Gå til innhold

Drapsmaskiner?

Gundel Gaukeley

Anbefalte innlegg

Skal det være lov å ha disse "djevelhundene" (amstaff), eller skal de forbys før de forårsaker et drap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er jo ikke hunden som er problemet det er eieren..

Nettopp!

En skal ha ganske god kunnskap om hundehold for å skaffe seg en slik hund. Slike hunder er meget viltre av seg og trenger mye dressur. Men de er veldig snille og menneskekjære hvis de dresseres riktig. Kjenner flere som har denne rasen og de er bare verdens herligste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unødvendig. Det finnes ingen farlige hunder, bare farlige hundeeiere. Hunden blir slik du skal ha den selv, uansett. Greit, vil du ha en god gjeterhund f. eks, så får du det, bare du TRENER, og gjør det nødvendigste, for at du skal få til en slik hund. Se f. eks på eieren bak hundene som biter. Man kan ikke bare dømme etter hundens utseende, og hvor mye som er blitt tatt opp i media ang. rasen. Etter MIN mening - media skriver av og til bare BULLSHIT! Rett og slett bare svada. Hva med schæferen, som plutselig var en polarhund? Når ble en schæfer, en polarhund? Jaja - folk får bare tro på hva media sier. Noe er sant, men mesteparten er bare svada.

Selvfølgelig, hvis hunden blir provosert, vil den jo si ifra ved et bitt, f. eks. Men amstaffen er MYE tryggere på seg selv, iforhold til enkelte andre hunder, etter hva jeg har erfart selv. Den blir ikke så veldig raskt provosert.

Det er trist at en så fin rase som amstaffen havner i feil hender enkelte ganger, av folk som aldri har hatt hund før, men vil ha den som en penisforlenger, den skal se så tøff ut o.l. Men her dømmer man hunden etter utseende igjen. Og nå som rasen skal bli ulovlig, avler folk vilt på de, og da er det mange valper som havner helt i feil hender.

Jeg har bare selv gode erfaringer med amstaffen. Tenkte faktisk på å skaffe meg en amstaff, før jeg skaffet meg en dobermann. Joda - dobermannen er en seig hund å trene, og trenger virkelig en fast hånd, og en som har tid og energi til å trene hunden. Det tar omkring 2-3 år, før dobermannen blir "voksen" i hodet.

Amstaffen har jeg erfaring fra, er ganske lett å trene, men de er ikke som noen border collie eller noe, som lærer veldig raskt. Det kommer etterhvert, og etterhvert vil hunden skjønne hva hele poenget er. Det hele for å få en god hund på, er hvordan du behandler den.

Jaja, det var isåfall min mening om saken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hundeeiere tror desverre de er flinke... Så lenge hvem som helst kan skaffe seg en hund, holder det ikke å is at det ikke er hundens feil.

Jobbet selv med en som skrøyt av hvor snille hennes amstaff var, de elsket barn, det kom ann på eieren osv. En annen dag kom hun og fortalte at hunden hadde tatt nakkebitt på en valp de hadde gått forbi på gaten, helt uten videre. Ristet den rundt og ville ikke slippe, før hun bokset sin egen hund på nesen.

Dette er altså en supersnill hund som har en eier som selv mener hun er fullt kompatibel til å forstre opp en slik hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig at eieren har mye å si, men det er vel heller ikke til å stikke under en stol at amstaffen har slike instinkter i seg. Hunden min har blitt angrepet av amstaff; den fløy på henne (en shetland sheepdog) helt uten å ha blitt provosert. Amstaffen hoppet rett opp på ryggen hennes og gikk så rett på strupen. Heldigvis har sheltien mye pels... Jeg er litt redd for rasen etter denne hendelsen, aldri opplevd noe lignende med andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når det gjelder den hunden som ble drept tidligere i uka, har jeg nesten lyst til å "forsvare" AmStaffen... Uten at jeg kjenner saken ut over det som har kommet fram i media. Damen som eide puddelen har fått TO av fire hunder drept av andre hunder (den forrige var en Schäfer) - en del småhunder oppdras ikke som hunder, de tror de er "noe mer", og det bringer dem naturligvis i trøbbel... Ifølge en avis var det puddelen som startet det hele, men fordi AmStaffen er en stor hund, fikk det dessverre tragiske konsekvenser.

