Gå til innhold

Barn på modellskole

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Min svigerinne har betalt 3000 kroner for at datteren på 11 år skal få gå på modellskole i 12 uker.

Hun har nettopp begynt, men går allerede rundt som en sminket pyntedukke. Hun er ikke lenger den jenten som jeg kjente. Hun får rett og slett ikke lov til å være barn lenger. I disse tider da det fokuseres så mye på kropp og utseende, kan dettte umulig være fornuftig.

Jeg har sååå lyst til å si min mening om det, men føler ikke at det er min business hvordan hun oppdrar datteren sin.

Hva synest dere andre? Er dette virkelig noe for en jente på 11 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, det er vel ikke i Norge foreldre gjør slik med barna?! En skikkelig uting, som ansees som helt normalt i bl.a. USA.

FYYYYYYYYYY! Akkurat som om ikke presset om utseende kommer tidsnok....... GRR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halliburton

Tror nok at hun som har skrevet dette innlegget overdriver maksimalt. Leste en lignende tråd på kg for en stund tilbake (tror den handlet om ponnier) og div. hentydninger om konkurransepress + + + ble lagt til grunn for at dette var fryktelig og usj og æsj og barnemishandling :o

En 11 åring på modellskole er ikke noe å hyle opp for, hvis hun er vakker og har potensiale for modellyrket må man begynne tidlig. Bare se til at hun ikke begynner å slanke seg uvettig mm. og sjekk at skolen er seriøs.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev innlegget. Glemte å logge meg på.

Jeg har ikke nevnt barnemishandling med et ord, Halliburton. Jeg bare mener at det ikke sunt for en 11 åring å fokusere så mye på utseendet. Eter min mening så har dette påvirket henne på en negativ måte allerede. Man napper ikke øyenbrynene og pudrer en 11 årining. Kan bare ikke gå med på at dette er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om det. Man bør la de få være barn lengst mulig! Kanskje din svigerinne er inspirert av den filmen som er ute nå, bare ikke skjønte meldingen i den?

(må bare.. det er IKKE allment akseptert i USA å sende småungene sine på modellskole. Selv om noen kvinnemennesker gjør slikt, betyr det ikke at hele hopen er forrykte. Likedan som at "nordmenn spiser lutefisk hver dag" er en generalisering nordmenn flest ikke kjenner seg igjen i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første, er 'modellskoler' lureri. ungjenter med modellpotensiale får gratis opplæring av modellbyråer, som får igjen investeringen når jentene begynner å jobbe. tar de penger for å lære dem opp, kan du være ganske sikker på at det er fordi det er den eneste måten å tjene noe på de håpefulle.

for det andre: 11 år? ingen 'seriøse' aktører bruker jenter på den alderen.

hvis man ønsker å prøve seg som modell, kontakter man et seriøst modellbyrå, som team, heartbreak eller everybody, disse pleier å arrangere åpne castinger. da oppdager man temmelig fort om det har noe for seg.

og til sist: dette er ikke et yrke som gjør bra ting for unge jenters selvbilde, personlighet, usikkerhet, utdannelse eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Min mening er at det er foreldre som prøver å realisere seg selv gjennom barna. Barn bør få være barn, men beklageligvis er det ikke alle foreldre som tenker slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på det, ivanka, en venninne av meg måtte ut med 1800 for en helgs kurs, de skulle lære å gå slik catwalkgange. Fikk anbefalt frisør, besøkte fotograf etc. Mulig dette er hva modellmammaen lever av når hennes protesjeer ikke gjør det bra, da. Min venninne hørte ikke mer fra byrået etter den helgen ivertfall.. Kjenner en annen som har jobbet mye for dem også, så tok hun seg et skoleår. Da hun ville prøve å få oppdrag igjen fikk hun beskjed om at hun måtte ha nytt kurs.. Hun ba dem ryke og reise, hun hadde da vitterlig lært gangen allerede.

Høres ut som lureri å få foreldre til å ut med 3000 for modellkurs på 11-åringer, det er jeg enig i. Og barna har neppe godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva heter denne skolen, da?  

Visste ikke at det fantes i Norge.

Jeg vet ikke hva skolen heter eller hvem som arrangerer kurset, men det er i Bergen.

Min mening er at det er foreldre som prøver å realisere seg selv gjennom barna.

Det er nettopp slik det virker. Tror ikke dette var min nieses ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piaf Modeller i Ålesund har også drevet med slike kurs (skal ikke si at prisen er den samme men det er snakk om modellkurs for barn)

Har fått masse pepper men argumenterer med at "barna lærer å bli selvsikre"

Jeg synes det er en uting.

Klart småjentene har lyst, men det er ikke riktig overfor 11 år gamle jenter å begynne å vurdere dem ut fra skjønnhet. Og selv om man ikke bevisst gjør det så er det jo det man ubevisst legger opp til med slike kurs.

Jeg vet om 12 år gamle jenter som kaster matpakken fordi de slanker seg, og 8 år gamle jentunger som er fortvila over at de er tykke, når de ikke har mista "barnemagen" enda en gang. Jentungen det er snakk om var forøvrig ikke i nærheten av å være lubben en gang.

Sånt kan få meg rasende!!!

Synes foreldre bør tenke mye lengre enn å sende døtrene sine på slike kurs!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...men argumenterer med at "barna lærer å bli selvsikre"

My ass!

Da bør i tilfelle jeg og den ansvarlige for denne modellskolen ta en prat omkring definisjonen av "selvsikkerhet".

På hvilket grunnlag blir de selvsikre?

"Er jeg pen og smiler søtt, så er jeg god nok"? Kvalmt!

:evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, vet du hva... er ikke noe for sånne ting når ungene er små. Som regel er det mødre som har passert sin glanstid, som skal la ungene gjøre det de selv aldri fikk sjansen til. Dette er bestemt av en voksen, selv om ungen kanskje syns det er gjevt, så er det opp til oss voksne å skåne 11-åringer fra dette jåleriet. Har sett endel innen dans også som jeg ikke akkurat applauderer for. Godt du reagerer!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...