men du får be pappa ta ut feriedager, så kan han aktivisere det syke barnet sitt så mye han vil, uten å misbruke gode sykeordninger.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2011 #44 Skrevet 2. februar 2011 Her har pappaen brukt sykt-barn-dager når jeg var hjemme med ett barn. Jeg ble så dårlig i ryggen at jeg ikke klarte å ta meg av babyen Nå venter vi nr to og har en på 1,5 fra før. Ser for meg at det samme kan skje igjen etter denne fødselen også.. Men vi får bare ta det som det kommer.
Jade Skrevet 2. februar 2011 #45 Skrevet 2. februar 2011 Men hvis man ikke klarer det (enten pga smerter, sykdom selv, eller at begge ungene spyr i kor, evt. at man er i fødselspermisjon med tvillinger), så er det jo noe helt annet enn at minsten trenger en trilletur og at 4-åringen ikke bør se på TV hele dagen UANSETT. 1
Myrthel Skrevet 2. februar 2011 #46 Skrevet 2. februar 2011 Det der er ikke sant. En baby er vant til å bli rugget i søvn av mors bevegelser mens den er inne i magen, og vugging/trilling i vogn er etterligninger av disse bevegelsene. Synes du virkelig at det er sjokkerende at en 7 uker gammel baby er avhengig av stimuli for å sovne? Jeg uttrykte meg vel litt dårlig her. Ja, selvsagt vet jeg at babyer er vant til vugging, og at det er fint å bruke for å roe en baby den første tiden. Det jeg mente å si var at en baby ikke krevde å bli TRILLET isøvn. Det er en uvane etter min mening. Man bør fra dag èn tilvende babyen å sove uten vogging - hvis man ikke kan opprettholde dette leeeenge fremover... Det jeg mener er at man lager seg selv problemer ved å lage vaner til babyen som tidvis kan bli problematiske. Hvorfor ikke heller henge opp en "hengekøyeseng" til babyen over ei seng, så vugger babyen seg selv iro - ved sine egne bevegelser f.eks? Nei, men du slepp å gå ut! Og dessutan skal vel ikkje sjuke ungar aktiviserast så mykje, heller det motsatte. Dessutan greier vel ein 4-åring å underholde seg sjølv dei minuttene mor må stå og rugge på vogna? Eller er dagens institusjonaliserte ungar ute av stand til å aktivisere seg sjølv? Jeg er så enig med deg. Ser heller ikke logikken i å AKTIVISERE et sykt barn. Et sykt barn skal slappe av og sove. Vil det leke, må det få leke på egne premisser....ikke aktiviseres....Tror siste setningen din sier mye.... 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2011 #47 Skrevet 2. februar 2011 Jeg hadde blitt meget forundret og stusset over arbeidsmoralen hvis en ansatt hadde påberopt seg sykbarn-dag når ektefellen var hjemme med baby. Jada, det blir sikkert ekstra kjedelig for den som er hjemme med baby OG sykt barn, og det syke barnet blir kanskje ikke så aktivisert som det kunne, men du får be pappa ta ut feriedager, så kan han aktivisere det syke barnet sitt så mye han vil, uten å misbruke gode sykeordninger. Merker at arbeidsmoralen til mange gravide og nybakte foreldre er lik 0.
Harlekin Skrevet 3. februar 2011 #48 Skrevet 3. februar 2011 Merker at arbeidsmoralen til mange gravide og nybakte foreldre er lik 0. Ja, hjelpe meg, nybakte foreldre ligger bare med beina på bordet og ser på TV hele dagen ... 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2011 #49 Skrevet 3. februar 2011 Men hvis man ikke klarer det (enten pga smerter, sykdom selv, eller at begge ungene spyr i kor, evt. at man er i fødselspermisjon med tvillinger), så er det jo noe helt annet enn at minsten trenger en trilletur og at 4-åringen ikke bør se på TV hele dagen UANSETT. Jeg er i permisjon med tvillinger, og jeg er alene med dem begge selv om de er syke samtidig. Det er slitsomt med to syke unger samtidig, men det går jo på et vis. Jeg synes ikke vi har noe valg. Pappaen har kun vært hjemme fra jobb dersom JEG har vært syk. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå