Gå til innhold

Hunderasen for meg..


Havtorn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje ren wheaten terrier kan være aktuelt, moteblandinger holder jeg meg unna. :) Basenji er av natur ikke den type hund jeg er ute etter, på slike raser må det da gå mer på individ.. og da må jeg ha en voksen hund.. og jeg vil ha valp.. :fnise:

Kanskje jeg bare skal skaffe meg robothund i første omgang. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kjøpe deg en Cairn Terrier! Verdens beste lille kompis, med på alt, røyter ikke, mildere enn JRT og er en utrolig, tvers igjennom HÆRLIG hund! :)

edit: den er forresten også veldig sunn og frisk! :D

du kan lese om Cairn her: http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=102

lykke til med hundekjøp :)

Endret av budeia_89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan jo gå for en terrier igjen, og bruke tid på å finne en oppdretter som bruker avlsdyr og linjer som gjør det bra i hundesport, som liker å jobbe og samarbeide. Det finner du jo både hos jrt og delvis wheeten terrier, hvis du leter litt.

Eller du kan prøve deg på en gjeterhund, som er litt mer kroppshard enn en sheltie. Lancashire heeler? Allsidig og tøff liten rase. Australsk kelpie er også super, men krever kansje litt mer mental stimuli enn du er innstilt på? Og er litt større.

Uansett, det er noe spesielt med "ekte" gjeterhunder altså. De gir så mye av seg selv og er utrolig morsomme å trene. Får utrolig mye gratis med dem, og de er ofte veldig sosiale og trivelige familiehunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de sykeste rasene dessverre. :tristbla:

De er svært utsatt for syringomyeli, som er smertefullt for hunden.

Utbredt fordom som ikke stemmer... desverre følger dårlig rykte mange hunder. Kjenner ingen cavalierer med SM. Moren til tispa mi utviklet etter hvert, men tispa mi har det ikke. Har også snakket med flere eiere og oppdrettere som ikke har sett noe til dette i det hele tatt. Det har desverre blitt slått kraftig opp pga media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utbredt fordom som ikke stemmer... desverre følger dårlig rykte mange hunder. Kjenner ingen cavalierer med SM. Moren til tispa mi utviklet etter hvert, men tispa mi har det ikke. Har også snakket med flere eiere og oppdrettere som ikke har sett noe til dette i det hele tatt. Det har desverre blitt slått kraftig opp pga media.

Selv om din egen cavalier ikke viser tegn til SM pr.dd og du har snakket med oppdrettere som bagatelliserer sykdommen så er det dessverre et reelt problem. Et gigantisk problem som gjennomsyrer

rasen, og er veldig vanskelig å avle seg vekk fra. Fordi det ikke er noe mr-program for å kartlegge SM hos rasen, på linje med ad/hd. Og MR er det eneste verktøyet man har for å stille en sikker diagnose. Men det koster penger for oppdrettere og cavalier-eiere, og er ikke fysisk tilgjengelig for alle heller. Så lenge man avler på hunder som ikke er scannet, og i en alder der de heller ikke vil ha utviklet sykdomstekn, så blir resultatet helt tilfeldig dessverre.

Jeg har selv prøvd å finne et friskt cavilier-avkom, fordi jeg elsker rasen. Men tok ikke sjansen. Fikk helt avsmak etter at jeg var i kontakt med en oppdretter som kunne fortelle at kullet var av tipp-topp avstamming og med friske foreldre. Ja, bortsett fra at faren hadde en vannansamling i nakken, men det var ikke noe som vistes utenpå altså. :tristbla:

Det burde vært satt avlsforbud på alle cavalierer under 3 år, som ikke er scannet SM-fri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utbredt fordom som ikke stemmer... desverre følger dårlig rykte mange hunder. Kjenner ingen cavalierer med SM. Moren til tispa mi utviklet etter hvert, men tispa mi har det ikke. Har også snakket med flere eiere og oppdrettere som ikke har sett noe til dette i det hele tatt. Det har desverre blitt slått kraftig opp pga media.

Det er aldeles ikke en fordom, og om du bryr deg om hunden din får du den scannet for sikkerhets skyld.

Det er dessverre en slik holdning som den du har som fører til at sykdommer får spre seg fra generasjon til generasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...