Gå til innhold

Kjøkken


nytthus

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss to mans bolig og skal bestemme kjøkken, bad o.l. Vi har en diskusjon om vi skal velge høyglans eller matt kjøkken. Noen som har noen tips eller meninger rundt dette? Huset er funkis innspirert og det blir hvitt uten profiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er kjempefornøyd med høyglans, hvitt. Innvendingene jeg hører går mye på fingermerker, syns ikke dette er noe problem i det hele tatt. Lett å vaske, slitesterkt og reflekterer lyset slik at kjøkkenet føles større (har veldig smalt kjøkken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har høyglans, og er kjempefornøyde. Lett å vaske! Høyglans tiltrekker seg imidlertid lettere støv enn andre overflater, men det kan forebygges ved å vaske frontene med skyllemiddel i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes høyglans er flott, og kunne godt tenkt meg det til eget kjøkken. Liker hvordan lyset reflekteres, slik at rommet kan virke lysere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har høyglans, og er kjempefornøyde. Lett å vaske! Høyglans tiltrekker seg imidlertid lettere støv enn andre overflater, men det kan forebygges ved å vaske frontene med skyllemiddel i vannet.

Samma här.

Jag var lite skeptisk i början men det visar sig vara väldigt lättstädat. Fingerkladd och spill syns visserligen bra, men det är lätt att torka av och jag gör det lätt i vardaglig rutin.

I vårt gamla kök hade vi fina luckor med både glas och list-kant, de var mycket besvärligare att torka av och hålla rent även om de var fina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du best, da?

Selv synes jeg matt er finest og hadde nok valgt det. I tillegg tenker jeg at høyglans er et veldig trendprodukt, og at fallhøyden er større enn matt. Det vil si jeg synes matt er mer klassisk. Men som sagt, la ikke det stoppe deg dersom du liker høyglans best. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva liker du best, da?

Selv synes jeg matt er finest og hadde nok valgt det. I tillegg tenker jeg at høyglans er et veldig trendprodukt, og at fallhøyden er større enn matt. Det vil si jeg synes matt er mer klassisk. Men som sagt, la ikke det stoppe deg dersom du liker høyglans best. :)

Signerer denne!

Det viktigste er jo hva dere liker og hvilken stil dere har. Vi har et hus preget av gamledags interiør, type loppemarkedfunn og arvegods, blandet sammen med nye møbler. Stilen vår er en blanding mellom shabby chic, naturelementer og fabrikkstil, og her hadde høyglanskjøkken overhodet ikke passet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Jeg har høyglans og kunne aldri tenkt meg noe annet. Det er rent, fint og gjør at kjøkkenet virker mye større.

I tillegg så er det enkelt å holde rent og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg det klassiske, så jeg hadde gått for matt. Et klassisk kjøkken som varer, og som det ikke er fare for å bli lei av etter 1 eller 2 år. Jeg tilbringer mye tid på kjøkkenet, så jeg ville ha ett rom som var lunt og innbydende, som fristet til å oppholdet seg i. Da hadde et veldig moderne høyglans kjøkken med stramme linjer blitt for kaldt etter min smak =)

Jeg får forresten utrolig mye skryt og komplimenter for kjøkkenet vårt. Men tror det er downlights med dimmer som setter den rette stemningen som folk setter ekstra stor pris på. Så er jeg flink med å vedlikeholde benkeplaten i eik og jeg er glad i levende lys. Har også skiferlaminat på gulvet.

Lykke til med kjøkkenvalg! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kjøkken med høyglans, og skal aldri ha det igjen! (Fingermerker fremheves) Jeg går for matt neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Personlig liker jeg det klassiske, så jeg hadde gått for matt. Et klassisk kjøkken som varer, og som det ikke er fare for å bli lei av etter 1 eller 2 år. Jeg tilbringer mye tid på kjøkkenet, så jeg ville ha ett rom som var lunt og innbydende, som fristet til å oppholdet seg i. Da hadde et veldig moderne høyglans kjøkken med stramme linjer blitt for kaldt etter min smak =)

Jeg får forresten utrolig mye skryt og komplimenter for kjøkkenet vårt. Men tror det er downlights med dimmer som setter den rette stemningen som folk setter ekstra stor pris på. Så er jeg flink med å vedlikeholde benkeplaten i eik og jeg er glad i levende lys. Har også skiferlaminat på gulvet."

Man velger jo helt klart ut ifra personlige preferanser. I tillegg har jo stilen på huset mye å si. Vi valgte høyglans både fordi det passer her vi bor nå (funkishus) og fordi det er lett å holde rent. Det kunne ikke falt oss inn å ha høyglansfronter i et gammelt hus med smårutete vinduer, profilerte lister og tømmervegger. Nå har jo TS et funkisinspirert hus og tenker tydeligvis at dét skal være avgjørende for valg av stil på kjøkkenet. Det er vel mer i forhold til frontenes overflate og egenskaper hun er ute etter erfaringer og synspunkter.

(EDIT: siteringen glapp...)

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man velger jo helt klart ut ifra personlige preferanser. I tillegg............. Det er vel mer i forhold til frontenes overflate og egenskaper hun er ute etter erfaringer og synspunkter.

(EDIT: siteringen glapp...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

Ja, man kan helt klart velge en annen type innredning enn typen hus skulle tilsi - men til et funkisinspirert hus bør man velge noe veldig enkelt. Og om man ikke velger hvitt så bør man ha en type enkelt kjøkken i tre - eks eik i en eller annen utførelse - det er flotte HTH-kjøkken i både laminat og svart eik.

Man må selvsagt ikke velge hvitt høyglans - men jeg for min del synes det er lekkert - og som sagt, veldig lett å holde rent. Jeg har et dyrt hvitt høyglans-kjøkken fra HTH og jeg har bare godord å si om dette.

Jeg har valgt svart granitt-benkeplate, men venninnen min har hvit benkeplate til sitt hvite kjøkken og det er også utrolig lekkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bara högglansiga skåp/luckor samt vitvaror i rostfritt stål. Det är kjempesnyggt, men det ser skitigt ut väldigt fort.. Det blir fingermärken runt alla handtag direkt, men det stör mig egentligen inte. Är kjempeförnöjd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte matt, fordi jeg tror høyglans ikke er like tidløst. Tidløst er førstepri for meg, jeg kan ikke fordra å bytte ut brukbare ting fordi de ser umoderne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva liker du best, da?

Selv synes jeg matt er finest og hadde nok valgt det. I tillegg tenker jeg at høyglans er et veldig trendprodukt, og at fallhøyden er større enn matt. Det vil si jeg synes matt er mer klassisk. Men som sagt, la ikke det stoppe deg dersom du liker høyglans best. :)

Jeg liker best matt. Er enig med det du sier. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar ang spørsmål om kjøkken.

Jeg personlig liker best matt fordi det er mer tidløst. Men mannen ønsker høyglans. Diskusjonen er nok ikke over enda, men har fått mange nye innspill som kan hjelpe oss med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyglans er pent, men som andre sier her så er det nok mer motepreget enn et matt kjøkken. Hvis rommet har mye dagslys, så er man veldig lett fingermerker på et høyglanskjøkken. Det samme gjelder striper etter vask av dører (dvs når man tørker av dørene må man derfor passe på å først vaske og så tørke over med en tørr klut for å hindre merker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...