Gå til innhold

Tips til alle jobbsøkere.

La Guapa

Anbefalte innlegg

Hei.

Har sett flere spørsmål om hvordan en skal bli lagt merke til når en søker jobb.

Jeg kan gi dere litt informasjon om hva jeg ser etter når jeg har arbeidssøkere til intervju.

*Søknaden skal være KORT!Det er ikke mange som orker å lese 2 sider CV med alle jobbene søkeren har hatt siden arbeidsuka i 8-klasse.

Legg vekt på det som er relevant for stillingen.

Orienter deg om bedriften.Last ned årsberetningen fra internett, let etter artikler.Slik er du forbredt på et intervju + at du kan fremheve ting i søknaden stillingsannonsen ikke la vekt på , men som er viktig for driften i selskapet du søker deg til.

Husk at de som skal intervjue leser flere hundre søknader.

For at din skal fange øyet må den inneholde kun de kvaliteter som har relevans for stillingen du søker på.

Fremhev dine gode egenskaper, men igjen kun de som har relevans.Andre ting kan virke selvskrytende.

*Personlig oppmøte:

Lever søknaden personlig.Vis interesse og pågåenhet ved å spørre etter kontaktpersonen fra stillingsannonsen.

Vær smilende og velkledd.Si at du kun ønsker å levere søknaden om personen er opptatt og at du gjerne kan vente litt.

"Jeg vill bare levere deg denne personlig slik at du har et ansikt å knytte til søknaden min.Jeg håper å få komme på intervju "

*Ring etter noen dager og spør hvordan det går:

Er det mange søkere med relevant kompetanse?

Når starter intervjurundene, er jeg kommet i betraktning?

Nå er det nesten garantert at du får komme på intervju!

*Møt i god tid før intervjuet:

Møt forbredt og uthvilt.Velkledd i den stilen firmaet representerer.

Presenter deg også i resepsjonen.

Høflighet er alfa omega.

Jeg har flere ganger fått inn intervjuobjekt som ikke har presentert seg og som har dumpet ned i stolen uten å ta av seg yttertøyet eller vente på å bli budt en stol.

Ta alle i hånden.

Det er ikke uvanlig å møte et panel av intervjuere.Du blir spurt om du vil ha kaffe og sier JA TAKK!Med dette viser du at du klarer å slappe av også under press.

Først vil intervjupanelet gjerne informere litt om bedriften.Ikke avbryt!

Still spørsmål når du blir innbudt til det.

Du vil bli spurt om dine positive og negative sider.Hvis du ikke klarer å stå opp om morgenen, ikke si det.Trekk heller frem kvaliteter som kan være positive:

"Jeg er et petimeter", "men det hjelper meg å være strukturert når jeg jobber slik at jeg kan holde flere baller i luften samtidig"

*Når intervjuet er ferdig: vil du som regel bli invitert til å stille spørsmål.Her kan du trekke frem et eller to spørsmål du har forbredt rundt stillingen.

Kanskje har du lest noe i årsrapporten du lurer på.

Om panelet spør om hvilke forventninger du har til lønn vil det alltid være lurt å svare at dette ikke er i fokus for deg når du søker denne jobben.

Ta alle i hånden, takk for at du fikk komme, smiiiil.

* Et par dager etter ringer du for å høre hvor langt de har kommet i intervjurunden.Nå er det på tide å vise tenner for å få komme på andregangsintervju om bedriften ønsker dette.

Kort oppsummert:

Søknaden er viktig, men din personlige fremtreden og din evne til å vise intersesse er viktigere.

LYKKE TIL!

Klem fra La Guapa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempemange bra tips, takk!

Men du.. Hadde du ikke blitt grundig lei hvis ALLE søkerne kom for å levere søknaden til DEG personlig? Og alle ringte både på forhånd og etterpå for å høre hvordan det gikk?

Er alltid så usikker på det der jeg.. Når jeg har sendt søknaden og fristen har gått ut, skal jeg da ringe og høre om prossesen videre eller ikke? Vil jo virke interesert og aktiv, men ikke masete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Du blir spurt om du vil ha kaffe og sier JA TAKK!

Ah, det var derfor jeg fikk jobben ja... Jeg sa ja takk, begge deler når det ble spurt om kaffe eller vann :ler:

Mange bra tips La Guapa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Om flere føler seg kallet til å gi tips så tar jeg ( og sikkert flere) i mot med glede. :D

Men jeg tenker og`på det som Grooo skriver. Om alle skal levere søknaden personlig, ringe før og etter intervju, så er jeg redd det kan bli oppfattet som mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å se an firmaet litt før man "maser". :wink:

Jeg jobber i et lite firma og vi setter pris på om søknaden leveres personlig, MEN ringing i hytt og pine ser vi desverre litt negativt på. Vi har ingen egen personalsjef eller andre som tar seg av sånt. Det kommer i tillegg til de andre tingene (man skal jo jobbe også og dra inn litt penger).

Vi gir klar beskjed om at vi ringer innen den og den datoen HVIS det blir aktuelt med intervju. Dersom de ikke hører noe innen denne datoen, så vil de mest sannsynlig ikke bli kalt inn.

Dette er det utrolig mange som ikke "hører". Dagen etter at de har levert søknaden så ringer de og spør hvordan det ligger an. De spør om datoer de allerede har fått og dette får dem til å ramle laaangt ned på lista.

