Pludre Skrevet 22. oktober 2003 #1 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hei Jeg har en gutt på to år som bruker bleie fremdeles, og det jeg lurer på er om det er på tide å trene med potte !? Er det noen her som har erfaringer/synspunkter, så tar jeg imot med stor takk. Vi fikk nemlig en potte til ham da han ble født, og det er jo synd at den ikke skal bli brukt. Men, jeg syns det står så lite om det rundt om kring ?! Er potte avlegs ?? Bør jeg heller sette ham på toalettet ?? Håper noen kan hjelpe meg med dette. KLem fra Pludre og Emil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 22. oktober 2003 #2 Del Skrevet 22. oktober 2003 Dersom sønnen din viser interesser for å gå på potte/do selv bør dere la han få lov til det. Men om han ikke viser noen interesse selv enda, bør dere fortsette med bleier. De fleste barna slutter med bleie engang i fra de er 2 1/2 - 3 1/2 år, og det er få som slutter så tidlig som 2 år. Når sønnen deres først har begynt å vise interesse for å gå uten bleie, kan det være like greit å begynne med å sette han rett på do om han vil det, hvis ikke kan dere bruke potten. Vil han gå rett på do er vel dette best, slik at du slipper å "lære" han å gå på do i stedenfor potte i senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2003 #3 Del Skrevet 22. oktober 2003 Vår gutt nektet plent å prøve både potte eller doen. Hver gang vi hintet frampå at han kanskje skulle på do, bla han kjempesint og rasende. Dette forgikk fram til han var ca 3,5 år, da han plutselig fant ut selv at nå ville han på do, og han har ikke brukt bleie siden. Tror du bare må la han få finne det ut selv og ikke mase om det. Plutselig en dag så er det slutt på bleien! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #4 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hvorfor skal man på død og liv lære barn å gå på potte? Det er jo ikke der man skal gjøre fra seg?? Bruk doen , sier nå jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 22. oktober 2003 #5 Del Skrevet 22. oktober 2003 Hei Jeg har en gutt på to år som bruker bleie fremdeles, og det jeg lurer på er om det er på tide å trene med potte !? Er potte avlegs ?? Bør jeg heller sette ham på toalettet ?? Min eldste (da 3 år) ville først bruke potte og gikk etter noen uker/mnd. over til do. Min yngste (da 3 1/2) begynte rett på do. Du kan forresten få noen fine seter til å sette på doen. Vi har ett fra BabyBjørn - dyrt, men stødig og bra. Synes to år er tidlig! Du kan sikkert godt vente litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 22. oktober 2003 #6 Del Skrevet 22. oktober 2003 Jeg har også god erfaring med dosetet fra BabyBjørn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 24. oktober 2003 #7 Del Skrevet 24. oktober 2003 Det å kunne kontrollere lukkemuskelen til blæra eller muskulaturen rundt anus har faktisk med utvikling og modenhet å gjøre. Har han ikke nådd det punktet i veksten/utviklingen ennå så hjelper det ikke hva du enn gjør. Jeg ville aldri prøvd å pottetrent en 2 år gammel gutt om han ikke viser interesse selv. Du kan legge merke til følgende : Først sier barn i fra ETTER at de har tisset/bæsjet i bleia, så begynner de å si fra NÅR de gjør i bleia, tilslutt sier de ifra FØR de gjør i bleia. Og DA er de ofte klare for å oppmuntres til å slutte med bleie. Gutter slutter ofte i 3 - 3 1/2 års alder, jenter i 2 - 2 1/2 års alder. Sommeren er ofte den beste tiden,pga lite klær. Ikke stress med dette, det kommer , det kommer! Har ikke pottetrent noen av mine tre , men de sluttet jo med bleie alle tre! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 25. oktober 2003 #8 Del Skrevet 25. oktober 2003 Synes ikke man skal starte "trening" i den forstand. De aller, aller fleste unger sier selv fra når de er klare. Min stesønn begynte selv å ville på do da han var 2 1/2. To uker etterpå var han tørr både om natta og om dagen. Min stedatter var med i butikken og så noen truser med Ole Brumm på. De VILLE hun ha (hun var 2 år og 8 mnd). Jeg "benyttet" sjansen og sa at det var for dem som ikke bruke bleie. Hun sa at hun ikke skulle bruke bleier mer, og vi tok sjansen. Dette var i sommer, og jeg kan telle antall uhell både natt og dag på én hånd. Hvis ungen selv viser interesse, så hjelp ham på do. Hvis han overhodet ikke er interessert, så tviler jeg på at det har noen hensikt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 25. oktober 2003 #9 Del Skrevet 25. oktober 2003 Har ei jente som har bæsjet på potte/do siden hun var 11 mnd. Bare tull at de ikke kan trenes opp. Har absolutt ikke drevet rigid pottetrening, bare vært oppmerksom og tatt meg bryet med å ta henne med inn på do når jeg har skjønt at noe var på gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 25. oktober 2003 #10 Del Skrevet 25. oktober 2003 Har ei jente som har bæsjet på potte/do siden hun var 11 mnd. Bare tull at de ikke kan trenes opp. Har absolutt ikke drevet rigid pottetrening, bare vært oppmerksom og tatt meg bryet med å ta henne med inn på do når jeg har skjønt at noe var på gang. Okey, men da er det jo du som kontrollerer dette og ikke hun........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 26. oktober 2003 #11 Del Skrevet 26. oktober 2003 Okey, men da er det jo du som kontrollerer dette og ikke hun........ ehu, har du hørt om opplæring? Du kan ikke forvente at en 1-åring selv skal finne på å gå på do og bæsje, men når hun blir lært opp til det, så går det helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå