Gå til innhold

Ingen liker mobbing og mobbere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alltid så hører jeg folk si hvor galt det er å mobbe, at de ikke liker mobbere. Men hvorfor skjer det da når """""alle""""" hater mobbing? Er det ingen av de som mobber eller har mobbet? Eller er det faktisk sånn at alle faktisk hater mobbing, men at de glemmer av det innimellom?

Har du mobbet noen? Hvorfor? Angrer du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med mobbing? Å mobbe viser bare at du er et sterkere individ. Darwin.

• Liker 3
Gjest Instamatic
Skrevet

jeg mobbet en fyr gjennom hele barne og ungdomsskolen, ba om unnskylding for et år siden og vi har vært bestevenner siden da. Ikke alltid man vet hvor mye ord kan såre når man er liten drittunge på jakt etter drama.

• Liker 3
Skrevet

Det går en gutt i klassen til sønnen vår, han er veldig populær og godt likt. Han terge/mobber veldig mange og kan være ganske frekk mot voksne. En dag kom faren bort til meg (kjenner ham ikke) og begynte å snakke om sønnen sin og en gutt i klassen som det har vært veldig problemer med. Han var ganske irritert på denne gutten og mente sønnen hans ikke gjorde noe galt. Han sa faktisk: Sønnen min kan ikke gjøre alt det folk sier han gjør galt, fordi læreren har sagt at han er den mest populære gutten i klassen.

Jeg vet han mobber andre, jeg har hørt det mange ganger og har også sagt i fra minst like mange ganger, men det hjelper ikke.

Jeg ble også mobbet da jeg gikk på skolen, det var også av de som var veldig populære og godt likt.

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Åh, som jeg hater mobbing ! Jeg vil ha et svar av dere som har mobbet eller fortsatt mobber, HVORFOR gjør dere det ? Hva vil dere oppnå, hvem prøver dere å imponere ?

Jeg bare skjønner det ikke :sjenert: Jeg mener, jeg kunne aldri mobbet noen, jeg hadde ikke funnet noe å mobbe for heller. Hva skulle jeg liksom sagt, hvorfor og hvem skulle blitt mitt offer? Hvordan plukker noen ut et uskyldig menneske for å lete etter "feil" ved personen å virkelig få fram det verste i folk?

Prøver de å være kule ? Morsomme ? Få status i gjengen ? Om så er, om de prøver å få status i gjengen, synes de SELV at mobbing er kult eller tror de at alle de andre " kule kidsa" synes det er tøft ? Da er de i såfall utrulig dumme, dumme og onde.

Kanskje noen bare er sånn, vi er ikke født like å det er ikke noe fasit svar på hvordan et menneske skal være, så vidt jeg vet. Noen er snille, noen er slemme, andre er onde. Mobbere er onde OG dumme etter min mening. Å mobbe er unødvendig , derfor synes jeg det er så utrulig slemt også. Det er ikke bare noe som skjer der og da, man kan godt slå ned en person på byen etter en krangel uten å være en dårlig person, men når du over tid mobber et annet menneske så blir det anderledes, synes jeg hvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Det er mange måter å mobbe på og jeg tror ikke alltid at mobberne er klar over at de det gjør kvalifiserer som mobbing og at andre blir såret av det.

Jeg ble ikke mobbet i form av at jentene dyttet og kalte meg ting, men jeg ble utestengt og gjerne "glemt" som de sa. Det var veldig sårende for meg og det har fått konsekvenser for hvordan jeg har opplevd arbeidslivet (skal lite til før jeg trekker meg tilbake). Jeg tror ikke de andre jentene forsto hvordan det opplevdes for meg, de så nok på meg som ei som var dårlig i fysisk aktivitet og som bare var der som om jeg var usynlig.

• Liker 2
Skrevet

Hva er galt med mobbing? Å mobbe viser bare at du er et sterkere individ. Darwin.

Hva er meningen med et slikt innlegg... :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Mobbing kan føre til at offeret tar livet av seg. Og at mobberen dermed står ansvarlig.

• Liker 1
Skrevet

Nei, kva er galt med mobbing? :klaske:

Det kan berre føre til store psykiske problem, øydelegge sjølvtilliten og sjølvbilete til eit menneske.

Det kan føre til angst, nerveproblem og i verste fall sjølvmord.

Eg veit sjølv så inderleg godt korleis mobbing kan øydelegge ein person, så slike innlegg gjer berre vondt og er så utruleg unødvendige.

• Liker 2
Skrevet

Er jo mange grunner til at folk mobber da.

Barn som mobber har som regel dårlig hjemmeforhold med lite omsorg, lite grenser, lite forutsigbarhet. De får kanskje lite eller ingen positiv oppmerksomhet fra sine nærmeste.

De gjør det som regel dårlig på skolen og blir ikke akseptert blant de andre prososiale elevene. Når de ikke får aksept hos prososiale elever søker de aksept hos likesinnede, nemlig i antisosiale grupper.

I slike grupper er en aggressiv holdning fremtredende. Gjennom å vise aggressivitet får man som regel viljen sin..

Mobbere mestrer kanskje ikke hverdagen på skolen, og de finner andre arenaer der de kan hevde seg selv. Nemlig gjennom mobbing.

• Liker 1
Skrevet

Barn som mobber har som regel dårlig hjemmeforhold med lite omsorg, lite grenser, lite forutsigbarhet. De får kanskje lite eller ingen positiv oppmerksomhet fra sine nærmeste.

De gjør det som regel dårlig på skolen og blir ikke akseptert blant de andre prososiale elevene. Når de ikke får aksept hos prososiale elever søker de aksept hos likesinnede, nemlig i antisosiale grupper.

I slike grupper er en aggressiv holdning fremtredende. Gjennom å vise aggressivitet får man som regel viljen sin..

