Gå til innhold

Sykt barn dager

Fremhevede innlegg

Gjest Spinell
Skrevet

Sykt barn-dagene er til for barns eller barnepassers sykdom. Så lenge mor er i permisjon er hun den som har det daglige barnetilsynet, og med mindre mor er syk selv kan ikke far ta ut sykt-barn-dager.

Se folketrygdloven:

§ 9-5. Stønadssituasjonen for omsorgspenger

Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

b) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk,

c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre.

Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

oi, her var det mange som mente mye om min omsorgsevene og som tillegger meg mange meninger og holdninger jeg ikke helt kjenner meg igjen i.

Jeg lurte egentlig bare på hva som er vanlig, men fint at dere er engasjerte ihvertfall. Jeg har inntykk av at praksisen rundt dette varierer en del. Skjønner ut fra svarene her at det vanligste (blandt kg-brukere) er at den som er i permisjon er hjemme med begge.

Normalt ville nok jeg også vært hjemme med begge barna alene og har også vært det mesteparten av dagen.Har klart helt fint å ta vare på mer enn to barn tidligere ;). Nå har det seg sånn at den minste sover best når vi får gått en tur ute, og det får vi ikke i dag når storebror er syk. Derfor skriker den minste mye og må bysses og bæres en god del. Jeg føler derfor at jeg ikke får tatt meg godt nok av storebror. Han kan jo ikke se på tv alene hele dagen heller. Dette er grunnen til at jeg har bedt mannen min om å komme hjem litt tidligere i dag. Så får han vurdere om han tar det som avspasering eller ikke. Det får bli mellom han og bedriften han jobber i. At han benytter seg av fleksitiden på jobben på en slik måte at det gangner familen best ser jeg egentlig på som helt naturlig. Gidder i grunn ikke ha dårlig samvittighet for noe av dettet bare fordi en gjeng anonyme kgbrukerer mener jeg er udugelig av den grunn.

Endret av ~umulia~
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke på deg som udugelig. Jeg kjenner ikke hele situasjonen din, så hvordan kan jeg bedømme hvordan du er som mor?

At en syk 4-åring ser på tv "hele dagen" ser jeg ikke på som problematisk. Hadde det vært hver dag, så hadde det selvsagt vært et problem. Sykedager er unntaksdager. Og er man syk selv også, så blir det gjerne TV hele dagen og skiver til middag. Kvalitetstid og aktivisering kan man vente med til neste dag :)

Skrevet

oi, her var det mange som mente mye om min omsorgsevene og som tillegger meg mange meninger og holdninger jeg ikke helt kjenner meg igjen i.

Jeg lurte egentlig bare på hva som er vanlig, men fint at dere er engasjerte ihvertfall. Jeg har inntykk av at praksisen rundt dette varierer en del. Skjønner ut fra svarene her at det vanligste (blandt kg-brukere) er at den som er i permisjon er hjemme med begge.

Normalt ville nok jeg også vært hjemme med begge barna alene og har også vært det mesteparten av dagen.Har klart helt fint å ta vare på mer enn to barn tidligere ;). Nå har det seg sånn at den minste sover best når vi får gått en tur ute, og det får vi ikke i dag når storebror er syk. Derfor skriker den minste mye og må bysses og bæres en god del. Jeg føler derfor at jeg ikke får tatt meg godt nok av storebror. Han kan jo ikke se på tv alene hele dagen heller. Dette er grunnen til at jeg har bedt mannen min om å komme hjem litt tidligere i dag. Så får han vurdere om han tar det som avspasering eller ikke. Det får bli mellom han og bedriften han jobber i. At han benytter seg av fleksitiden på jobben på en slik måte at det gangner familen best ser jeg egentlig på som helt naturlig. Gidder i grunn ikke ha dårlig samvittighet for noe av dettet bare fordi en gjeng anonyme kgbrukerer mener jeg er udugelig av den grunn.

Ikke spør om du ikke tåler svar!

• Liker 1
Skrevet

Hvis ikke begge ungene, eller du selv er VELDIG syk(e), ville det ikke falle meg inn å bruke sykt barn dager på denne måten.

Dere har jo ikke hundre dager å ta av, så dere kan fint risikere å bruke dagene opp hvis pappen skal være hjemme når det allerde er en forelder i heimen. MEN selvfølgelig, en 7 uker gammel babi med kolikk f.eks. kan jo ta knekken på hvem som helst så unntaksvis, kanskje....

At pappen bruker noen timer avspasering for å orte inn dagene er noe annet syns jeg.

Skrevet

Jeg lurer også på om TS er seriøs?

Og med all respekt, men hva trodde du da du skulle bli tobarnsmor?

Hvis du tror dette er den største utfordringen du kommer til å stå ovenfor, så synes jeg nesten litt synd på deg.

Dette er da virkelig bare en bitteliten utfordring i mine øyner.

Vent til du skal begynne å jobbe igjen. Da får du prøvd to småbarn med ulike behov og deg selv som skal ut av døren klokken null, og når ingenting går etter planen, eller ungene da blir syke.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med Jade i denne saken.

Jeg vet om kvinner som er alene med flere unger, fjøsstell og alt mulig å henge fingra i om dagen. Om dagen blir lang eller gutten ser på tv hele dagen når han er syk får så være. Den lille har kanskje godt av å lære seg å hvile uten trilling også?

Men det er klart, jeg har fleksitid på jobben selv, og går tidlig for å benytte dagslyset ute med hesten, så akkurat det synes jeg er uproblematisk :gjeiper:

Så lenge jobben blir jobb uten at det går utover noen er det ingen sak.

Skrevet

Helt enig med Jade i denne saken.

Jeg vet om kvinner som er alene med flere unger, fjøsstell og alt mulig å henge fingra i om dagen. Om dagen blir lang eller gutten ser på tv hele dagen når han er syk får så være. Den lille har kanskje godt av å lære seg å hvile uten trilling også?Men det er klart, jeg har fleksitid på jobben selv, og går tidlig for å benytte dagslyset ute med hesten, så akkurat det synes jeg er uproblematisk :gjeiper:

Så lenge jobben blir jobb uten at det går utover noen er det ingen sak.

Det er vel neppe det beste tidspunktet å prøve å lære en 7 uker gammel baby at han skal sove uten trilling. Jeg synes også at mange her er unødig harde mot TS. En 7 uker gammel baby kan være temmelig krevende, jeg selv var helt på felgen da min var så liten, og nærmest klar til å kaste meg utenfor en bro. Så selv om det vanliglis er slik at den som er i permisjon er hjemme med begge, må hver og en se an sin situasjon og finne mulige løsninger som passer dem.

Ellers er jeg enig i at det ikke er noe problem at den syke 4-åringen ser på TV hele dagen. Er man syk, så er man det.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel neppe det beste tidspunktet å prøve å lære en 7 uker gammel baby at han skal sove uten trilling. Jeg synes også at mange her er unødig harde mot TS. En 7 uker gammel baby kan være temmelig krevende, jeg selv var helt på felgen da min var så liten, og nærmest klar til å kaste meg utenfor en bro. Så selv om det vanliglis er slik at den som er i permisjon er hjemme med begge, må hver og en se an sin situasjon og finne mulige løsninger som passer dem.

Ellers er jeg enig i at det ikke er noe problem at den syke 4-åringen ser på TV hele dagen. Er man syk, så er man det.

Enig i dette.

Ut fra formuleringen i regelverkt: Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

vil jeg tenke at det er opp til den enkelte å se an situasjonen. Oppleves det som et reelt behov for at begge foreldrene er hjemme, så har man mulighet til det. Mange babyer er veldig krevende både dag og natt, og da kan det hende at den som har permisjon ikke kan gi et syke barnet den omsorgen det trenger.

Skrevet

Eg har alltid tatt meg av begge ungane når ein av dei - eller begge - har vore sjuke, heilt sida eg blei tobarnsmor for snart 1,5 år sida. Var heimeverande med begge, no er eg åleine med begge. Må ta meg av dei uansett om ein eller begge er sjuke, og om eg sjølv er sjuk i tillegg...

Skjønner at det er slitsomt, TS, men ein nyfødd og ein 4-åring er faktisk ikkje det vanskelegaste å ta seg av. Prøv ein 1-åring og ein 2-åring istadet ;) Nyfødde kan leggast i seng/vogn eller bærast i sjal/sele o.l, og 4-åringar er såpass store at dei kan greie seg litt sjølv, sjølv når dei er sjuke. 1-2-åringar er jo overalt, og kan ikkje berre plasserast foran TV når ein har anna å gjere...

Nei, brett opp erma og ta i eit tak ;)

For å vere heilt ærleg tykkjer eg mange foreldre greier lite for tida (evnt trur dei greier lite). Nesten ingen er heime med 2 eller fleire ungar, så og seie alle har sysken i barnehage (som oftast fulltid og!) medan dei sjølv er heime i perm med baby. Sikkert behageleg, men til det beste for ungane? Tja. Det er det nok delte meiningar om.

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir litt sjokkert av å lese et slikt spørsmål. For meg er det bare helt naturlig å klare å ta seg av ungene sine alene, hvis man selv ikke er veldig syk.

Da min minste frøken var kun 3 mnd fikk alle 3 vannkopper - og jeg tenkte ikke tanken på at mannen min skulle være hjemme fra jobb. Da var det faktisk sykdom i flere uker, for de overlappet hverandre litt..

Dagen etterat vi fikk et beredskapsbarn (bitteliten baby), ble vesla - som da var ca 2 år sikkelig syk med omgangssyke. Hun kasta opp i ett sett. Jeg satt da med en nyfødt baby, en spysyk 2 åring og to små jenter til. Ikke en drømmejobb, men sånn er det bare å ha barn.

Vi har da hatt mange andre episoder også med sykdom her. Jeg har også selv vært ganske syk, utenat min mann har hatt mulighet til å komme hjem.... Men alt går, bare man legger godviljen til.

Siden hoppet mellom barna dine er såpass stort også, klarer jeg ikke å se problemet. En 4 åring er da ganske selvgående, og de kan forklares mye. Dessuten har man laget seg selv problemet med at babyen ikke klarer å sove alene - å bli trillet i søvn er ikke noe en baby krever når den kommer ut :nei:

Skrevet
Siden hoppet mellom barna dine er såpass stort også, klarer jeg ikke å se problemet. En 4 åring er da ganske selvgående, og de kan forklares mye. Dessuten har man laget seg selv problemet med at babyen ikke klarer å sove alene - å bli trillet i søvn er ikke noe en baby krever når den kommer ut :nei:

Det der er ikke sant. En baby er vant til å bli rugget i søvn av mors bevegelser mens den er inne i magen, og vugging/trilling i vogn er etterligninger av disse bevegelsene. Synes du virkelig at det er sjokkerende at en 7 uker gammel baby er avhengig av stimuli for å sovne?

• Liker 2
Skrevet

Det der er ikke sant. En baby er vant til å bli rugget i søvn av mors bevegelser mens den er inne i magen, og vugging/trilling i vogn er etterligninger av disse bevegelsene. Synes du virkelig at det er sjokkerende at en 7 uker gammel baby er avhengig av stimuli for å sovne?

Men babyer trenger uansett ikke trilleturer ute i vogn for å bli vugget i søvn. Vugging på stedet går like fint.

Jeg vugget forøvrig ikke i søvn mine nyfødte, de sovnet av seg selv.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg vugget forøvrig ikke i søvn mine nyfødte, de sovnet av seg selv.

Alle babyer er ikke like, noen sliter med sovingen.

• Liker 1
Skrevet

ts kan virkelig ikke være seriøs her. Dummeste jeg har hørt at far må ta seg fri for å "hjelpe" mor når hun er hjemme, med å ta seg av to barn!!Da mener jeg du er utrolig hjelpesløs!

• Liker 2
Skrevet

Hmm..

Jeg har en baby som bare er 4 uker gammel , og storesøster som nylig ble 2 har vært syk i 2 av de. Så hun har vært hjemme med oss. Ser i grunnen på det som en selvfølge at jeg skal klare dette selvom det er tøft? Krever ikke at mannen skal ta seg fri.

Og jaa det er knalltøft med en unge som skal ammes hele tiden og en trassende 2 åring som løper rundt. Men sånn er det jo bare..

Skrevet

Viss babyen er avhengig av å bli trilla i søvn, kan du jo "børste av" vogna og ta den med inn, slik at du kan trille fram og tilbake/vogge på vogna i gangen eller noko?

• Liker 1
Skrevet

Viss babyen er avhengig av å bli trilla i søvn, kan du jo "børste av" vogna og ta den med inn, slik at du kan trille fram og tilbake/vogge på vogna i gangen eller noko?

Det gjorde jeg, fungerte fint det.

Skrevet

Er vel ikke så mye lettere å aktivisere 4 åringen av den grunn..

Skrevet

Nei, men du slipper å gå fra 4-åringen for å gå ut.

Syke 4-åringer kan aktivisere seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...