Det burde være obligatorisk med kurs - enten en har stor eller liten hund, og det er enormt viktig å ha kustus også på en liten hund!

Uansett hadde jeg aldri gått fra hunden min budnet utenfor butikken - enten den var stor eller liten - ikke bare kan den bli skadet, like viktig er at den kan skade andre - en bundet hund kan lett opptre aggressivt fordi den føler seg truet, og slik saken ble fremstilt, synes det som om det er det som har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest; hva har det med saken å gjøre at vedkommede har fått to av fire hunder drept av andre hunder?

Forøvrig er jeg enig i at det er en uting å sette fra seg hunden utenfor butikken, men samtidig så er det vel innlysende at amstaff eieren tydeligvis ikke har hatt kontroll på hunden sin (i og med at puddelen var i bånd)? Og det er vel, etter min mening, kanskje det vikigste for oss hundeeiere.

Visst er amstaffen menneskekjær og trivelige hunder, men hvorfor i all verden selger oppdretterne til uegnede eiere (f.eks. kriminelle, ungutter i 20-åra som vil ha penisforlenger etc)? På den måten er de jo selv med på å grave sin egen grav!

Julie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er for meg siklende, farlige drapsmaskiner, enten det dreier seg om schafere, amstaffer eller pudler. Jeg går over på andre siden av gaten om jeg treffer en hund på fortauet, og gruer meg til å gå på besøk til venner som har hund. De fleste hundeeiere står for meg som lite hensynsfulle - for naturligvis: de elsker jo sine hårete, mordlystne beist...

Når jeg sier at jeg er redd hunder, så kommer hundeeieren med sine standardfraser: jammen - Fido er jo ikke farlig! For MEG er den farlig, jo! Hunden gnikker seg opptil meg og jeg føler meg ikke spesielt trygg. Så fortsetter den stolte hundeeier: bare klapp den litt, så gir den fred. Jammen - jeg VIL jo ikke klappe den! Det er en grunn til at jeg ikke har hund, og det er fordi jeg HATER å klappe dem!! Jeg er redd! Dette skjønner ikke hundeeiere. Og når familiefolk med pudler ikke tar hensyn, så skal man vel heller ikke forvente at småkriminelle machomenn som ønsker seg amstaff skal ta hensyn. (det kan som kjent få litt andre konsekvenser med en amstaff som klikker, enn en liten puddel...)

Så min konklusjon er: forby amstaff og andre morderhunder! (og ta gjerne med de fleste andre hunderaser på kjøpet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund er og vil alltid være et dyr, med instinkter, og en kan aldri stole på dem, når de føler seg truet eller de ikke får nok stimuli.

En golden retriever kan være en drapsmaskin, som kan angripe uten forvarsel.

Jeg er selv hundeeier, har en flatcoated retriever, med et godt gemytt, har aldri bitt noen, men jeg er alltid på vakt når det kommer barn på besøk som bare må ha beinet ut av kjeften på den når den tygger. Det har aldri skjedd noe enda, men plutselig en dag kan det skje, og da er det mitt ansvar at jeg forhindrer et angrep enten på andre hunder eller mennesker.

Da den var 4mndr. gammel, gikk jeg på kurs hos en som har bodd med ulver i mange år, mange reaksjoner fra ulven gjenspeiler hundens adferd. Dette var veldig interessant, en fikk en skikkelig forklaring på hundens adferdmønster, så det var mange ting jeg lærte av hundens kroppspråk, noe som jeg hver dag har glede av.

Hovedsaken med hundehold er nettopp mangel på kunnskap, en burde virkelig hatt et sertifikat i det minste før en anskaffer hund, for feil behandling, kan gi fatale utfall.

Altfor mange anskaffer seg hund uten å tenke på hva en hund innebærer av pleie og stimuli, en hund som blir sperret inne i en hundegår, vil ofte gå til angrep, når den klarer å stikke av!

Det er som sagt før her inne, ikke hunden, men igjen-mennesket som er årsaken til mye av hundeangrepene som skjer idag... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt på jorde her, men jeg har aldri hørt om en amstaff som har drept noen mennesker/skadet mennesker ? Mens derimot har polrhunder drept barn.

Så da burde vel egentlig polarhunder forbys ????

En annen ting er at å forby amstaff vil føre til at denne rasen blir skjult og det vil fortsatt være kamphunder.

Så raseforbud løser ingen ting, man må heller gå på eierene og prøve å forhindre kamphunder og at amstaff skal være en slik "tøff" hund.

Tror det er mange som glemmer at amstaff er en hund og dermed krever ansvar på lik linje med andre hunder. Noen jeg kjenner kjøpte seg amstaff fordi det er tøft å ha en slik. Ikke at han trengte/ville ha en HUND, men han ville ha en amstaff ( see the point ? )

Selv har jeg ingen ting i mot amstaff eller andre raser.

Om man skal se på bite statiskk burde Schæfer og Golden Retriever også forbys ......

Ergo; jeg er i mot raseforbud og mener man bør se på eier og få slutt på kamp miljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira i.i.

Vel, jeg sier meg enig med han duden fra Tabloid i går. Da amstaffen forbys, vil det alltid komme andre hunder som "tar over". Og dermed blir vel disse rasene også forbydd, da?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Trodde jeg uttrykte meg ganske klart... En del småhunder tror ikke de er hunder, eller at de er "større" enn de er, og dette bringer dem ofte i trøbbel.

Når en eier har opplevd å få to hunder drept av andre hunder, tror jeg det har mye å gjøre med hundenes oppdragelse å gjøre - de kan "yppe" veldig på store hunder (uten at vi nødvendigvis ser det...)

Mener på ingen måte å frikjenne AmStaff-eieren heller - jeg går alltid stor bue rundt en hund som er bundet alene, fordi en ALDRI kan vite hvordan de reagerer.

Men, jeg skjønner det er en brannfakkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sier meg enig med han duden fra Tabloid i går. Da amstaffen forbys, vil det alltid komme andre hunder som "tar over". Og dermed blir vel disse rasene også forbydd, da?

:roll:

Hvis de er en fare for sine omgivelser ser jeg ikke noe problem i at de evt nye hundene også blir forbudt å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om denne nye loven, jeg.

I utgangspunktet mener jeg at eieren har ansveret uansett rase og instinkt hunden har. Jeg har opplevd agressive småhunder og supersnille "kamphunder" (Pitbull f.eks). Og jeg er i utganspunktet i mot at en eller flere raser skal forbys.

MEN desverre er det sånn at den type eiere som oppdrar hundene sine til å bli agressive anskaffer seg en spesiell rase. Tidligere var det Pitbull, nå er det Amstaff. Dette går utover de seriøse hundeeierene.

Egentlig er jeg for forslaget med sertifikat for å få eie en hund. Jeg vet at det er vanskelig å gjennomføre sånt, men det burde kunne være en mulighet likevel. Om en hundeeier gjentatte ganger får dokumenterte klager på sitt hundehold, så bør denne eieren få et forbud som hindrer ham/henne i å eie en hund i fremtiden (evt. i en lang periode). Dette trenger ikke å være pga. agressiv hund, men også mishandling og forsømmelse av hunden.

Selv er jeg nesten avhengig av å ha hund. Jeg elsker hunder og forguder min egen hund. Den er oppdradd til å være en snill kosehund, men jeg kommer aldri til å stole 100% på hunden min likevel. Den skal ALDRI være alene med barn, den får aldri gå løs når det er mulighet for at den kan treffe på mennesker eller dyr som kan bli skremt eller skadet.

Uhell KAN skje, men jeg gjør alt jeg kan for å forhindre slike ting.

En hundeeier har et stort ansvar og det burde vært påbudt å gå kurs når man har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje NKK er den som burde ta litt ansvar her? Hva med å nekte å gi ut stamtavler til de nye hundeeierne som IKKE gjennomgår et hundeeierkurs for eksempel?

Mener at amstaffen er en helt ok rase, men det er spesielle bikkjer som krever en meget dyktig eier. De gjør tross alt ikke annet enn det det er avlet frem til å gjøre....

Og til den som dro frem bitestatestikken- den er ikke interessant i denne sammenhengen.. Alle hunder kan bite, men det er ikke så mange som har et fremavlet drapsinstinkt i tillegg...Temmelig stor forskjell der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...