Mobbere mestrer kanskje ikke hverdagen på skolen, og de finner andre arenaer der de kan hevde seg selv. Nemlig gjennom mobbing.

At mobbarar mobbar fordi dei har det så vanskeleg osv. tykkjer eg er bullshit.

Dei mobbar fordi dei får eit kick ut av det, dei finn glede i å mobbe andre.

• Liker 3
Skrevet

Det trenger ikke være slik. Det er mange ressurssterke og skoleflinke barn der ute som mobber. De ser på seg selv som mye bedre enn de som ikke presterer like bra faglig/fysisk osv og viser det demonstrativt ved eks å alltid rope ut andres dårlige karakterer, gjenta feil svar, himle med øynene, le av deg når du har fåttt nye klær (herreg..som hu ser ut a) og jeg kan egentlig fortsette i det uendelige. De som har blitt mobbet på denne måten skjønner det. Dette er typisk jentenes måte å mobbe på, den er skjult og ofte veldig vanskelig å oppdage for andre.

• Liker 2
Skrevet

Man kan jo ikke klandre barn for at de mobber. Et barn som ikke får kjærlighet, omsorg og respekt fra sine foreldre, vil jo ikke lære hva empati og medmenneskelighet er for noe.. :tristbla:

Hvordan kan man da forvente at barn skal være gode mot hverandre?

Barn som mobber er som gjerne usikre på seg selv, har lav selvfølelse, og har ingen eller få arenaer der de mestrer..

Skal man bekjempe mobbing må man jobbe med foreldrene og i skolen.. Det nytter ikke bare å kjefte og gnåle på mobberen..

Men for all del.. mobberofferen har det verst her.. Men man må ikke glemmer mobberen.. De trenger like mye hjelp..

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke være slik. Det er mange ressurssterke og skoleflinke barn der ute som mobber. De ser på seg selv som mye bedre enn de som ikke presterer like bra faglig/fysisk osv og viser det demonstrativt ved eks å alltid rope ut andres dårlige karakterer, gjenta feil svar, himle med øynene, le av deg når du har fåttt nye klær (herreg..som hu ser ut a) og jeg kan egentlig fortsette i det uendelige. De som har blitt mobbet på denne måten skjønner det. Dette er typisk jentenes måte å mobbe på, den er skjult og ofte veldig vanskelig å oppdage for andre.

Ressurssterke og skoleflinke barn som mobber finnes ja.. Men er vel en grunn til at de mobber da.. De får kanskje ikke oppmerksomhet hjemme, lite grenser osv..

Skrevet

Ressurssterke og skoleflinke barn som mobber finnes ja.. Men er vel en grunn til at de mobber da.. De får kanskje ikke oppmerksomhet hjemme, lite grenser osv..

Man vil helst tenke at noe er galt, men jeg tviler på at 9 av 13 jenter i min klasse hadde problemer hjemme el lign...

• Liker 2
Skrevet

Man vil helst tenke at noe er galt, men jeg tviler på at 9 av 13 jenter i min klasse hadde problemer hjemme el lign...

Mobbing er som regel et gruppefenomen, der den sterkeste av dem mobber.

De andre følger bare med for å få aksept av mobberen..

• Liker 1
Skrevet

Det var den onde delen av meg som likte å mobbe. Jeg likte rett og slett å være ond. Og å finne på finurlige og veldige morsomme måter å være ond på. Jeg hadde null empati. Virkelig, null. Jeg lo av og foraktet andres svakhet. Det er den samme delen av meg som nå liker å baknakke andre, og å få andre til å føle seg små.

Det eneste jeg tenkte på var meg selv og min egen posisjon. Heldigvis var jeg ikke pen og populær, hadde jeg vært det hadde jeg vært et monster. Jeg hadde det ikke vondt hjemme. Jeg hadde bare veldig lite empati og var veldig utagerende og spenningssøkende. Jeg likte også følelsen av å ha makt over andre. Jeg har lært meg empati som voksen. Jeg tror jeg kunne vært en veldig ond person om jeg ikke hadde vokst opp i det miljøet jeg gjorde. Men synes det var folk på skolen og i klassen som var enda ondere enn meg selv.

Tror det er mange som sier de er imot mobbing men som mobber. Mange innser ikke selv at det er mobbing de driver med. Og egentlig gir de blaffen. Dessverre :(

Til alle dere fine mennesker som blir eller har blitt mobbet, det som er noe av det mest ødeleggende man kan oppleve, dere fortjener å ha det godt. Mange av de klokeste og snilleste og flotteste jeg kjenner har blitt mobbet, fordi de er annerledes. Ta vare på dere selv.

Skrevet

Min erfaring er at det ofte er de som blir mobbet som ikke har det bra hjemme, og der "mobber" man gjerne foreldrene også (på en måte som går utover barnet). Det kan være ting som fedme, navn, alkohol/rus-misbruk, arbeidsledighet, dårlig hygiene, stygt hus... Man går gjerne etter de som virker svake, eller tilfeller der det er lett å finne noe barnet skammer seg over. Selvsagt kan du komme fra et "perfekt" hjem og allikevel bli mobbet, men der er det større sjanse for at både barn og foreldre er mer ressurssterke, og derfor lettere kan ta opp kampen mot mobberne.

Det er nok svært få mobbere som i det hele tatt tenker over hvor ille det føles for den som blir mobbet. Det er noe man først finner ut når man blir litt eldre. Mobbing kan fint oppfattes som uskyldig moro av de som gjør det, og det er derfor det er så viktig at det får konsekvenser. Informer om mobbing både på skolen og hjemme, for all del, men ikke forvent at tiåringer slutter å mobbe, bare fordi de har blitt fortalt at det er galt - her må det kraftigere skyts til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...