Gå til innhold

Hunderasen for meg..


Havtorn

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer sånn smått en til hund, men sliter virkelig med å finne en rase jeg liker.

-Den må være 4-10 kilo sånn ca, altså ikke veldig stor, men heller ikke knøtt.

-Ikke i den høyeste prisklassen (12-13 lapper går fint, men ikke 25)

-Ikke en masse sykdommer som er nærmest typiske for rasen

-Mentalt sterk rase som tåler å "rase" og herje litt (har en JRT fra før)

-Smart og lettlært rase jeg kan ha med meg på kurs og trene med uten at den "koker over"/mister fokus av ingenting.. klart dette er en treningssak, men det er jo litt forskjell innad i rasene også :)

-Den må ha et høvelig pent utseende, altså ikke en griffon bruxellois eller noe i den duren. Synes mittelspitz, JRT, japansk spisshund, beagle og andre lignende hunder har det jeg ser på som pent utseende :)

Finnes det en slik rase da tro? Har prøvd rasevelgeren til Canis men den kom ikke med noe fornuftig :fnise: Cavalier og DP er forresten utelukket.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dansk-svensk gårdshund skulle passe deg bra, mildere enn JRT og antagelig enklere å trene med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog fra en god oppdretter :jepp:

De veier ca 5-8 kg avhengig av kjønn, og er ca 35-39 cm høye. Lettlærte og pene, og det er en sunn rase med lite sykdommer. Noen individer kan være litt "pinglete" men det kommer an på linjer, så om du undersøker litt før du kjøper, og skaffer deg en hund fra en oppdretter som er opptatt av gemytt og mental helse, så vil du få en meget god hund.

En shetland sheepdog tåler å ligge i sofaen en uke dersom du ikke har mulighet til å gå tur, men er med på lange fjellturer når som helst.

Her kan du lese litt om min shetland sheepdog: Ganzie.net

Vi konkurrerer litt i lydighet på hobbybasis:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Du er jo på FH også du? :) Hei! Ja shetland sheepdog er også en aktuell kandidat, de har et veldig pent utseende også. Men.. rent overfladisk, blir det ikke mye hår? :fnise:

Har også kikket på australsk terrier - hvordan er disse? Ikke helt det utseendet jeg synes er flatterende, ser jo ut som Chewbacca, men gemytt? Vil ha en fin liten hobbyhund å trene triks og agility med.. en trygg og blid venn for livet. :) Ang SS så høres det jo godt ut at de tåler å være sofagris - min JRT er heldigvis slik og det er kjempekjempebehagelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med cavalier??

Er en ganske skakkjørt rase med jevnt over dårlig helse. Ser at mitt forslag om DSG ble satt pris på :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er galt med cavalier??

Det er en av de sykeste rasene dessverre. :tristbla:

De er svært utsatt for syringomyeli, som er smertefullt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Du er jo på FH også du? :) Hei! Ja shetland sheepdog er også en aktuell kandidat, de har et veldig pent utseende også. Men.. rent overfladisk, blir det ikke mye hår? :fnise:

Har også kikket på australsk terrier - hvordan er disse? Ikke helt det utseendet jeg synes er flatterende, ser jo ut som Chewbacca, men gemytt? Vil ha en fin liten hobbyhund å trene triks og agility med.. en trygg og blid venn for livet. :) Ang SS så høres det jo godt ut at de tåler å være sofagris - min JRT er heldigvis slik og det er kjempekjempebehagelig!

Joda, jeg er på FH også:)

Når det gjelder hår så blir det jo en del i røytetiden, to ganger i året. Men jeg foretrekker de lange hårene til sheltien fremfor de korte stikkende hårene til mange korthårsraser. Til vanlig er det lite hår her i huseti allefall. Og hårene er såpass høflige at de samler seg i hjørnene, så de er lette å bare plukke opp :gjeiper:

Har ikke så mye erfaring med australsk terrier, men de er jo terriere da, og gemyttet er ofte deretter. er dessverre mange oppdrettere hos selskapshundrasene som ikke fokuserer på gemytt og helse, kun utseende. Men uansett hvilken rase man ender på, så bør man absolutt velge oppdretter med omhu, og sjekke sykdomshistorie hos foreldredyr og deres søsken.

For å reklamere mer for "min" rase, så er det jo sheltie som brukes mest i agility hos de mindre rasene, for de er aktive og lettlærte, og svært førerorienterte.

Lykke til med valget i allefall:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Karelsk Bjørnehund?

Klok rase, ikke veldig stor (mindre enn schäfer) ikke knøtt (et sted midt i mellom), mentalt sterk, tåler veldig mye herjing, ikke sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En karelsk bjørnehund krever MYE mosjon og mental trening! Det er en ren brukshund, og den er relativt stor. Den overstiger JRT langt i aktivitetsbehov, og passer overhodet ikke inn med kravene TS stiller i startinnlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Cairn Terrier eller Border Terrier. Digger border'n. Og dvergschnauzer er fine hunder.

Selv er mitt største ønske en DSG. Superfine hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, haha, har jo hund med nålepels som det er! Kjenner til det problemet. Så lenge de ikke er ekstremrøytere hele tiden klager jeg ikke. :lol: Så gjelder det bare å overtale kjæresten til å innse at det IKKE er femihunder. Trodde JEG var overfladisk. :fnise:

Akkurat australsk terrier synes jeg ikke er noen skjønnhetsbombe som det er (CHEWBACCA!), så kan vel heller fokusere på å finne en frisk hund i tilfelle. Digger terriere såfremt de klarer å kanalisere energien fremfor å bare bli supervimsete og ufokuserte - er jo kurshund jeg vil ha! :)

DSG.. joda, de er fine, men er ikke de større? Tror bare det blir rart med en hund som er så lik den vi har, bare med kjempelange bein! :lol: Men skal så absolutt lese litt om den rasen også. Er jo ikke noe hast å finne seg en hund nr 2, så tid til å hilse og lese og slikt tar vi oss! :) Slippe å sitte der med en skithund fordi det var den første vi fant og må kaste oss over den.. huff.

Å velge oppdretter med omhu er en selvfølge uansett for min del - vil jo gjerne ha dyret til forventet levealder++ og da blir ikke en tårevåt greie med utpopperøyne funnet til minstepris på finn.no aktuelt. Og ang. cavalier så har jeg et inntrykk av at det er veldig mye grums innen avlen der, så det er nok et neitakk for min del. Også har jeg møtt et titalls eksemplarer av rasen uten å ha likt noen av dem - samme med tibetansk spaniel. Er bare ikke en hund det har sagt "klikk" med. :) Og som er like trygg, vennlig og imøtekommende mot fremmede mennesker! Tro om det er en sånn derre robothund jeg egentlig leter etter? :fnise:

Karelsk bjørnehund.. de var HERLIGE! Veldig fin rase om enn ikke litt større enn det jeg har forespeilet meg, for ikke å nevne det folk sier om aktivitetsbehov? Trives godt på det nivået av aktivitet min JRT krever, vil ha en hund som like gjerne purker tre dager i strekk som å bli med på markatur i pissregn!

Dvergschnauzer blir det ikke, det er heller ikke en rase som er "meg" (tante er oppdretter så har god kjennskap til rasen, herlige hunder, men ikke meg :)). Border terrier har jeg også kikket litt på, de virker herlige! Nei det skal være bra vanskelig å finne nettopp DEN rasen. Veldig lyst på japansk spisshund, men usikker på om de tåler den trøkken jeg liker at hunder skal tåle. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du har en jrt fra før er du nok mest tjent med å velge en rase som er litt i samme gata. Så dsg ville jeg definitivt kikket på. En sheltie kan fort bli for myk, og overkjørt av jrt'en? Jeg har sheltie og euraser, og de går sammen som hånd i hanske. Men eurasiern er også en veldig tålmodig og myk hund uten sterke meninger.

Japansk spisshund er en tøff rase, men igjen ikke kjent for å være lettlært. Ikke på samme måte og grad som en jrt, mer typisk spisshund (:gidder ikke repetisjoner og kan være vanskelig å motivere).

Jeg ville først og fremst vurdert på hva slags hunder jrt'en din går over ens med, og deretter prioritert trenbarhet, pels, størrelse osv. Når man har to eller flere hunder så er det viktigste at de trives sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Flaca: Takk for et nyttig og bra innlegg! Takk til alle andre forslag også, leser om hver eneste rase jeg får oppgitt her.. :) Welsh corgi virker dødskule! Seriøst, de virker helt utrolig kule.. men hvordan er gemyttet på disse? Hunden min er ikke så veldig hard egentlig, behandler andre hunder ganske pent, men vil jo ha en hund som tåler å herje så busta fyker. Og en kontakthund - vil kunne føle at jeg snakker til den og "får svar" på en måte. Snakker for mye med dyr jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...