Gjest Angstklumpen Skrevet 26. januar 2011 #1 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg er ei jente som har slitt med angst i over 6 mndr. Det hele startet med panikkangst, men har utviklet seg til sosialangst. Bare det å skulle gå på butikken er uoverkommelig for meg noen dager. Legen min har siden dag 1 villet ha meg til å starte på Cipralex siden det er nesten 2 års ventetid på psykologtimer på det stedet jeg bor. Jeg har ikke villet dette, da en del av angsten min er at jeg skal få veldige bivirkninger og kanskje dø av å begynne på disse...... (ja, jeg vet at det er tull, men sånn funker det i mitt lille hode) Men nå har dette gått så langt at jeg begynner å bli deprimert av å leve så isolert og min selvfølelse svekkes mer og mer for alle de tingene jeg ikke greier lengere. Jeg har alltid vært en utrolig utadvent og sosial jente med mange jern i ilden, og nå har jeg gått sykemeldt 100 % i 1/2 år. Harprøvd å jobbe redusert etter 4 mndr. men taklet ikke dette heller. Jeg skjønner nå at jeg MÅ begynne på medisiner før dette bærer skikkelig galt avgårde.... Hvilke erfaringer har dere med Cipralex? Virkning, bivirkninger osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #2 Del Skrevet 26. januar 2011 Dytter på denne da jeg er i samme situasjon som deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instamatic Skrevet 26. januar 2011 #3 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg liker ikke cipralex, byttet til zyprexa og lamictal og er nå på fontex og lamictal. Angsten og depresjonen er så godt som vekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #4 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg har startet igjen på cipralex igjen etter å ha overlevd ett år uten. Før det gikk jeg maaange år på cipralex. Slet veldig med å begynne igjen på cipralex da jeg var av samme oppfatning som deg, at jeg evt. kunne dø av medisinen. Det året jeg gikk uten cipralex kom ikke bare min sosiale angst igjen, men også dødsangst. Det var i perioder hardt å bare spise for jeg trodde jeg skulle bli kvalt av maten. Dødsangsten ble litt bedre med tiden, men den sosiale angsten tok helt overhånd da jeg begynte på skolen igjen i høst Startet på cipralex igjen i august og slet mye med tanker om at det var farlig å begynne på denne medisinen. Pratet mye med psykolog og fastlege om dette og de har hjulpet meg veldig, denne medisinen er stort sett helt trygg, og å plutselig dø av denne er vel egentlig helt umulig ifølge dem. Jeg er veldig glad for at jeg begynte på cipralex igjen, da jeg har det mye bedre nå, men håper en dag på å kunne slutte på de igjen. Men det blir nok noen år til! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Instamatic Skrevet 26. januar 2011 #5 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg taklet ikke cipralexen. Fikk ikke noe ut av dagene for jeg sov døgnet rundt, ble helt susete og ukonsentrert. Og jeg ble deprimert av dem noe som bare gjorde ting enda vanskeligere. Men det å anbefale medisiner er vanskelig for det varierer så mye fra person til person, man må bare prøve og se hva som funker for en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #6 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg har startet igjen på cipralex igjen etter å ha overlevd ett år uten. Før det gikk jeg maaange år på cipralex. Slet veldig med å begynne igjen på cipralex da jeg var av samme oppfatning som deg, at jeg evt. kunne dø av medisinen. Det året jeg gikk uten cipralex kom ikke bare min sosiale angst igjen, men også dødsangst. Det var i perioder hardt å bare spise for jeg trodde jeg skulle bli kvalt av maten. Dødsangsten ble litt bedre med tiden, men den sosiale angsten tok helt overhånd da jeg begynte på skolen igjen i høst Startet på cipralex igjen i august og slet mye med tanker om at det var farlig å begynne på denne medisinen. Pratet mye med psykolog og fastlege om dette og de har hjulpet meg veldig, denne medisinen er stort sett helt trygg, og å plutselig dø av denne er vel egentlig helt umulig ifølge dem. Jeg er veldig glad for at jeg begynte på cipralex igjen, da jeg har det mye bedre nå, men håper en dag på å kunne slutte på de igjen. Men det blir nok noen år til! Lykke til! Omtrent samme erfaring som meg. Å slutte på Cipralex var helt grusomt. Jeg har ingen bivirkninger av Cipralex. De er liksom bare en del av hverdagen min. En liten trygg del av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest angstklumpen Skrevet 26. januar 2011 #7 Del Skrevet 26. januar 2011 TS her :-) Tusen takk for svar. Godt å høre at flere har hatt godt utbytte av dette. Når jeg har googlet, har jeg bare funnet masse negativitet om Cipralex. Syns det er litt rart iom at så mange går på det daglig :-) Hvordan er det å kombinere Cipralex med alkohol? Tenker da ikke på skikkelig fyllekule, men mer ett par tre glass vin, eller ett par øl? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2011 #8 Del Skrevet 26. januar 2011 Hei igjen! Jeg tror at de som opplever mye negativt skriver mer om det enn de som har positiv effekt av cipralex. Vil tro at svært mange har positiv effekt av cipralex også. Og det er de antidepressiva som har minst bivirkninger i befolkningen. Jeg er svært glad i alkohol og drikker gjerne to glass om kvelden i ny og ne i tillegg til en fylla i ny og ne. Og det går helt fint med cipralex. Men merker at jeg blir litt mer "full" og driter litt mer i hva andre syns om meg o.l. når jeg går på cipralex og drikker, enn ellers, så det er lurt å være litt forsiktig med alkohol i forhold til de, og prøve seg litt frem. BTW: Du kan prøve cipralex og kutte de ut etter noen uker dersom det ikke fungerer for deg, du vil ikke bli ødelagt for livet! Men det tar ofte noen uker (3-4) før bivirkningene avtar og du merker den positive virkningen så det er lurt å holde ut en stund også! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #9 Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg har brukt Cipralex i ca fire år, med et opphold på noen måneder under svangerskap og barselperiode. Det har vært, og er fremdeles, et fantastisk hjelpemiddel for meg som har slitt med panikkangst (og generell dødsangst). Man blir jo ikke mirakuløst frisk og "superlykkelig", men man føler seg relativt normal. Nå kan jo selvsagt Cipralex ha en annen virkning på andre, men jeg er i hvert fall veldig fornøyd - og tviler på at jeg kommer til å slutte før jeg evt. blir gravid igjen. Har for øvrig hatt få og ufarlige bivirkninger, som litt kvalme, kløe og redusert sexlyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iijsh Skrevet 29. august 2011 #10 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg er ei jente som har slitt med angst i over 6 mndr. Det hele startet med panikkangst, men har utviklet seg til sosialangst. Bare det å skulle gå på butikken er uoverkommelig for meg noen dager. Legen min har siden dag 1 villet ha meg til å starte på Cipralex siden det er nesten 2 års ventetid på psykologtimer på det stedet jeg bor. Jeg har ikke villet dette, da en del av angsten min er at jeg skal få veldige bivirkninger og kanskje dø av å begynne på disse...... (ja, jeg vet at det er tull, men sånn funker det i mitt lille hode) Men nå har dette gått så langt at jeg begynner å bli deprimert av å leve så isolert og min selvfølelse svekkes mer og mer for alle de tingene jeg ikke greier lengere. Jeg har alltid vært en utrolig utadvent og sosial jente med mange jern i ilden, og nå har jeg gått sykemeldt 100 % i 1/2 år. Harprøvd å jobbe redusert etter 4 mndr. men taklet ikke dette heller. Jeg skjønner nå at jeg MÅ begynne på medisiner før dette bærer skikkelig galt avgårde.... Hvilke erfaringer har dere med Cipralex? Virkning, bivirkninger osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #11 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg har gått på cipralex nå i over et år og må si meg veldig fornøyd med de Helt frisk blir man jo ikke, men de er en utrolig god hjelper på veien mot en normal hverdag Bivirkningene jeg fikk var: mindre sexlyst, ømme fingerledd, "livlige" drømmer (mye mareritt i perioder) og generell likegyldighet (ikke så mye at det er skadelig, men fikk en mer sånn "gi faen" holdning) Med tanke på alkohol, så kjenner jeg at jeg blir fortere ruset nå når jeg går på disse enn jeg ble før.. Ofte har jeg også problemer med å huske ting jeg har snakket om e.l. også selv om jeg ikke har vært veldig full.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sequin Skrevet 29. august 2011 #12 Del Skrevet 29. august 2011 Jeg fikk cipralex for generalisert angstlidelse, depresjon og sosial angst, jeg gikk på de i et halvt år før jeg måtte slutte. Cipralexen ødela skolegang og motivasjon for jobb. Jeg hadde det ikke særlig kult da jeg ikke gikk på medisiner, og humøret ble jo annerledes, men jeg ble utrolig tiltaksløs og alt var meningsløst. Så cipralex var ikke noe for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 29. august 2011 #13 Del Skrevet 29. august 2011 Det kan da ikke være sånn at det er TO års ventetid på psykolog...? Det skal da finnes både DPS og en psykolog eller to med driftsavtale så du får det på frikort? Jeg måtte vente et par måneder, og det er vel ganske normalt, men TO ÅR? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #14 Del Skrevet 29. august 2011 Cipralex funket veldig bra for meg. Lurer fortsatt på hvordan man uttaler det. ciPRalex, cipralex, CIpralex.... Jeg glemte å ta pillene i tre dager (20mg) og merket bare litt svimmelhet etter den tredje dagen. Når jeg ble litt svimmel kom jeg på at jeg hadde glemt tablettene. Var imponert over at jeg ikke merket verre bivirkninger enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2011 #15 Del Skrevet 31. august 2011 Har selv brukt cipralex 1 år.null sex lyst.verken trist eller glad,lapå meg mange kg. nå prøver jeg 5HTP og johannesurt. synes ting letter litt ,men kun brukt i 2 uker.5htp fås på resept i norge ,men jeg kjøper fra net fra UK.johannesurt også.nytter ikke med de selger i norge.du må ha 300 mg 3 g til dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå