Gå til innhold

Narkose, noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt narkose flere ganger og har aldri merka de har tatt vekk røret i halsen. Sykepleieren sa til meg at som regel husker man ikke den første oppvåkninga på operasjonstuen selv om man svarer. De spør alltid om det er ting man ikke tåler. Har med unntak av en gang fått sånn beroligenes før jeg ble trilla ned. Var i litt happy land da ja :-) Synes operasjonsfolkene alltid har vært hyggelige. De har prata og roa meg ned. Pakka meg inn i tepper et par ganger for jeg var så nervøs og frøs så veldig. Første gang jeg fikk narkose for 20 år siden satte de den i veneflonen men de siste gangene har jeg fått den via maske. Har heller ikke vært kvalm når jeg våkna opp. Kommet meg fort på beina igjen. Ble operert sist for et år siden og da var jeg litt usikkert på hvor jeg var og spurte gang etter gang om de ikke var sikker på om jeg var hjemme he he.

Det er bedre du sier til personellet at du er nervøs, de tar hensyn til det. Tror nok flesteparten som skal opereres føler seg litt nervøse for det de skal.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min narkoseerfaring er faktisk bare morsom og litt pinlig! For når man "våkner" første gang, så er man helt utroli fjern! Jeg grep tak i sykesøster og hvisket "jeg vet hvem som drepte han. jeg vet hvem som drepte han. -lang ventetid- Det var IKKE harry hole altså!" hahaha!

Men jeg har alltid fått en tablett (vet ikke hva det var) før jeg ble trillet inn på operasjonsstua, og jeg blir så trøtt og sløv av den at jeg sovner før jeg har fått narkose;)

Og det værste med hele operasjon/narkose opplegget er faktisk at det er så j.... kaldt på de operasjonssalene!

LYKKE TIL:)

Skrevet

Hei hei

Huff, jeg skal også operere snart. Er usikker på om jeg må under full narkose (skal fjerne en svulst i brystet), men kjenner at jeg ble mest nervøs av dette røret dere snakker om ta man skal svelge.

Kan noen fortelle mer om det?

Å få noe bak i halsen er det verste jeg kan tenke meg! Jeg går heller to uker med halsbetennelse enn at legen skal ta prøve av mandlene mine :sjenert:

*Henriette*

Skrevet

Har du spurt om det er mulig å få en annen type anestesi hvis du er så nervøs? Er kanskje ei mulighet det, men da må du snakke med lege/avdeling du skal opereres fra.

Som det sto i artikkelen du henviste til, så er slike problemer dem antar har et forhold på 1:6500, så sjansen for at du skal få problemer er minimal!

Så mange som legges i narkose hver dag, og så sjelden vi hører om problemer, så er det meget sjeldent.

Men, som mor di sa, det er alltid en risiko ute å går. Men, risikoen for å skli på badegulvet å slå hodet mot doskåla, er utrolig mye større :skratte:

Til Henriette; dette røret er noe dem stikker ned etter at du er lagt i narkose, dem bruker det til å suge slim så du ikke skal kveles under narkosen. Du er jo så hinsides at du vil ikke svelge. Derfor må dem fjerne slim fra halsen din manuellt.

Skrevet

Takk Pinkee!

Veldig betryggende å høre at de setter inn røret etter jeg allerede er lagt i narkose!!! :jepp:

*Henriette*

Skrevet

Jeg har hatt narkose mange ganger og aldri merket noe til det røret. Før du vet ordet av det så er du våken. Litt groggy og kvalm kanskje.

Slapp av. Dette går så bra :)

Skrevet

Rør i halsen? husker jeg ingenting av.

Har svelget en slange i forbindelse med gastroskopi - og det var null problem.

Jeg var vanvittig nervøs - men det gav seg ganske greit når jeg fikk et par beroligende piller. Da fniste jeg bare (dessverre.....) av alt som ble sagt - og hurra - begynte å slå vitser :S jaja....

Jeg husker ikke nedtelling, bare at de satte veneflon i hånda. skjønte ingenting når de vekket meg - jeg trodde operasjonen ikke hadde begynt enda og ble egentlig irritert - jeg ville jo sove litt til :)

Jeg ble ganske dårlig(ikke farlig, bare veldig ubehagelig for meg) etter oppvåkning fordi jeg ikke tåler så godt medikamenter(sterk kvalme) - men ellers gikk det jo greit.

Lå veldig lenge på oppvåkning pga dette, men ingenting som var farlig.

Ba om ekstra kvalmestillende på forhånd, og fikk litt mer etterpå.

Men altså, det er jo bare ubehagelig og ikke farlig.

Mange som synes narkose er gøyalt, jeg er ikke en av de - men det er bare fordi jeg HATER å være kvalm.

Skrevet (endret)

Hei hei

Huff, jeg skal også operere snart. Er usikker på om jeg må under full narkose (skal fjerne en svulst i brystet), men kjenner at jeg ble mest nervøs av dette røret dere snakker om ta man skal svelge.

Kan noen fortelle mer om det?

Å få noe bak i halsen er det verste jeg kan tenke meg! Jeg går heller to uker med halsbetennelse enn at legen skal ta prøve av mandlene mine :sjenert:

*Henriette*

Du får nok narkose dersom du skal fjerne en kul i brystet, og dersom du da skulle få rør i halsen, så vil dette settes inn etter at du er langt borte i koma-land. Det er IKKE noe du vil måtte svelge ned selv!

Jeg har vært i narkose to ganger, og er faktisk ikke sikker på om jeg har hatt rør i halsen i det hele tatt. :klø: Har ihvertfall aldri vært sår i halsen etter operasjonene.

Og dersom du ikke skulle få narkose, men lokal anestesi og godt med baroligende, så vil du ikke få noe rør i halsen. :)

Uansett, går operasjonen som den skal, så er det ekstremt lite sannsynlig at du noen gang vil merke noe til det røret.

Endret av SmallTalk
Gjest Instamatic
Skrevet

De både setter inn rører og tar det ut når du er så far off at du ikke kan gjøre rede for noe. Elsker narkose, er så stilig hvordan de ber deg telle til ti og før du når fem så plutselig våkner du opp og er ferdig. Jeg røla SÅ mye når jeg var på oppvåknina, hveste til damen ved siden av meg at hun burde slutte å snorke før jeg klappet til henne, jeg spurte sykesøsteren om hun kunne kose litt på tærne mine og jeg kjeftet på mamma fordi hun hadde feil parfyme på seg. Jeg var et skikkelig mareritt, men man kan liksom ikke for det:D

Skrevet (endret)

Skjønner skrekken, jeg følte det også sånn før min første operasjon "Herregud, tenk om den ikke virker og jeg kjenner alt???"

Da jeg skulle telle ned fra 100 tror jeg jeg kom til 96 før jeg var borte vekk :ler: . (Siden jeg innimellom har søvnproblemer så er jeg nå fan av narkose for å si det sånn, -nesten synd de ikke har til hverdagsbruk.)

Har blitt lagt i narkose en gang senere og da var naturlig nok nervøsiteten langt mindre i forkant. Det "røret i halsen" har jeg aldri merket noe til, de stapper det i etter at du er sovnet og haler det ut igjen før du våkner skikkelig. Største minuset er at du blir litt sår i halsen noen timer etterpå og de første minuttene etter at du er våknet kvekker du omtrent som en and hvis stemmen i det hele tatt er med. Litt upraktisk når de spør om du er våken og om du har vondt. Men de har jo treninga så de klarer å tolke munnbevegelse og evt hvisking når du kvekker fram henholdsvis "ja" og "nei". Og ubehaget går som sagt fort over.

Selv har jeg (såvidt jeg vet) ikke vært så groggy at jeg har svart helt i hytt og pine, men første halvtimen/timen etter oppvåkning er jeg rimelig trøtt i trynet så da har det bare vært å slumre i senga på overvåkninga. Pleierne er smått bortom for å sjekke at du er ved bevissthet så noen dyp søvn blir det ikke på det tidspunkt. Av og til gjør det vondt når narkosen er ute av kroppen, men pleierne er veldig bevisste på det også så da kommer de gjerne med noe smertestillende i form av en stikkpille eller annen smertelindring. Enkelte blir plaget av kvalme når narkosen går ut. Selv har jeg ikke merket så mye til det, men de har også vært snare til å tilby kvalmestillende mens man ligger på overvåkinga.

PS.: Avhengig av operasjonens art så kan man kvikne fort til igjen. Første gang jeg ble operert så var jeg ute av senga og oppe og gikk 2.5 timer etter at jeg var trillet ut fra operasjonssalen. (Og lurte på om det ikke snart var mat å få for jeg ble operert på ettermiddagen og hadde jo vært fastende siden kvelden før....)

Endret av Cata
Skrevet

Jeg ble sinnsykt kvalm etter at jeg var i narkose forrige gang, men jeg har en mistanke om at det var litt selvforskylt også. Når man er på grisefylla to dager før operasjonen og så fyllesyk at man bare får ned et halv pizzastykke og et lite glass vann dagen før operasjonen, så er vel ikke akkurat det verdens beste oppladning... :sjenert:

Det ble noen sprøyter med kvalmestillende fra jeg våkna kl 11 til samboeren kom og henta meg når han var ferdig på jobb kl 16, og det var bare så vidt jeg kom meg ut til bilen på krykker. De sprøytene gjør en virkelig groggy i toppen!

Heshet og kvekking, derimot, det har jeg aldri vært borti. Ei heller vært sår i halsen. :)

Har hatt ankelblokkade begge gangene jeg har vært i narkose, og har aldri hatt vondt etter at jeg har våknet. Sånn utpå natta hjemme, når ankelblokkaden begynner å gå ut og man begynner å få følelse i foten igjen... AU AU AU!

Dette kommer til å gå bra, TS! :)

(Og jeg har heller ikke vært så borte når jeg har våkna at jeg har lallet rundt i min egen verden. Har stort sett vært forholdsvis klar i toppen. :))

Gjest Instamatic
Skrevet
Avhengig av operasjonens art så kan man kvikne fort til igjen. Første gang jeg ble operert så var jeg ute av senga og oppe og gikk 2.5 timer etter at jeg var trillet ut fra operasjonssalen. (Og lurte på om det ikke snart var mat å få for jeg ble operert på ettermiddagen og hadde jo vært fastende siden kvelden før....)

Det er sant. Første operasjonen jeg hadde var jeg tre timer i narkose og mistet så mye blod under operasjonen at istedetfor å komme hjem dagen etter tok det litt over en uke, men var klar i hue etter et døgn. Siste gangen jeg var i narkose var jeg det bare 20 minutter under gastroskopi, og da var jeg ute av sengen og på vei hjem før det var gått en time. Men var mye mere uvel etter siste gangen.

Gjest hannemor
Skrevet

Er 40, og hadde narkose for første gang i høst. Gruet meg veldig. og hadde samme tanker som deg. Har ikke det lenger.

Snakket med anestessilegen før operasjon, og han sa at jeg hadde noe å glede meg til ;)

Han spurte om jeg ble bil/sjøsyk, noe jeg bekreftet, så underveis fikk jeg kvalmestillende middel, og dette fikk jeg også med engang jeg våknet.

Merket ikke noe til røret i halsen.

Frøys (eller var redd?) da jeg ble trillet inn på operasjonsrommet, jeg skikkelig skalv, da fikk jeg et varmeteppe på meg, det var deilig.

Og så fikk jeg beroligende der inn, og så sier hun som gav meg narkose at nå blir du litt svimmel og ør, da sier du fra så setter vi narkosen. Sa fra om det og borte ble jeg, og PLUTSELIG (etter 2,5 t) ble jeg vekt...

Gruer meg ikke til narkose lenger :D

Lykke til :D

Skrevet

narkose er helt herlig syntes jeg (skummelt å si det). men du får en så fantastisk god følelse i kroppen rett før du sovner.. jeg gjorde hvertfall det da..

var engstelig før operasjonen jeg også, var skikkelig klam i henda så når jeg håndhilste på den ene sykepleieren eller hva det var så spurte hun om jeg var engstelig.

telte ikke ned jeg da, fikk bare beskjed om å si i fra når jeg følte meg litt rar, når jeg sa det så vips var jeg long gone i drømmeland.. :D

Skrevet

Det er vel idag Ts har sin operasjon, så jeg gleder meg til å høre at det ikke var noe å grue seg for! :)

Skrevet

Jeg har i min praksis vært i anestesien på operasjoner en del ganger (og assistert kirurgene andre ganger), så jeg kan fortelle litt hvordan det foregår. Alle sovner relativt raskt etter at anestesien er satt, som regel etter 3-4 sekunder. Når du har sovnet, blir du intubert (satt et rør i luftveiene) for at man skal kunne kontrollere pusten. Røret er koblet til en maskin som styrer pusten, samt overvåker diverse ting (puls, pust, oksygeninnhold i blod, osv.). Narkosen består av 3 ulike komponenter: sovemiddel, muskelavslappende og smertestillende. Man sjekker ved hjelp av øyereflekser at anestesien virker flere ganger under inngrepet. Det går skrekkhistorier om pasienter hvor det har skjedd feil med anestesien slik at kun det muskelavslappende midlet virker, men ikke de to andre, slik at pasienten har vært bevisst og kjent smerter uten å kunne si fra. Dette er det så og si umulig at skjer med de maskinene og den anestesien man bruker i dag.

Men ved at man sjekker øyereflekser kan man også kontrollere dette.

Hvis du skulle våkne til under inngrepet, så vil du ikke huske noe av det etterpå, fordi anestesien også gir deg et lite hukommelsestap. Generelt så er det uhyre sjelden at pasienter våkner under operasjonen, fordi anestesisykepleieren og /-legen vil kunne oppdage dette på de parametrene de overvåker, slik at de kan sette mer anestesi før pasienten våkner skikkelig til.

Når operasjonen er ferdig, vekkes pasienten. Når man ser at pasienten begynner å puste selv (og gjerne ubevisst prøver å dra tuben ut av halsen), fjernes tuben. Dette skjer raskt, og man er som regel ikke helt våken ennå når det skjer, derfor husker man ikke dette.

Anestesi er veldig trygt sammenlignet med mange andre ting vi blir utsatt for i livet. Du er omringet av erfarne mennesker som vet hva de skal gjøre hvis det oppstår en komplikasjon. Men - jeg forstår likevel nervøsiteten - man overlater jo seg selv i bevisstløs tilstand til fremmede mennesker. Bare tanken på det er skremmende nok ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...