Gå til innhold

Ny jobb og gravid...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kan noen hjelpe meg litt her...? Jeg har fått tilbud om DRØMMEJOBBEN, og samme dag fant jeg ut at jeg er gravid.....

:-?

Regner med at jeg må fortelle min nye arbeidsgiver dette. Spørsmålet er vel om de da kan trekke tilbudet jeg fikk, og heller gi jobben til en annen søker? Jeg har ikke skrevet kontrakt enda.

-Fortvilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Si det som det er til din nye arbeidsgiver. Ærlighet varer lengst!

De har ikke lov å trekke tilbake tilbudet. Det er fy-fy å diskriminere pga. graviditet.

Lykke til med både jobben og graviditeten!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide så tidlig i svangerskapet oppfordres til å lyve - for arbeidsgiver kan finne "andre grunner" til å ikke gi deg jobben.

Jeg mener det står et par artikler om dette på www.barnimagen.com eller www.vg.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen plikt til å informere arbeidsgiver om graviditet...strengt tatt ikke før en stund før du skal ut i fødselspermisjon.....husker ikke hvor lenge før.

En arbeidsgiver har ikke lov til å diskriminere utifra graviditet...men det blir gjort..!!

Jeg hadde tatt imot jobben og ikke sagt noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Når du har fått tilbudet har de ikke lov til å trekke det tilbake. Det er ikke lov å velge noen andre pga en kommende baby (ikke engang dersom det gjelder et vikariat og du må ut i permisjon i løpet av den korte vikartiden) en arbeidsgiver har rett og slett ikke LOV til å TENKE PÅ at du er gravid når de vurderer deg.¨

Men de gjør det... Ingen grunn til å fortelle det enda om du ikke vil. Men, om du gjør det, og de trekker tilbudet, ja da bryter de loven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du fant dette ut i dag, så hadde jeg neppe nevnte det. Du kan jo heller "finne det ut om et par uker". Det er jo ikke unormalt, og ingen kan laste deg for det etterpå. Litt annet blir det dersom du er et par måneder på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du har rett på er en ting, men hva med moralen oppi alt dette. Jeg var ute for det samme, skulle akkurat til å begynn i ny jobb, da junior viste blått på graviditetstesten, hva gjorde jeg nå???

Dette var jobben jeg hadde drømt om... men jeg fikk meg ikke til å la være å si noe til sjefen. Så jeg fortalte det og han gratulerte meg, men syns det var et veldig uheldig tidspunkt, men han var villig til å skaffe vikar til svangerskapspermisjonen var over. Så jeg var kjempeheldig.

Du kan jo risikere at om du ikke sier noe, så tror jeg din hverdag i dette firmaet ikke blir særlig hyggelig etter at din permisjon er over. Og, jeg forstår det veldig godt, for det har med gjensidig respekt å gjøre.

Si det før bulen viser, det er både du og din arbeidsplass bedre tjent med og kan i beste fall gjøre det beste ut av det på et tidlig tidspunkt, før du evt. blir sykemeldt pga komplikasjoner tidlig i svangerskapet.

Gratulerer forresten og lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen jeg ser for at du si det til arbeidsgiver...er hvis arbeidsplassen må tilrettelegge arbeidssitusjonen i forhold til at du er gravid.....det måtte jeg gjøre da det forekommer vold på min arbeidsplass....

Må si at jeg blir noe forundret over svarene her.... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om å lyve, men å unnlate å si at jeg oppdaget det i går!!

Når man har fått drømmejobben, så ville jeg takket ja. Når man først har fått et tilbud, så er vel alle intervjuer unnagjort. Man blir vel ikke spurt noe mer om gravididtet. Jeg ville da ha ventet noen uker før jeg fortalte at jeg nettopp har oppdaget at jeg er gravid. Men ikke ventet til "det synes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Er det umoralsk å ikke fortelle på jobben at man er gravid på et tidspunkt der man enda ikke har fotalt det til noen andre enn den som skal bli far, fordi man får jobbtilbud og to blå samme dag?

Er det umoralsk å være redd for at firmaet da bryter loven?

Nei, ta jobben, begynn, og når det kommer til det tidspunkt at det er naturoig å offentliggjøre det, DA forteller du til sjefen at du har oppdaga at du er gravid. Jeg ser ikke noe galt i det jeg.

for meg virker det nemlig urimelig at sjefen skal få vite noe slikt før mamma... om sjefen er helt nye eller ei, uansett skulle mamma fått vite det først! (og pappa, og hans familie.)

Men, slik er nå jeg da.

snakker ikke om å lyve, om å vente til det synes, men rett og slett om å la det gå et par uker, kanskje til du har vært til legen første gang i det minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Folk er forskjellige.

Jeg kan selvsagt ikke garantere at jeg ikke ville sagt det, når jeg først hadde fått jobben tilbudt, men IKKE på intervju i alle fall (trur jeg ville ventet med å ta testen til etter intervjuet jeg, slik at jeg ikke visste)

Det er jo litt dumt å fortelle slike ting veldig tidelig, fordi det tross alt nå engang er slik at ikke alle positive graviditetstester blir babyer...

Men, alle får nå gjøre det de selv vil. Jeg har hverne en drømmejobb på hånden eller en baby i magen jeg, så, problemet er litt hypotetisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Man trenger ikke være mye syk under graviditeten.

Bare så det er sagt; JEG var ikke sykemeldt under graviditeten, og var heller ikke syk en dag. Jeg hadde også 10-timers arbeidsdager.

Det finnes jo også mange ordninger man kan ordne seg med etter fødselen for å tilpasse jobben..f.eks tidskonto. Arbeidsgiver vil vel også få dekket fødselspengene av staten....(?)

Jeg ville ikke sagt noe. Jeg var selv gravid da jeg begynte i en jobb, men jeg visste faktisk ikke om det før det hadde gått tre måneder. Både arbeidsgiver og de ansatte tok det svært pent og jeg fikk mange gaver til babyen med meg da jeg forlot de. Har aldri hatt en bedre arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg synes ofte unge kvinner virker så redd for å være "umoralske" i jobbsammeheng...Jeg tror de fleste står på og er mere ivrige enn mange eldre som kanskje har vært i jobben i mange år. Jeg husker jeg etter å ha vært på min nye jobb knapt en uke måtte hjelpe ei eldre som ikke hadde peiling på data..mange eldre kvier seg nok for å bruke data, men det går jo litt på viljen der også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...