AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #1 Skrevet 21. januar 2011 Om en uke, den 27, skal jeg i narkose pga operasjon. Jeg er så engstelig! Er så redd for å få allergisk reaksjon eller lignende, og dø. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=8585236 Er det noen med erfaring som kan fortelle litt?
Gjest jappa Skrevet 21. januar 2011 #2 Skrevet 21. januar 2011 Tankene dine er ok men veldig urealistiske. Kan du forestille deg hvor mange mennesker som hver eneste dag ligger i narkose uten at noe skjer? Du uroer deg unødvendig ved å tillate deg slike tanker. Du kan alltid finne en sak der det har gått galt, men det er jo en grunn til at man ikke hører om det ofte; fordi det skjer ikke ofte. Derimot hører du aldri om alle de andre tusen tilfellene hver dag som det har gått som det skal. Forstår du? Du kan hjelpe deg selv på vei her ved å ikke sitte å google problemer og komplikasjoner... Det blir bare for dumt. Ja har hatt full narkose 2 ganger i mitt liv og det er 0 problem. De teller ofte ned fra 10, og innen de har kommet til 6 har man som oftest sovnet, selv om jeg alltid prøver å fortelle meg selv at jeg skal prøve å holde meg våken til under 5 men det går ikke. Når man våkner kan man være litt i svima; kan for eksempel sammenlignes med at man våkner fra søvn men fremdeles er i søvne og ikke fullt våken enda, og det tar et par minutter å komme til virkeligheten. Ikke værre. ikke gjør det til noe større enn det er. 3
Kine28 Skrevet 21. januar 2011 #3 Skrevet 21. januar 2011 Om en uke, den 27, skal jeg i narkose pga operasjon. Jeg er så engstelig! Er så redd for å få allergisk reaksjon eller lignende, og dø. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=8585236 Er det noen med erfaring som kan fortelle litt? Tror du kan slappe helt av. Selvfølgelig kan man bli engstelig når man hører skrekkhistorier om narkose som ikke fungerer og komplikasjoner, men dette skjer utrolig sjelden! Jeg har fått narkose cirka 15 ganger i mitt liv, og jeg husker at det var litt skummelt de første gangene, men de siste gangene synes jeg det bare var deilig å sovne! (Jada, skjønte plutselig greia med narkomane!) Dersom du fortsatt er urolig, anbefaler jeg at du tar en prat med noen på sykehuset eller kanskje fastlegen din? Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #4 Skrevet 21. januar 2011 Tusen takk for begge svar! Det er beroligende å lese. Det er så typisk meg å uroe meg for slike ting. Mamma som er sykepleier, har alltid snakket om hvor farlig det er med narkose. Helt fra jeg var liten. At man bør unngå narkose og heller få annen smertelindring der det er mulig. Så jeg er jo blitt helt skremt! Og livredd for å dø fra barna mine. Men helt rasjonelt sett, skjønner jeg jo at sjangsen er liten. Er bare det at noen må være blant de få det går galt med.
Sulosi Skrevet 21. januar 2011 #5 Skrevet 21. januar 2011 Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt narkose men det er mange. Som barn var det å komme på operasjonsalen det gøyeste jeg visste for der var de så snille og omtenksomme der så jeg er ikke redd for narkose som voksen. Det er fullt mulig å få en tablett på forhånd som gjør deg likegyldig (og glad). Snakk med legen når du blir innlagt evt en sykepleier så ordner de det. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #6 Skrevet 21. januar 2011 Det er fullt mulig å få en tablett på forhånd som gjør deg likegyldig (og glad). Snakk med legen når du blir innlagt evt en sykepleier så ordner de det. Skulle ønske man kunne få den likegyldighetstabletten allerede nå..
Sunshine Skrevet 22. januar 2011 #7 Skrevet 22. januar 2011 Det fine med narkose er at sykepleierne som er rundt deg er så utrolig drevne på å roe ned nervøse mennesker. Før min første narkose var jeg ikke redd i det hele tatt, men jeg svimte av da de vasket operasjonsområdet med jod (tåler ikke jodlukta). De tok så godt vare på meg så Andre gangen var jeg livredd for selve operasjonen og da var de veldig beroligene, snakket og avledet meg. Da fikk jeg sove før jeg skulle for operasjonen min ble litt forsinket. Jeg har aldri likt oppvåkningen fordi jeg har hatt ganske smertefulle sår etter operasjonene mine, men bortsett fra det er selve narkosen helt uproblematisk 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #8 Skrevet 22. januar 2011 Er det veldig ekkelt i det du blir vekket og de drar det røret opp fra halsen? Har snakket med en sykepleier på jobb som sa at hun syns det så så ubehagelig ut.