I et større firma vil kanskje denne type interesse virke positivt, men ikke i et lite firma.

Og hør etter hva som blir sagt og les annonsen skikkelig.

Stort sett får man informasjon om når det er aktuelt å kalle inn folk til intervju og når det blir ansatt en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Man takker ikke "ja takk" til kaffe i alle tilfeller. Jeg takket nei til både kaffe og te (men fikk et glass vann med kullsyer i da) fordi jeg rett og slett ikke drikker kaffe eller te. Hadde jeg drukket det, ja d hadde jeg tatt mot, men å ta mot noe jeg ikke klarer svelge fordi jeg ikke liker det, gir neppe et bra inntrykk...

Forøvrig er det for forskjell fra sted til sted hva som lykkes, jeg har fått høre at jeg fikk jobben fordi jeg var så "dønn ærlig". Jeg var totalt uforberedt på spm om TRENING (det er da vittelrig regnskap jeg jobber med) og svarte "Nei, jeg er for lat!" Det var ærligheten der de satte pris på, sa de i ettertid.

Men jeg skal vel til å søke igjen snart, dette er bare et vikariat, så jeg lagrer alle gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også ofte folk inne til intervju, men blir småirritert hver gang de ringer fra resepsjonen og forteller om noen som nærmest "må" få komme opp og levere søknaden personlig. Dette har null å si for meg, i hvert fall. Det er greit å ringe etter en ukes tid, MEN ha for all del noe relevant å spørre om. Altfor mange spør om detaljer som vitterlig står i klartekst i stillingsannonsen, og da skjønner man at de bare ringer fordi de "har hørt at det er lurt". Rimelig stressende når man står opp til øra i arbeid...

Det som imponerer meg er folk som påpeker (enten søknaden eller i intervjuet) hva de kan tilføre bedriften, ikke hvorfor de ville ha utbytte av å jobbe hos oss... Vær litt strategisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Hei, alle morgenfugler.

Nå er det slik at ikke alle har den samme indre "drive" til å være agressiv.

For firmaet jeg er i er dette en kvalitet vi ser etter.

Vi må ha typer som "selger" og som byr på seg selv.

Men det er en hårfin balanse mellom å selge seg selv og mase som dere påpeker.

Det er firma som kun er ute etter kompetansebiten og som ikke vektlegger andre kvaliteter i samme grad.

Uansett er en omgjengelig, utadvendt og sosial person noe som bir satt pris på i arbeidsmiljøet.

Jeg fikk den jobben jeg har nå ikke på grunn av min kompetanse.

Jeg var i gjennomsnitt 20 år yngre enn resten av søkerne og hadde kun ett års økonomi og markedsføring.

Intervjupanelet har i ettertid sagt at de falt for min pågangsvilje, sterke fokus og nettopp at jeg virket så oppsatt på å få jobben.

Jeg vil ønske alle jobbsøkere lykke til og fortelle at det går an å få jobben der du i utgangspunktet ikke står så sterkt rent bakrunnsmessig.

Hvis du er "sulten" nok kan ting skje allikevel.

Klemmer fra La Guapa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUperdupert med jobbsøker tips. Er det noe jeg trenger, så er det slikt. Jeg tror jeg har prøvd ALT. Jeg har ringt og jeg har møtt opp personlig, men ingen ville ha meg på intervju :cry:

Men men!!!! Jeg kan godt prøve å være pågående jeg, men jeg må si at jeg virkelig misslikte det. Når jeg ringer, så føler jeg ofte at personen jeg prater med syns at jeg maser. Ofte er di sure, og forteller meg ting som det virker som de har svart på 30 ganger før meg. Litt samme med oppmøte følte jeg, men der måtte de liksom være hyggelige. Syns sånn er så vanskelig jeg. Det er ikke så gøy å søke på en jobb når man ikke føler seg velkommen der???? Men det er vel forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips, der! Men langt ifra alle søkerprosesser foregår på denne måten. Det spørs nok veldig hvilken type jobber man søker. Selv fikk jeg ny jobb idag (så nå har jeg to! :roll: ), og fulgte nok ikke "oppskriften" din for å få den.

Kjenner en som var på intervju for litt siden, og fikk spørsmål à la

-Hva får deg til å le?

-Hvordn er privatøkonomien din?

-Hvordan slapper du av med barna dine?

-Hva synes du om Forsvaret?

-Går du ofte på konsert?

Men lykke til alle sammen som søker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips, der! Men langt ifra alle søkerprosesser foregår på denne måten. Det spørs nok veldig hvilken type jobber man søker. Selv fikk jeg ny jobb idag (så nå har jeg to! :roll: ), og fulgte nok ikke "oppskriften" din for å få den.  

Kjenner en som var på intervju for litt siden, og fikk spørsmål à la  

-Hva får deg til å le?

-Hvordn er privatøkonomien din?

-Hvordan slapper du av med barna dine?

-Hva synes du om Forsvaret?

-Går du ofte på konsert?

Men lykke til alle sammen som søker!

Har arbeidsgiver noe med hvordan privatøkonomien til en arbeidssøker er, egentlig?

Og hvorvidt man går ofte på konsert eller ei - er dette relevant?

Og hva man synes om Forsvaret (kan være relevant for stillinger i Forsvaret og evt politiet, men ellers???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...