Gå til innhold

mulig jobbtilbud i annen by, samboer vil ikke være med på flyttelasset..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

saken er den at jeg søkte på en jobb som er tidenes karrieremulighet, med samboers store velsignelse(og ble innkalt til intervju).

dette er en annen by enn vi bor i nå.

han mener jeg ikke kunne takke nei til intervju - og at jeg helt definitivt må ta jobben dersom tilbudet kommer(vi var veldig få kandidater innkalt).

han har forpliktelser i vår felles by i ett år fremover, og jeg har da lansert ideen om at han eventuelt må flytte inn for en periode til denne nye byen om ett år - og at vi etterhvert(som i 2-3 år) flytte tilbake for å stifte familie etc.

mitt poeng er følgende: jeg kan ikke takke ja til en jobb jeg vet at jeg må si opp om ett år fordi han ikke ønsker å flytte midlertidig. da må jeg heller ta en jobb i vår felles by, selv om det betyr at jeg kan gå uten jobb en liten periode.

arbeidsgiver uttrykte tydelig at dersom jeg fikk jobben, så var dette en langsiktig investering i meg(jeg er den "svakeste" i kabalen og må læres opp over tid - pluss at de har FLUST av toppkandidater som er klar for jobben å velge mellom).

hans poeng: jeg må takke ja fordi det er en "toppjobb", fordi jeg ikke kan la sjansen gå forbi - og "alt ordner seg jo".

men han er ikke interessert overhodet i å flytte med(selv om han har langt større nettverk der enn meg), så summa sumarum er jo at enten sier jeg opp jobben etter ett år, eller så beholder jeg jobben og vi må bo fra hverandre.

han ser ikke helt mitt poeng, og blir oppgitt når jeg forsøker forklare hvor dårlig det ser ut ovenfor arbeidsgiver å si opp etter så kort tid. han mener jeg må ta første tilbud som kommer, uansett hvor jobben er lokalisert.

hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som slår meg er at du synes det er feil å ta en jobb for ett år, men for 2-3 er det helt ok. For meg henger ikke det helt på greip, når du sier det er en kjempegod karrieremulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er såpass mange timer at helgependling går for en periode, men er ganske slitsomt.

han er helt klar for å gjøre det første året, men etter det må vi bo i samme by(mener jeg).

grunnen til at jeg sier 2-3 år er vel fordi jeg også er i en periode hvor barn begynner å bli en diskusjon, og jeg hovedsaklig ønsker å etablere meg i vår felles by vi bor i nå.

jeg ønsker ikke å ha barnehagebarn i denne andre byen - og jeg blir jo heller ikke yngre, så barn må snart komme på banen uansett.

barnehage blir forhåpentligvis et tema om en 2-4 år.(hadde egentlig planlagt å starte forsøk nå, men siden jobbsituasjon endret seg så må vi vente).

ergo, pendling og permanent flytting er uaktuelt.

min motivasjon for å evt ta denne jobben er at det er et springbrett videre til neste jobb om noen år. rettogslett.

hveken jeg eller han ser for oss et liv i denne nye byen, men jeg er villig til å ta noen år der. ikke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glad i reiser

det er såpass mange timer at helgependling går for en periode, men er ganske slitsomt.

han er helt klar for å gjøre det første året, men etter det må vi bo i samme by(mener jeg).

grunnen til at jeg sier 2-3 år er vel fordi jeg også er i en periode hvor barn begynner å bli en diskusjon, og jeg hovedsaklig ønsker å etablere meg i vår felles by vi bor i nå.

jeg ønsker ikke å ha barnehagebarn i denne andre byen - og jeg blir jo heller ikke yngre, så barn må snart komme på banen uansett.

barnehage blir forhåpentligvis et tema om en 2-4 år.(hadde egentlig planlagt å starte forsøk nå, men siden jobbsituasjon endret seg så må vi vente).

ergo, pendling og permanent flytting er uaktuelt.

min motivasjon for å evt ta denne jobben er at det er et springbrett videre til neste jobb om noen år. rettogslett.

hveken jeg eller han ser for oss et liv i denne nye byen, men jeg er villig til å ta noen år der. ikke han.

Jeg ville satset og takket ja til jobben, selv om det kanskje bare blir for et år :) Som arbeidsgiver kan man ikke kreve eller forvente at en arbeidstaker skal være der så så mange år. Jeg fikk en jobb jeg takker ja til, og trodde jeg kom til å være der i mange år, men fikk et nytt tilbud etter få måneder som jeg takket ja til. Dette nye tilbudet kom pga den stillingen jeg hadde i den jobben jeg trodde jeg skulle være i mange år (klønete fortalt :sjenert: )

Jeg ville takket ja, så får tiden vise hva som skjer :)

Edit: skrivefeil

Endret av Glad i reiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så i realiteten lar du ham bestemme over resten av ditt liv. Hva om han finner "slike løsninger" på andre problemer også? Da sitter du fint i det med barn, en drittjobb som er drittbetalt og som aldri blir noe annet. Fast i ham resten av livet pga barna og også fordi du kasta bort alle karriere/pengemuligheter på ham.

Hvordan vil DU at fremtiden DIN skal se ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du bare skal ta jobben jeg. Du trenger jo ikke bestemme deg akkurat NÅ for om du skal jobbe bare ett år eller om det blir flere. For alt du vet, kan det være det fungerer veldig bra med pendling, og at dere holder ut i 2-3 år. Det kan også være at situasjonen er annerledes om ett år, og at samboeren din har innsett at han heller vil flytte til deg.

Som andre har påpekt, du har ikke noe ansvar overfor arbeidsgiver (selv om det kanskje føles slik), så jeg syns du bare skal hoppe i det og se hva fremtiden bringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rampunge

Du er bestemt på å flytte tilbake til deres felles by etter 2-3 år. Da skjønner jeg godt at samboeren din ikke er interessert i å følge med på lasset. Hadde du derimot hatt planer om å etablere deg på denne nye plassen ville jeg stilt spørsmål ved samboeren din. Dette er bare midlertidig. 2-3 år er ikke lang tid, men fint å ha på en CV om det er en bra jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Jeg hadde takket ja. Samboer har jo støttet deg hittil. Ikke la sjansen gå fra det. Ta ting videre som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...