Lady La-Laa Skrevet 22. januar 2011 #9 Skrevet 22. januar 2011 Jeg er kjempeallergisk mot alt mulig rart, og har også hørt om skumle og dødelige reaksjoner ved narkose og var derfor kjempenervøs for at jeg ikke skulle tåle det, men det gikk kjempebra!! Som de andre her sier, tusenvis av mennesker legges i narkose hver dag, det er kun noen få, veldig få som ikke tåler det, men man blir jo overvåket og selv da blir det jo satt inn livreddende tiltak.. Det går heeelt sikkert bra! Og det føles bare deilig, som en merkelig type søvn 1
Sulosi Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Skulle ønske man kunne få den likegyldighetstabletten allerede nå.. Jeg skjønner det, har klaustrofobi for sprøyter og div andre ting som feks å svelge slangen...Måtte ha trippel dose petidin når jeg skulle ha epidural (tvang pga tvillingfødsel). Jeg sa ifra i god tid så når jeg kom inn på føden sto jormødrene på henda for meg. Kanskje du kan forsøke å ringe sykehuset allerede på mandag og si ifra og be dem notere det med RØD penn i journalen. Så kan du etterpå kanskje slappe litt mere av i visshet om at det blir en løsning 1
Sulosi Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Er det veldig ekkelt i det du blir vekket og de drar det røret opp fra halsen? Har snakket med en sykepleier på jobb som sa at hun syns det så så ubehagelig ut. Røret har alltid vert fjernet før jeg har våknet så det har jeg naturligvis ikke merket noe til. 1
Havtorn Skrevet 22. januar 2011 #12 Skrevet 22. januar 2011 Å ta beroligende på forhånd kan være lurt hvis du er som meg og har litt nerver for slikt! Men det er ingen overhengende risiko! Og hihi: Ei jeg kjenner tok en operasjon her for litt siden og da hun fikk beroligende hadde hun spurt legene om de ikke bare kunne utsette operasjonen - hun hadde det jo så fint slik det var. 2
Sweetpea25 Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 Skjønner at du kan være litt redd ved tanken på at du skal få narkose, men tenk hvor mange som får narkose i løpet av et år... Og det er utrolig sjeldent noen dør pga. det. Selv har jeg vært i narkose noen ganger.. Jeg har også vært redd i forkant - slik som deg, men det har alltid gått bra! Fra du får narkosen og til du sovner tar det bare noen få sekunder.. Når du våkner igjen kan du føle litt ubehag... Husker jeg var litt svimmel, og måtte ha hjelp ved forflytning, men det går kjapt over. Du blir jo liggende på observasjon ei god stund etterpå. Og i det du ligger i narkose, er det fullt av flinke leger, samt anestesileger som passer på at du har det bra Skjønner at du gruer deg, men det kommer til å gå helt fint! - Og når du er ferdig kommer du til å tenke "dette var jo ikke noe å engste seg over!" Lykke til! 1
Sulosi Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Å ta beroligende på forhånd kan være lurt hvis du er som meg og har litt nerver for slikt! Men det er ingen overhengende risiko! Og hihi: Ei jeg kjenner tok en operasjon her for litt siden og da hun fikk beroligende hadde hun spurt legene om de ikke bare kunne utsette operasjonen - hun hadde det jo så fint slik det var. ....eller som meg som forsøkte å sjekke opp den vanvittig kjekke legen mens min samboer sto ved siden av. Jeg så at han var der men det betydde ikke noe akkurat da 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #15 Skrevet 22. januar 2011 Røret har alltid vert fjernet før jeg har våknet så det har jeg naturligvis ikke merket noe til. Har de det altså? Hun sa de måtte vente med å fjerne røret til man var våknet pga man skal puste selv først. Man puster jo ikke selv under narkosen. Men hvis det stemmer at de tar det ut før, så er ingenting bedre enn det
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #16 Skrevet 22. januar 2011 ....eller som meg som forsøkte å sjekke opp den vanvittig kjekke legen mens min samboer sto ved siden av. Jeg så at han var der men det betydde ikke noe akkurat da Haha.. ser det for meg
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2011 #18 Skrevet 22. januar 2011 Konklusjonen er: Narkose er GØY! Ja, kan nesten begynne å glede meg jeg nå! :gjeiper: Tusen takk for alle flotte svar. Det hjelper virkelig å få flere perspektiv 2
Sunshine Skrevet 22. januar 2011 #19 Skrevet 22. januar 2011 Jeg har aldri merket noe til det røret så det må ha vært fjernet veldig tidlig i oppvåkningen i allefall. Har ikke merket noe sårhet i halsen heller så jeg har egentlig ikke tenkt på at jeg kan ha hatt det i det hele tatt før nå. 1
Sulosi Skrevet 22. januar 2011 #20 Skrevet 22. januar 2011 Ja, kan nesten begynne å glede meg jeg nå! :gjeiper: Tusen takk for alle flotte svar. Det hjelper virkelig å få flere perspektiv Så bra 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå