~umulia~ Skrevet 31. januar 2011 #1 Skrevet 31. januar 2011 Jeg er nå hjemme i permisjon med baby på 7 uker og nå har storebror på 4 1/2 blitt syk. Han hoster og har feber (39-40 grader). Det går fint for storebror kan aktiviserers med spill og tegnefilmer, og lillesøster henger på meg mye av dagen men sover også en del. Men det skal innrømmes at det blir lange dager, og litt hektisk er det jo innimellom. Hva gjør dere når storesøsken er syke når mor er i permisjon? Jeg har bedt mannen min begynne ekstra tidlig disse dagene og så ta et par timer sykt barn på ettermiddagen så han er hjemme i 13.30 tiden, men hva er vanlig?
Gjest Normalfordeling Skrevet 31. januar 2011 #2 Skrevet 31. januar 2011 Jeg tok meg av begge ungene. Uaktuelt for meg å be mannen ta seg fri fra jobb pga sykt barn når jeg allikevel var hjemme. Slitsomt selvfølgelig, men med to unger så blir det slitsomme perioder når et eller begge barna er syke.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2011 #3 Skrevet 31. januar 2011 Enig med Normalfordeling, og i tillegg: Sykt barn-dager kan så vidt jeg vet ikke tas som timer. Det er altså enten hele dagen eller ingenting. Og tar han hele dagen, kan arbeidsgiveren forvente at han er tilgjengelig på e-post eller telefon, får unna noen småting, jobber litt om kvelden …
Gjest huldra Skrevet 31. januar 2011 #4 Skrevet 31. januar 2011 Enig med Normalfordeling, og i tillegg: Sykt barn-dager kan så vidt jeg vet ikke tas som timer. Det er altså enten hele dagen eller ingenting. Og tar han hele dagen, kan arbeidsgiveren forvente at han er tilgjengelig på e-post eller telefon, får unna noen småting, jobber litt om kvelden … Hadde heller ikke forventet at mannen skulle være hjemme. Får da være måte på. Såpass må en da klare. Er du seriøst TS? Forresten; arbeidsgiver kan ikke forvente at en skal jobbe noe i det hele tatt om en er hjemme med sykt barn. Jeg gjør det selv, men det kan ikke forventes;)
Arkana Skrevet 31. januar 2011 #5 Skrevet 31. januar 2011 Jeg hadde ikke forventet at mannen var hjemme fordi ett av barna var syke. Jeg synes egentlig det er en del av det å være hjemme, enten man er i permisjon eller er hjemmeværende. Sykt barn-dager kan forøvrig fint tas som timer. Det er opp til arbeidsgiveren.
nickless Skrevet 31. januar 2011 #6 Skrevet 31. januar 2011 Når jeg var i permisjon med minsten tenkte jeg ikke tanken på at far skulle være hjemme eller endre arb tid om eldsta ble syk. Jeg hadde henne heller ikke mer en 2-3 dager i bhg pr uke. I permisjons tiden var det et privilegium å ha god tid og kunne ha hele dagen med barna mine!!
Jade Skrevet 31. januar 2011 #7 Skrevet 31. januar 2011 Med mindre jeg selv er veldig syk (sengeliggende), så tar jeg selvsagt meg av det syke barnet også! Det er unødvendig at far skal ta seg fri fra jobb når jeg likevel er hjemme!
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #8 Skrevet 31. januar 2011 Jeg er nå hjemme i permisjon med baby på 7 uker og nå har storebror på 4 1/2 blitt syk. Han hoster og har feber (39-40 grader). Det går fint for storebror kan aktiviserers med spill og tegnefilmer, og lillesøster henger på meg mye av dagen men sover også en del. Men det skal innrømmes at det blir lange dager, og litt hektisk er det jo innimellom. Hva gjør dere når storesøsken er syke når mor er i permisjon? Jeg har bedt mannen min begynne ekstra tidlig disse dagene og så ta et par timer sykt barn på ettermiddagen så han er hjemme i 13.30 tiden, men hva er vanlig? Velkommen til virkeligheten. Hva tror du alene foreldre gjør? Tar seg av begge barna. Å utnytte systemet forde du ikke er dreven nok til å passe på to er skremmende 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #9 Skrevet 31. januar 2011 Hadde en periode hvor vi gjorde det slik, men da var den eldste så syk at han trengte døgnkontinuerlig pleie. Ellers så tok vi av oss begge to den som var hjemme. Og nå som jeg er alene så må jeg jo ta meg av begge, uansett om de er syke eller jeg selv.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2011 #10 Skrevet 31. januar 2011 Jeg er helt enig i at den hjemmeværende forelderen (enten hun/han er hjemmeværende i permisjon eller av andre grunner) må kunne ta seg av begge barna. Hvis man har to barnehagebarn og de er syke samtidig, tar jo heller ikke begge foreldrene fri … MEN: Jeg synes de første ukene etter fødsel er en ekstremsituasjon, og at mange av dere som svarer, er unødvendig harde mot TS. Selvfølgelig er hun ikke rutinert tobarnsmor, man rekker ikke å bli rutinert på sju uker! TS, i deres situasjon ville jeg ikke bedt mannen ta syke barn-dager, men jeg ville kanskje spurt ham om han hadde mulighet for å ta et par litt kortere dager (avspasere).
Gjesten Skrevet 31. januar 2011 #11 Skrevet 31. januar 2011 Det er slitsomt å ha barn av og til, og jeg synes det er litt underlig at du ber far ta fri fra jobb for at du skal slippe å ha ansvar for begge barna dine. Hva skal dere gjøre om begge barna er syke samtidig i fremtiden? Ta fri begge to og fordele ansvaret? 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #12 Skrevet 31. januar 2011 Ser ikke noe grunn til at far ikke kan bruke syke barn dager og avlaste deg hjemme Klart det er slitsomt med barn, men når minstemann er såpass liten, blir det jo ekstra krevende... Jeg ville satt pris på å hatt mannen hjemme om jeg var i din situasjon Man får faktisk syk-barn dager for å bruke de når det trengs
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #13 Skrevet 31. januar 2011 Ser ikke noe grunn til at far ikke kan bruke syke barn dager og avlaste deg hjemme Klart det er slitsomt med barn, men når minstemann er såpass liten, blir det jo ekstra krevende... Jeg ville satt pris på å hatt mannen hjemme om jeg var i din situasjon Man får faktisk syk-barn dager for å bruke de når det trengs Er flaut hvor pysette foreldre har blitt i det siste.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #14 Skrevet 31. januar 2011 Er flaut hvor pysette foreldre har blitt i det siste. Er vel ikke akkurat snakk om å være pysete, men heller at man ønsker at begge sine barn skal bli godt ivaretatt Og føler man at man ikke klarer det når man er alene, ja da er det en ordning her i landet som gjør at man kan være to om den saken
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2011 #15 Skrevet 31. januar 2011 Er vel ikke akkurat snakk om å være pysete, men heller at man ønsker at begge sine barn skal bli godt ivaretatt Og føler man at man ikke klarer det når man er alene, ja da er det en ordning her i landet som gjør at man kan være to om den saken Det er jo ikke en ordning som sørger for at man kan være to hjemme med syke barn. Har man to barnehagebarn (eller tre, som jeg har), tar jo ikke begge foreldrene fri om barna er syke. Jeg skjønner at en sju ukers baby er noe annet enn to toåringer, men likevel …
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #16 Skrevet 31. januar 2011 Nei det er jo noe annet om man har to barnehagebarn da, for da kan jo bare en forelder være hjemme. Men er nok lettere å være hjemme med en to åring og en fireåring tenker jeg. Men når babyen er så liten og trenger såpass mye, synes jeg ikke TS skal kalles feig og dårlig mor for at hun ønsker at far skal være litt hjemme 2
Gjest tja Skrevet 31. januar 2011 #17 Skrevet 31. januar 2011 Det er jo ikke en ordning som sørger for at man kan være to hjemme med syke barn. Har man to barnehagebarn (eller tre, som jeg har), tar jo ikke begge foreldrene fri om barna er syke. Jeg skjønner at en sju ukers baby er noe annet enn to toåringer, men likevel … Jeg vil nå påstå at en sju ukers baby er betydelig enklere å ha med å gjøre enn en toåring, og jeg har prøvd begge deler. Vært hjemme med baby, sykt barn samt en to-åring og babyen var absolutt den enkleste. Jeg kunne legge henne i senga og der lå hun, i motsetning til to-åringen som var overalt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2011 #18 Skrevet 31. januar 2011 Ja det er sikkert stor forskjell Og jeg sier ikke at noe er lett... men jeg støtter i allefall trådstarter her
kamela Skrevet 31. januar 2011 #19 Skrevet 31. januar 2011 Så lenge man er frist selv er det vel ikke problematisk å være hjemme med et sykt og et fristk barn. Når minstemann begynner i barnehagen kommer du til å være hjemme alene med to syke barn, det går selvfølgelig også helt fint. Sånn er det å ha barn.
Jade Skrevet 31. januar 2011 #20 Skrevet 31. januar 2011 Nei det er jo noe annet om man har to barnehagebarn da, for da kan jo bare en forelder være hjemme. Men er nok lettere å være hjemme med en to åring og en fireåring tenker jeg. Men når babyen er så liten og trenger såpass mye, synes jeg ikke TS skal kalles feig og dårlig mor for at hun ønsker at far skal være litt hjemme TS skriver jo selv at den syke 4-åringen fint aktiviseres med spill og tegnefilmer og at lillesøster henger mye på henne, men sover også mye. Problemet er at det blir lange dager. Da synes jeg hun må greie dette selv. Så får heller middagen og husarbeidet vente, og så hjelper pappaen til når han kommer hjem etter endt arbeidsdag, og så bestiller de middag fra Peppes eller slenger på noen grandiser. JA det er slitsomt, men det er nå bare slik det er, og ungen er vel ikke kronisk syk - det er vel bare noen dager. Det er ikke bare-bare å løpe fra alt på jobb, bare fordi kona synes det blir "lange dager". Hvis TS synes dette er jobb for to, så vent til begge ungene får omgangssyke - i dagesvis! Tenk på de som har 3 unger! Tenk på de som er alenemødre! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå